Poznajemy różne zabawy, gry i zabawki – Dzieci Starsze – Zabawy z różnych stron świata

Przedszkolaki poznają i pobawią się w zabawy z różnych stron świata. Samodzielnie wykonają „Enchoque” czyli zabawkę pochodzącą z Boliwii, dzięki której poćwiczą koordynację ruchową. Dostaną również zadanie domowe do wykonania wspólnie z rodzicami.

Pomoce dydaktyczne:

kartoniki z literami, piosenka „Zabawki”, globus z zaznaczonymi ponumerowanymi karteczkami na terenie Wielkiej Brytanii, Nepalu, Boliwii, styropianowe kubeczki z wyciętą dziurką na środku dna, sznurki długości 40-50 cm zakończone supełkiem, folia aluminiowa, piosenka „Toy Song”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Pokaż proszę” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole. Nauczycielka mówi rymowankę, a dzieci pokazują i robią to, o czym mówi nawuczycielka.

Pokaż proszę, gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową „tak” lub „nie”
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!

2. „Zabawa” – wprowadzenie do tematu zajęć zagadką literową – nauczycielka rozkłada na dywanie kartoniki z literami (dużo więcej liter niż w wyrazie „zabawa”) i zadaje dzieciom zagadki np.:

  • Zamek, znaczek zawsze ma mnie. Jestem w ziemi, zaspie, zimnie. Dobrze zna mnie w ZOO zebra. W znalezisku też mnie nie brak, również w złocie błyszczę ładnie. Czym ja jestem? Kto odgadnie? (z)
  • Na ta literkę kołysanka się zaczyna „… były sobie kotki dwa”. (a)
  • Jest literka w abecadle, która ma dwa brzuszki. Kto z was prędzej ją odgadnie, chłopcy, czy dziewuszki? (b)
  • Literka ta znajduje się na początku alfabetu (a)
  • Gdy na tę literę patrzę, mówiąc tylko między nami, jedno mam wrażenie zawsze, to „m” do góry nogami! (w)
  • Arbuz, Alek i ananas, Aleksandra i altana, wszystkie te wyrazy zaczynają się literką…. (a)

Po odgadnięciu każdej literki dzieci szukają jej w rozsypance literowej i układają kolejno na dywanie. Następnie odczytują hasło: „zabawa”. Kolejno nauczycielka informuje dzieci, że w tym tygodniu porozmawiamy, a przede wszystkim pobawimy się w różne zabawy i gry. Potem nauczycielka pyta dzieci jaka jest ich ulubiona zabawa? Jaka jest ich ulubiona zabawka? Jakie lubią gry? Następnie pyta je, jaka jest różnica między zabawą a grą? (Gra ma ściśle ustalone zasady, których należy przestrzegać i nie wolno ich zmieniać w trakcie gry).

3. „Zabawki” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i wykonują ruchy zgodnie ze słowami piosenki „Zabawki”:

Wyszły ze skrzyneczki małe zabaweczki (maszerujemy)
Misie, piłeczki, pajace i laleczki,
Wyszły ze skrzyneczki małe zabaweczki (maszerujemy)
Misie, piłeczki, pajace , laleczki.
Za rączki się trzymają i w koło obracają (łapiemy za ręce najbliżej stojącą osobę i obracamy się w koło)
Za rączki się trzymają i w koło obracają (łapiemy za ręce najbliżej stojącą osobę i obracamy się w koło)
Pajace klaskały klap, klap, klap (klaszczemy na każde słowo „klap”)
Misie tupały tap, tap, tap (tupiemy)
Skakały piłeczki hop-sa-sa (podskakujemy)
Tańczyły laleczki tra-la-la (tańczymy dowolnie)

Zabawę prowadzimy trzykrotnie.

4. „Zabawy z różnych stron świata” – zabawa dydaktyczna – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kręgu. Nauczycielka pyta: Czy myślicie że dzieci na całym świecie bawią się tak samo? Po wysłuchaniu odpowiedzi dzieci, pokazuje globus z zaznaczonymi ponumerowanymi karteczkami. Potem prosi dzieci o odnalezienie karteczek z kolejnymi numerami, informuje w jakim Państwie i w co bawią się dzieci, a następnie bawi się w daną zabawę z dziećmi.

