Przedszkolaki porozmawiają na temat „Walentynek” i zastanowią się, co to znaczy kochać. Wykonają tematyczne upominki dla bliskich, a także rozwiną zwinność i sprawność fizyczną wykonując zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Pomoce dydaktyczne:
kalendarz, połówki serc z papieru w różnych rozmiarach i kolorach, torebka/kapelusz/czapka, piosenka „Hyc, tup, klap”, karteczki z imionami wszystkich dzieci, serca z papieru w różnych kształtach i kolorach, flamastry, brystole, kredki, kolorowe kartki, nożyczki, kleje, drewniane patyczki, zszywacze, woreczki gimnastyczne, piosenka „Boom Chicka Boom”.
Opis aktywności:
1. „Masaż na dobry humor” – powitanie z dziećmi –dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wypowiada tekst i wykonuje odpowiednie gesty, które dzieci naśladują:
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!
2. „Walentynki” – pogadanka – nauczycielka siada z dziećmi na dywanie i prosi jedno z nich, by pokazało dzisiejszy dzień w kalendarzu. Następnie wskazuje na dzień 14 lutego i pyta dzieci, czy wiedzą, jakie święto będziemy obchodzić za dwa dni. Jeśli dzieci nie wiedzą to mówi, że będą to Walentynki. Dzieci dzielą się swoją wiedzą na temat tego święta. Po wysłuchaniu ich wypowiedzi, nauczycielka dodaje/podsumowuje, że nie jest to polskie święto, ale od paru lat coraz częściej i u nas się je obchodzi. Jego nazwa pochodzi od patrona zakochanych – świętego Walentego. Udzielał on ślubów młodym legionistom, mimo że było to zakazane. Sam zakochał się w niewidomej córce strażnika, do której napisał list, podpisując się: „Od Twojego Walentego”. Stąd teraz wysyłamy kartki walentynkowe, często się nie podpisując lub pisząc właśnie: „Od Twojego Walentego” czy „Od Twojej Walentynki”. Ponadto w tym dniu szczególnie pamiętamy o tych, których kochamy – robimy im prezenty, spędzamy z nimi czas.
3. „Znajdź swoją połówkę” – zabawa ruchowa – dzieci losują z torebki/kapelusza/czapki, połówki serc z papieru (w różnych rozmiarach i kolorach). Następnie poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki „Hyc, tup, klap”. Na przerwę w muzyce odnajdują osobę z drugą połową ich serca. Po tym dzieci zamieniają się połówkami serc – nie można zamienić się z osobą z pary. Zabawę powtarzamy 4-5 razy.
4. „Cichy przyjaciel” – zabawa dydaktyczna- dzieci siedzą w kręgu, a nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy w „Cichego Przyjaciela”. Każde z nich losuje karteczkę z worka/kapelusza/czapki z imieniem dziecka z grupy. Nie zdradza go nikomu, ale jeśli wylosował swoje – robi to jeszcze raz. Gdy dziecko nie potrafi przeczytać imienia, pomaga mu w tym nauczycielka. Wyjaśnia ona, że ich zadaniem jest przez cały dzień być „cichym przyjacielem” osoby, którą wylosowali, tzn. być dla niej miłym, pomagać jej, robić niespodzianki, ale tak, by ta się tego nie domyśliła. Na koniec dnia dzieci zdradzają, kogo wylosowały.
5. „Marsz serc” – zabawa ruchowa – dzieci losują z torebki/kapelusza/czapki serduszka. Następnie maszerują w kole i wykonują polecenia:
- maszeruj z sercem na głowie
- truchtaj, przekładając serce z dłoni do dłoni
- trzymaj serce przed sobą i maszeruj z wysoko uniesionymi kolanami
- idź na palcach, trzymając serce za sobą
- truchtaj, machając sercem
- zatrzymaj się, trzymaj serce jedną ręką przed sobą i dmuchaj na niej
6. „Co to znaczy kochać?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka zaprasza dzieci w grupach 2-3 osobowych do stolików, gdzie czekają na nich potrzebne materiały (brystole, flamastry, kredki). Wyjaśnia im zadanie, jakim jest porozmawianie i narysowanie, co oznacza według nich kochać. Nauczycielka chodzi między stolikami, kontroluje pracę i w razie potrzeby pomaga. Następnie dzieci wracają na dywan i prezentują swoje prace. Nauczycielka może dodać, że kochać to chcieć dla kogoś jak najlepiej, nawet lepiej niż dla samego siebie, a więc oznacza to wyjątkowe dbanie o tę osobę.
