W marcu jak w garncu – Dzieci Młodsze – W rytmie pogody

Przedszkolaki rozwiną umiejętności matematyczne poprzez układanie rytmów, klasyfikowanie według wielkości i porównywanie liczebności zbiorów. Wezmą również udział w zabawach rytmicznych z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.

Pomoce dydaktyczne:

plansza i emblematy do stacji pogody, małe emblematy pogody, duża kostka do gry/kartka z 1 i 2 kropkami, dwie sylwety parasoli i krople różnej wielkości, krople różnej wielkości dla każdego dziecka w woreczku/kapeluszu, chusta animacyjna, piosenka „Leci marzec”, utwór „La Chiapaneca”, kawałek folii/worka na śmieci, instrumenty muzyczne, długopis/wskaźnik, piosenka „The Sun Comes Up!”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Gdy się rączki spotykają” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają
(podanie dłoni do osoby stojącej po prawej stronie)
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają
(każdy indywidualnie dotyka kciukiem swojego kciuka)
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają
(palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni).

Po powitaniu nauczycielka pyta dzieci, jaki jest dzisiaj dzień tygodnia i prosi wskazane dziecko, by umieściło odpowiedni emblemat pogody na tablicy.

2. „Pogodowe rytmy” – zabawa matematyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie emblematy pogody, tworząc pewien rytm, który wskazane dziecko ma dokończyć np. słońce, śnieg, słońce, śnieg, słońce../deszcz, wiatr, deszcz, wiatr, deszcz.. Nauczycielka przypomina dzieciom, że taką powtarzalność nazywamy rytmem. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci będą mogły dokończyć rytm.

3. „Deszcz i kałuże” – zabawa ruchowa – nauczycielka trzyma w ręku dużą kostkę do gry (lub może narysować kropki na kartce), dzieci biegają po sali. Gdy nauczycielka pokazuje na kostce/kartce jedno oczko, dzieci naśladują skakanie przez kałuże; dwa – dobierają się w pary i spacerują pod wyobrażonym parasolem. Zabawę prowadzimy 3-4-krotnie.

4. „Parasole i kropelki” – zabawa matematyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie dwie sylwety parasoli różnej wielkości. Pyta dzieci, który jest większy. Następnie pokazuje dwie krople wody i ponownie pyta, która jest większa, a która mniejsza. Wskazane dzieci umieszczają je pod parasolem o odpowiedniej wielkości, czyli większa kropla pod większym parasolem, a mniejsza pod mniejszym. Potem każde dziecko losuje z woreczka kroplę i dopasowuje ją do odpowiedniego zbioru. Na koniec wszyscy razem przeliczają je i określają, gdzie jest więcej, a gdzie mniej kropel.

5. „Z małej chmury duży deszcz” – zabawa ruchowa – dziewczynki, stojąc w kole, trzymają oburącz brzeg chusty animacyjnej i poruszają nią do piosenki „Leci marzec”. Jest to chmura, która unosi się i opada. Chłopcy siedzą pod chustą w siadzie skrzyżnym. Gdy nauczycielka zatrzymuje muzykę to oznacza, że pada deszcz – chłopcy wychodzą spod chusty i biegają wokół dziewcząt. Gdy nauczycielka ponownie włącza piosenkę, chłopcy wracają pod chustę. Zabawa powtarza się, a następnie ma miejsce zmiana ról.

6. „Wiosenny deszczyk ” – zabawa rytmiczna metodą Batii Strauss – nauczycielka kładzie przed każdym siedzącym w kręgu dzieckiem kawałek folii/worka do śmieci. Pokazuje dzieciom ruchy, które będą wykonywać do muzyki:

  • wiatr: poruszanie folią w górę i w dół;
  • deszcz: naśladowanie spadających kropel z góry na dół, palcem wskazującym raz prawej, a raz lewej ręki.

Następnie włącza utwór pt. „La Chiapaneca” i wraz z dziećmi wykonuje do niego wcześniej wymienione ruchy.

