Kraina miodem płynąca – Dzieci Starsze – Ciekawostki o pszczołach

Przedszkolaki dowiedzą się kilku ciekawostek na temat życia pszczół rozwijając przy tym umiejętności matematyczne i językowe. Wykonają kartę pracy „Co się kryje na obrazku?”, a także pracę plastyczną „Pracowite pszczółki”. Rozwiną zwinność i sprawność fizyczną wykonując zestaw ćwiczeń gimnastycznych oraz wybiorą się na spacer w celu poszukiwania i obserwacji pszczół.

Pomoce dydaktyczne:

kwiaty wydrukowane dwustronnie z cyframi na odwrocie i zapisanymi sylabami na środku, pszczółki z pudełeczek po jajkach niespodziankach z zapisanymi na skrzydełkach literami i ukrytymi w środku karteczkami z ciekawostkami, piosenka „Pszczoły”, tamburyno, karta pracy „Co się kryje na obrazku?”, kredki, piosenka „Pszczółka śpi w ogrodzie”, szablony z gałęzią, farby, pędzelki, kubeczki z wodą, folia bąbelkowa, żółty i biały papier, żółte pomponiki, czarne druciki kreatywne, ruchome oczka, nożyczki, klej, utwór M. Rimsky-Korsakow „Lot Trzmiela”, krążki/szarfy, woreczki gimnastyczne, gwizdek, utwór P. Czajkowski „Walc kwiatów”, kolorowe chusteczki, piosenka „Here Is The Beehive”, janczary, pacynka/maskotka/sylweta pszczoły.

Opis aktywności:

1. „Witają się paluszki” – powitanie z dziećmi – dzieci stoją w rozsypce na dywanie, nauczycielka wskazuje na swoją dłoń i nazywa poszczególne palce, a następnie mówi, że dziś przywitamy się np. kciukami/palcami serdecznymi/wskazującymi/środkowymi/małym. Dzieci chodząc po sali, witają się wybranymi palcami ze spotkanymi osobami.

2. „Majowa łąka” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie emblematy kwiatów i pszczółki-niespodzianki. Dzieci śpiewają i poruszają się po sali w rytmie piosenki „Pszczoły”, tak, aby nie podeptać kwiatów i pszczół. Po skończonej piosence nauczycielka prosi dzieci o zebranie po jednej pszczółce lub kwiatku. Kolejno wszyscy siadają w kole na dywanie i układają przed sobą zebrane przedmioty.

3. „Co kryją pszczoły?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka prosi dzieci o ułożenie kwiatków w odpowiedniej kolejności – od najmniejszej do największej liczby. Potem prosi dzieci o odwrócenie ich na drugą stronę. Kolejno zaprasza dzieci, które mają pszczółki do ułożenia pszczółek na odpowiednich kwiatkach – zgodnie z literkami na skrzydełkach i na kwiatkach. Następnie dzieci otwierają kolejne pszczółki-niespodzianki, a nauczycielka odczytuje ciekawostki o pszczołach.

4. „Taniec pszczół” – zabawa ruchowa – dzieci – „pszczółki” poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze „pszczółki” dobierają się w pary i próbują sobie przekazać jakąś informację za pomocą tańca – umawiają się, która „pszczółka” tańczy pierwsza; druga „pszczółka” próbuje zgadnąć przekaz, potem następuje zamiana ról. Zabawę prowadzimy 3-4-krotnie.

5. „Co się kryje na obrazku?” – wykonanie karty pracy – nauczycielka pokazując kartę pracy tłumaczy dzieciom jak należy wykonać zadanie (kolorujemy pola według cyfry której przypisany jest poszczególny kolor). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami i pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba.

6. „Pszczółka śpi w ogrodzie” – zabawa ruchowa ze śpiewem – nauczycielka wybiera jedno dziecko – „pszczółkę”, która siada na środku dywanu i udaje, że śpi. Pozostałe dzieci wraz z nauczycielką maszerują po kole i śpiewają piosenkę „Pszczółka śpi w ogrodzie”. Na słowa: „Raz, dwa, trzy” – zatrzymują się i klaszczą w ręce. „Pszczółka” na słowa „pszczółka się zbudziła” – otwiera oczy, „nóżką poruszyła” – rusza nogą i powoli wstaje; „kogo dotknie mała pszczoła” – „pszczółka” wybiera jedno dziecko z którym tańczy. Po skończeniu piosenki, dziecko, które tańczyło z „pszczółką”, zostaje nową „pszczółką”. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie. Jeżeli dzieci chcą bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku/jutro.

7. „Pracowite pszczółki” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i omawia z dziećmi, jak należy wykonać pracę plastyczną (malujemy gałęź, liście i niebo farbami. Odciskamy ul i wykonujemy pszczółki, które następnie naklejamy wokół ula.). Kolejno prosi poszczególne dzieci o rozłożenie materiałów potrzebnych do wykonania pracy plastycznej i zaprasza dzieci do stolików. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace.

  1. Malojemy farbami gałąź, liście i niebo – odkładamy kartę do wyschnięcia.
  2. Z folii bąbelkowej wycinamy ul.
  3. Malujemy folię pomarańczową farbą – po wypukłej stronie.
  4. Odciskamy ul na żółtej kartce papieru – odkładamy do wyschnięcia.
  5. Druciki kreatywne przecinamy na pół.
  6. Z białej kartki papieru bądź pozostałości folii bąbelkowej wycinamy skrzydełka dla pszczół.
  7. Pomponiki owijamy drucikami kreatywnymi, doklejamy ruchome oczka i skrzydełka.
  8. Z odłożonej do wyschnięcia żółtej kartki papieru wycinamy ul.
  9. Naklejamy ul pod gałęzią, a wokół ula pszczoły.

