Kraina miodem płynąca – Dzieci Młodsze – Ciekawostki o pszczołach

Przedszkolaki dowiedzą się kilku ciekawostek na temat życia, wykonają kartę pracy „Pszczółka” oraz pracę plastyczną „Pracowite pszczółki”. Rozwiną zwinność i sprawność fizyczną wykonując zestaw ćwiczeń gimnastycznych oraz wybiorą się na spacer w celu poszukiwania i obserwacji pszczół.

Pomoce dydaktyczne:

pszczółki z pudełeczek po jajkach niespodziankach z ukrytymi w środku karteczkami z ciekawostkami, piosenka „Pszczółka Bzz”, tamburyno, karta pracy „Pszczółka”, kredki, piosenka „Pszczółka śpi w ogrodzie”, szablony z gałęzią wydrukowane na niebieskich kartkach, farby, pędzelki, kubeczki z wodą, owale wycięte z folii bąbelkowej, czarne pisaki, klej, utwór M. Rimsky-Korsakow „Lot Trzmiela”, krążki/szarfy, woreczki gimnastyczne, gwizdek, utwór P. Czajkowski „Walc kwiatów”, kolorowe chusteczki, piosenka „Busy bee”, jkarty obrazkowe z pszczołami.

Opis aktywności:

1. „Witają się paluszki” – powitanie z dziećmi – dzieci stoją w rozsypce na dywanie, nauczycielka wskazuje na swoją dłoń i nazywa poszczególne palce, a następnie mówi, że dziś przywitamy się np. kciukami/palcami serdecznymi/wskazującymi/środkowymi/małym. Dzieci chodząc po sali, witają się wybranymi palcami ze spotkanymi osobami.

2. „Majowa łąka” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie pszczółki-niespodzianki. Dzieci śpiewają i poruszają się po sali w rytmie piosenki „Pszczółka Bzz”, tak, aby nie podeptać pszczół. Po skończonej piosence nauczycielka prosi dzieci o zebranie pszczółek. Kolejno wszyscy siadają w kole na dywanie i dzieci, które zebrały pszczółki układają je przed sobą na dywanie.

3. „Co kryją pszczoły?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka zaprasza do siebie dzieci, które mają pszczółki i prosi je o położenie ich we wskazanym miejscu na dywanie. Następnie zaprasza kolejne dzieci, które nie miały pszczółek do otwierania pszczółek-niespodzianek. Kolejno nauczycielka odczytuje poszczególne ciekawostki.

4. „Taniec pszczół” – zabawa ruchowa – dzieci – „pszczółki” poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze „pszczółki” dobierają się w pary i próbują sobie przekazać jakąś informację za pomocą tańca – umawiają się, która „pszczółka” tańczy pierwsza; druga „pszczółka” próbuje zgadnąć przekaz, potem następuje zamiana ról. Zabawę prowadzimy 3-4-krotnie.

5. „Pszczółka” – wykonanie karty pracy – nauczycielka pokazując kartę pracy tłumaczy dzieciom jak należy wykonać zadanie (kolorujemy pola według cyfry której przypisany jest poszczególny kolor). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami i pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba.

6. „Pszczółka śpi w ogrodzie” – zabawa ruchowa ze śpiewem – nauczycielka wybiera jedno dziecko – „pszczółkę”, która siada na środku dywanu i udaje, że śpi. Pozostałe dzieci wraz z nauczycielką maszerują po kole i śpiewają piosenkę „Pszczółka śpi w ogrodzie”. Na słowa: „Raz, dwa, trzy” – zatrzymują się i klaszczą w ręce. „Pszczółka” na słowa „pszczółka się zbudziła” – otwiera oczy, „nóżką poruszyła” – rusza nogą i powoli wstaje; „kogo dotknie mała pszczoła” – „pszczółka” wybiera jedno dziecko z którym tańczy. Po skończeniu piosenki, dziecko, które tańczyło z „pszczółką”, zostaje nową „pszczółką”. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie. Jeżeli dzieci chcą bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku/jutro.

7. „Pracowite pszczółki” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i omawia z dziećmi, jak należy wykonać pracę plastyczną (malujemy gałęź i liście. Malujemy folię bąbelkową i przyklejamy ją na kartkę. Wokół ula odciskamy paluszkami pszczoły i dorysowujemy im paski, główki i czułki.). Kolejno prosi poszczególne dzieci o rozłożenie materiałów potrzebnych do wykonania pracy plastycznej i zaprasza dzieci do stolików. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace.

  1. Malojemy farbami gałąź i liście.
  2. Przyklejamy folię bąbelkową pod gałęzią – wypukłą stroną do góry.
  3. Malujemy folię bąbalekową żółtą farbą.
  4. Paluszkami zamoczonymi w żółtej farbie odciskamy pszczółki.
  5. Paluszkami zamoczonymi w białej farbie odciskamy skrzydełka pszczółką.
  6. Czarnym pisakiem domalowujemy pszczółkom główki, czułki i paseczki.

