Przedszkolaki zapoznając się ze zwierzętami domowymi ułożą puzzle, rozwiążą zagadki słowne i spróbują znaleźć cechy wspólne i różnice poszczególnych zwierząt. Przyporządkują domki do zwierząt, poćwiczą przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów, a także nauczą się pierwszej zwrotki i refrenu piosenki „Kundel bury”.
Pomoce dydaktyczne:
kolorowe koperty ze zdjęciami zwierząt pociętymi na części, szarfy w kolorach kopert, białe kartki, klej, zagadki, zdjęcia domków zwierząt, piosenka „Każdy ma jakiegoś bzika”, tamburyno, krążki/obręcze, kartoniki z cyframi i znakami <, >, =, emblematy zwierząt, piosenka „Kundel Bury”, piosenka „I Love My Pets”, karty obrazkowe do piosenki.
* Nauczycielka przed zajęciami, tak, żeby dzieci nie widziały np. w trakcie śniadania, umieszcza w sali – w mało widocznych miejscach – kolorowe koperty ze zdjęciami zwierząt pociętymi na części.
Opis aktywności:
1. „Wszyscy są, witam Was” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stojąc w kole śpiewają i wykonują kolejne czynności
Wszyscy są, (zataczamy ręką krąg)
witam was! (rozkładamy ręce w geście powitania)
Zaczynamy już czas! (wskazujemy zegarek na ścianie)
Jestem ja, (wskazujemy na siebie)
jesteś ty, (wskazujemy na wybraną osobę)
raz, dwa trzy! (trzy razy klaszczemy w dłonie)
2. „Co to za zwierzę?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka dzieli dzieci na 5 grup rozdając im szarfy w różnych kolorach. Następnie przedszkolaki szukają w sali kopert w kolorze przydzielonym do ich grupy. Po odnalezieniu kopert, układają obrazki z części i naklejają je na kartkę. Następnie nauczycielka pyta, jakie zwierzątko ma każda grupa i krótko rozmawiają o każdym z nich.
- Kot – obecnie jedno z najpopularniejszych zwierząt domowych na świecie. Istnieje wiele ras kotów, różniących się ubarwieniem, wielkością i długością sierści (rasa – grupa osobników należących do jednego gatunku wyróżniająca się jakąś cechą, np. wielkością). Koty żyjące na wolności dożywają średnio do 8 lat, natomiast koty trzymane w domu osiągają wiek do 20 lat.
- Pies – udomowiony gatunek ssaka drapieżnego z rodziny psowatych. Psy żyją przeciętnie 13–14 lat. Podobnie jak u kotów wyróżnić możemy wiele ras psów. Pies nazywany jest „najlepszym przyjacielem człowieka” – czy wiecie dlaczego?
- Chomik – niewielkie zwierzę z rodziny gryzoni. Ma zęby, które rosną przez całe życie, dlatego musi ścierać je jedząc twarde pożywienie. Chomik posiada worki policzkowe, w których przechowuje pokarm.
- Rybki – zwierzęta żyjące pod powierzchnią wody, oddychające skrzelami i poruszające się za pomocą płetw. Ich ciało pokryte jest różnobarwnymi łuskami.
- Papuga – ptak zaliczany do rodziny ptaków tropikalnych, najliczniej występują w Ameryce Południowej i Australii, czyli tam gdzie mamy ciepły klimat. W Polsce najpopularniejsze są Papugi nimfy, ary i papużki faliste. Niektóre gatunki jak Amazonki, Kakadu czy Żako potrafią naśladować ludzką mowę.
3. „Chodzę jak…” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali naśladując chód poznanych wcześniej zwierzątek. Na hasło nauczycielki np. „Poruszamy się jak pieski/chomiki/rybki” zmieniają sposób poruszania na kolejne zwierzę. Zabawę prowadzimy 5-krotnie, tak, aby każde zwierzę pojawiło się jeden raz.
4. „Kto gdzie mieszka?” – zabawa dydaktyczna – dzieci siadają w grupach z wcześniejszej aktywności. Nauczycielka rozkłada na dywanie zdjęcia przedstawiające domki zwierząt i czyta zagadki dotyczące zwierząt. Dzieci odgadują zagadki i grupa która wcześniej ułożyła z puzzli zwierzę, o którym mowa, zgłasza się podając jego nazwę i pokazując wszystkim zdjęcie danego zwierzaka. Następnie dzieci wraz z nauczycielką dzielą nazwy na sylaby i wyróżniają pierwszą i ostatnią głoskę, a potem dobierają odpowiedni domek dla zwierzęcia: kot – drapak z budką, pies – legowisko, chomik – klatka dla gryzoni, rybka – akwarium, papuga – klatka dla ptaków.
