Przedszkolaki zaznajomią się z pracą, strojem i narzędziami ogrodnika. Wysłuchają wiersza „Ogródek na oknie”, rozwiążą zagadki słowne i wykonają pracę plastyczną „Kwiaty dla kobiet”.
Pomoce dydaktyczne:
karta obrazkowa przedstawiająca wiosenne prace w ogrodzie, kalendarz, piłka, wiersz „Ogródek na oknie”, szarfy/obręcze/skakanki, bębenek, karta obrazkowa przedstawiająca ogrodnika, zagadki dotyczące narzędzi ogrodniczych, narzędzia ogrodnicze/karty obrazkowe przedstawiające narzędzia ogrodnicze, karteczki z podpisami, skakanki/liny, kolorowe figury geometryczne, kartki, kleje, tamburyno, piosenka „The planting song”, karty obrazkowe do piosenki.
Opis aktywności:
1. „Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wymawia kolejne zdania, a dzieci, których dotyczącą wypowiedziane hasła, wstają, obiegają koło i wracają na miejsce. Nauczycielka wymyśla kolejne zdania do czasu, aż wszystkie dzieci będą przywitane:
- Witam tych, którzy lubią wiosnę,
- Witam tych, którzy mają coś niebieskiego,
- Witam tych, którzy mają siostrę,
- Witam tych, którzy lubią się uśmiechać itp.
2. „Temat tygodnia” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie kartkę obrazkową i prosi dzieci, by dokładnie przyjrzały się ilustracji i zapamiętały jak najwięcej szczegółów. Po chwili odwraca ją i pyta, co się na niej znajdowało. Po wypowiedziach dzieci odsłania obrazek, a one dopowiadają to, co nie zostało wymienione wcześniej. Następnie nauczycielka zadaje pytania:
- Jaki może być temat tego tygodnia? (ogród)
- Dlaczego? (rozpoczyna się czas porządkowania ogrodów po zimie, przed wiosną)
- Jaką mamy teraz porę roku? (zimę)
- Jaka pora roku wkrótce się rozpocznie? (wiosna)
Kolejno dopowiada, że temat tego tygodnia brzmi: „Porządki w ogrodzie”, ponieważ, choć trwa jeszcze kalendarzowa zima, to w marcu ludzie rozpoczynają przygotowania swoich ogródków do wiosny i porządkują je po zimie.
* Następnie prosi dzieci o wskazanie w kalendarzu dzisiejszego dnia i pyta je:
- Jaki mamy dziś dzień? (8, poniedziałek)
- Jaki mamy teraz miesiąc? (marzec)
- Jakie jest dzisiaj święto? (Dzień Kobiet)
- Dlaczego je obchodzimy? (by podziękować kobietom wokół nas za to, co dla nas robią i pokazać im, że są dla nas ważne)
- Komu możecie dziś podziękować i złożyć życzenia? (mamie, babci, siostrze, cioci, koleżankom, paniom)
3. „Kolory” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką stają w kręgu. Nauczycielka ustala z nimi zasady gry. Rzucając piłkę, uczestnicy zabawy mówią kolory. Gdy dziecko jej nie złapie lub złapie, kiedy zostanie wymieniony kolor czarny, wykonuje ćwiczenie, jakie zaproponuje osoba rzucająca, np. 5 pajacyków, 5 przysiadów, 3 podskoki, 2obroty, okrążenie koła. Zabawę powtarzamy tyle razy, by piłka została rzucona do każdego dziecka przynajmniej raz.
4. „Ogródek na oknie” – słuchanie wiersza M. Kownackiej – dzieci siedzą wygodnie na dywanie, a nauczycielka czyta wiersz:
Ogródek na oknie
Już wszystkim zima dokuczyła.
Wszyscy tęsknią do ciepła i zieleni.
Powiedziały sobie dzieci:
Pierwsze zieleninki sadzimy do skrzynki.
Jutro będziemy wysiewać nasiona pomidory i rzeżuchy,
sadzić szczypiorek i pietruszkę. (…)
Nazajutrz rano dzieci wsypały
Nasiona rzeżuchy do słoika i zalały ciepłą wodą.
Do skrzynek i doniczek wyłożonych skorupkami i napełnionych ziemią
wysiały pomidory i przykryły je szybami – żeby ziemia nie wysychała. (…)
Dyżurni podlewali pilnie ziemię w skrzynkach i doniczkach.
