W podróży po Polsce – Dzieci Młodsze – U dziadków

Przedszkolaki zatrzymają się u rodziny na wsi i w mieście. Porównają aktywności, które można robić w tych miejscach w wakacje. Odwiedzą najważniejsze miasta na turystycznej mapie Polski i poznają ich atrakcje.

Pomoce dydaktyczne:

piosenka „Wakacyjne reggae”, Karty obrazkowe przedstawiające miasto i wieś, minutnik, piosenka „Konik”, klepsydra, kredki, arkusze A3, lina/skakanka, piosenka „Wycieczka”, zdjęcia i nazwy Warszawy, Krakowa, Zakopanego, Gdańska i Torunia, klej, kartki, kolorowanki przedstawiające symbole polskich miast pocięte na części, piosenka „Nature”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Podróż za jeden uśmiech” – powitanie z dziećmi – nauczycielka zaprasza dzieci do podróży środkiem transportu, który dzieci wybrały w poniedziałek, naśladując odpowiadające mu ruchy. Zabawa może odbywać się przy muzyce np. „Wakacyjne reggae”. Po pewnym czasie mówi: „Ojej, rozejrzyjcie się! Co widzicie? O tam, w oddali, ktoś do nas macha. Tam ktoś na nas czeka. To nasi dziadkowie, nasze ciocie i wujkowie! To co, lądujemy/zatrzymujemy się?”. Dzieci siadają w kole i podają propozycje miejsca, w którym mogą się znajdować (w danym mieście/na wsi). Nauczycielka mówi, że w wakacje pewnie odwiedzają swoją rodzinę, zostają na noc, np. u dziadków. Mogą oni mieszkać w mieście, ale i na wsi. Zapowiada, że dziś zastanowimy się, co można robić podczas takich wakacji.

2. „Miasto i wieś” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka pyta dzieci, co to jest miasto, a co to jest wieś i czym się od siebie różnią. Po ich wypowiedziach wyjaśnia, że będą mogli sprawdzić to na ilustracjach, które pokaże. Nauczycielka prezentuje najpierw zdjęcie miasta i dzieci mówią, co widzą, a potem wsi. Po wypowiedziach na temat obu obrazków dzieci szukają podobieństw i różnic między nimi.

3. „Konie i wozy” – zabawa ruchowa – dzieci dobierają się w pary i stają w parze jeden za drugim. Osoba z przodu podaje ręce drugiej osobie do tyłu. Poruszają się do piosenki „Konik” w sposób wskazany przez nauczycielkę: bieg, marsz, podskoki. Co jakiś czas nauczycielka prosi o zmianę miejsc w parach i zmianę sposobu przemieszczania się. Zabawa trwa całą piosenkę.

4. „Gdzie jest lepiej?” – zabawa dydaktyczna – dzieci siadają w kole, a nauczycielka na środku kładzie arkusz A3, który dzieli na połowę. Wyjaśnia dzieciom, że z jednej strony będzie zapisywać/rysować pomysły na spędzanie wakacji na wsi, a z drugiej w mieście. Dzieci wypowiadają się na ten temat, a nauczycielka rysuje/zapisuje. Następnie podsumowuje ich wypowiedz, a chętne dzieci mówią, gdzie i dlaczego wolałyby spędzić wakacje.

5. „Kurki” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na środku dywanu linę/skakankę. Dzieci poruszają się po sali, kucając i trzymając za kostki, jak kurki, przy piosence „Wycieczka”. Na przerwę w muzyce siadają na grzędzie, którą jest lina/skakanka. Po chwili – gdy usłyszą muzykę – dzieci znów spacerują jak kurki. Zabawę powtarzamy 4-5 razy.

6. „Ciekawe miejsca” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie zdjęcia Gdańska, Torunia, Zakopanego, Warszawy i Krakowa oraz podpisy do nich. Pyta dzieci, czy znają te miejsca, czy któreś kojarzą. Wyjaśnia, co znajduje się na fotografiach i dopasowuje do nich odpowiednie podpisy. Prosi dzieci o podzielenie nazw miast na sylaby. Wskazuje je na mapie, a dzieci układają na niej odpowiednie podpisy. Dopowiada informacje o tych miastach:

Warszawa – to stolica Polski i jej największe miasto. Możemy wybrać się na spacer do Parku Łazienki Królewskie, zwiedzić Stare Miasto czy przepłynąć promem po Wiśle. Poza tym, znajduje się tutaj Stadion Narodowy i wiele ciekawych muzeów.

Kraków – dawna stolica Polski. Znajdziemy tu przepiękny Rynek z Sukiennicami, Zamek Królewski na Wawelu, a w jego pobliżu – Smoka. To miasto również położone jest nad Wisłą, możemy usłyszeć w nim hejnał grany z Bazyliki Mariackiej.

Zakopane – stolica najwyższych polskich gór, czyli Tatr. Stąd o krok by je zdobywać czy wybrać się na spacer do przepięknie położonego jeziora, zwanego Morskim Okiem. Tu znajdziemy też skocznie narciarskie.

