Na łące – Dzieci Młodsze – Rośliny na łące

Przedszkolaki wybiorą się na spacer na którym pozbierają rośliny napotkane na łące. Po powrocie w przedszkolu poznają ich nazwy i stworzą własny zielnik, dzięki, któremu będą mogłoby utrwalać zdobytą wiedzę każdego dnia. Poćwiczą również określanie położenia obiektów względem innych obiektów, a także odkodują kolorowe kwiatki.

Pomoce dydaktyczne:

sylwety kwiatów, emblematy owadów, utwór „Wiosna” A. Vivaldiego, karty pracy do kodowania „Kolorowe kwiaty”, atlasy roślin łąkowych, książki przyrodnicze z nazwami roślin łąkowych, duży zeszyt/kilka zszytych kartek A4, taśma klejąca, flamastry, piosenka: „Ladybugs”.

Opis aktywności:

1. „Klaszczę w ręce” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Klasnę w ręce i nic więcej, (klaszczemy)
wznoszę nogę nad podłogę,
(unosimy jedną nogę nad podłogę)
drugą nogę nad podłogę.
(unosimy drugą nogę nad podłogę)
krótki wydech i znów wdech,
(wykonujemy krótki wydech i długi wdech)
witam Ciebie – cześć, cześć, cześć.
(witamy się z trzema najbliżej stojącymi osobami)

2. „Kolorowa łąka” – zabawa matematyczna – nauczycielka umieszcza na dywanie sylwetę kwiatka/kwiatków oraz emblemat owada/owadów. Następnie zaprasza kolejne dzieci, by określiły położenie owada w stosunku do kwiatka przy użyciu pojęć: na, pod, nad, obok, między, wyżej, niżej, bliżej, dalej itp. Zwracamy uwagę, by dzieci starały się mówić pełnymi zdaniami np. motyl jest na kwiatku, biedronki są pomiędzy kwiatkami, konik polny znajduje się bliżej kwiatka niż mucha itp. Zabawę powtarzamy do momentu, aż wszystkie dzieci wezmą w niej udział.

3. „Wesołe kwiaty” – zabawa muzyczno-ruchowa – dzieci wykonują improwizację taneczną do utworu „Wiosna” A. Vivaldiego.

4. „Jaki kolor ma ten kwiat?” – kodowanie – nauczycielka omawia z dziećmi, jak należy wykonać zadanie. Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami, pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba i sprawdza poprawność wykonania zadania.

5. Spacer na pobliską łąkę w celu obserwacji i zbierania roślin. Nauczycielka przypomina dzieciom zasady bezpieczeństwa podczas spaceru. Następnie informuje dzieci, że w trakcie spaceru należy skupić się na poszukiwaniu różnych kwiatów, a te, które nie znajdują się pod ochroną, posłużą do stworzenia przedszkolnego zielnika (należy pokazać dzieciom w atlasie przykładowe rośliny, które są pod ochroną – zwracamy szczególną uwagę na te, które występują na łące na którą idziemy).

6. „Przedszkolny zielnik” – tworzenie zielnika z zebranych roślin – dzieci wraz z nauczycielką poszukują w atlasach i książkach roślin, które udało im się odnaleźć. Kolejno w zeszycie/zszytych kartkach na jednej kartce przyklejają roślinę i nauczycielka ją podpisuje. Po zakończeniu pracy wszyscy oglądają zielnik i powtarzają nazwy zebranych roślin.

7. „Ladybug” – słuchanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką słuchają piosenki i wykonują kolejne czynności:

Ladybug

Fly, fly, fly, (biegamy po sali z uniesionymi i opuszczanymi rękoma po bokach)
Ladybugs fly.
Fly over here,
(dzieci podbiegają blisko nauczycielki, która ręką wskazuje jakieś miejsce)
Fly over there.
(dzieci podbiegają w miejsce wskazywane przez nauczycielkę – trochę dalej)
They fly up high and they fly down low.
(dzieci biegają na paluszkach, następnie ze zgiętymi kolanami)
Around and around and around they go.
(kręcą się wokół własnej osi, biegają wokół innych dzieci)
They fly fast, and they fly-fly slow.
(biegną szybciej, potem wolniej)
Oh, ladybugs fly.
(dzieci biegają w różnych kierunkach)

Załączniki:

Karta pracy „Kolorowe kwiaty”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o – utwór „Wiosna” do zabawy „Wesołe kwiaty”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=JwaqRYTirkI – piosenka „Ladybug”

Dodaj komentarz