Przyjaciele – Dzieci Starsze – Dzień Przyjaciela

Przedszkolaki obchodząc Dzień Przyjaciela wysłuchają wiersza „Przyjaciel”, podadzą cechy przyjaciela i poćwiczą pamięć zapamiętując słowa kojarzące się z przyjaźnią. Wykonają laurkę „Serce dla przyjaciela” oraz nauczą się pierwszej zwrotki i refrenu piosenki „Mam przyjaciela”.

Pomoce dydaktyczne:

wiersz „Przyjaciel”, pluszowe serce/emblemat serca, kłębek wełny, piosenka „Serduszko przyjaźni”, piłka, pisaki, paski czerwonej bibuły, piosenka „Narysuje dziś serduszko”, karteczki w formacie B5 z sercem/sercami, klej, kredki, piosenka „Mam przyjaciela”, piosenka „Friends”, karty obrazkowe do piosenki, zdjęcie przyjaciela/przyjaciółki.

Opis aktywności:

1. „Iskierka przyjaźni” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole i łapią się za dłonie. Nauczycielka mówi: „Iskierka przyjaźni, którą puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk” i ściska dłoń osoby po swojej prawej lub lewej stronie. Ta osoba ma za zadanie ścisnąć dłoń kolejnej osoby itd., aż do ściśnięcia dłoni nauczycielki z drugiej strony. Wtedy mówi ona: „Iskierka przyjaźni krąg zatoczyła i do mych rąk powróciła”.

2. „Przyjaciel” – słuchanie wiersza J. Koczanowskiej – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta wiersz.

Przyjaciel

Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tobą jest
gdy coś się nie powiedzie.

Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza i doświadczeń własnych dzieci:

  • Czy żeby być szczęśliwym trzeba mieć stu przyjaciół?
  • Ilu wystarczy?
  • Kto to jest przyjaciel?
  • Czy przyjaciel jest z nami tylko wtedy gdy wszystko jest dobrze?
  • Czy Wy macie swojego przyjaciela?
  • Jak razem spędzacie czas?

Kolejno nauczycielka informuje, że dzisiaj tj. 9 czerwca obchodzimy Dzień Przyjaciela. Ten dzień został stworzony po to, byśmy pamiętali jak ważna jest przyjaźń. W tym dniu możemy podziękować naszemu przyjacielowi za to, że zawsze jest obok, że bawi się z nami, ale i pociesza, jeśli jesteśmy smutni.

3. „Mam serduszko” – zabawa ruchowa – nauczycielka wybiera jedno dziecko, któremu przekazuje pluszowe serce/emblemat serca. Pozostałe dzieci siedzą w kole i śpiewają piosenkę: ,,Mam serduszko” na melodię piosenki ,,Mam chusteczkę haftowaną”. W czasie trwania piosenki dziecko z sercem spaceruje w środku koła. Na koniec piosenki podaje je wybranej przez siebie osobie. Dzieci przytulają się i w środku koła zostaje wybrana osoba, a osoba wcześniej wybierająca dołącza do kółeczka.
Mam serduszko, wielkie serce, spójrz jakie czerwone.
Kogo kocham, kogo lubię, rzucę w jego stronę.
Ciebie kocham, Ciebie lubię, Ciebie pocałuję.
A czerwone dziś serduszko Tobie podaruję!
Zabawę prowadzimy 4-5 razy. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku/jutro.

4. „Kłębek przyjaźni” – zabawa dydaktyczna – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wypowiada słowo, które kojarzy jej się z przyjaźnią i rzuca kłębek wełny w kierunku wybranej osoby. Prosi dziecko, aby owinęło wełnę wokół palca wskazującego, powtórzyło słowo wypowiedziane przez nią i dodało słowo, które jemu kojarzy się z przyjaźnią. Następnie dziecko rzuca kłębek do następnego dziecka itd. Kiedy wszyscy będą już „związani” możemy spróbować rozplątywać się wypowiadając słowo, które powiedziała osoba przez nami.

5. „Serduszko przyjaźni” – zabawa ruchowa do piosenki – nauczycielka włącza piosenkę „Serduszko przyjaźni” i wykonuje czynności zgodnie ze słowami piosenki, dzieci próbują naśladować.

Wysoko podnoszę ręce: i raz, i dwa, o tak! (podnosimy ręce do góry i klaszczemy trzy razy)
A z nich układam serce, bo to przyjaźni znak.
(tworzymy serce z dłoni i poruszamy nimi do przodu i do tyłu)
I wiem, że wśród przyjaciół nie jestem nigdy sam.
(wskazujemy na wszystkich w koło i przecząca kiwamy palcem wskazującym)
Rozejrzę się dokoła i tobie rękę dam.
(rozglądamy się na prawo i na lewo i podajemy rękę osobie obok)

Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra!
(dobieramy się w pary i kręcimy się w koło)
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.
Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra!
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.

Wysoko podnoszę ręce: i raz, i dwa, o tak!
(podnosimy ręce do góry i klaszczemy trzy razy)
A z nich układam serce, bo to przyjaźni znak.
(tworzymy serce z dłoni i poruszamy nimi do przodu i do tyłu)
Przyjaciół znowu szukam, na sali wielki ruch,
(rozglądamy się na prawo i na lewo)
jesteśmy już we czwórkę, choć przedtem było dwóch.
(dwie pary łączą się i tańczą razem w kółeczku)

Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra!
(tańczmy czwórkami w kółeczku)
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.
Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra!
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.