7. „Jakie jest moje serduszko?” – zabawa ruchowa – nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy, w którym będą wyobrażały sobie, jakie jest serduszko, które trzymają w ręce. Ponownie losują serca z torebki/czapki/kapelusza. Następnie maszerują, naśladując to, o czym mówi nauczycielka, np.
- serduszko, które niesiecie jest bardzo ciężkie (idą powoli, pochyleni do przodu)
- serduszko, które niesiecie jest bardzo gorące, aż parzy (podskakują, podrzucając serduszko)
- na serduszka wieje silny wiatr, a jest bardzo lekkie (dmuchają na nie, podrzucają je)
- serduszko, które niesiecie przykleja się do rąk (maszerują, udając, że ciężko jest je odkleić)
8. „Walentynka” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka siada z dziećmi w kręgu i zaprasza je do przygotowania walentynkowego serduszka dla osoby, którą kochają. Wyjaśnia sposób ich wykonania. Następnie zaprasza dzieci do stolików, na których przygotowane są materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej (kolorowe kartki, nożyczki, kleje, drewniane patyczki, zszywacze). Nauczycielka chodzi między stolikami, kontrolując pracę dzieci i pomagając im w razie potrzeby. Po skończeniu wszyscy wracają na dywan i prezentują swoje prace.
- Wycinamy 6 pasków wzdłuż krótszego boku kolorowej kartki A4
- 2 z nich skracamy o ok. 2cm
- Kolejne 2 skracamy o ok. 4cm
- Składamy paski razem w kolejności: najkrótszy, średni, dwa długie, średni, najkrótszy
- Zszywamy je ze sobą
- Wywijamy je w kształt serca
- Ponownie zszywamy
- W łączeniach papieru umieszczamy drewniany patyczek i zszywamy go z papierem
9. „Gimnastyka Smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne według polecenia nauczycielki:
- „Woreczek na głowę!” – zabawa bieżna – dzieci biorą od nauczycielki woreczki lub inne miękkie przedmioty i biegają po sali. Na jej sygnał, np. klaśnięcie, zatrzymują się, kładą go na głowę, siadają w siadzie skrzyżnym i wstają, po czym ponownie zaczynają biegać. Zabawę powtarzamy ok. 5 razy.
- „Podnieś woreczek!” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych – dzieci stają w rozsypce, trzymając woreczek w rękach przed sobą. Unoszą go nad głowę i opuszczają tak, by spadł za ich plecami. Następnie schylają się do przodu i podnoszą go oburącz. Zabawę powtarzamy ok. 5 razy.
- „Czworakowanie z woreczkiem” – zabawa z elementem czworakowania – dzieci ustawiają się w szeregu na końcu sali. Przyjmują pozycję na czworakach i wkładają sobie woreczek pod kolano. Przemieszczają się na drugą stronę sali, po czym przekładają woreczek pod drugie kolano i wracają. Powtarzamy to dwukrotnie.
- „Slalom” – zabawa skoczna – nauczycielka prosi dzieci, by ustawiły się w 2-3 rzędach, przed którymi kładzie woreczki w formie slalomu. Zadaniem dzieci jest przeskakiwać obunóż przez woreczki i powrócić truchtem na koniec rzędu. Dopiero wtedy rusza kolejna osoba. Zabawę powtarzamy tak, by każdy wziął w niej udział dwa razy.
- „Na brzuchu” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych – dzieci kładą się na brzuchu. Woreczki trzymają w rękach. Na sygnał nauczycielki, np. klaśnięcie, unoszą klatkę piersiową wraz z rękoma, w których trzymają woreczek. Na drugi sygnał, np. podwójne klaśnięcie, opuszczają ją powoli. Zabawę powtarzamy ok. 4 razy.
- „Woreczek w nogach” – zabawa wyciszająca – dzieci kładą się na plecach, a woreczek wkładają sobie między stopy. Podnoszą je, najlepiej z prostymi nogami, wraz z nim do góry i powoli opuszczają. Zabawę powtarzamy ok. 5 razy.