5. „Machha machha bhyaguto, czyli „Ryba i żaba”” (Nepal)

Dzieci dobierają się w pary wedle uznania. Jedna osoba z pary będzie „rybakiem”, a druga będzie przynosić „rybę” i „żabę”. „Ryba” to podniesiony do góry palec wskazujący, „żaba” – podniesiony kciuk. Jedno dziecko wysuwa palec wskazujący, zbliżając się do „rybaka” i mówi: „Machha, machha…”. Kiedy jego dłoń jest już blisko „rybaka”, ten próbuje złapać „rybę” (palec wskazujący) – wtedy dziecko musi szybko zmienić go na „żabę” (kciuk). Zadaniem „rybaka” jest złapanie palca wskazującego ” ryby”. Jeśli „rybak” zdąży schwytać palec wskazujący („rybę”), zanim drugie dziecko zamieni go na kciuk („żabę”), wtedy w kolejnej turze zamieniają się rolami. Jeśli złapie „kciuk”, wtedy wszystko pozostaje bez zmian i grają dalej. Zwracamy uwagę dzieci, aby nie cofały ręki przed złapaniem, lecz skupiły się na tym, by w odpowiednim momencie zamienić „rybę” w „żabę”.

6. „What’s The Time Mr Wolf?” (Wielka Brytania)

Nauczycielka wybiera jedno dziecko „wilka”, które staje twarzą do ściany. Pozostałe dzieci, stoją po drugiej stronie sali i pytają: „What’s the time Mr. Wolf?” (Która jest godzina?). „Wilk”, odpowiada „It’s (3/5) o’clock” (Jest 3/5). Pozostałe dzieci głośno licząc wykonują tyle kroków w stronę „wilka”, jaką liczbę w godzinie wymienił. Pytania i odpowiedzi powtarzają się do czasu, aż wszyscy staną blisko wilka. Wtedy on odwraca się i woła: „It’s dinner time!!!!” (Jest czas obiadu) i łapie jedno dziecko, które staje się nowym „wilkiem”. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku.

7. „Enchoque, inaczej kulołapka” (Boliwia)

Nauczycielka informuje, że popularną w Boliwii zabawą jest enchoque (czyt. enczioke). Polega ona na podrzucaniu kubkiem tak, by wpadła do niego kulka. Najpierw jednak musimy przygotować odpowiednią zabawkę – „kulołapkę”. Nauczycielka prezentuje dzieciom kulołapkę. Następnie zaprasza je do stolików na których przygotowane są materiały potrzebne do wykonania zabawki. Pokazuje i tłumaczy poszczególne kroki potrzebne do wykonania kulołapki. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace. Następnie spacerują po sali i próbują wrzucić kulkę do środka kubeczka.

  1. Przekładamy sznurek przez dziurkę w kubeczku i zawiązujemy supełek, aby sznurek nie wypadł.
  2. Zawiązujemy supełek na drugim końcu sznurka.
  3. Kładziemy supełek na środku folii aluminiowej.
  4. Zagniatamy folię aluminiową w kulkę.

8. „Zabawy sprzed lat” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka pyta: „Czy myślicie że dzieci bawiły się tak samo teraz i sto lat temu? Jak mogło się to zmienić? Dlaczego?” Po wysłuchaniu pomysłów dzieci nauczycielka proponuję starą, tradycją zabawę w chowanego – wybiera jedno dziecko którego zadaniem będzie szukanie pozostałych. Dziecko to staje np. pod ścianą, zamyka oczy i odlicza głośno do 10. W tym czasie pozostałe dzieci się chowają. Kiedy odliczanie się skończy, dziecko głośno krzyczy: „Szukam” i zaczyna szukać schowanych dzieci. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie dzieci będą znalezione. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku.

