Przedszkolaki zaznajomią się z pracą, strojem i narzędziami ogrodnika. Wysłuchają wiersza „Wiosenne porządki”, rozwiążą zagadki słowne i wykonają pracę plastyczną „Kwiaty dla kobiet”.
Pomoce dydaktyczne:
karta obrazkowa przedstawiająca wiosenne prace w ogrodzie, kalendarz, piłka, wiersz „Wiosenne porządki”, szarfy/obręcze/skakanki, bębenek, karta obrazkowa przedstawiająca ogrodnika, zagadki dotyczące narzędzi ogrodniczych, narzędzia ogrodnicze/karty obrazkowe przedstawiające narzędzia ogrodnicze, szablony kwiatów, plastelina, tamburyno, piosenka „Farmer Plants the Seeds”, karty obrazkowe do piosenki.
Opis aktywności:
1. „Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wymawia kolejne zdania, a dzieci, których dotyczącą wypowiedziane hasła, wstają, obiegają koło i wracają na miejsce. Nauczycielka wymyśla kolejne zdania do czasu, aż wszystkie dzieci będą przywitane:
- Witam tych, którzy lubią wiosnę,
- Witam tych, którzy mają coś niebieskiego,
- Witam tych, którzy mają siostrę,
- Witam tych, którzy lubią się uśmiechać itp.
2. „Temat tygodnia” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie kartkę obrazkową i prosi dzieci, by dokładnie przyjrzały się ilustracji i zapamiętały jak najwięcej szczegółów. Po chwili odwraca ją i pyta, co się na niej znajdowało. Po wypowiedziach dzieci odsłania obrazek, a one dopowiadają to, co nie zostało wymienione wcześniej. Następnie nauczycielka zadaje pytania:
- Jaki może być temat tego tygodnia? (ogród)
- Dlaczego? (rozpoczyna się czas porządkowania ogrodów po zimie, przed wiosną)
- Jaką mamy teraz porę roku? (zimę)
- Jaka pora roku wkrótce się rozpocznie? (wiosna)
Kolejno dopowiada, że temat tego tygodnia brzmi: „Porządki w ogrodzie”, ponieważ, choć trwa jeszcze kalendarzowa zima, to w marcu ludzie rozpoczynają przygotowania swoich ogródków do wiosny i porządkują je po zimie.
* Następnie prosi dzieci o wskazanie w kalendarzu dzisiejszego dnia i pyta je:
- Jaki mamy dziś dzień? (8, poniedziałek)
- Jaki mamy teraz miesiąc? (marzec)
- Jakie jest dzisiaj święto? (Dzień Kobiet)
- Dlaczego je obchodzimy? (by podziękować kobietom wokół nas za to, co dla nas robią i pokazać im, że są dla nas ważne)
- Komu możecie dziś podziękować i złożyć życzenia? (mamie, babci, siostrze, cioci, koleżankom, paniom)
3. „Kolory” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką stają w kręgu. Nauczycielka ustala z nimi zasady gry. Rzucając piłkę, uczestnicy zabawy mówią kolory. Gdy dziecko jej nie złapie lub złapie, kiedy zostanie wymieniony kolor czarny, wykonuje ćwiczenie, jakie zaproponuje osoba rzucająca, np. 5 pajacyków, 5 przysiadów, 3 podskoki, 2obroty, okrążenie koła. Zabawę powtarzamy tyle razy, by piłka została rzucona do każdego dziecka przynajmniej raz.
4. „Wiosenne porządki” – słuchanie wiersza W. Badalska – dzieci siedzą wygodnie na dywanie, a nauczycielka czyta wiersz:
Wiosenne porządki
Zapukał w okienko
Promyczek swawolny
czy zrobiono już porządki
w ogródeczku przedszkolnym?
Czy listki zgrabione
na waszych zagonkach?
Czy posiane kwiatków
Malutkie nasionka?
Spojrzał Grześ na Ewę
A Ewa na Zdzisia,
Zawstydzili się – i patrzcie
Jak pracują dzisiaj.
Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza i doświadczeń własnych dzieci:
- Co zapukało w okienko w wierszu? (promyczek)
- O co zapytał dzieci? (czy zrobiły już porządki w ogrodzie przedszkolnym, zgrabiły liście, posiały kwiatki)
- Jakie poczuły się dzieci? (zawstydzone)
- Co zaczęły robić? (pracować w ogrodzie)
- A czy my mamy już wysprzątany ogród?
5. „Zajączki w ogrodzie” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie przeszkody w postaci skakanek, szarf czy obręczy. Dzieci biegają po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na bębenku i pokonują przeszkody, wykonując skok obunóż. Zabawę prowadzimy ok. 2,5-3 minut.
6. „Ogrodnik i jego narzędzia” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka pyta dzieci, jak nazywa się osoba, która zajmuje się ogrodem (ogrodnik) oraz jak ona może wyglądać. Kolejno prezentuje kartę obrazkową przedstawiającą ogrodnika, którą dzieci opisują. Następnie nauczycielka rozkłada na dywanie narzędzia ogrodnicze/karty obrazkowe przedstawiające narzędzia ogrodnicze. Potem czyta zagadki tekstowe, prosząc dzieci, by odgadywały dopiero, gdy zostaną o to poproszone. Wskazane osoby podają odpowiedź i wybierają odpowiedni obrazek.
Co kopie, chociaż nie ma nóg?
Będziesz nią ogród skopać mógł. (łopata)
Na patyku zębów rządek,
znają je na pewno dzieci.
