Kolory lata – Dzieci Młodsze – Jak powstaje tęcza?

Przedszkolaki dowiedzą się jak powstaje tęcza i z jakich kolorów się składa. Wysłuchają opowiadania „Gdzie jest tęcza”, wykonają doświadczenia, dzięki, którym zaobserwują tęcze – zarówno tą prawdziwą powstałą z połączenia światła i wody, jak i słodziutką z kolorowych cukierków. Wezmą udział w zabawach ruchowych z kolorami, a także wykonają pracę plastyczną „Tęcza”.

Pomoce dydaktyczne:

wstążeczki/paski z bibuły w 7 kolorach tęczy (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy), muzyka klasyczna, karta obrazkowa „Tęcza”, paski z kolorowego bloku technicznego w 7 kolorach tęczy – jeden zestaw dla każdego dziecka, kartki z bloku technicznego w 7 kolorach tęczy, spryskiwacz do kwiatków, cukierki „Skittles”, talerzyk, kółka gimnastyczne/krążki/szarfy – tyle ile jest dzieci, kolorowe piórka, chmurki z białego papieru – po dwie dla każdego dziecka, klej, taśma klejąca, wata, piosenka „Znam kolory”, piosenka „The Rainbow Colors”, karty obrazkowe do piosenki, karty obrazkowe memory (wycięte z kolorowego papieru prostokąty podklejone z jednej strony czarną kartką, tak, by nie było widać jaki kolor jest z drugiej strony).

Opis aktywności:

1. „Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wymawia kolejne zdania, a dzieci, które mają na sobie coś w danym kolorze machają do wszystkich i dotykają części garderoby w wymienionym kolorze. Nauczycielka wymyśla kolejne zdania do czasu, aż wszystkie dzieci będą przywitane:

  • Witam tych, którzy mają na sobie coś niebieskiego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś czerwonego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś zielonego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś białego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś żółtego

2. „Gdzie jest tęcza?” – słuchanie opowiadania – dzieci siedzą wygodnie w kole, nauczycielka czyta opowiadanie.

Gdzie jest tęcza?