8. „Gimnastyka Smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniem nauczyciela:

  1. „Lecimy na łąkę” – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie utworu „Lot Trzmiela”.
  2. „Z kwiatka na kwiatek” – nauczycielka układa w dwóch rzędach krążki/szarfy – „kwiaty” jeden przy drugim. Następnie dzieli dzieci na dwie grupy np. poprzez odliczanie i każda grupa ustawia się na początku rzędu „kwiatów”. Dzieci – „pszczoły” mają za zadanie przeskoczyć z kwiatka na kwiatek za pierwszym razem obunóż, za drugim na prawej nodze, za trzecim na lewej. Następnie nauczycielka rozkłada „kwiaty”, tak, by znajdowały się one w pewnych odległościach od siebie, a dzieci powtarzają zadanie.
  3. „Zbieramy pyłek” – nauczycielka układa w krążkach/szarfach – „kwiatach” woreczki gimnastyczne – „pyłek”. Dzieci – „pszczoły” – mają za zadanie przeskakiwać z kwiatka na kwiatek i zbierać „pyłek” – tyle, ile uda im się utrzymać. Po przeskoczeniu toru dzieci zostają po drugiej stronie i czekają na resztę grupy. Nauczycielka za każdym razem układa „pyłek” na „kwiatach”. Kiedy wszystkie „pszczółki” będą już po drugiej stronie kwiatków, ponownie zbierają „pyłek” – tym razem skacząc na jednej nodze.
  4. „Wnosimy pyłek do ula” – dzieci w grupach siadają naprzeciw siebie, tak, by mogły złapać się za ręce. Pary trzymają ręce blisko podłogi, jednak tak, by między podłogą, a rękoma mogło przeczołgać się dziecko. Dzieci – „pszczoły” z ostatniej pary kładą się na podłodze. Nauczycielka kładzie im na nogi po dwa woreczki gimnastyczne – „pyłek”, a ich zadaniem jest przeczołgać się pod tunelem z rąk – „wejść do ula”, tak, by nie zgubić „pyłku”. Kiedy dzieci skończą zadanie siadają na początku szeregu, a następna para „wnosi pyłek do ula”.
  5. „Taniec pszczół” – nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe chusteczki i włącza utwór „Walc kwiatów”. Dzieci swobodnie tańczą z chusteczkami w rytmie muzyki.
  6. „Wieje wiatr” – dzieci siadają na dywanie i delikatnie dmuchają na chusteczki, tak, aby unosiły się one w powietrzu. Po 30-40 sekundach łapią chusteczki oburącz za boki i trzymają przed twarzą. Następnie dmuchają na chusteczki zgodnie z tym co mówi nauczycielka: „Wieje malutki wiaterek/silny wiatr/wichura„. Po skończonej zabawie biorą trzy głębokie wdechy nosem i wydechy ustami. Ustawiają się w pociąg i oddają chusteczki nauczycielce.

9. „Here Is The Beehive” – słuchanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają i pokazują odpowiednie ruchy (ruchy do piosenki widoczne tutaj).

10. „Where did the bee go?” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – dzieci – pszczółki poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na janczarach. Na przerwę w grze zatrzymują się, spoglądają na nauczycielkę i próbują odpowiedzieć na pytanie: „Where did the bee go?” – nauczycielka w tym czasie kładzie pacynkę/maskotkę/sylwetę pszczoły na głowie/ręce/nodze/dłoni/nosie (częściach ciała, które dzieci znają po angielsku), a dzieci odpowiadają: „On your head/hand/leg„. Zabawę powtarzamy wykorzystując wszystkie znane przez dzieci części ciała.

11. „Poszukiwacze pszczółek” – spacer połączony z obserwacją otaczającej przyrody – nauczycielka informuje dzieci, że za chwilę udadzą się na spacer na którym będę obserwować kwiaty i szukać na nich pszczół. Następnie przypomina dzieciom o zasadach bezpieczeństwa w trakcie spaceru. Jeżeli podczas spaceru dzieci dostrzegą pszczoły informujemy je, by przyjrzały się co robią oraz słuchały jak bzyczą.

Załączniki:

Szablony do druku do zabawy: „Majowa łąka”
Karteczki do zabaw: „Majowa łąka” i „Co kryją pszczoły”
Karta pracy: „Co się kryje na obrazku?”
Szablon do pracy plastycznej: „Pracowite pszczółki”
Sylweta do zabawy: „Where did the bee go?”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Noqzqb1nxQA – piosenka „Pszczoły”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=O-qZO2Pfzxc – piosenka „Pszczółka śpi w ogrodzie” do zabawy „Pszczółka śpi w ogrodzie”
  3. https://supersimple.com/article/create-your-own-beehive/ – pomysł na pracę plastyczną „Pracowite pszczółki”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY – utwór „Lot Trzmiela” do „Gimnastyki Smyka”
  5. https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc – utwór P. Czajkowski „Walc kwiatów” do „Gimnastyki Smyka”
  6. https://supersimple.com/song/here-is-the-beehive/ – piosenka „Here Is The Beehive”
  7. https://supersimple.com/how-to-teach-super-simple-songs/how-to-teach-here-is-the-beehive/ – pokaz ruchów do piosenki „Here Is The Beehive”

Dodaj komentarz