Służą do równania grządek,
i do uporządkowania śmieci. (grabie)
Leci z niej woda
przez sito blaszane.
Jaka to wygoda
już kwiatki podlane! (konewka)
Tym dziwnym pojazdem na jednym kole
Wozi ogrodnik narzędzia na pole. (taczka)
Następnie nauczycielka pyta dzieci, do czego służą dane narzędzia. Dodaje w razie potrzeby:
- łopata służy do nabierania i przenoszenia, kopania dołów
- konewka służy do podlewania
- grabie służą do usuwania liści, sprzątania pozostałości po przycinaniu krzewów czy wyrównywania ziemi
- taczka służy do przewożenia
7. „Kwiatki budzą się i zasypiają” – zabawa ruchowa – dzieci – „kwiatki” przykucają w rozsypce na dywanie, z główkami schowanymi w ramionach. Budzą je promienie wiosennego słońca – nauczycielka chodzi od dziecka do dziecka i dotyka dłonią główek. Dotknięte „kwiatki” powolutku budzą się, wyciągają swoje listki i główki kwiatowe – dzieci podnoszą się, przeciągają, wyciągają w górę ręce i obracają się dookoła własnej osi. Kiedy słońce zachodzi – gdy nauczycielka ponownie ich dotknie – „kwiatki” powoli chowają swoje główki, zwijają listki– dzieci przykucają i udają, że zasypiają. Nauczycielka cały czas opowiada o kolejnych etapach życia kwiatów, które dzieci naśladują. Zabawę powtarzamy 3 razy.
* 8. „Kwiaty dla kobiet” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka pyta dzieci, co z ogrodu może być prezentem z okazji dzisiejszego święta Dnia Kobiet (kwiaty). Następnie prezentuje i wyjaśnia sposób wykonania pracy plastycznej. Następnie zaprasza dzieci do stolików, na których przygotowane są materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej (szablony kwiatów, plastelina). Nauczycielka chodzi między stolikami, kontrolując pracę dzieci i pomagając im w razie potrzeby. Po skończeniu pracy, dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie, prezentują swoje prace opisując i informują komu je wręczą.
- Odrywamy mały kawałek plasteliny i zgniatamy go palcami formułując wałeczek/kuleczkę
- Przyklejamy wałeczek/kuleczkę na płatku/listku
- Rozcieramy plastelinę
* 9. „Ogrodnik do ogrodu” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze i hasło: „Ogrodnik do ogrodu”, ustawiają się w wyznaczonym miejscu. Nauczycielka prezentuje wtedy jedno z narzędzi lub kartę obrazkową z narzędziem, a dzieci naśladują czynność, wykonywaną za jego pomocą. Zabawę powtarzamy 6-krotnie – za każdym razem pokazując inne narzędzie.
10. „Farmer Plants the Seeds” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka włącza piosenkę z teledyskiem, może pokazywać także odpowiednie karty obrazkowe lub ruchy:
Farmer Plants the Seeds
The farmer plants the seeds, (udajemy, że siejemy)
The farmer plants the seeds
Hi, Ho, the dairy-o,
The farmer plants the seeds.
The sun comes out to shine (zataczamy w powietrzu duże koła rękoma)
The sun comes out to shine
Hi- Ho the dairy-O
The sun comes out to shine.
The rain begins to fall (naśladujemy dłońmi deszcz poruszając palcami z góry na dół)
The rain begins to fall
Hi Ho the dairy-O
The rain begins to fall.
The seeds begin to grow (kucamy i powoli wstajemy)
The seeds begin to grow
Hi Ho the dairy-O
The seeds begin to grow.
The vegetables are here (rozkładamy otwarte dłonie przed sobą)
The vegetables are here
Hi ho the dairy-O
The vegetables are here.
The farmer digs them up (naśladujemy kopanie łopatą)
The farmer digs them up
Hi ho the dairy-O
The farmer digs them up.
Now, it’s time to eat (udajemy, że jemy)
Yes, now it’s time to eat
Hi Ho the dairy-O
Yes, now it’s time to eat.
11. „On the farm” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka siada z dziećmi w kręgu i pyta je, o czym była słuchana przed chwilą piosenka (o pracy na farmie, wzroście warzyw). Następnie prezentuje karty obrazkowe, nazywa je i prosi o powtórzenie: „seeds” – nasiona, „vegetables” – warzywa, „farmer” – rolnik, „sun” – słońce, „rain” – deszcz. Kolejno rozkłada je w różnych miejscach na sali. Potem dzieci wstają i poruszają się w rytmie piosenki „Farmer plants the seeds”. Na przerwę w muzyce nauczycielka mówi jedno z poznanych słówek, a zadaniem dzieci jest podbiec do danej karty. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania, wracają do poruszania się przy muzyce. Zabawę prowadzimy dwukrotnie wypowiadając każde słówko.
Załączniki:
Karta obrazkowa do zabawy „Temat tygodnia”
Karty obrazkowe do zabaw: „Ogrodnik i jego narzędzia” i „Ogrodnik do ogrodu”
Szablony do pracy plastycznej „Kwiaty dla kobiet”
Karty obrazkowe do piosenki „Farmer Plants the Seeds”
Wykorzystane strony:
- https://blondynkikreatywnie.blogspot.com/2019/03/wiosenny-kwiat-ze-somek-i-plasteliny.html – pomysł na pracę plastyczną „Kwiaty dla kobiet”
- https://www.youtube.com/watch?v=cRhGOdqWIIo&ab – piosenka „Farmer Plants the Seeds”