Czy wszyscy widzieli tęczę? Ten, kto widział tęczę ma wielkie szczęście, bo niełatwo jest ją zobaczyć. Do tych szczęściarzy należała również mała dziewczynka o imieniu Ewelinka. Udało się jej zaobserwować tęczę, gdy razem z mamą wybrała się na wycieczkę rowerową po parku. Najpierw rozpadał się deszcz i trzeba było szukać schronienia pod dużym parasolem. Po chwili jednak przestał i zza chmur śmiało wyjrzało słońce. Można było kontynuować wyprawę. Wtedy właśnie na niebie ukazała się kolorowa tęcza. Ewelina widziała tęczę po raz pierwszy w życiu, zrobiła więc na niej duże wrażenie. 
– Mamo, mamo, spójrz jakie piękne kolory, jakby ktoś po niebie rozlał farby! – wykrzykiwała Ewelina wskazując ręką na barwne łuki. 
– To jest tęcza. Bardzo ładna tęcza. Nie zawsze zdarza się taką zobaczyć, mamy prawdziwe szczęście – wyjaśniła mama dodając – szkoda, że będzie widoczna tylko chwilę. 
Ewelina przypomniała sobie, że przecież widziała już tęczę na obrazku. Raz nawet sama ją namalowała. Koniecznie chciała wypróbować swoje nowe kredki, a malowanie tęczy doskonale się do tego nadawało. Widząc prawdziwą tęczę dziewczynka była zaskoczona jej wielkością. Nie rozumiała również, dlaczego mama twierdziła, że będzie widoczna tylko chwilę. 
– Jak długo tutaj będzie i co się z nią później stanie? 
– Tęcza zwykle jest widoczna przez kilka minut, a potem znika – wyjaśniła mama. 
– W takim razie musimy się pośpieszyć – ponaglała Ewelina. – Musimy szybko dojść tam, gdzie zaczyna się tęcza. Jak tam dojdziemy, będziemy mogły na nią wejść, na samą górę. 
– Na tęczę nie można wejść – wyjaśniła mama.
– Ależ można. Sama widziałam taki obrazek, na którym była tęcza, po której spacerowały sobie dzieci – stwierdziła dziewczynka. 
– To było na obrazku, ale w rzeczywistości nikomu nie udało się wejść na tęczę. Nikomu nie udało się nawet dojść do miejsca, w którym styka się z ziemią – dalej wyjaśniła mama. 
– Ale nam się uda. Musimy się tylko pośpieszyć. Poza tym mamy rowery, będziemy szybsze od innych. 
Mama z Eweliną wsiadły na rowery i pojechały w kierunku tęczy. Dziewczynka jechała pierwsza. Trudno ją był dogonić. Po chwili jednak wyraźnie zwolniła. Nie zrobiła tego z powodu zmęczenia, ale dlatego, że już nie było widać tęczy. Jej zniknięcie zasmuciło Ewelinę. 
– O! A gdzie jest tęcza, jak ją teraz dogonimy? 
– Nie wiem –odpowiedział mama, widząc jednak smutną minę dziewczynki dodała – być może tęcza schowała się przed nami za drzewami.
Dziewczynce spodobała się ta odpowiedź i sama również zaczęła wymyślać, cóż takiego mogłoby stać się z tęczą. 
– A może ktoś zwinął tęczę i schował do worka. A w domu zrobi z niej duże, kolorowe lizaki.
Tym razem mamie spodobał się pomysł w wymyślanie, co mogłoby stać się z tęczą i chętnie przyłączyła się do zabawy. 
– A może tęcza się potknęła i upadła na ziemię. Teraz wije się po niej jak rzeka wypełniona kolorowymi strugami wody. 
– A może tęcza zrobiła sobie przerwę na obiadek. Siedzi sobie przy stoliku i zajada kolorowe kredki, jak się znowu pojawi to będzie jeszcze bardziej kolorowa – kolejny pomysł dorzuciła Ewelina.
– A może o tęczę zaczepił jakiś samolot i pociągnął ją za sobą wysoko do chmurek. One są takie białe, przyda się im taka kolorowa odmiana – zaproponowała mama.
– A może na tęczę spadł deszcz i zmył jej kolory. Teraz zostały po niej tylko kolorowe kałuże – zaproponowała Ewelina. 
– A może tęczę zabrali robotnicy budowlani. Postawią ją na rzece i zrobią z niej most. Może kiedyś uda się nam go odnaleźć i przejdziemy po nim naszymi rowerami. 
Mama z Eweliną długo jeszcze wymyślały różne przykłady, gdzie może być tęcza. A wy drogie dzieci, jak myślicie, co mogło się stać z tęczą?

Nauczycielka zadaje dzieciom pytania do treści opowiadania:

  • Co Ewelinka zobaczyła na niebie?
  • Gdzie była Ewelinka jak zobaczyła tęczę?
  • Skąd wzięła się tęcza na niebie?
  • Co Ewelinka chciała zrobić z tęczą?
  • Czy Ewelince udało się wejść na tęcze?
  • Jakie pomysły miała Ewelinka i jej mama co robi tęcza gdy nie ma jej na niebie?
  • Jakie wy macie pomysły co mogło stać się z tęczą?
  • Czy widzieliście kiedyś tęczę?

3. „Tęczowy taniec” – zabawa muzyczno-ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom wstążeczki/paski z bibuły. Dzieci tańcząc poruszają w rytm muzyki wstążeczkami/paskami z bibuły.

4. „Układanie tęczy” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka pokazuje dzieciom obrazek przedstawiający tęczę i rozdaje każdemu dziecku po 7 pasków papieru w kolorach tęczy (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy ). Zadaniem dzieci jest dobrze przyjrzeć się obrazkowi z tęczą i ułożyć swoje paski w dokładnie takiej samej kolejności.

5. „Tęcza” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka układa na dywanie kolorowe kartki z bloku technicznego w takiej kolejności jak występują w tęczy. Zadaniem dzieci jest przeskakiwanie kartek z wypowiadaniem nazwy koloru, które właśnie przeskoczyło.