Toruń – kolejne miasto położone nad Wisłą. Jego starówka podziwiana jest w całym świecie. Ma swoją Krzywą Wieżę i Muzeum Piernika. Tutaj urodził się Mikołaj Kopernik.

Gdańsk – miasto położone nad Morzem Bałtyckim, a dokładnie nad Zatoką Gdańską. Również ma przepiękną starówkę i swoją Bazylikę Mariacką.

7. „Wysokie domy, niskie domki” – zabawa ruchowa – dzieci maszerują po dywanie w dużym kole. Nauczycielka co jakiś czas mówi: „Wysokie domy!” – co oznacza, że mają wspiąć się na palce i zrobić dach z rąk nad głową lub: „Niskie domki!” – dzieci kucają i robią małe daszki nad głową, a po chwili wracają do marszu. Hasła pojawiają się w różnej częstotliwości, mogą się pojawiać parę razy pod rząd takie same. Zabawę powtarzamy 5-6 razy.

8. „Puzzle” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka dobiera dzieci w pary i zaprasza je do stolików, gdzie są przygotowane pocięte na części obrazki z symbolami polskich miast, kleje oraz kartki. Dzieci je układają i przyklejają na kartce. Po skończonej pracy siadają na dywanie i prezentują swoje prace. Mówią, co na nich się znajduje i z jakim miastem jest związane. Jeśli nie wiedzą, to wyjaśnia to nauczycielka. Później mogą je pokolorować.
– Warszawa: Syrenka Warszawska – znajduje się w herbie Warszawy, jest bohaterką kilku legend, w Warszawie jest kilka jej pomników
– Kraków: Smok Wawelski – bohater legendy, którego pokonał szewc Skuba, znajduje się nad Wisłą w pobliżu Zamku na Wawelu
– Toruń: Piernik – tradycyjny toruński wypiek, związany z legendą o Katarzynce, która upiekła je dla króla; w Toruniu jest Muzeum Piernika
– Gdańsk: Neptun – fontanna przedstawiająca boga morza, zlokalizowana na gdańskiej starówce

– Zakopane: Tatry – najwyższe góry w Polsce, na które wiele szlaków zaczyna się właśnie w Zakopanem, z którego są na nie piękne widoki

9. „Rowerek” – zabawa ruchowa – nauczycielka pyta dzieci, czy na wsi i w mieście można jeździć na rowerze oraz jak nazywają się specjalne do tego miejsca (ścieżka rowerowa) i gdzie się one częściej znajdują (w miastach). Następnie zaprasza dzieci na przejażdżkę rowerową. Wszyscy kładą się na dywanie w rozsypce na plecach i poruszają ugiętymi nogami w powietrzu, naśladując jazdę rowerem. Nauczycielka mówi, np.: „Rozpędzamy się… Jedziemy pod górę, jest nam bardzo ciężko… a teraz szybko, bo zjeżdżamy z górki! Ponownie się rozpędzamy, ale coś nam wyszło na drogę, musimy hamować”. Dzieci zmieniają tempo „pedałowania” według jej wskazówek. Zabawę powtarzamy w parach, gdzie dzieci stykają się stopami.

10. „Nature” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje odpowiednie ruchy, dzieci próbują śpiewać piosenkę i naśladować odpowiednie gesty.

11. „Kalambury” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka przedstawia karty obrazkowe z piosenki, a dzieci powtarzają za nią: bird, butterfly, bee, flower. Następnie pokazuje je ruchem, a dzieci zgadują, którą kartę ma na myśli. Nazywają ją, jeśli potrafią to w języku angielskim, a jeśli nie – polskim – i powtarzają po nauczycielce nazwę angielską. Karty obrazkowe ruchem lub gestem mogą też przedstawić dzieci, jeśli mają ochotę. Zabawa trwa do wymienienia wszystkich słówek dwukrotnie.

Załączniki:

Karty obrazkowe do zabawy „Miasto i wieś” A4
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie MiastoIWies.jpg
Karty obrazkowe do zabawy „Miasto i wieś” A2 do wydruku na 4 kartkach A4
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie MiastoIWies.jpg
Karty obrazkowe do zabaw: „Ciekawe miejsca” i „Jestem Polakiem”
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie CiekaweMiejsca.jpg
Podpisy do zabawy „Ciekawe miejsca”
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie PodpisyCiekaweMiejsca.jpg
Karty obrazkowe do pocięcia na części do zabawy „Puzzle”
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie PuzzleSymboleMiast.jpg
Karty obrazkowe do piosenki „Nature”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Fkay6ge6sts  – piosenka „Wakacyjne reggae” do zabawy „Podróż za jeden uśmiech”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=wDP1D5L7vQk – piosenka „Konik” do zabawy „Konie i wozy”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=g59LRJF89G8&t – piosenka „Wycieczka”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=bi3nHgwxssc – piosenka „Nature”

Dodaj komentarz