6. „Jaki powinien być przyjaciel?” – zabawa dydaktyczna – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka trzyma w rękach piłkę i rozpoczyna zabawę mówiąc: „Przyjaciel powinien być…” i kończy je według własnego pomysłu. Dzieci, które są chętne do wypowiedzenia zdania i dokończenia go według własnego pomysłu, podnoszą rękę, a nauczycielka rzuca do nich piłkę. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci wezmą w niej udział.

7. „Serce” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom paski czerwonej bibuły. Dzieci tańczą z paskami w rytmie piosenki „Narysuje dziś serduszko”. Na przerwę w piosence próbują ułożyć serduszko z bibuły. Zabawę prowadzimy 2-3-krotnie zatrzymując piosenkę.

8. „Serce dla przyjaciela” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i omawia jak należy wykonać pracę plastyczną (formujemy kuleczki z bibuły i wyklejamy nimi serce. Na odwrocie rysujemy/piszemy coś dla naszego przyjaciela). Kolejno zaprasza dzieci do stolików na których przygotowane są materiały do wykonania pracy plastycznej. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie, prezentują swoje laurki – jeśli mają ochotę czytają/pokazują co napisali/narysowali dla swoich przyjaciół.

  1. Na pustej stronie malujemy/piszemy coś dla naszego przyjaciela
  2. Drzemy bibułę na małe kawałki
  3. Formujemy z niej kuleczki
  4. Smarujemy serce/serca klejem i przyklejamy kuleczki z bibuły
  5. Laurka dla przyjaciela gotowa 😉

9. „Serduszko przyjaźni” – zabawa ruchowa do piosenki – nauczycielka włącza piosenkę „Serduszko przyjaźni” i wykonuje czynności zgodnie ze słowami piosenki, dzieci próbują naśladować.

10. „Mam przyjaciela”  – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki – za każdym razem kiedy usłyszą słowa „przyjaciela” wykonują serduszko z dłoni i poruszają nimi do przodu i tyłu – jakby serduszko pulsowało. Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści piosenki. Potem dzieci powtarzają za nauczycielką słowa pierwszej zwrotki i refrenu.

Mam przyjaciela

Latem lubimy oglądać słońce,
po deszczu tęczę łapać na łące,
lubimy latem też w piłkę grać
a na biwaku w namiocie spać.
Zimą lubimy lepić bałwana,
jeździć na sankach nawet do rana,
lubimy książki, w warcaby grać
albo z latawcem i wiatrem gnać!

Nie muszę nic robić sam,
przecież przyjaciela mam.
jest fajnie mówię wam,
bo przyjaciela mam.
Nie muszę nic robić sam,
przecież przyjaciela mam.
jest fajnie mówię wam,
bo przyjaciela mam.

Mam mamę, tatę, siostrę i pieska
i przyjaciela, on blisko mieszka
gdy jest mi smutno pociesza mnie,
a gdy wesoło – bawimy się.
Dziś popłyniemy pirackim statkiem,
jutro znajdziemy Puchatka chatkę,
indiański namiot na nas czeka,
rycerz na koniu jedzie z daleka!

Nie muszę nic robić sam,
przecież przyjaciela mam.
jest fajnie mówię wam,
bo przyjaciela mam.
Nie muszę nic robić sam,
przecież przyjaciela mam.
jest fajnie mówię wam,
bo przyjaciela mam.

Śmieje się do nas świat
Taki wielki, piękny świat
a gdy jest nas dwóch,
to cały świat jest nasz.

Nie muszę nic robić sam,
przecież przyjaciela mam.
jest fajnie mówię wam,
bo przyjaciela mam.
Nie muszę nic robić sam,
przecież przyjaciela mam.
jest fajnie mówię wam,
bo przyjaciela mam.

11. „Nie jestem sam” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Mam przyjaciela”. Podczas refrenu szybko dobierają się w pary, podając ręce najbliżej stojącym kolegom/koleżankom i tańczą w koło. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.

12. „Friends” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje czynności zgodnie ze słowami piosenki. Dzieci próbują śpiewać piosenkę i naśladują czynności.

13. „What’s your best friend’s name?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie zdjęcie przyjaciela, mówiąc: „In the picture you can see my best friend. Her name is Zosia. What’s your best friend’s name?” (jeśli występuje problem ze zrozumieniem nauczycielka tłumaczy na język polski: „Na zdjęciu widzicie moją najlepszą przyjaciółkę. Ona ma na imię Zosia. Jak ma na imię twój najlepszy przyjaciel? – następnie tłumaczy jeszcze raz na język angielski). Kolejno każdemu dziecku zadaje pytanie: What’s your best friend’s name? – staramy się, aby dzieci odpowiadały pełnym zdaniem: My best friend’s name is …(Rafał).

Załączniki:

Emblemat serca do zabawy „Mam serduszko”
Szablony do pracy plastycznej „Serce dla przyjaciela”
Karty obrazkowe do piosenki „Friends”

Plakat „Dzień Przyjaciela”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=-viYE8ZHMCY – piosenka „Serduszko przyjaźni” do zabawy „Serduszko przyjaźni”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=S9s19ia-8CA – piosenka „Narysuje dziś serduszko” do zabawy „Serce”
  3. https://www.mamawdomu.pl/2013/01/kolejna-laurka-dla-babci-i-dziadka.html – pomysł na pracę plastyczną „Serce dla przyjaciela”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=mGsicfW_yG8 – piosenka „Mam przyjaciela”
  5. https://www.youtube.com/watch?v=bVCKj0T9-gc – piosenka „Friends”

Dodaj komentarz