Świąteczne zwyczaje – Dzieci Młodsze – Zielony gość

Przedszkolaki zapoznają się z różnymi rodzajami drzewek iglastych, własnoręcznie wykonają łańcuchy na choinkę i wezmą udział we wspólnym kolędowaniu. Ubierając drzewko na Święta Bożego Narodzenia poćwiczą przeliczanie, klasyfikowanie i porównywanie liczebności zbiorów. Poćwiczą również używanie pojęć określających stosunki przestrzenne oraz określenia dotyczące długości.

Pomoce dydaktyczne:

karty obrazkowe przedstawiające różne drzewa iglaste i sztuczne drzewko, żywe gałązki drzew iglastych, drzewko iglaste bądź sztuczne, piosenka „Ubierzemy dziś choinkę”, ozdoby i lampki choinkowe (bez łańcuchów), kolędy, krążki/szarfy/hula-hop, piosenka „Twinkle, twinkle Little Star”, papier kolorowy, papier błyszczący/brokatowy, plastikowe słomki do picia/słoma, włóczka/nitka/sznurek, nożyczki, klej, dzwoneczek, szarfy (kilka zielonych i reszta w innych kolorach), piosenka „Merry Christmas for Everyone”, karty obrazkowe.

Opis aktywności:

* Przed zajęciami należy poprosić innego pracownika przedszkola, by w odpowiednim momencie przyniósł pod drzwi sali drzewko iglaste/sztuczne i zapukał mocno do drzwi.

1.„Na powitanie” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Na powitanie niech każdy wstanie, (wszyscy wstają)
niech każdy wstanie raz, dwa  trzy, (wszyscy wstają trzykrotnie)
A po ukłonie zaklaszcze w dłonie, (wszyscy się kłaniają, a następnie klaszczą w dłonie)
zaklaszcze w dłonie raz, dwa, trzy. (wszyscy klaszczą w dłonie)

2. „Skąd weźmiemy choinkę na Święta?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka zadaje dzieciom pytanie: „Skąd weźmiemy choinkę na Święta?„, następnie zadaje kolejne pytanie: „Czy choinka rośnie w lesie?” – które będzie doskonałym wprowadzeniem do wyjaśnienia pojęcia choinka (przystrojone drzewko iglaste, naturalne bądź sztuczne). Kolejno nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające różne drzewa iglaste i sztuczne drzewko oraz gałązki drzew iglastych. Dzieci opisują, porównują i nazywają poszczególne drzewa. Jeżeli mamy możliwość wykorzystać naturalne gałązki zachęcamy dzieci do wąchania, dotykania (sprawdzenia, które igły są bardziej kłujące) i porównywania gałązek – później możemy je wstawić do wody i przystroić lub wykonać z nich stroik świąteczny. Zwracamy uwagę dzieci, że drzewka nie można wykopać bądź ściąć z lasu – mogą robić to tylko uprawnione osoby. Zwracamy również uwagę na ekologiczny aspekt kupowania drzewka sztucznego bądź w donicy – które później będzie można zasadzić np. w ogrodzie.

* Kończąc tą zabawę dobrze, by w sali rozległo się pukanie do drzwi. Kiedy nikt nie otworzy drzwi po słowach „proszę wejść„, nauczycielka mówi dzieciom, że musimy sprawdzić co się stało. Dzieci podbiegają do drzwi, otwierają je i widzą drzewko iglaste/sztuczne. Nauczycielka informuje dzieci, że skoro przyszedł do nich zielony gość, to trzeba zaprosić go do sali.

3. „Taniec dla choinki” – zabawa muzyczno-ruchowa – nauczycielka ustawia drzewko na środku dywanu i zaprasza dzieci do koła. Wszyscy wspólnie poruszają się w kółeczku raz w lewo, raz w prawo i śpiewają piosenkę „Ubierzemy dziś choinkę”.

4. „Ubierzemy dziś choinkę” – zabawa dydaktyczno-matematyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie kilka dostępnych w przedszkolu ozdób choinkowych (bez łańcuchów) i prosi dzieci o ich pogrupowanie według kategorii: bombki, lampki, inne ozdoby. Kolejno wszyscy wspólnie przeliczają i porównują liczebność zbiorów. Potem ustalamy gdzie postawić drzewko i nauczycielka dekoruje go lampkami choinkowymi. Następnie nauczycielka prosi dzieci o wybranie po jednej ozdobie, którą będą chciały zawiesić na drzewko. Nauczycielka pierwsza zawiesza ozdobę mówiąc: „wieszam czerwoną bombkę na najniższej gałęzi„, kolejno dzieci wieszają wybrane przez siebie ozdoby, a następnie mówią, gdzie je powiesiły – zwracamy uwagę, by dzieci używały pojęć określających stosunki przestrzenne (obok, nad, pod, niżej, wyżej, z prawej strony itp.) np. powiesiłem żółtą kokardę z prawej strony niebieskiej bombki, zawiesiłam zieloną bombkę nad czerwoną lampką itp.
Pozostałe dzieci spokojnie czekają na swoją kolej i uważnie słuchają wypowiedzi kolegów.