9. „W co bawili się nasi rodzice?” – zabawa dydaktyczna – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kręgu. Nauczycielka pyta dzieci: „Czy wiecie w co lubili się bawić wasi rodzice jak byli w Waszym wieku?” Po wysłuchaniu odpowiedzi dzieci, nauczycielka, prosi aby dzieci dzisiaj po powrocie do domu z przedszkola, porozmawiały z rodzicami na temat ich zabaw z dzieciństwa, a następnie narysowały i podpisały z pomocą rodziców ich ulubioną zabawę. Następnie prosi, by dzieci przyniosły rysunki jutro do przedszkola.

10. „Berek” – zabawa ruchowa – nauczycielka wybiera jedno dziecko, które jest „berkiem”. Jego zadaniem jest dotknięcie innego dziecka. Kiedy „berek” dotknie inne dziecko to ono staje się nowym „berkiem”, a stary „berek” staje się zwykły uczestnikiem zabawy – ucieka przed nowym „berkiem”. Zabawę prowadzimy 2-3-minuty. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku.

11. „Toy Song” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe. Dzieci słuchają piosenki.

Toy Song

Toys, toys, toys,
I like to share
Toys, toys, toys,
Let’s play together

My name is Mike
I am a boy
I like to play
I have many toys
I like to share
Let’s play together

I have a ball – A BALL
(pokazujemy kartę obrazkową z piłką)
I have a train – A TRAIN
(pokazujemy kartę obrazkową z pociągiem)
I have a ship – A SHIP
(pokazujemy kartę obrazkową ze statkiem)
I have a plane – A PLANE
(pokazujemy kartę obrazkową z samolotem)
I have a car – A CAR
(pokazujemy kartę obrazkową z samochodem)
I have a boat – A BOAT
(pokazujemy kartę obrazkową z łodzią)
I have a bike – A BIKE
(pokazujemy kartę obrazkową z rowerem)
I have a robot – A ROBOT
(pokazujemy kartę obrazkową z robotem)

My name is Jane
I am a girl
I like to play
I have many toys
I like to share
Let’s play together

I have a doll – A DOLL
(pokazujemy kartę obrazkową z lalką)
I have a house – A HOUSE
(pokazujemy kartę obrazkową z domkiem dla lalek)
I have a teddy – A TEDDY
(pokazujemy kartę obrazkową z misiem)
I have a puzzle – A PUZZLE
(pokazujemy kartę obrazkową z puzzlami)
I have a book – A BOOK
(pokazujemy kartę obrazkową z książką)
I have a music box – A MUSIC BOX
(pokazujemy kartę obrazkową z pozytywką)
I have a yo-yo – A YO-YO
(pokazujemy kartę obrazkową z jo-jo)
I have a fox – A FOX.
(pokazujemy kartę obrazkową z pluszowym lisem)

Toys, toys, toys,
I like to share
Toys, toys, toys,
Let’s play together

12. „Toys” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie 8 kart obrazkowych z piosenki nazywając je, dzieci powtarzają nazwy. Następnie nauczycielka wskazuje poszczególne karty, a dzieci próbują je nazwać – nazywa je nauczycielka, a dzieci powtarzają. Potem nauczycielka rozkłada karty w różnych miejscach na sali. Dzieci poruszają się w rytmie piosenki „Toys Song”. Na przerwę w muzyce nauczycielka wypowiada nazwę jednej z zabawek, a zadaniem dzieci jest odszukać kartkę obrazkową, która ją przedstawia i ustawić się wokół niej. Zabawę prowadzimy przynajmniej do momentu powtórzenia nazw wszystkich poznanych zabawek.

Załączniki:

Karty obrazkowe do piosenki „Toy Song”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=EizwLVQ2BJg&ab – piosenka „Zabawki” do zabawy „Zabawki”
  2. http://old.poznajemyswiat.pl/enchoque/ – pomysł na zabawkę „Kulołapka”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=PaVgfexJaig&ab – piosenka „Toy Song”

Dodaj komentarz