- Co to za zwierzę, jedyne w świecie? Śmieje się ogonem – myślę, że już wiecie. (pies)
- Ma ostre pazurki, doskonale słyszy, chodzi cichuteńko, poluje na myszy. (kot)
- Już z samej nazwy znać skłonność jego, lubi mieć w domu zapas wszystkiego. Ty go częstujesz – a on bezkarnie w policzkach robi sobie … spiżarnię! (chomik)
- Na każdej lśni srebrna łuska. Blisko nich możesz się pluskać. Ale pogadać nie sposób, bo chyba nie mają głosu. (rybki)
- Skrzydłem machnie kolorowym, zrzuci Ci kapelusz z głowy, czasem siada na ramieniu, wszystkich woła po imieniu. Wrzeszczy, że aż boli głowa i nie daje dojść do słowa. Potem wraca do swej klatki, woła zza błyszczącej kratki: gdzie mój obiad? Gdzie obsługa? To ja wołam, kto?…! (papuga)
5. „Uciekaj do domku” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie zdjęcia przedstawiające domki zwierząt i włącza piosenkę „Każdy ma jakiegoś bzika”. Dzieci poruszają się w rytmie piosenki, a kiedy ta ucichnie każda grupa musi jak najszybciej dotrzeć do swojego domku. Jeśli jakieś dzieci się pomylą, nauczycielka wymyśla jakieś zadanie do wykonania, np. 5 pajacyków, 10 przysiadów itd. Dodatkowo nauczycielka może zamienić miejsca „domków” w trakcie trwania piosenki, tak by dzieci za każdym razem musiały je odnaleźć. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
6. „Takie same czy różne?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat zwierząt domowych i próbuje wraz z nimi znaleźć cechy, które są dla nich wspólne oraz te, które odróżniają je od siebie np. kot i pies mają po 4 łapy; rybki pływają, a papuga lata itd.
7. „Jak papużki” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie obręcze/krążki. Dzieci „papużki” poruszają się po sali z rozłożonymi rękami, naśladując fruwanie, w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze wbiegają do wybranej obręczy i naśladują odpoczywające papugi – stają na jednej nodze. Zwracamy uwagę na fakt, iż papugi często śpią oraz odpoczywają stojąc na jednej nodze. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
8. „Mniej – więcej” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka układa na dywanie kartoniki z cyframi i znakami <, >, =, dwa krążki/obręcze i kładzie w środku po kilka emblematów zwierząt. Dzieci przeliczają je, określają, w którym zbiorze jest mniej lub więcej elementów bądź czy występuje taka sama liczba w obu zbiorach i układają odpowiednie kartonik z cyframi i znakami. Zabawę prowadzimy kilkakrotnie zmieniając układ zwierząt w obręczach.
9. „Rybki w akwarium” – zabawa ruchowa – dzieci kładą się na brzuchu na dywanie i wykonują ćwiczenia zgodnie z poleceniami nauczycielki:
- „rybki poruszają ogonami” – dzieci opierają się na łokciach, zginają nogi w kolanach i machają zgiętymi, złączonymi nogami na boki;
- „rybki ruszają płetwami”– wyciągają ręce na boki i wykonują ruchy samymi dłońmi – poruszając nimi w nadgarstkach;
- „rybki pływają” – poruszają nogami i rękami, jakby pływali.
10. „Kundel bury”– osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki – za każdym razem, kiedy usłyszą słowo „kundel” mają za zadanie klasnąć w ręce. Po wysłuchaniu piosenki nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści piosenki. Kolejno dzieci ponownie słuchają piosenki, a następnie powtarzają za nauczycielką słowa pierwszej zwrotki i refrenu.
Kundel bury
Gdy był mały, to znalazłem go w ogródku.
I wyglądał jak czterdzieści dziewięć smutków:
Taki mały, taki chudy, nie miał domu ani budy,
Więc, go wziąłem, przygarnąłem, no i jest.
Razem ze mną kundel bury,
penetruje wszystkie dziury.
Kundel bury, kundel bury,
kundel bury fajny pies.
Gdy jest obiad to o kundlu najpierw myślę,
Gdy jest brudny to go latem kąpię w Wiśle.
Ma numerek na obrożę i wygląda nie najgorzej,
Chociaż czasem ktoś zapyta: „Co to jest?!”
Razem ze mną kundel bury,
penetruje wszystkie dziury.
Kundel bury, kundel bury,
kundel bury fajny pies.
