KOLORY LATA – DZIECI STARSZE – Piątek 14.06.19

W piątek przedszkolaki dowiedzą się jak powstaje tęcza i z jakich kolorów się składa. Wysłuchają wiersza „Kraina tęczy”, wykonają doświadczenia, dzięki, którym wielokrotnie zaobserwują tęcze – zarówno tą prawdziwą powstałą z połączenia światła i wody, jak i słodziutką z kolorowych cukierków. Rozwiną również myślenie logiczne i wyobraźnię poprzez tworzenie śmiesznych zdań z pierwszych głosek kolorów tęczy, a także wykonają pracę plastyczną „Tęcza”.

Piątek: Jak powstaje tęcza?

Pomoce dydaktyczne:

wstążeczki/paski z bibuły w 7 kolorach tęczy (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy), muzyka klasyczna, karta obrazkowa „Tęcza”, paski z papieru kolorowego w 7 kolorach tęczy – jeden zestaw dla każdego dziecka, piosenka „Kolorowa piosenka”, lusterka, miseczki z wodą, latarki, białe kartki A4, szklanki z wodą, spryskiwacz do kwiatków, cukierki „Skittles”, talerzyk, kółka gimnastyczne/krążki/szarfy – tyle ile jest dzieci, bibuła w 7 kolorach tęczy, wata, klej, szablony do pracy plastycznej dla każdego dziecka, kolorowe piórka, piosenka „Rainbow Colors”, karty obrazkowe do piosenki, karty do gry w memory.

Opis aktywności:

1. „Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wymawia kolejne zdania, a dzieci, które mają na sobie coś w danym kolorze machają do wszystkich i dotykają części garderoby w wymienionym kolorze. Nauczycielka wymyśla kolejne zdania do czasu, aż wszystkie dzieci będą przywitane:

  • Witam tych, którzy mają na sobie coś niebieskiego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś czerwonego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś zielonego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś białego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś żółtego

2. „Kraina tęczy” – słuchanie wiersza A. Karcz – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta wiersz.

Kraina Tęczy

Gdy na niebie słońce świeci,
Ziemia moknie w ciepłym deszczu.
To pojawia się nad światem 
Droga do krainy tęczy.
Wielki pas wstęg kolorowych,
Które w kształcie są półkola. 
Jeden koniec się wyłania, 
drugi kończy tuż na ziemią.
Barwy widoczne tej drogi są,
Każda ze wstęg ma barwę swą.
Aż w siedmiu kolorach mienią się,
I swoim pięknem dzielą się.
Kolor czerwony to znak gorąca.
Kolor pomarańczowy to cytrusów barwa.
Kolor żółty to słońca promień.
Kolor zielony to traw i lasów barwa.
Kolor niebieski to symbol nieba.
Kolor granatowy to głębia morza.
Kolor fioletowy to lawendy zapach.
Spójrz na niebo i policz sama.

Nauczycielka zadaje dzieciom pytania dotyczące treści wiersza:

  • Kiedy powstaje tęcza?
  • W jakim kształcie jest tęcza?
  • Ile kolorów ma tęcza?
  • Jakie kolory w niej występują?
  • Z czym kojarzą się kolory występujące w tęczy?

3. „Tęczowy taniec” – zabawa muzyczno-ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom wstążeczki/paski z bibuły. Dzieci tańcząc poruszają w rytm muzyki wstążeczkami/paskami z bibuły.

4. „Układanie tęczy” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka pokazuje dzieciom obrazek przedstawiający tęczę i rozdaje każdemu dziecku po 7 pasków papieru w kolorach tęczy (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy). Zadaniem dzieci jest dobrze przyjrzeć się obrazkowi z tęczą i ułożyć swoje paski w dokładnie takiej samej kolejności. Po wykonaniu zadania nauczycielka prosi wybrane dzieci o podanie głosek w nagłosie nazw kolorów. Następnie zachęca dzieci do tworzenia zdań, które ułatwią zapamiętanie kolejności kolorów tęczy (pierwsze głoski kolejnych słów odpowiadają pierwszym głoskom nazw kolorów tęczy) np. czerwona pomarszczona żaba ziewała niczym gruby flaming.

