Przedszkolaki rozwiną umiejętności matematyczne poprzez układanie rytmów, klasyfikowanie według wielkości i porównywanie liczebności zbiorów. Poćwiczą także umiejętność orientacji w przestrzeni poprzez poruszanie się według podanej instrukcji oraz wezmą udział w zabawach rytmicznych z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.
Pomoce dydaktyczne:
plansza i emblematy do stacji pogody, małe emblematy pogody, duża kostka do gry/kartka z 1 i 2 kropkami, trzy sylwety parasoli i krople różnej wielkości, krople różnej wielkości dla każdego dziecka w woreczku/kapeluszu, chusta animacyjna, piosenka „Marzec Czarodziej”, kolorowe chusty, emblematy pogody, utwór „La Chiapaneca”, kawałek folii/worka na śmieci, instrumenty muzyczne, długopis/wskaźnik, piosenka „Drip drop rain”, karty obrazkowe do piosenki.
Opis aktywności:
1. „Gdy się rączki spotykają” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:
Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają (podanie dłoni do osoby stojącej po prawej stronie)
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają (każdy indywidualnie dotyka kciukiem swojego kciuka)
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają (palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni).
Po powitaniu nauczycielka pyta dzieci, jaki jest dzisiaj dzień tygodnia i prosi wskazane dziecko, by umieściło odpowiedni emblemat pogody na tablicy.
2. „Pogodowe rytmy” – zabawa matematyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie emblematy pogody, tworząc pewien rytm, który wskazane dziecko ma dokończyć np. słońce, słońce, śnieg, śnieg, słońce, słońce, śnieg/deszcz, wiatr, śnieg, deszcz, wiatr. Po 3-4 przykładach nauczycielka pyta, czy ktoś chciałby zaproponować swój rytm. Dziecko układa emblematy na dywanie i wskazana osoba dokańcza. Nauczycielka przypomina dzieciom, że taką powtarzalność nazywamy rytmem.
3. „Deszcz i kałuże” – zabawa ruchowa – nauczycielka trzyma w ręku dużą kostkę do gry (lub może narysować kropki na kartce), dzieci biegają po sali. Gdy nauczycielka pokazuje na kostce/kartce jedno oczko, dzieci naśladują skakanie przez kałuże; dwa – dobierają się w pary i spacerują pod wyobrażonym parasolem. Zabawę prowadzimy 3-4-krotnie.
4. „Parasole i kropelki” – zabawa matematyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie trzy sylwety parasoli różnej wielkości. Pyta dzieci, który jest największy, a który najmniejszy. Prosi by wskazana osoba ułożyła je w takiej kolejności – od największego do najmniejszego. Następnie pokazuje trzy krople wody i ponownie pyta, która jest największa, a która najmniejsza. Wskazane dzieci umieszczają je pod parasolem o odpowiedniej wielkości, czyli największa kropla pod największym parasolem, średnia pod średnim, a najmniejsza pod najmniejszym. Potem każde dziecko losuje z woreczka/kapelusza kroplę i dopasowuje ją do odpowiedniego zbioru. Na koniec wszyscy razem przeliczają je i określają, gdzie jest najwięcej, a gdzie najmniej kropel oraz jaka jest różnica w liczbie elementów pomiędzy poszczególnymi zbiorami: największym, a najmniejszym, średnim a największym oraz średnim a najmniejszym.
5. „Z małej chmury duży deszcz” – zabawa ruchowa – dziewczynki, stojąc w kole, trzymają oburącz brzeg chusty animacyjnej i poruszają nią do piosenki „Marzec Czarodziej”. Jest to chmura, która unosi się i opada. Chłopcy siedzą pod chustą w siadzie skrzyżnym. Gdy nauczycielka zatrzymuje muzykę to oznacza, że pada deszcz – chłopcy wychodzą spod chusty i biegają wokół dziewcząt. Gdy nauczycielka ponownie włącza piosenkę, chłopcy wracają pod chustę. Zabawa powtarza się, a następnie ma miejsce zmiana ról.
6. „W lewo czy w prawo?” – zabawa matematyczna – dziewczynki stoją na końcu dywanu, a chłopcy siedzą w siadzie skrzyżnym po jego drugiej stronie. Nauczycielka podaje wskazówki według których mają się poruszać dziewczynki i przejść na drugą stronę dywanu. Następnie ma miejsce zamiana ról. Gdy grupa jest mała, wszyscy mogą uczestniczyć w zadaniu jednocześnie.
- Idź dwa kroki do przodu
- Idź trzy kroki w prawo
- Idź trzy kroki do tyłu
- Idź dwa kroki w lewo
- Idź cztery kroki do przodu
- Idź krok w prawo
- Idź dwa kroki do przodu itd.
7. „Taniec wiatru i deszczu” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe chusty i tłumaczy, że ich zadaniem będzie pokazać ruchem w wymyślony przez siebie sposób wskazaną przez nią pogodę. Włącza utwór „Marzec Czarodziej” i po kolei prezentuje emblematy pogody: wiatr, deszcz, śnieg, słońce. Każde ze zjawisk pokazujemy dwa razy.
