KOLORY LATA – DZIECI młodsze- WTOREK 11.06.19

We wtorek przedszkolaki poćwiczą wyobraźnię poprzez wymyślanie skojarzeń z kolorem niebieskim i chmurami, stworzą orkiestrę ilustrującą rodzaje chmur, a także zapoznają się z pierwszą zwrotką i refrenem piosenki „Znam kolory”.

Wtorek: Niebieskie niebo

Pomoce dydaktyczne:

chusta animacyjna, muzyka do marszu/biegu/podskoków, karty obrazkowe z różnymi rodzajami chmur, gazety, folie, bębenki, talerze, trójkąty, piłka, piosenka „Znam kolory”, 3 duże kartki z bloku technicznego (pomarańczowa, fioletowa i niebieska), piosenka „The Rainbow Colors”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi – wszyscy trzymają chustę na wysokości pasa i delikatnie nią poruszają. Nauczycielka wypowiada kolejne zdania, a dzieci, które trzymają kolor o którym mówi nauczycielka przebiegają pod chustą i zamieniają się miejscami. Nauczycielka wymienia wszystkie kolory, tak, by wszystkie dzieci były przywitane:

  • Witam tych, którzy trzymają kolor pomarańczowy
  • Witam tych, którzy trzymają kolor czerwony
  • Witam tych, którzy trzymają kolor fioletowy
  • Witam tych, którzy trzymają kolor niebieski
  • Witam tych, którzy trzymają kolor zielony
  • Witam tych, którzy trzymają kolor żółty

2. „Niebieskie skojarzenia” – zabawa słownikowa – nauczycielka pyta dzieci: „Co kojarzy wam się z kolorem niebieskim?”. Dzieci kolejno podają swoje odpowiedzi – wszystkie odpowiedzi są poprawne.

3. „Letnie niebo” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe, tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie prosi kolejno dzieci, by wybierały i odsłaniały kolejne obrazki. Po odsłonięciu każdego obrazka nauczycielka rozmawia z dziećmi o chmurach widocznych na obrazku – pyta dzieci z czym im się kojarzą, do czego są podobne itp.

4. „Chmurki” – dzieci poruszają się swobodnie po dywanie w rytmie dowolnej muzyki. Gdy muzyka ucichnie dzieci uważnie słuchają na czym gra nauczycielka: trójkąt – dzieci zwiewnie i w podskokach poruszają się sali; bębenek/talerze – przygarbione dzieci ciężko stawiają nogi na podłodze. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając instrumenty.

5. „Niebiańska muzyka” – zabawa muzyczna – nauczycielka prezentuje obrazki, które dzieci zilustrują za pomocą dźwięku : białe pierzaste chmurki – machanie gazetami; chmury deszczowe – lekkie gniecenie folii, delikatne uderzanie w trójkąt; ciężkie i ciemne chmury burzowe – rozdzieranie gazet, gwałtowne gniecenie folii, mocne uderzenia w talerze i bębenki. Następnie nauczycielka rozdaje dzieciom instrumenty i przedmioty. Kolejno układa obrazki w szeregu i wskazuje kolejne obrazki, które dzieci zilustrują dźwiękiem.

6. „Niebieski parzy” – zabawa ruchowa z elementem rzutu – nauczycielka rzuca piłkę do każdego dziecka po kolej i wypowiada nazwę dowolnego koloru. Dziecko musi złapać piłkę, gdy słyszy nazwy każdego z kolorów oprócz niebieskiego. Jeżeli dziecko nie złapie piłki na inny kolor niż niebieski lub złapie na kolor niebieski, to oddaje fant, np. but. Na koniec zabawy dzieci muszą wykupić fanty, np. śpiewając piosenkę.

7. „Znam kolory” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki – za każdym razem, kiedy usłyszą słowo „niebieskie” mają za zadanie pomachać, kiedy usłyszą słowo „żółte” mają za zadanie klasnąć w ręce. Po wysłuchaniu piosenki nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści piosenki. Kolejno dzieci ponownie słuchają piosenki, a następnie powtarzają za nauczycielką słowa pierwszej zwrotki i refrenu.

Znam Kolory

Słoneczko jest żółte,
pomidor czerwony,
niebo jest niebieskie,
ogórek zielony.

Żółty, czerwony,
znam kolory, znam kolory,
niebieski, zielony.

Kurczaczek jest żółty,
truskawka czerwona,
morze jest niebieskie,
a trawa zielona.

Żółty, czerwony,
znam kolory, znam kolory,
niebieski, zielony.

Słoneczko jest żółte,
pomidor czerwony,
niebo jest niebieskie,
ogórek zielony.

Żółty, czerwony,
znam kolory, znam kolory,
niebieski, zielony.

8.”Zakodowana gimnastyka” – zabawa muzyczno-ruchowa – dzieci maszerują, podskakują lub biegają po sali w rytmie piosenki „Znam kolory”. Na przerwę w muzyce nauczycielka unosi wysoko do góry jedną z kolorowych kartek (pomarańczową, fioletową i niebieską), a dzieci wykonują odpowiednie ruchy:

  • fioletowa – klaszczą nad głową
  • pomarańczowa – przechodzą do przysiadu uderzając palcami o podłogę
  • niebieska – pajacyki

9. „The Rainbow Colors” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – dzieci próbują śpiewać piosenkę, nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe. Po wysłuchaniu piosenki nauczycielka pokazuje wybrane karty obrazkowe i pyta dzieci: „What color it is?„, dzieci odpowiadaja np. „It’s red„.

* Możemy poprosić rodziców odbierających dziecko z przedszkola, by jutro ubrali dziecko na czerwono – a przynajmniej, żeby dziecko miało jakikolwiek czerwony akcent.

Załączniki:

Karty obrazkowe do zabaw „Letnie niebo” i „Niebiańska muzyka”
Karta obrazkowa do piosenki „The Rainbow Colors”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk – piosenka „Znam kolory”
  2. https://drive.google.com/file/d/0B02XbDg_ElTHTGVDcV9UeE1YdDg/view – karty obrazkowe do piosenki „The Rainbow Colors”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=tRNy2i75tCc – piosenka „The Rainbow Colors”