5. „Tęcza” – zabawa muzyczno-ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom wstążki/paski z bibuły. Dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Kolorowa piosenka”. Kiedy muzyka ucichnie, dzieci ustawiają się na obwodzie koła zgodnie z kolorami występującymi w tęczy tj. dziecko z wstążką/paskiem bibuły w kolorze czerwonym staje obok dziecka z wstążką/paskiem z bibuły w kolorze pomarańczowym, następnie dziecko z wstążką/paskiem z bibuły w kolorze żółtym itd. Dzieci tworzą „tęcze”. Następnie nauczycielka sprawdza poprawność wykonanego zadania. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

6. „Tęczowe eksperymentowanie” – zabawy badawcze – nauczycielka zaprasza dzieci do przeprowadzenia kilku doświadczeń, dzięki którym będą mogli zaobserwować różne tęcze. W trakcie wykonywania doświadczeń nauczycielka wyjaśnia dzieciom, że wiązka światła białego odbija się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują.

  1. „Tęcza w wodzie” – dzieci nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę miski. Następnie kierują światło latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.
  2. „Tęcza na stole” – dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.
  3. „Tęcza w powietrzu” – nauczycielka rozpyla wodę spryskiwaczem do kwiatów w miejsce padania promieni słonecznych. Dzieci uważnie obserwują i próbują odszukać tęcze.
  4. „Cukierkowa tęcza” – nauczycielka układa na na rancie talerza cukierki i wlewa na środek trochę wody. Po chwili dzieci mogą obserwować „wodnistą tęcze”. Oczywiście po skończeniu obserwacji dzieci mogą zjeść cukierki – cukierki będą brudziły palce.

7. „Gra w kolory” – zabawa orientacyjno-porządkowa – nauczycielka układa na dywanie kółka gimnastyczne/krążki/szarfy i rozdaje dzieciom kolorowe wstążki/paski z bibuły. Dzieci stają w wybranym przez siebie kółku, a nauczycielka wymienia nazwę koloru i dzieci, które mają wstążkę/pasek z bibuły z takim kolorze zamieniają się miejscami. Na hasło „tęcza” – wszystkie dzieci zmieniają swoje miejsca. Zabawę powtarzamy do momentu wymieniania wszystkich kolorów.

8. „Tęcza” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i tłumaczy dzieciom kolejne czynności potrzebne do wykonania pracy plastycznej. Zwraca szczególną uwagę, by przed przyklejeniem kuleczek upewnić się, że są one w odpowiedniej kolejności. Po skończeniu tęczy dzieci porządkują swoje stanowiska pracy. Następnie wszyscy siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace.

  1. Zwijamy malutkie kawałki bibuły w kuleczki.
  2. Układamy po jednej kuleczce na jednym łuku zgodnie z kolorami tęczy – po sprawdzeniu przez nauczycielkę poprawnej kolejności kolorów na łukach – przyklejamy po jednej kuleczce (ważne, by dzieci przykleiły kuleczki od razu, żeby uniknąć sytuacji, że coś się przesunie i potem źle wykleją resztę kuleczek).
  3. Wyklejamy kuleczkami całą tęcze.
  4. Na chmurkach przyklejamy watę.

9. „Kolorowe piórka” – zabawa oddechowo-ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom po jednym kolorowym piórku. Dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Kolorowa piosenka”. Kiedy muzyka ucichnie, dzieci zatrzymują się i dmuchają na swoje piórko tak, by piórko nie spadło na podłogę. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

10. „Rainbow Colors” – śpiewanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają piosenkę, nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe.

11. „Memory” – gra dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe memory, tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie kolejno dzieci odsłaniają po dwie karty mówiąc np. „green frog, yellow lemon„. Jeżeli na dwóch kartach znajdują się różne obrazki, dzieci obracają je, by były znów zakryte – wszyscy starają się zapamiętać, gdzie co się znajduje. Jeżeli obie karty są takie same zostawiamy je odsłonięte. Zabawę powtarzamy do momentu odsłonięcia wszystkich kart.

Załączniki:

Karta obrazkowa „Tęcza”
Szablon do pracy plastycznej „Tęcza”
Karty obrazkowe do piosenki „Rainbow Colors”
Memory

Wykorzystane strony:

  1. http://wierszykidladzieci.pl/karcz/kraina.php – wiersz „Kraina tęczy”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=RzQUsWmZAAk – muzyka klasyczna do zabawy „Tęczowy taniec”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=qO-iNKvED60 – piosenka „Kolorowa piosenka”
  4. https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/11/eksperyment-sklittles-tecz-talerzu/ – eksperyment „Cukierkowa tęcza”
  5. https://www.easypeasyandfun.com/tissue-paper-rainbow-canvas-art/ – praca plastyczna „Tęcza”
  6. https://www.youtube.com/watch?v=SLZcWGQQsmg – piosenka „Rainbow Colors”

Strony, które mogą się przydać:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0 – film edukacyjny „Jak powstaje tęcza?”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU – filmik edukacyjny „Nauka kolorów z tęczą”