5. „Migoczące lampki” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie w kształcie dużego trójkąta (choinki) krążki/szarfy/hula-hop (o kilka więcej niż jest dzieci w grupie). Dzieci to „migoczące lampki choinkowe”, które przeskakują obunóż z krążka/szarfy/hula-hop do kolejnego krążka/szarfy/hula-hop. Gdy usłyszą piosenkę np. „Twinkle, twinkle Little Star„, zatrzymują się, unoszą wyprostowane ręce do góry i kręcą dłońmi w rytm muzyki. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie włączając muzykę na kilka sekund.

6. „Łańcuchy na choinkę” – wykonanie łańcuchów – nauczycielka pyta się dzieci: „Czy nasz choinka jest już gotowa?”, „Czy czegoś na niej brakuje?” Jeżeli jest taka potrzeba nauczycielka naprowadza dzieci, że brakuje łańcuchów. Kolejno wszyscy wspólnie zastanawiają się czy mogą zrobić łańcuchy samodzielnie? Jakie? Z czego? (ponownie, jeśli jest taka potrzeba nauczycielka podpowiada dzieciom z czego mogą zrobić łańcuch na choinkę). Kolejno nauczycielka omawia z dziećmi jak należy wykonać łańcuchy choinkowe. Następnie zaprasza dzieci do stolików na których przygotowane są materiały potrzebne do wykonania łańcuchów. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i układając łańcuchy na podłodze porównując ich długości – zwracamy uwagę, by dzieci używały określeń: długi, dłuższy, najdłuższy, krótki, krótszy, najkrótszy.

Pomysły na proste łańcuchy choinkowe znajdziesz tutaj, tutaj i tutaj. Dzieci mogą wykonywać jeden rodzaj łańcucha np. w parach bądź małych grupach albo możemy podzielić dzieci na grupy i każda grupa będzie wykonywała inny rodzaj łańcuchów.

7. „Łańcuch” – zabawa ruchowa – dzieci siedzą w rozsypce na dywanie z zamkniętymi oczami. Nauczycielka przechodzi między dziećmi z dzwoneczkiem w ręku, cichutko dzwoniąc koło uszu kolejnych dzieci. Dzieci, które usłyszały dzwoneczek, otwierają oczy, wstają, podają rękę ostatniemu dziecku „łańcucha” i podążają za nim. Gdy „łańcuch” będzie już gotowy nauczycielka przyspiesza, zwalnia, wykonuje skręty, a na zakończenie chwyta za rękę dziecko z końca „łańcucha” tworząc koło i wszyscy siadają w kole na dywanie.

8. „Przystrajamy choinkę” – dzieci kończą dekorować drzewko ozdobami choinkowymi i zawieszają na choince własnoręcznie przygotowane łańcuchy. W trakcie przystrajania wszyscy wspólnie kolędują.

9. „Moja choinka” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom po jednej szarfie (kilka zielonych, reszta w innych kolorach). Dzieci, które mają zielone szarfy są „choinkami” i stają w rękami rozłożonymi na boki (oczywiście nie muszą trzymać rąk po bokach przez cały czas trwania zabawy). Pozostałe dzieci poruszają się w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na janczarach. Na przerwę w grze dzieci kucają przy wolnej „choince”. Dzieci, które nie znalazły miejsca pod „choinką” odchodzą na bok i kibicują kolegom. Nauczycielka za każdym razem zmniejsza liczbę „choinek” poprzez zamienienie szarfy zielonej na szarfę w innym kolorze – dziecko, które było „choinką” staje się dzieckiem szukającym drzewka. Zabawę kończymy w momencie, gdy pozostanie jedna „choinka” i jedno dziecko – które nagradzamy brawami. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się ponownie, informujemy je, że pobawimy się jeszcze po południu lub następnego dnia.

10. „We wish you a Merry Christmas” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje odpowiednie czynności, dzieci próbują śpiewać piosenkę i wykonywać odpowiednie czynności.

11. „Jump, say and do” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka układa na dywanie 3 karty obrazkowe. Następnie prosi kolejne dzieci, by przeskakując pomiędzy kartami wypowiadały nazwę czynności, którą wykonuje elf na karcie, którą właśnie przeskoczyły np. „jump, clap, stomp„, a następnie wykonały daną czynność. Pozostałe dzieci sprawdzają poprawność wykonania zadania. Za każdym razem zmieniamy układ kart. Zabawę powtarzamy do momentu, aż wszystkie dzieci wezmą w niej udział.

Załączniki:

Karty obrazkowe do zabawy „Skąd weźmiemy choinkę na Święta?”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=fkHwUL0gMjg – piosenka „Ubierzemy dziś choinkę”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=yCjJyiqpAuU – piosenka „Twinkle, twinkle Little Star” do zabawy „Migoczące lampki”
  3. https://www.zakumaj.pl/artykuly/jak-robi-sie-lancuch-na-choinke-z-papieru.html#img-preview[pp_gal]/0/ – łańcuch z papieru do zabawy „Łańcuch na choinkę”
  4. http://praceplastyczne.pl/boze-narodzenie/165-lancuch-na-choinke-z-papieru – łańcuch z papieru do zabawy „Łańcuch na choinkę”
  5. https://dzidziusiowo.pl/dla-dzieci/prace-plastyczne/1833-ozdoby-swiateczne-lancuch-z-kokardek – łańcuch z papieru do zabawy „Łańcuch na choinkę”
  6. https://supersimple.com/song/we-wish-you-a-merry-christmas/ – piosenka „We Wish You A Merry Christmas” + karty obrazkowe

Dodaj komentarz