NA ŁĄCE – DZIECI MŁODSZE- ŚRODA 13.05.19

W środę przedszkolaki wysłuchają opowiadania „Zielona żabka”. Poprzez układanie puzzli oraz zagadki słowne utrwalą nazwy mieszkańców łąki. Nauczą się drugiej zwrotki piosenki „My jesteśmy żabki”, a także sami zamienią się w żabki uczestnicząc w zabawach: „Która żabka skoczy dalej?” oraz „Bocian i żaby”.

Środa: Co hasa po łące?

Pomoce dydaktyczne:

piosenki „My jesteśmy żabki”, pocięte obrazki mieszkańców łąki (żaba, bocian, kret, dżdżownica, ślimak, mrówka), karty obrazkowe z mieszkańcami łąki (żaba, bocian, kret, dżdżownica, ślimak, mrówka + kilka dodatkowych), zielone szarfy, czerwona szarfa, piosenka „Ladybugs”.

Opis aktywności:

1. „Chodźcie wszyscy” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Chodźmy wszyscy tu do koła (wszyscy tworzą koło)
Zabawimy się wesoło (każdy obraca się wokół własnej osi)
Witamy się wszyscy wraz
(kłaniamy się)
Na zabawę nadszedł czas
(podskokami obracamy się dookoła)
Prawa ręka, lewa ręka
(pokazujemy prawą, a następnie lewą rękę)
Prawa noga, lewa noga
(pokazujemy prawą, a następnie lewą nogę)
Cały tułów oraz głowa
(pokazujemy tułów, a następnie głowę)
Witamy Was
(kłaniamy się)

2. „Zielona żabka” – słuchanie opowiadania B. Formy – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta opowiadanie.

Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała na olbrzymim liściu i wciąż rozmyślała.
– Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!
W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:
– Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.
Nagle biedronka się pojawiła.
– Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.
– Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.
Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy. 
– Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.
We wszystkie strony zerka ciekawie.
– Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.
Żabce serduszko mocno zabiło.
– Kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem – barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.

Nauczycielka zadaje dzieciom pytania dotyczące treści opowiadania:

  1. Dlaczego żabka była smutna?
  2. Kogo żabka spotkała na łące?
  3. Kto chciał ją zjeść?
  4. Czy bocianowi udało się złapać żabkę?
  5. Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?

3. „Zielone” – zabawa ruchowa z muzyką – w trakcie piosenki „My jesteśmy żabki” dzieci biegają w dowolnych kierunkach po sali, na przerwę w muzyce szukają i dotykają czegoś zielonego. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

4. „Mieszkańcy łąki” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka umieszcza na dywanie 6 pociętych obrazków z mieszkańcami łąki i zaprasza kolejne dzieci do ułożenia obrazków w całość. Następnie dzieci przypominają w jakim środowisku żyje dane zwierzątko.

5. „Bocian i żaby” – zabawa ruchowa – nauczycielka zakłada jednemu dziecku czerwoną szarfę – to dziecko będzie bocianem, pozostałe dzieci zakładają zielone szarfy – będą żabkami. Żabki kumkają i skaczą po dywanie, a bocian stoi z zamkniętymi oczami i wypowiada słowa: „Kle, kle, kle, bociek żabkę zje”, następnie otwiera oczy, a żabki zastygają bez ruchu. Gdy któraś się poruszy – bocian zabiera jej szarfę, a żabka siada z boku na dywanie. Żabka, która zostanie jako ostatnia będzie bocianem w następnej turze. Zabawę powtarzamy 2-3 razy (aby każde dziecko mogło być bocianem, proponujemy powtórzenie zabawy popołudniu oraz w następne dni).

6. „Co hasa po łące?” – zagadki słowne do obrazków – nauczycielka czyta zagadki, dzieci odgadują wskazując prawidłowy obrazek (nauczycielka umieszcza na dywanie również obrazki innych zwierząt – do których nie ma zagadek).

Gdy w gęstej siedzi trawie,
jest niewidoczna prawie.
Kum – kum!. Tak się odzywa.
Czy wiesz jak się nazywa?
Nikt tym zwierzątkiem
się nie zachwyca.
Wędruje w ziemi
długa … .
Czarno-biały ptak,
po łące spaceruje.
Lubi stać na jednej nodze,
żabki konsumuje.
Wolno, wolniutko
chodzi po świecie.
Swój własny domek
nosi na grzbiecie.
Małe zwierzątko,
ale sił ma wiele,
by kopać w ziemi
długie tunele.
Jest to mały owad
bardzo pracowity,
buduje z siostrami
dom w kopcu ukryty.

7. „Która żabka skoczy dalej?” – zabawa ruchowa – nauczycielka przykleja na podłodze długi, prosty kawałek taśmy malarskiej (jeżeli mamy wystarczająco miejsca, możemy równolegle z zachowaniem odpowiednich odstępów nakleić więcej pasków, dzięki czemu zabawa przebiegnie sprawniej). Dzieci ustawiają się w pociąg na początku taśmy. Zadaniem każdego dziecka będzie wykonać jak najdłuższy skok – nauczycielka zaznacza markerem na taśmie gdzie skoczyło dane dziecko – pozwoli to uniknąć późniejszych nieporozumień kto skoczył dalej.

8. „My jesteśmy żabki” – nauka piosenki i układu do piosenki – dzieci wraz z nauczycielką słuchają piosenki i wykonują kolejne czynności. Następnie dzieci powtarzają za nauczycielką słowa drugiej zwrotki piosenki.

My jesteśmy żabki

My jesteśmy żabki, (pokazujemy rękoma na siebie)
Mamy cztery łapki,
(machamy – dłonie mają szeroko rozstawione palce)
Skaczemy po trawie,
(podskakujemy do góry)
Bocian nas nie złapie.
(wyprostowanym palcem wskazującym poruszamy na lewo i prawo)

Hop, hop, hop, (trzy razy podskakujemy)
Skaczą żabki w bok,
(skok obunóż w prawo)
Hop, hop, hop,
(trzy razy podskakujemy)
Skaczą żabki w przód,
(skok obunóż do przodu)
Hop, hop, hop,
(trzy razy podskakujemy)
Skaczą żabki w tył,
(skok obunóż do tyłu)
Hop, hop, hop,
(trzy razy podskakujemy)
Skaczą ile sił.
(podskakujemy szybko)

My jesteśmy żabki, (pokazujemy rękoma na siebie)
Po to mamy łapki,
(machamy – dłonie mają szeroko rozstawione palce)
By popływać w stawie
(ręce oddalamy od siebie z szeroko rozstawionymi palcami i wracamy rękoma)
I skakać po trawie.
(podskakujemy)

9. „Ladybug” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – dzieci wraz z nauczycielką próbują śpiewać i wykonują czynności zgodnie z treścią piosenki.

Wykorzystane strony:

  1. http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?f=opo_34_00029&k=k0203&d=opo – opowiadanie „Zielona żabka”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s – piosenka „My jesteśmy żabki”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=JwaqRYTirkI – piosenka „Ladybug”

Strony, które mogą się przydać:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=996eWEwqqPg – filmik Ministerstwa Środowiska „Małe czy duże przyda się naturze”