6. „Tęczowe eksperymentowanie” – zabawy badawcze – nauczycielka zaprasza dzieci do przeprowadzenia dwóch doświadczeń, dzięki którym będą mogli zaobserwować różne tęcze. W trakcie wykonywania doświadczenia nauczycielka wyjaśnia dzieciom, że tęcza powstaje kiedy promienie słońca świecą przez kropelki wody.

  1. „Tęcza w powietrzu” – nauczycielka rozpyla wodę spryskiwaczem do kwiatów w miejsce padania promieni słonecznych. Dzieci uważnie obserwują i próbują odszukać tęcze.
  2. „Cukierkowa tęcza” – nauczycielka układa na na rancie talerza cukierki i wlewa na środek trochę wody. Po chwili dzieci mogą obserwować „wodnistą tęcze”. Oczywiście po skończeniu obserwacji dzieci mogą zjeść cukierki – cukierki będą brudziły palce.

7. „Gra w kolory” – zabawa orientacyjno-porządkowa – nauczycielka układa na dywanie kółka gimnastyczne/krążki/szarfy i rozdaje dzieciom kolorowe wstążki/paski z bibuły. Dzieci stają w wybranym przez siebie kółku, a nauczycielka wymienia nazwę koloru i dzieci, które mają wstążkę/pasek z bibuły z takim kolorze zamieniają się miejscami. Na hasło „tęcza” – wszystkie dzieci zmieniają swoje miejsca. Zabawę powtarzamy do momentu wymieniania wszystkich kolorów.

8. „Tęcza” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i tłumaczy dzieciom kolejne czynności potrzebne do wykonania pracy plastycznej. Zwraca szczególną uwagę, by przed przyklejeniem paseczków upewnić się, że są one w odpowiedniej kolejności. Po skończeniu tęczy dzieci porządkują swoje stanowiska pracy. Następnie wszyscy siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace.

  1. Kładziemy chmurki na szerokość pasków – tak by paski kończyły się w połowie chmurek.
  2. Układamy paseczki zgodnie z kolorami tęczy (nie przyklejamy dopóki nauczycielka nie sprawności czy kolejność kolorów jest poprawna).
  3. Przyklejamy paseczki taśmą klejącą.
  4. Przyklejamy kuleczki z waty na całych chmurkach – wata na części chmurki, która znajduje się pod tęczą będzie podtrzymywać paseczki, żeby mógł powstać z nich łuk.

9. „Kolorowe piórka” – zabawa oddechowo-ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom po jednym kolorowym piórku. Dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Znam kolory”. Kiedy muzyka ucichnie, dzieci zatrzymują się i dmuchają na swoje piórko tak, by piórko nie spadło na podłogę. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

10. „The Rainbow Colors” – śpiewanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają piosenkę, nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe.

11. „Memory” – gra dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe memory, tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie kolejno dzieci odsłaniają po dwie karty mówiąc np. „green, yellow „. Jeżeli karty mają różne kolory, dzieci obracają je, by były znów zakryte – wszyscy starają się zapamiętać, gdzie co się znajduje. Jeżeli obie karty mają taki sam kolor zostawiamy je odsłonięte. Zabawę powtarzamy do momentu odsłonięcia wszystkich kart.

Załączniki:

Karta obrazkowa „Tęcza” oraz do piosenki „The Rainbow Colors”

Wykorzystane strony:

  1. http://nasze-bajki.pl/pl/przegladarka.aspx?bajka=868 – opowiadanie „Gdzie jest tęcza?”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=RzQUsWmZAAk – muzyka klasyczna do zabawy „Tęczowy taniec”
  3. https://www.easypeasyandfun.com/rainbow-paper-craft/ – praca plastyczna „Tęcza”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk – piosenka „Znam kolory”
  5. https://drive.google.com/file/d/0B02XbDg_ElTHTGVDcV9UeE1YdDg/view – karty obrazkowe do piosenki „The Rainbow Colors”
  6. https://www.youtube.com/watch?v=tRNy2i75tCc – piosenka „The Rainbow Colors”

Strony, które mogą się przydać:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0 – film edukacyjny „Jak powstaje tęcza?”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU – filmik edukacyjny „Nauka kolorów z tęczą”

Dodaj komentarz