KOLORY LATA – DZIECI STARSZE – Wtorek 11.06.19

We wtorek przedszkolaki zapoznają się z nazwami różnych odcieni koloru niebieskiego, poćwiczą wyobraźnię poprzez wymyślanie skojarzeń z kolorem niebieskim i chmurami, stworzą orkiestrę ilustrującą rodzaje chmur, a także zapoznają się z pierwszą i drugą zwrotką oraz refrenem piosenki „Kolorowa piosenka”.

Wtorek: Niebieskie niebo

Pomoce dydaktyczne:

chusta animacyjna, muzyka do marszu/biegu/podskoków, tamburyn, karty obrazkowe z różnymi rodzajami chmur, gazety, folie, bębenki, talerze, trójkąty, piłka, piosenka „Kolorowa piosenka”, 4 duże kartki z bloku technicznego (zielona, pomarańczowa, fioletowa i niebieska), piosenka „Rainbow Colors”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi – wszyscy trzymają chustę na wysokości pasa i delikatnie nią poruszają. Nauczycielka wypowiada kolejne zdania, a dzieci, które trzymają kolor o którym mówi nauczycielka przebiegają pod chustą i zamieniają się miejscami. Nauczycielka wymienia wszystkie kolory, tak, by wszystkie dzieci były przywitane:

  • Witam tych, którzy trzymają kolor pomarańczowy
  • Witam tych, którzy trzymają kolor czerwony
  • Witam tych, którzy trzymają kolor fioletowy
  • Witam tych, którzy trzymają kolor niebieski
  • Witam tych, którzy trzymają kolor zielony
  • Witam tych, którzy trzymają kolor żółty

2. „Niebieskie skojarzenia” – zabawa słownikowa – nauczycielka pyta dzieci: „Co kojarzy wam się z kolorem niebieskim?”. Dzieci kolejno podają swoje odpowiedzi – wszystkie odpowiedzi są poprawne.

3. „Przynieś coś niebieskiego” – dzieci maszerują, podskakują lub biegają po sali w rytmie dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce nauczycielka prosi dzieci, aby znalazły i przyniosły coś niebieskiego. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie – do momentu uzbierania dużej ilości niebieskich przedmiotów w różnych odcieniach. (Jeżeli mamy w sali mało przedmiotów o różnych odcieniach niebieskiego, przed zajęciami umieszczamy w sali niebieskie przedmioty bądź obrazki przedstawiające niebieskie rzeczy).

4. „Odcienie niebieskiego” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka umieszcza na środku dywanu wszystkie niebieskie przedmioty zebrane w trakcie wcześniejszej zabawy i rozmawia z dziećmi na temat odcieni koloru niebieskiego. Kolejno prosi dzieci, by dokonały porównań odcieni zebranych przedmiotów do innych rzeczy wypowiadając zdanie: „To jest …. jak ….”. Zwracamy szczególną uwagę, by dzieci używając pełnych zdań posługiwały się pojęciami: jasnoniebieski, ciemnoniebieski, granatowy, błękitny, turkusowy itp. np. „To jest turkusowe jak morze”, „Ten klocek jest błękitny jak letnie niebo”, „Ta książka ma kolor granatowy jak burzowe chmury”.

5. „Wskocz na kolor” – zabawa ruchowa z chustą animacyjną – nauczycielka gra na tamburynie. Dzieci spacerują wokół rozłożonej na podłodze chusty.  Gdy tamburyno ucichnie, nauczycielka wypowiada nazwę koloru, a dzieci stają na odpowiednim kolorze chusty. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

6. „Letnie niebo” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe, tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie prosi kolejno dzieci, by wybierały i odsłaniały kolejne obrazki. Po odsłonięciu każdego obrazka nauczycielka rozmawia z dziećmi o chmurach widocznych na obrazku – pyta dzieci z czym im się kojarzą, do czego są podobne itp.

7. „Chmurki” – dzieci poruszają się swobodnie po dywanie w rytmie dowolnej muzyki. Gdy muzyka ucichnie dzieci uważnie słuchają na czym gra nauczycielka: trójkąt – dzieci zwiewnie i w podskokach poruszają się sali; bębenek/talerze – przygarbione dzieci ciężko stawiają nogi na podłodze. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając instrumenty.

8. „Niebiańska muzyka” – zabawa muzyczna – nauczycielka prezentuje obrazki, które dzieci zilustrują za pomocą dźwięku : białe pierzaste chmurki – machanie gazetami; chmury deszczowe – lekkie gniecenie folii, delikatne uderzanie w trójkąt; ciężkie i ciemne chmury burzowe – rozdzieranie gazet, gwałtowne gniecenie folii, mocne uderzenia w talerze i bębenki. Następnie nauczycielka rozdaje dzieciom instrumenty i przedmioty. Kolejno układa obrazki w szeregu i wskazuje kolejne obrazki, które dzieci zilustrują dźwiękiem.