Najpierw zaczęła kiełkować rzeżucha. (…)
Szczypiorek, cebula i pietruszka szybko się zazieleniły,
a pomidory zaczęły wschodzić po ośmiu dniach. (…)
Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza:
- Jaka pora roku jest w wierszu? (zima)
- Co dzieci postanowiły zrobić? (sadzić i siać rośliny)
- Jakie rośliny zasiały? (pomidory, rzeżuchę)
- Jakie rośliny zasadziły? (szczypiorek, cebulę i pietruszkę)
- Co było im potrzebne? (słoik, woda, doniczki, skrzynki, ziemia)
- Co zaczęło wschodzić najpóźniej? (pomidory)
5. „Zajączki w ogrodzie” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie przeszkody w postaci skakanek, szarf czy obręczy. Dzieci biegają po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na bębenku i pokonują przeszkody, wykonując skok obunóż. Zabawę prowadzimy ok. 2,5-3 minut.
6. „Ogrodnik” – pogadanka – nauczycielka siada z dziećmi w kręgu i rozmawia na temat ogrodnika:
- Kim jest ogrodnik? (osoba, która zajmuje się ogrodem)
- Jak on wygląda? (może nosić ogrodniczki lub inny strój roboczy, nakrycie głowy, kalosze, rękawiczki. Ma ze sobą potrzebne narzędzia, np. łopatkę, konewkę, grabki)
Następnie prosi wybrane dziecko o podzielenie słowa: „ogrodnik” na sylaby oraz wyróżnienie pierwszej i ostatniej głoski. Dodaje, że jest to osoba, która zajmuje się ogrodem. Może to być jej zawód – wtedy dba o ogrody innych ludzi, otrzymując za to wynagrodzenie, może również zajmować się tylko swoim ogrodem, traktując to jako pasję. Na zakończenie pokazuje kartę obrazkową z ogrodnikiem i prosi dzieci o opisanie jego wyglądu.
7. „Kwiatki budzą się i zasypiają” – zabawa ruchowa – dzieci – „kwiatki” przykucają w rozsypce na dywanie, z główkami schowanymi w ramionach. Budzą je promienie wiosennego słońca – nauczycielka chodzi od dziecka do dziecka i dotyka dłonią główek. Dotknięte „kwiatki” powolutku budzą się, wyciągają swoje listki i główki kwiatowe – dzieci podnoszą się, przeciągają, wyciągają w górę ręce i obracają się dookoła własnej osi. Kiedy słońce zachodzi – gdy nauczycielka ponownie ich dotknie – „kwiatki” powoli chowają swoje główki, zwijają listki– dzieci przykucają i udają, że zasypiają. Nauczycielka cały czas opowiada o kolejnych etapach życia kwiatów, które dzieci naśladują. Zabawę powtarzamy 3 razy.
8. „Narzędzia ogrodnika” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie narzędzia ogrodnicze/karty obrazkowe przedstawiające narzędzia ogrodnicze i karteczki z podpisami do nich. Następnie czyta zagadki tekstowe, prosząc dzieci, by odgadywały dopiero, gdy zostaną o to poproszone. Wskazane osoby podają odpowiedź, wybierając odpowiedni obrazek i podpis. Następnie dzieci nazywają pozostałe narzędzia i dobierają właściwe podpisy (motyka, sekator).
Co kopie, chociaż nie ma nóg?
Będziesz nią ogród skopać mógł. (łopata)
Na patyku zębów rządek,
znają je na pewno dzieci.
Służą do równania grządek,
i do uporządkowania śmieci. (grabie)
Leci z niej woda
przez sito blaszane.
Jaka to wygoda
już kwiatki podlane! (konewka)
Tym dziwnym pojazdem na jednym kole
Wozi ogrodnik narzędzia na pole. (taczka)
Następnie nauczycielka pyta dzieci, do czego służą dane narzędzia. Dodaje w razie potrzeby:
- motyka służy do spulchniania gleby, wycinania chwastów, ale też wykopywania dołków czy rozbijania twardych brył ziemi.
- łopata służy do nabierania i przenoszenia, kopania dołów
- sekator służy do przycinania gałęzi
- konewka służy do podlewania
- grabie służą do usuwania liści, sprzątania pozostałości po przycinaniu krzewów czy wyrównywania ziemi
- taczka służy do przewożenia
9. „Na ogrodowej ścieżce” – zabawa ruchowa – nauczycielka układa na dywanie dwie skakanki/liny równolegle do siebie, w odległości 20-30cm. Dzieci ustawiają się w rzędzie i po kolei próbują przejść po ścieżce, nie dotykając skakanek/lin. Po dwukrotnym wykonaniu tego zadania, nauczycielka układa liny/skakanki jedna za drugą, a zadaniem dzieci jest dwukrotnie przejść po nich.
