Przedszkolaki obchodząc Dzień bez Kłamstwa poćwiczą dodawanie i odejmowanie biorąc udział w zabawie matematycznej „Pinokio kłamczuszek” oraz pomogą mu się pozbyć długiego nosa wypowiadając prawdziwe zdania. Spróbują odczytać słowno-obrazkowe przysłowia o kłamstwie, zastanowią się co one oznaczają, a także zaznajomią się ze słowem „uczciwość”.
Pomoce dydaktyczne:
pocięta na elementy karta obrazkowa przedstawiająca Pinokia, kartka, klej, kalendarz, piosenka „Pajacyk”, guziki/patyczki/liczmany, piosenka „Kolorowe kredki”, bębebnek, kredki świecowe, tamburyno, piłeczka, karty słowno-obrazkowe z przysłowiami o kłamstwie, piosenki „Kłamstwo ma krótkie nogi”, piosenka „Uczciwe Domisie”, piosenka „Please Tell the Truth”, karty obrazkowe przedstawiające dzieci mówiące prawde i nieprawdę.
Opis aktywności:
1. „Pokaż proszę” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole. Nauczycielka mówi rymowankę, a dzieci pokazują i robią to, o czym mówi nawuczycielka.
Pokaż proszę, gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową „tak” lub „nie”
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!
2. „Dzień bez Kłamstwa” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie pociętą na elementy kartę obrazkową przedstawiającą Pinokia i prosi dziecy, aby złożyły ją w całość, a następnie przykeliły na kartkę papieru. Potem pyta dzieci czy wiedzą kto jest na obrazku? Jak się nazywa i z czego jest znany? Podmumowuje, że Pinokio jest drewnianym pajacem, który może mówić i ruszać się zupełnie jak ludzie. Jego cechą charakterystyczną jest nos, który wydłuża się, kiedy Pinokio kłamie. Jednak w nagrodę za dobre postępowanie pod koniec bajki staje się zwykłym chłopcem. Kolejno wskazując na kalendarz, informuje, że dzisiaj jest tj. 28 marca obchodzimy Dzień bez Kłamstwa. Następnie nauczycielka pyta dzieci co to jest kłamstwo. Po wysłuchaniu odpowiedzi dzieci podsumowuje: Kłamstwo to mówienie drugiej osobie nieprawdy. Kłamstwo jest niewłaściwym zachowaniem i należy się go wystrzegać.
3. „Pajacyk” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką stają w kole i wykonują czyności zgodnie ze słowami piosenki.
Fiku – miku! Fiku – miku! (wykonujemy „młynek” rękami)
Poskacz z nami pajacyku. (podskakujemy)
Skacze Krysia, skaczę ja. (podskakujemy wskazując na koleżankę i siebie)
Poskacz z nami – hopsasa! (podskakujemy)
Zabawę prowadzimy 4-5 razy.
4. „Pinokio kłamczuszek” – zabawa matematyczna – nauczycielka rozdaje dzieciom guziki/patyczki/liczmany i opowiada bajkę o Pinokio. Dzieci uważnie słuchają bajki i rozwiązują ukryte w bajce zadania.
Pinokio to chłopiec zrobiony z drewna. Uwielbia się śmiać i bawić z kolegami i koleżankami z przedszkola, do którego codzienne chodzi. Świetnie się tam czuje. Jednak czasem Pinokio opowiada kłamstwa. Co się wtedy dzieje? Rośnie mu nos! Kiedy wypowiada kolejne nieprawdziwe historie, jego nos robi się coraz dłuższy. Wczoraj opowiadał Amelce, że zjadł na kolację 3 naleśniki z dżemem truskawkowym i 5 z dżemem jabłkowym. Ile naleśników zjadł Pinokio? (czekamy, aż dzieci ułożą liczmany i policzą), a tak naprawdę to zjadł tylko 2 i to z dżemem śliwkowym. Innego dnia dostał w prezencie 10 nowych kredek. Ale takich pięknych i kolorowych jak tęcza. Wszystkim opowiadał, że ma 6 nowych kredek i da Oli 3 kredki, więc ile kredek mu zostanie? A tak naprawdę skoro ma 10 kredek, a Oli da 3, to ile mu zostanie? Oj, nos rósł mu coraz dłuższy. I nadszedł poniedziałek. Pinokio był spóźniony do przedszkola. Opowiadał pani, że spał 1 godzinę i później jeszcze 2 godziny. Ile godzin spał Pinokio? A tak naprawdę to spał, aż 8 godzin, ale Pinokio lubi opowiadać nieprawdziwe historie.
5. „Policz ze mną!” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Kolorowe kredki”. Na przerwę w muzyce uważnie słuchają nauczycielki, która wygrywa dźwięk na bębenku, liczą i podskakują tyle razy, ile razy nauczycielka uderzyła w bębenek. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
6. „Nos Pinokia” – zabawa matematyczna – nauczycielka kładzie na dywanie kartę obrazkową przedstawiającą Pinokia i rozkłada wokół niej kredki świecowe. Następnie pyta dzieci jak myślą w co będziemy zmieniali te kredki? Potem mówi, że kredki będą nosem Pinokia i pyta co musi zrobić pajacyk, żeby urusł mu nos? Nauczycielka pierwsza wypowiada nieprawdziwe zdanie np.„Trawa jest różowa” i kładzie pierwszą krędkę na nosie Pinokia. Kolejno wszystkie chętne dzieci wypowiadają nieprawdziwe zdania i przykładają kredkę przedłużając nos Pinokia. Następnie nauczycielka pyta dzieci jaki mamy dzisiaj dzień i infromuje, że musimy pomóc pajacykowi pozbyć się długiego nosa starając się zamienić wypowiedziane zdanie z kłamstwem na prawdziwe np. „Trawa jest zielona”.
