Przedszkolaki wysłuchają wiersza „Smutna książeczka” i opiszą karty obrazkowe przedstawiające zasady dbania o książki. Zapoznają się z rodzajami książek, poćwiczą porównywanie wielkości i grubości książek, a także rozpoczną naukę piosenki „Książki, kto książki czyta”.
Pomoce dydaktyczne:
wiersz „Smutna książeczka”, karty obrazkowe przedstawiające zasady dbania o książki, kartka papieru, marker, farba, wiersz „Książeczka”, różnego rodzaju książki, etykiety kategoriami książek, taśma, nożyczki, tamburyno, piosenka „Książki, kto książki czyta”, klocki, piosenka „I like to read”, karty obrazkowe do piosenki.
Opis aktywności:
1. „Powitanie części ciała” – powitanie z dziećmi – nauczycielka zaprasza dzieci do dobrania się w pary i powitania się wskazywanymi przez nią częściami ciała. Przedszkolaki mają dotknąć się z kolegą/koleżanką, np. łokciem, barkiem, kolanem, a na hasło: „Ludzie do ludzi!” – znaleźć nową parę. Za każdym razem wymieniamy 2-3 części ciała w tych samych parach, a zmieniamy je 4-5 razy.
2. „Smutna książeczka” – słuchanie wiersza O. Adamowicz – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta wiersz:
Smutna książeczka
Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jedna książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.
Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza:
- O czym był ten wiersz?
- Jaki nastrój miała książeczka – bohaterka wiersza? (smutny)
- Co robiły pozostałe książki?
- Dlaczego jedna książeczka tego nie robiła?
- Jak mamy zachowywać się wobec książek?
Kolejno prezentuje karty obrazkowe z zasadami dbania o książki, które dzieci opisują. Następnie zapisuje na kartce: „Będziemy dbali o książki”, a dzieci podpisują się odbijając palec, zamoczony w farbie.
3. „Książeczka” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza – nauczycielka zaprasza dzieci do koła i naśladowania jej ruchów do treści mówionego przez nią wiersza. Zabawę powtarzamy dwukrotnie.
W książeczce płynie rzeczka, (wykonujemy rękami ruchy fal)
w książeczce szumi las. (naśladujemy kołyszące się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladujemy oglądanie książki z otwartych dłoni)
Książeczka cię powiedzie (maszerujemy)
na strome szczyty skał, (składamy ręce nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (układamy głowę na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladujemy grę na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysuwamy ręce do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszamy ramionami)
by same piątki mieć. (pokazujemy całą dłoń)
Lecz chroń i szanuj książki (grozimy palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladujemy mycie rąk)
a potem książki bierz. (wykonujemy ruch rozkładania książki)
4. „Rodzaje książek” – zabawa dydaktyczna – dzieci siadają wygodnie w kręgu, a nauczycielka prezentuje im po kolei różnego rodzaju książki, pytając, czego mogą one dotyczyć. Następnie kładzie je na dywanie, pokazując i czytając odpowiednie etykiety oraz prosząc o dobranie do nich właściwych książek (np. naukowe, historyczne, dla dzieci, przyrodnicze). Nauczycielka opowiada o każdej z nich, np.:
- nauka – książki, wyjaśniające zagadnienia naukowe, możemy zdobyć z nich wiedzę
- historia – książki, dotyczące tego, co działo się w przeszłości
- przyroda – książki, które dotyczą życia zwierząt, roślin, natury
- dla dzieci – książki z wierszami, opowiadaniami dla dzieci
5. „Czy umiesz tak, jak ja…?” – zabawa ruchowa – nauczycielka staje z dziećmi w kole i prezentuje ruchy, które próbują one naśladować. Za każdym razem nauczycielka mówi: „Czy umiesz tak, jak ja…”, np.:
- stanąć na jednej nodze,
- narysować stopą serce na podłodze,
- podnieść nogę zgiętą w kolanie i klasnąć pod nią,
- zrobić trzy kroki w przód z zamkniętymi oczami,
- zrobić trzy kroki w tył z zamkniętymi oczami,
- obrócić się szybko i stanąć na jednej nodze?
Ruchy proponować mogą także chętne dzieci.
6. „Matematyka w książkach ukryta” – zabawa matematyczna – dzieci siadają w kręgu na dywanie, a nauczycielka rozdaje im książki w różnych wielkościach. Następnie prosi, by odwróciły się do siebie, tworząc pary i porównały wielkość książek. Każda para wypowiada się na temat wyniku. Potem mają za zadanie porównać wielkość swojej książki z książką osoby po drugiej stronie i także o tym opowiedzieć. To samo robią, jeśli chodzi o grubość – nauczycielka prezentuje im, jak to sprawdzić. Dalej nauczycielka prosi, by dzieci położyły swoje książki na dywanie i wybrały największą, najmniejszą, a następnie najgrubszą i najcieńszą z nich.
7. „Tyle, ile” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze nauczycielka pokazuje na palcach, ile razy dzieci mają wykonać wspomniane przez nią ćwiczenie, np. podskoki, tupnięcia, oklaski, przysiady, pajacyki. Wykonują je razem i wspólnie liczą. Zabawę powtarzamy 5-6-krotnie.
8. „Książki, kto książki czyta” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki. Ich zadaniem jest klasnąć w dłonie za każdym razem, gdy usłyszą słowo: „książkę”, „książek” lub „książki”. Następnie dzieci powtarzają za nauczycielką tekst pierwszej zwrotki i refrenu.
Książki, kto książki czyta
Kto książki czyta, wiedzę ma
I wiemy o tym: on i ja.
Więc czytaj ciągle książkę swą
A potem opowiadaj ją.
Do biblioteki często chodź
I książek wypożyczaj moc.
I czytaj książki te co dnia
Potem Ci szóstkę pani da.
Książki, kto książki czyta
Ten jest jak sowa
Po prostu mądry jest i kwita.
Czytaj co dzień: bajki, powieści
Zobaczysz, ile wiedzy w głowie masz.
Książki, kto książki czyta
Ten jest jak sowa
Po prostu mądry jest i kwita.
Czytaj co dzień: bajki, powieści
Zobaczysz, ile wiedzy w głowie masz.
9. „Piszemy książkę nogą” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Książki, kto książki czyta”. Na przerwę w muzyce, dzieci udają, że piszą książkę stopą. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
10. „I like to read” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka włącza piosenkę z teledyskiem, jeśli ma taką możliwość, a jeśli nie, to pokazuje odpowiednie karty obrazkowe. Dzieci słuchają i próbują śpiewać piosenkę.
11. „Guess, what’s missing” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka siada z dziećmi w kręgu, pokazuje karty obrazkowe i prosi o ich nazwanie: „sea” – morze”, „island” – wyspa, „moon” – księżyc, „treehouse” – domek na drzewie. Następnie dzieci wstają i maszerują po okręgu, jednak tyłem do kart. Nauczycielka zabiera jedną z nich, a zadaniem grupy jest powiedzieć, jakiego obrazka brakuje. Jeśli dzieci nie pamiętają nazwy angielskiej to powtarzają ją po nauczycielce. Zabawę powtarzamy do momentu pojawienia się wszystkich poznanych słówek.
Załączniki:
Karty obrazkowe do zabawy „Smutna książeczka”
Etykiety do zabawy „Rodzaje książek” i „Nasza biblioteczka”
Karty obrazkowe piosenki „I like to read”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=HH9yMctug4c&ab – piosenka „Książki, kto książki czyta”
- https://www.youtube.com/watch?v=iXWNbie4FpI&ab – piosenka „I like to read”