9. „Niebieski parzy” – zabawa ruchowa z elementem rzutu – nauczycielka rzuca piłkę do każdego dziecka po kolej i wypowiada nazwę dowolnego koloru. Dziecko musi złapać piłkę, gdy słyszy nazwy każdego z kolorów oprócz niebieskiego. Jeżeli dziecko nie złapie piłki na inny kolor niż niebieski lub złapie na kolor niebieski, to oddaje fant, np. but. Na koniec zabawy dzieci muszą wykupić fanty, np. śpiewając piosenkę.

10. „Kolorowa piosenka” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki – za każdym razem, kiedy usłyszą słowo „kolorowo” mają za zadanie pomachać, kiedy usłyszą słowo „piosenka” mają za zadanie klasnąć w ręce. Po wysłuchaniu piosenki nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści piosenki. Kolejno dzieci ponownie słuchają piosenki, a następnie powtarzają za nauczycielką słowa pierwszej i drugiej zwrotki oraz refrenu.

Kolorowa piosenka

Zielona piosenka, leśna piosenka,
zielona piosenka, przyrody potęga.
Zielona jest trawa, zielone łodyżki,
zielona jest żabka i zielone listki.

Żyj kolorowo, by zawsze z głową,
żyj kolorowo i uśmiechaj się
Żyj kolorowo, by zawsze z głową,
żyj kolorowo, żyj.

Niebieska piosenka, podniebna piosenka,
niebieska piosenka, morza potęga.
Niebieskie są oczy, znak na jednej nodze,
co nas informuje i stoi przy drodze.

Żyj kolorowo, by zawsze z głową,
żyj kolorowo i uśmiechaj się
Żyj kolorowo, by zawsze z głową,
żyj kolorowo, żyj.

Powiedź ko-lo-ro-wo, powiedź ko-lo kolorowo,
powiedź ko, powiedź lo, powiedź ko-kolorowo,
powiedź ko, powiedź lo, powiedź kolorowo.

Czerwona piosenka, gorąca piosenka,
czerwona piosenka, ognia potęga.
Czerwone mam serce i czerwone usta,
czerwony tulipan, pomidor, kapusta.

Żyj kolorowo, by zawsze z głową,
żyj kolorowo i uśmiechaj się
Żyj kolorowo, by zawsze z głową,
żyj kolorowo, żyj.

Żółta piosenka, jasna piosenka,
żółta piosenka, słońca potęga.
Żółty jest piasek, żółty jest serek,
żółta cytryna i słodki cukierek.

Żyj kolorowo, by zawsze z głową,
żyj kolorowo i uśmiechaj się
Żyj kolorowo, by zawsze z głową,
żyj kolorowo, żyj.

Powiedź ko-lo-ro-wo, powiedź ko-lo kolorowo,
powiedź ko, powiedź lo, powiedź ko-kolorowo,
powiedź ko, powiedź lo, powiedź kolorowo.

11.”Zakodowana gimnastyka” – zabawa muzyczno-ruchowa – dzieci maszerują, podskakują lub biegają po sali w rytmie piosenki „Kolorowa piosenka”. Na przerwę w muzyce nauczycielka unosi wysoko do góry jedną z kolorowych kartek (pomarańczową, fioletową, zieloną, niebieską), a dzieci wykonują odpowiednie ruchy:

  • zielona – podskoki obunóż w miejscu
  • fioletowa – klaszczą nad głową
  • pomarańczowa – przechodzą do przysiadu uderzając palcami o podłogę
  • niebieska – pajacyki

12. „Rainbow Colors” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – dzieci próbują śpiewać piosenkę, nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe.

13. „Tell me, tell me, what do you see?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka pokazuje dzieciom karty obrazkowe w przypadkowej kolejności mówiąc: „Tell me, tell me, what do you see? „, dzieci odpowiadają: „I see an apple, and it’s red!” lub „I see a red apple” itp.

* Możemy poprosić rodziców odbierających dziecko z przedszkola, by jutro ubrali dziecko na czerwono – a przynajmniej, żeby dziecko miało jakikolwiek czerwony akcent.

Załączniki:

Karty obrazkowe do zabaw „Letnie niebo” i „Niebiańska muzyka”

Karty obrazkowe do piosenki „Rainbow Colors”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=qO-iNKvED60 – piosenka „Kolorowa piosenka”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=SLZcWGQQsmg – piosenka „Rainbow Colors”