8. „Gimnastyka Smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniem nauczyciela:

  1. „Lecimy na łąkę” – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie utworu „Lot Trzmiela”.
  2. „Z kwiatka na kwiatek” – nauczycielka układa w dwóch rzędach krążki/szarfy – „kwiaty” jeden przy drugim. Następnie dzieli dzieci na dwie grupy np. poprzez odliczanie i każda grupa ustawia się na początku rzędu „kwiatów”. Dzieci – „pszczoły” mają za zadanie przeskoczyć z kwiatka na kwiatek za pierwszym razem obunóż, za drugim na prawej nodze, za trzecim na lewej.
  3. „Zbieramy pyłek” – nauczycielka układa w krążkach/szarfach – „kwiatach” woreczki gimnastyczne – „pyłek”. Dzieci – „pszczoły” – mają za zadanie przeskakiwać z kwiatka na kwiatek i zbierać „pyłek” – tyle, ile uda im się utrzymać. Po przeskoczeniu toru dzieci zostają po drugiej stronie i czekają na resztę grupy. Nauczycielka za każdym razem układa „pyłek” na „kwiatach”.
  4. „Wnosimy pyłek do ula” – dzieci w grupach siadają naprzeciw siebie, tak, by mogły złapać się za ręce. Pary trzymają ręce blisko podłogi, jednak tak, by między podłogą, a rękoma mogło przeczołgać się dziecko. Dzieci – „pszczoły” z ostatniej pary kładą się na podłodze. Nauczycielka kładzie im na nogi po dwa woreczki gimnastyczne – „pyłek”, a ich zadaniem jest przeczołgać się pod tunelem z rąk – „wejść do ula”, tak, by nie zgubić „pyłku”. Kiedy dzieci skończą zadanie siadają na początku szeregu, a następna para „wnosi pyłek do ula”.
  5. „Taniec pszczół” – nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe chusteczki i włącza utwór „Walc kwiatów”. Dzieci swobodnie tańczą z chusteczkami w rytmie muzyki.
  6. „Wieje wiatr” – dzieci siadają na dywanie i delikatnie dmuchają na chusteczki, tak, aby unosiły się one w powietrzu. Po 30-40 sekundach łapią chusteczki oburącz za boki i trzymają przed twarzą. Następnie dmuchają na chusteczki zgodnie z tym co mówi nauczycielka: „Wieje malutki wiaterek/silny wiatr/wichura„. Po skończonej zabawie biorą trzy głębokie wdechy nosem i wydechy ustami. Ustawiają się w pociąg i oddają chusteczki nauczycielce.

9. „Busy bee” – słuchanie i śpiewanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają i pokazują odpowiednie ruchy.

10. „How many bees can you see?”- zabawa dydaktyczna – nauczycielka trzyma wymieszane karty obrazkowe z pszczołami. Następnie zadając pytanie: „How many bees can you see?” pokazuje jedną z kart. Wszyscy wspólnie liczą i podają wynik. Zabawę prowadzimy do momentu pokazania wszystkich kart z których dzieci będą umiały policzyć pszczoły.

11. „Poszukiwacze pszczółek” – spacer połączony z obserwacją otaczającej przyrody – nauczycielka informuje dzieci, że za chwilę udadzą się na spacer na którym będę obserwować kwiaty i szukać na nich pszczół. Następnie przypomina dzieciom o zasadach bezpieczeństwa w trakcie spaceru. Jeżeli podczas spaceru dzieci dostrzegą pszczoły informujemy je, by przyjrzały się co robią oraz słuchały jak bzyczą.

Załączniki:

Karteczki do zabaw: „Majowa łąka” i „Co kryją pszczoły”
Karta pracy: „Pszczółka”
Szablon do pracy plastycznej: „Pracowite pszczółki”
Karty obrazkowe do zabawy: „How many bees can you see?”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=g92jyNnhEqo – piosenka „Pszczółka Bzz”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=O-qZO2Pfzxc – piosenka „Pszczółka śpi w ogrodzie” do zabawy „Pszczółka śpi w ogrodzie”
  3. http://edufunkids.com/pszczoly-i-plaster-miodu-praca-plastyczna-z-wykorzystaniem-folii-babelkowej/ – pomysł na pracę plastyczną „Pracowite pszczółki”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY – utwór „Lot Trzmiela” do „Gimnastyki Smyka”
  5. https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc – utwór P. Czajkowski „Walc kwiatów” do „Gimnastyki Smyka”
  6. https://www.youtube.com/watch?v=qYnNTI1_L1A – piosenka „Busy bee”

Dodaj komentarz