7. „Jesteśmy pogodą” – zabawa ruchowa – dzieci siedzą w kręgu, a nauczycielka podchodzi do każdego dziecka z kapeluszem/workiem, z którego losują one emblematy pogody, które kładą przed sobą. Nauczycielka ustala kierunek biegu i gdy powie nazwę danego emblematu to osoby, które go wylosowały mają za zadanie obiec koło i wrócić na swoje miejsce. Po wymienieniu czterech grup nauczycielka łączy grupy mówiąc np. „Śnieg i wiatr!”, „Deszcz i słońce” itp. Zabawę prowadzimy 6-8-krotnie.

8. „Orkiestra” – zabawa muzyczna – nauczycielka prosi, by wszystkie dzieci, które w poprzedniej zabawie wylosowały słońca wzięły np. bębenki, wszystkie płatki śniegu – kastaniety, krople deszczu – tamburyna, a dzieci z emblematem wiatru – trójkąty i usiadły obok siebie według instrumentów. Każda grupa po kolei krótko pokazuje, jaki dźwięk wydaje jej instrument. Nauczycielka umawia się z dziećmi, że im wyżej podniesie palec, długopis lub wskaźnik tym głośniej mają grać, a im niżej – tym ciszej. Nauczycielka również ma instrument, na którym prezentuje tempo grania. Gdy dzieci dołączą, nauczycielka wskazuje głośność w określony wcześniej sposób. Następnie może umówić się z dziećmi, że jej wskaźnik będzie dotyczył tempa. Gdy jest w górze to dzieci grają szybko, a gdy w dole – wolno. Chętne dzieci pokazują, co to oznacza, że gramy głośno, cicho, szybko i wolno.

9. „Nieruchome instrumenty” – zabawa ruchowo-muzyczna – dzieci poruszają się po sali w rytmie utworu: „La Chiapaneca” grając na instrumentach (mogą się nimi zamienić). Na przerwę w muzyce zatrzymują się – nie mogą się poruszyć, a ich instrumenty nie mogą wydawać żadnych dźwięków. Dziecko, które się poruszy siada na krańcu dywanu i pomaga nauczycielce w dalszej zabawie. Zabawę prowadzimy do momentu, aż pozostanie jedno dziecko, które nagradzamy gromkimi brawami.

10. „The Sun Comes Up!” – aktywne słuchanie piosenki – dzieci siadają w kole, w grupach według posiadanych instrumentów. Nauczycielka wyjaśnia, że ich zadaniem będzie grać w taki sposób, by nie zagłuszyć wcześniej poznanej piosenki i jej rytmu, a ona jako dyrygent będzie wskazywała grupy instrumentów, które w danym momencie mają grać. Włącza piosenkę i długopisem lub innym wskaźnikiem pokazuje, jakie grupy instrumentów grają. Po graniu przez każdą grupę, pokazuje np. dwie grupy, połowę dzieci, a na koniec wszystkie. Po zakończonej piosence dzieci podchodzą do nauczycielki i odkładają swoje instrumenty do pudełka/worka.

11. „How’s the weather?” – utrwalenie słownictwa w języku angielskim – nauczycielka rozkłada na dywanie emblematy pogody, nazywając je w języku angielskim – dzieci powtarzają. Wskazując na okno, pyta dzieci: „How’s the weather today?”. Jeśli dzieci nie rozumieją to tłumaczy pytanie. Wskazane dziecko pokazuje odpowiedni obrazek, jeśli potrafi to nazywa go, a jeśli nie to powtarza po nauczycielce. Następnie powtarza to cała grupa. Potem nauczycielka pokazuje inny emblemat i zadaje pytanie: „How’s the weather?”, a wskazane dziecko odpowiada. Nauczycielka mówi pełnym zdaniem, np. „It’s sunny”, dzieci powtarzają lub wypowiadają samo słowo: „sunny”.

Załączniki:

Emblematy pogody do zabawy „Pogodowe rytmy”, „Jesteśmy pogodą”
Parasole i kropelki do zabawy „Parasole i kropelki”
Karty obrazkowe do piosenki „The Sun Comes Up!”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=eY4so1w1DjY – utwór „La Chiapaneca” do zabaw „Wiosenny deszczyk” oraz „Nieruchome instrumenty”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=JlznhHIguOM – piosenka „Leci marzec”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=XcW9Ct000yY&t= – piosenka „The Sun Comes Up!”

Dodaj komentarz