7. „Zamiana” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze i hasło nauczycielki: „Do przodu” – dzieci idą do tyłu; „Do tyłu” – dzieci idą do przodu; „W prawo” – dzieci idą na lewo; „W lewo” – dzieci idą w prawo. Zabawę prowadzimy 4-5 razy.
8. „Kłamstwo w przysłowiach” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie karty ze słowno-obrazkowymi przysłowiami o kłamstwie. Dzieci próbują odczytać przysłowia i wyjaśnić ich znaczenie.
- Kłamstwo rujnuje, a prawda buduje – jeśli mówimy prawdę ludzie nam ufają i zdobywamy nowych znajomych, jeśli kłamiemy rujnujemy, niszczymy nasze relacje z innymi.
- Kłamstwo ma krótkie nogi – prawda zawsze wyjdzie na jaw, a wtedy znajdziemy się w jeszcze gorszej sytuacji.
- Kłamać jak z nut – kłamać bez zająknięcia, bez wstydu.
- Kłamać w żywe oczy – kłamać jawnie, bez wstydu i skrępowania.
9. „Przysłowia” – improwizacja ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Kłamstwo ma krótkie nogi”. Na przerwę w muzyce nauczycielka pokazuje jedną z kart obrazkowych z poprzedniej zabawy wypowiadając przysłowie, które się na niej znajduje, a dzieci starają się zaprezentować je ruchem. Zabawę prowadzimy pokazując każdą kartę raz.
10. „Uczciwość” – runda bez przymułu – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka pyta dzieci z czym kojarzy im się słowo „uczciwość” i przekazuje piłeczkę osobie siedzącej po jej prawej lub lewej stronie. Podaje ona swoje skojarze lub – jeśli nie chce – podaje piłkę dalej. Zabawa trwa do powrotu piłki do nauczycielki. Na zakończenie nauczycielka podsumowuje, że uczciwość to mówienie prawdy, nie zrzucanie winy na innych, nie zabieranie cudzych rzeczy, wywiązywanie się z danego słowa, dotrzymywanie obietnicy.
11. „Uczciwym być!” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają sie po sali w rytmie piosenki „Uczciwe Domisie”. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i dokańczają zdanie nauczycielki zgodnie z prawdą np. „Dzisiaj na śniadanie jedliśmy… /Dzisiaj jest Dzień bez…/Kasia ma podkoszulek w kolorze…/Franio ma skarpetki w kolorze…” Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
12. „Please Tell the Truth” – słuchanie piosenki – nauczycielka włącza piosenkę z teledyskiem. Dzieci słuchają piosenki i oglądają teledysk.
Please Tell the Truth
“Oh, the cup is broken!”
“I didn’t do it!”
I did something wrong.
I told a lie.
I don’t feel right.
I told a lie.
My heart is pounding.
Thumping thumping thumping
Just be honest with your mom.
Please tell her the truth.
“Mom… It was me. I am sorry.”
“It was very good of you to say so.”
You are such a brave boy.
We are proud of you.
Wow!
“Did you keep our promise?”
“Oh. Of course… I did…”
I did something wrong.
I told a lie.
I don’t feel right.
I told a lie.
My heart is pounding.
Thumping thumping thumping
Just be honest with your dad.
Please tell him the truth.
“Dad..I didn’t keep our promise.
I am sorry.”
“Thank you for telling me the truth.”
You are such a brave girl.
We are proud of you.
Wow!
Just be honest with me.
Please tell me the truth.
You are such a brave kid.
We are proud of you!
Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści piosenki:
- Co zrobił chłopiec?
- Czy przyznał się do tego?
- Jak się z tym czuł?
- Co się stało jak się przyznał?
- Co zrobiła dziewczynka?
- Czy się przyznała?
- Jak się z tym czuła?
- Co się stało jak się przyznała?
13. „Truth or lie?” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka kładzie na dywanie kartę obrazkową przedstawiającą dzieci mówiące prawdę, nazywając ją „truth” i nieprawdę – „lie”. Dzieci powtarzają nazwy. Następnie dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Please Tell the Truth”. Na przerwę w muzyce nauczycielka pokazuje jedną z kart obrazkowych, a dzieci ją nazywają. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
Załączniki:
Karta do pocięcia na części do zabaw: „Dzień bez Kłamstwa” i „Pinokio kłamczuszek”
Karty słowno-obrazkowe do zabaw: „Kłamstwo w przysłowiach” i „Przysłowia”
Karty obrazkowe do zabawy „Truth or lie?”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=CJoGw41D7do&ab – piosenka „Pajacyk” do zabawy „Pajacyk”
- https://www.youtube.com/watch?v=fWELNWWycOU&ab – piosenka „Kolorowe kredki” do zabawy „Policz ze mną!’
- https://www.youtube.com/watch?v=hh5f4nhtfU0&ab – piosenka „Kłamstwo ma krótkie nogi”
- https://www.youtube.com/watch?v=Q91snDZ4RmE&ab – piosenka „Uczciwe Domisie” do zabawy „Uczciwym być!”
- https://www.youtube.com/watch?v=F_F8vTUApHk&ab – piosenka „Please Tell the Truth”



