Zimowe zabawy – Dzieci Młodsze – Ulepimy dziś bałwana

Przedszkolaki rozwiążą zagadkę słowną o bałwanku i nauczą się na pamieć wyliczanki „Ulepimy dziś bałwana”. Poćwiczą wychwytywanie i kontynuowanie rytmów, a także posługiwanie się pojęciami dotyczącymi wielkości: mały, duży, najmniejszy, największy. Jeżeli tylko pogoda dopisze ulepią prawdziwego bałwana ze śniegu w ogrodzie przedszkolnym.

Pomoce dydaktyczne:

sylwety bałwanków, tamburyn, piosenka „Ulepimy dziś bałwana”, janczary, piosenka „I’m a Little Snowman”, karty obrazkowe do piosenki, wycięte z papieru kolorowego części bałwana (białe koła, czarne kółeczka na oczy i guziki, szalik, kapelusz, gałązki, marchewka).

Opis aktywności:

* Nauczycielka przed zajęciami, tak, żeby dzieci nie widziały (np. w trakcie śniadania) umieszcza w różnych – mniej i bardziej widocznych – miejscach w sali sylwety bałwanków.

1.„Gdy się rączki spotykają” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają
(podanie dłoni do osoby stojącej po prawej stronie)
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają
(każdy indywidualnie dotyka kciukiem swojego kciuka)
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają
(palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni).

2. „Ulepimy dziś bałwana?” – wprowadzenie do tematu zajęć zagadką i nauka wyliczanki – nauczycielka mówi i pokazuje odpowiednie czynności – kończy zagadkę na słowach: „Czy już wiesz?„. Dzieci zgadują. Następnie dzieci powtarzają za nauczycielką poszczególne wersy wykonując odpowiednie czynności. Zabawę prowadzimy do momentu opanowania przez dzieci tekstu wyliczanki.

Gdy puszysty sypie śnieg, (podnosimy ręce wysoko do góry i opuszczamy poruszając szybko palcami)
białe kule szybko lep!
(poruszamy dłońmi tak, jakbyśmy lepili kulki ze śniegu)
Jest kapelusz, miotła też,
(robimy daszek nad głową, udajemy, że trzymamy w dłoniach miotłę)
Kto to będzie? Czy już wiesz?
(rozkładamy ręce na boki dłońmi skierowanymi do góry)
Raz, dwa, trzy, bałwanka lepisz Ty!
(pokazujemy kolejne palce i wskazujemy na wybrane dziecko)

3. „Gdzie te bałwanki?”- zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie uważnie obserwując i szukając ukrytych bałwanków. Na przerwę w grze podnoszą bałwanki i przynoszą je nauczycielce. Zabawę prowadzimy do momentu zebrania wszystkich bałwanków.

4. „Mały, duży” – zabawa matematyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie zebrane przez dzieci bałwanki. Następnie zadaje dzieciom pytania:

  • Czy wszyscy bałwanki są takie same?
  • Czym się różnią?
  • Który jest największy?
  • Który jest najmniejszy?

Kolejno prosi dzieci o ułożenie bałwanków od najmniejszego do największego, potem od największego na najmniejszego. Następnie nauczycielka układa rytmy z bałwanków zaczynając od najprostszych tj. mały, mały, mały i zaprasza kolejne dzieci do dalszego układania. Jeżeli dzieci dobrze sobie radzą próbujemy układać rytmy trudniejsze np. duży, mały, mały, duży itd.

5. „Ulepimy dziś bałwana” – improwizacja ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki „Ulepimy dziś bałwana”.

6. „Słuchaj i powtórz” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka prosi dzieci o uważne słuchanie i dokładne powtarzanie rytmu np. klaszcze, stuka dłonią o podłogę, klaszcze, stuka dłonią o podłogę, klaszcze, stuka dłonią o podłogę – dzieci powtarzają. Zabawę prowadzimy 7-8-krotnie za każdym razem zmieniając zestaw np. dwa klaśnięcia, jedno stuknięcie/jedno klaśnięcie, dwa stuknięcia, jedno tupnięcie itp.