- „Marsz” – zabawa wyciszająca – dzieci maszerują po sali z woreczkiem na głowie. Gdy dochodzą do nauczycielki, wykonują skłon, tym samym, wrzucając je do pudełka.
10. „Boom Chicka Boom” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka włącza piosenkę z teledyskiem, może pokazywać też odpowiednie ruchy:
Boom Chicka Boom
I said A Boom Chicka Boom! (I said A Boom Chicka Boom!)
Hey Valentine Chicka Boom! (Hey Valentine Chicka Boom!)
Please be mine Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom! (Please be mine Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom!)
UH-HUH (UH-HUH) OH-YEAH (OH-YEAH)
One more time. (One more time.)
Wave a hand style! (machamy dłonią)
Let’s wave a hand Chicka Boom! (Let’s wave a hand Chicka Boom!)
Let’s wave a hand Chicka Boom! (Let’s wave a hand Chicka Boom!)
Let’s wave a hand Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom! (Let’s wave a hand Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom!)
UH-HUH (UH-HUH) OH-YEAH (OH-YEAH)
One more time. (One more time.)
Shake a hand style! (wyciągamy rękę jak na powitanie)
Let’s shake a hand Chicka Boom! (Let’s shake a hand Chicka Boom!)
Let’s shake a hand Chicka Boom! (Let’s shake a hand Chicka Boom!)
Let’s shake a hand Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom! (Let’s shake a hand Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom!)
UH-HUH (UH-HUH) OH-YEAH (OH-YEAH)
One more time. (One more time.)
Give a hug style! (przytulamy samych siebie)
Let’s give a hug Chicka Boom! (Let’s give a hug Chicka Boom!)
Let’s give a hug Chicka Boom! (Let’s give a hug Chicka Boom!)
Let’s give a hug Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom! (Let’s give a hug Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom!)
UH-HUH (UH-HUH) OH-YEAH (OH-YEAH)
One more time. (One more time.)
Make a heart style! (robimy serce z dłoni)
Let’s make a heart Chicka Boom! (Let’s make a heart Chicka Boom!)
Let’s make a heart Chicka Boom! (Let’s make a heart Chicka Boom!)
Let’s make a heart Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom! (Let’s make a heart Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom!)
UH-HUH (UH-HUH) OH-YEAH (OH-YEAH)
One more time. (One more time.)
Blow A Kiss Style! (przesyłamy całusa)
Let’s blow a Kiss Chicka Boom! (Let’s blow a Kiss Chicka Boom!)
Let’s blow a Kiss Chicka Boom! (Let’s blow a Kiss Chicka Boom!)
Let’s blow a Kiss Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom! (Let’s blow a Kiss Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom!)
UH-HUH (UH-HUH) OH-YEAH (OH-YEAH)
One more time. (One more time.)
Lollipop style! (udajemy, że jemy lizaka)
Let’s lick a lolli Chicka Boom! (Let’s lick a lolli Chicka Boom!)
Let’s lick a lolli Chicka Boom! (Let’s lick a lolli Chicka Boom!)
Let’s lick a lolli Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom! (Let’s lick a lolli Chicka Rocka Chicka Rocka Chicka Boom!)
OH-YEAH (OH-TEAH) UH-HUH (UH-HUH)
One more time. (One more time.)
11. „Chicka Boom style” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka siada z dziećmi w kręgu i prezentuje gesty z piosenki, które dzieci powtarzają i nazywają: „lick a lolli” (lizać lizaka), „blow a kiss” (przesłać całusa), „give a hug” (przytulić), „make a heart” (zrobić serce), „shake a hand” (uścisnąć dłoń), „wave a hand” (machać dłonią). Następnie dzieci wstają, a nauczycielka włącza ponownie piosenkę, do której wykonują wspólnie odpowiadające jej tekstowi gesty oraz próbują śpiewać.
Załączniki:
Szablony do zabaw: „Znajdź swoją połówkę”, „Marsz serc” i „Jakie jest moje serduszko?”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=WeRYx4rZRSc – piosenka „Hyc, tup, klap” do zabawy „Znajdź swoją połówkę”
- https://ekodziecko.com/teczowe-serduszka – pomysł na prace plastyczną do zabawy „Walentynka”
- https://www.youtube.com/watch?v=6PA3ewtp3ng – piosenka „Boom Chicka Boom”