* 10. „Kwiaty dla kobiet” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka pyta dzieci, co z ogrodu może być prezentem z okazji dzisiejszego święta Dnia Kobiet (kwiaty). Następnie prezentuje i wyjaśnia sposób wykonania pracy plastycznej. Następnie zaprasza dzieci do stolików, na których przygotowane są materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej (kartki, kolorowe figury geometryczne, kleje). Nauczycielka chodzi między stolikami, kontrolując pracę dzieci i pomagając im w razie potrzeby. Po skończeniu pracy, dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie, prezentują swoje prace opisując użyte figury geometryczne i informują komu je wręczą.
- Układamy kompozycję z figur geometrycznych
- Smarujemy klejem poszczególne elementy
- Przyklejenie do kartki
* 11. „Ogrodnik do ogrodu” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze i hasło: „Ogrodnik do ogrodu”, ustawiają się w wyznaczonym miejscu. Nauczycielka prezentuje wtedy jedno z narzędzi lub kartę obrazkową z narzędziem, a dzieci naśladują czynność, wykonywaną za jego pomocą. Zabawę powtarzamy 6-krotnie – za każdym razem pokazując inne narzędzie.
12. „The planting song” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka włącza piosenkę z teledyskiem, może pokazywać także odpowiednie karty obrazkowe lub ruchy:
The planting song
Working on the farm all day long,
Everybody sing the planting song.
Working on the farm all day long,
Everybody sing the planting song.
First you take a seed and put it in the ground, (naśladujemy chwytanie palcami nasionek i wkładanie ich w ziemię)
Put it in the ground, put it in the ground.
Then you get some water and pour it all around, (udajemy podlewanie)
Pour it all around, pour it all around.
Working on the farm all day long,
Everybody sing the planting song.
Working on the farm all day long,
Everybody sing the planting song.
When the sun comes out, the light shines down, (obracamy dłońmi w górze, naśladując słońce)
The light shines down, the light shines down.
The leaves grow green and the stem grows brown,
The stem grows brown, the stem grows brown.
Working on the farm all day long,
Everybody sing the planting song.
Working on the farm all day long,
Everybody sing the planting song.
When the fruit is ripe, they’ll be big and round, (kreślimy w powietrzu duże koło dłońmi)
Big and round, big and round.
We’ll pick the fruit and take it to town, (naśladujemy zrywanie owoców)
Take it to town, take it to town.
Working on the farm all day long,
Everybody sing the planting song.
Working on the farm all day long,
Everybody sing the planting song.
13. „Working on the farm” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka siada z dziećmi w kręgu i pyta je, o czym była słuchana przed chwilą piosenka (o pracy na farmie,wzroście drzewa owocowego). Następnie prezentuje karty obrazkowe, nazywa je i prosi o powtórzenie: „take” – wziąć, „put” – położyć, „pour” – polać, „grow” – rosnąć, „pick” – zebrać. Kolejno dzieci wstają, a wybrana osoba wchodzi do środka i losuje jedną z kart obrazkowych. Jej zadaniem jest zaprezentować ją ruchem, co pozostali naśladują i odgadują, co to za karta, nazywając ją w języku angielskim. Jeśli nie pamiętają danego słówka to robią to w języku polskim i powtarzają za nauczycielką w języku angielskim. Zabawę prowadzimy przynajmniej do momentu wykorzystania wszystkich kart obrazkowych.
Załączniki:
Karta obrazkowa do zabawy „Temat tygodnia”
Karta obrazkowa do zabawy „Ogrodnik”
Karty obrazkowe i podpisy do zabaw: „Narzędzia ogrodnika” i „Ogrodnik do ogrodu”
Karty obrazkowe do piosenki „The planting song”
Wykorzystane strony:
- https://szkolastachlew.stronyzklasa.pl/origami-z-kolek-i-kwiaty-z-figur-geometrycznych-kl-0,167,pl – pomysł na pracę plastyczną „Kwiaty dla kobiet”
- https://www.youtube.com/watch?v=a44NFSiIn54&ab – piosenka „The planting song”