7. „Patrz i zrób tak jak ja” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na janczarach. Na przerwę w grze nauczycielka wykonuje kilkakrotnie jakąś czynność – dzieci powtarzają np. cztery pajacyki/skłon do przodu, wyskok do góry, skłon do przodu, wyskok do góry/ręce w bok, ręce do góry, skłon głowy do przodu, ręce w bok, ręce do góry, skłon głowy do przodu itp. Zabawę prowadzimy 4-6-krotnie.

8. „I’m a Little Snowman” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka w trakcie piosenki wykonuje odpowiednie czynności i pokazuje odpowiednie części bałwana (przed włączeniem piosenki nauczycielka układa na dywanie bałwana):

I’m a Little Snowman

I’m a little snowman, look at me. (pokazujemy na bałwana)
These are my buttons, 1 2 3.
(pokazujemy dłonią guziki, dotykamy każdego guzika)
These are my eyes and this is my nose.
(pokazujemy oczy i nos)
I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold!
(pokazujemy kapelusz i szalik, potrząsamy całym ciałem jakby było Nam zimno i obejmujemy się rękoma poruszając dłońmi po rękach w geście ogrzewania)

I’m a little snowman, look at me. (pokazujemy na bałwana)
These are my buttons, 1 2 3.
(pokazujemy dłonią guziki, dotykamy każdego guzika)
These are my eyes and this is my nose.
(pokazujemy oczy i nos)
I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold!
(pokazujemy kapelusz i szalik, potrząsamy całym ciałem jakby było Nam zimno i obejmujemy się rękoma poruszając dłońmi po rękach w geście ogrzewania)

I’m a little snowman, look at me. (pokazujemy na bałwana)
These are my buttons, 1 2 3.
(pokazujemy dłonią guziki, dotykamy każdego guzika)
These are my eyes and this is my nose.
(pokazujemy oczy i nos)
I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold!
(pokazujemy kapelusz i szalik, potrząsamy całym ciałem jakby było Nam zimno i obejmujemy się rękoma poruszając dłońmi po rękach w geście ogrzewania)

9. „Snowman” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe do piosenki obok powstałego w poprzedniej zabawie bałwana. Następnie wypowiadając i wskazując jakąś część bałwana prosi dzieci, by wskazały odpowiednią kartę obrazkową np. nauczycielka dotyka szalika mówiąc: „This is a scarf„, a dzieci mają za zadanie wskazać kartę obrazkową z bałwanem z pokolorowanym szalikiem i wypowiedzieć wyrażenie lub słowo: „Scarf„. Na zakończenie zabawy nauczycielka mówi: „We missed something. What does the snowman need?„, dzieci zastanawiają się i próbują udzielić odpowiedzi. Kolejno nauczycielka dokłada do bałwana patyczki – ręce i mówi: „The snowman needs arms”, następnie pokazuje kartę obrazkową z pokolorowanymi patyczkami-rękami.

10. „Lepimy bałwana” – wyjście na plac zabaw bądź ogród przedszkolny – nauczycielka proponuje dzieciom zabawy ze śniegiem rozwijające motorykę w trakcie toczenia kuli śniegowej np. samodzielne tworzenie małych bałwanków przez każde dziecko; podział dzieci na grupy i tworzenie bałwanów w dwóch/trzech grupach; tworzenie jednego, dużego, wspólnego bałwana.

Załączniki:

Sylwety bałwanków do zabaw „Gdzie te bałwanki?”, „Mały, duży”
Karty obrazkowe do piosenki „I’m a Little Snowman”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=TEa7T0nFN8I – piosenka „Ulepimy dziś bałwana” do zabawy „Ulepimy dziś bałwana”
  2. https://supersimple.com/song/im-a-little-snowman/ – piosenka „I’m a Little Snowman”

Dodaj komentarz