8. „Wiosenny deszczyk ” – zabawa rytmiczna metodą Batii Strauss – nauczycielka kładzie przed każdym siedzącym w kręgu dzieckiem kawałek folii/worka do śmieci. Pokazuje dzieciom ruchy, które będą wykonywać do muzyki:
- śnieżynki: młynek z rąk, zakończony klaśnięciem;
- wiatr: poruszanie folią w górę i w dół;
- deszcz: naśladowanie spadających kropel z góry na dół, palcem wskazującym raz prawej, a raz lewej ręki.
Następnie włącza utwór pt. „La Chiapaneca” i wraz z dziećmi wykonuje do niego wcześniej wymienione ruchy.
9. „Jesteśmy pogodą” – zabawa ruchowa – dzieci siedzą w kręgu, a nauczycielka podchodzi do każdego dziecka z kapeluszem/workiem, z którego losują one emblematy pogody, które kładą przed sobą. Nauczycielka ustala kierunek biegu i gdy powie nazwę danego emblematu to osoby, które go wylosowały mają za zadanie obiec koło i wrócić na swoje miejsce. Po wymienieniu czterech grup nauczycielka łączy grupy mówiąc np. „Śnieg i wiatr!”, „Deszcz i słońce” itp. Zabawę prowadzimy 6-8-krotnie.
10. „Orkiestra” – zabawa muzyczna – nauczycielka prosi, by wszystkie dzieci, które w poprzedniej zabawie wylosowały słońca wzięły np. bębenki, wszystkie płatki śniegu – kastaniety, krople deszczu – tamburyna, a dzieci z emblematem wiatru – trójkąty i usiadły obok siebie według instrumentów. Każda grupa po kolei krótko pokazuje, jaki dźwięk wydaje jej instrument. Nauczycielka umawia się z dziećmi, że im wyżej podniesie palec, długopis lub wskaźnik tym głośniej mają grać, a im niżej – tym ciszej. Nauczycielka również ma instrument, na którym prezentuje tempo grania. Gdy dzieci dołączą, nauczycielka wskazuje głośność w określony wcześniej sposób. Następnie może umówić się z dziećmi, że jej wskaźnik będzie dotyczył tempa. Gdy jest w górze to dzieci grają szybko, a gdy w dole – wolno. Chętne dzieci pokazują, co to oznacza, że gramy głośno, cicho, szybko i wolno.
11. „Nieruchome instrumenty” – zabawa ruchowo-muzyczna – dzieci poruszają się po sali w rytmie utworu: „La Chiapaneca” grając na instrumentach (mogą się nimi zamienić). Na przerwę w muzyce zatrzymują się – nie mogą się poruszyć, a ich instrumenty nie mogą wydawać żadnych dźwięków. Dziecko, które się poruszy siada na krańcu dywanu i pomaga nauczycielce w dalszej zabawie. Zabawę prowadzimy do momentu, aż pozostanie jedno dziecko, które nagradzamy gromkimi brawami.
12. „Drip Drop Rain” – aktywne słuchanie piosenki – dzieci siadają w kole, w grupach według posiadanych instrumentów. Nauczycielka wyjaśnia, że ich zadaniem będzie grać w taki sposób, by nie zagłuszyć wcześniej poznanej piosenki i jej rytmu, a ona jako dyrygent będzie wskazywała grupy instrumentów, które w danym momencie mają grać. Włącza piosenkę i długopisem lub innym wskaźnikiem pokazuje, jakie grupy instrumentów grają. Po graniu przez każdą grupę, pokazuje np. dwie grupy, połowę dzieci, a na koniec wszystkie. Po zakończonej piosence dzieci podchodzą do nauczycielki i odkładają swoje instrumenty do pudełka/worka.
13. „How’s the weather?” – utrwalenie słownictwa w języku angielskim – nauczycielka rozkłada na dywanie emblematy pogody, nazywając je wraz z grupą po angielsku. Wskazując na okno pyta dzieci: „How’s the weather today?”. Jeśli dzieci nie rozumieją to tłumaczy pytanie. Wskazane dziecko odpowiada w języku angielskim, a jeśli nie potrafi to w języku polskim, pokazując przy tym odpowiedni obrazek. Cała grupa powtarza dany zwrot („It’s snowy/rainy/cloudy/sunny”). Następnie nauczycielka prezentuje ruchem inną pogodę i zadaje pytanie „How’s the weather?” (pokazuje, że się opala/trzęsie z zimna/rozkłada parasol/lepi bałwana). Gdy dzieci odpowiedzą, pyta, czy któreś z nich jest chętne do pokazania pogody bez użycia słów. Jeśli tak, to pokazuje wybraną przez siebie pogodę – nauczycielka może mu podpowiedzieć pomysł na ucho, a jeśli nie – to robi to nauczycielka. Grupa nazywa pogodę w języku angielskim, a jeśli nie potrafią, to w języku polskim, a nazwę angielską dzieci powtarzają po nauczycielce.
Załączniki:
Emblematy pogody do zabawy „Pogodowe rytmy”, „Jesteśmy pogodą”
Parasole i kropelki do zabawy „Parasole i kropelki”
Emblematy pogody do zabawy „Taniec wiatru i deszczu” i „How’s the weather?”
Karty obrazkowe do piosenki „Drip Drop Rain”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E – piosenka „Marzec Czarodziej”
- https://www.youtube.com/watch?v=eY4so1w1DjY – utwór „La Chiapaneca” do zabaw „Wiosenny deszczyk” oraz „Nieruchome instrumenty”
- https://www.youtube.com/watch?v=3WIF98ss2Tw – piosenka „Drip Drop Rain”