Ludzie mają różne pudle i jamniki,
Ale ja bym nie zamienił się z nikim,
Tylko mam troszeczkę żalu, że nie dadzą mu medalu,
Bo mój kundel to na medal przecież jest.
Razem ze mną kundel bury,
penetruje wszystkie dziury.
Kundel bury, kundel bury,
kundel bury fajny pies.
Razem ze mną kundel bury,
penetruje wszystkie dziury.
Kundel bury, kundel bury,
kundel bury fajny pies.
11. „Kot i pies” – zabawa ruchowa – nauczycielka wybiera jedno dziecko, które będzie „pieskiem„. Reszta przedszkolaków to „koty„. Dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Kundel bury”. Na przerwę w muzyce „koty” stają bez ruchu, a „piesek” spaceruje pomiędzy nimi i sprawdza czy któryś się poruszy. Dziecko, które się poruszy odchodzi z zabawy i siada z boku na dywanie. Wygrywa dziecko, które jako ostatnie zostało na dywanie i zostaje nowym „pieskiem”. Zabawę powtarzamy 4-5 razy. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. przed obiadem/po podwieczorku.
12. „I love my pets” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje odpowiednie ruchy, które dzieci naśladują.
I love my pets
Hear my little dog go woof! woof! woof! (pokazujemy kartę obrazkową z psem i naśladujemy jego szczekanie „woof! Woof! Woof!”)
I love my little dog and she loves me too (obejmujemy się jakbyśmy się przytulali)
I give her a shower and tuck her into bed
I give her my love 'cos she’s my pet. (układamy z dłoni serduszko)
She’s my pet, she’s my pet, she’s my pet.
I love her so much.
Hear my parakeet go cheerp! cheerp ! cheerp! (pokazujemy kartę obrazkową z papugą i naśladujemy papugę „cheerp! cheerp! cheerp!”)
He’s my best friend and I am his (obejmujemy się jakbyśmy się przytulali)
I clean out his cage and I take him to the vet
I give him my love 'cos he’s my pet. (układamy z dłoni serduszko)
He’s my pet, he’s my pet, he’s my pet.
I love him so much.
Hear my goldfishes go blub, blub, blub, (pokazujemy kartę obrazkową z rybką, naśladujemy rybkę „blub, blub, blub„)
We’re always together you should know (obejmujemy się jakbyśmy się przytulali)
I make sure they’re happy, I make sure they’re fed
I give them my love 'cos their my pets. (układamy z dłoni serduszko)
Their my pet, thier my pet, their my pet.
I love them so much.
Hear my tarantula go click! click! click! (pokazujemy kartę obrazkową z pająkiem, naśladujemy „click! Click! Click!”)
She likes climbing slowly on her stick (wykonujemy rękami ruchy, jakbyśmy się wspinali do góry)
She looks a little scary but she’s no threat
I give her my love 'cos she’s my pet. (układamy z dłoni serduszko)
She’s my pet, she’s my pet, she’s my pet.
I love her so much.
Hear my guinea pig go squeak! squeak! squeak! (pokazujemy kartę ze świnką morską, naśladujemy „squeak! Squeak! Squeak!”)
He really loves to cuddle on to me (obejmujemy się jakbyśmy się przytulali)
I always groom his fur and have a little chat
I give him my love 'cos he’s my pet. (układamy z dłoni serduszko)
He’s my pet, he’s my pet, he’s my pet.
I love him so much.
13. „What does the dog say?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe z piosenki nazywając je i wydając przy tym odpowiedni dźwięk. Dzieci powtarzają nazwy zwierząt i dźwięki jakie one wydają. Następnie nauczycielka wskazuje i wymawia zwroty: „A dog goes „woof-woof”/”A parakeet goes „cheerp, cheerp””, a dzieci powtarzają. Zabawę prowadzimy przynajmniej trzykrotnie pokazując każdą kartę obrazkową.
Załączniki:
Zdjęcia do pocięcia na części do zabawy „Co to za zwierzę?”
Zdjęcia do zabaw: „Kto gdzie mieszka?” i „Uciekaj do domku”
Emblematy do zabawy „Mniej – więcej”
Karty obrazkowe do piosenki „I Love My Pets”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA – piosenka „Wszyscy są, witam Was”
- https://www.youtube.com/watch?v=tM5IjUBVSfY – piosenka „Każdy ma jakiegoś bzika” do zabawy „Uciekaj do domku”
- https://www.youtube.com/watch?v=WBNzkZ-53ns&ab – piosenka „Kundel Bury”
- https://www.youtube.com/watch?v=0ZCPZp6vUVE&ab – piosenka „I Love My Pets”