Jesienią dbamy o zdrowie – Dzieci Starsze – Umiem ubrać się odpowiednio do pogody

Przedszkolaki będą uczyć się wybierać ubranie odpowiednio do pogody i temperatury. Rozwiążą kilka ubraniowych zagadek słownych i dobiorą do nich podpisy. Poćwiczą również dzielenie wyrazów na sylaby i głoski oraz składanie wyrazów z sylab. Nauczą się także drugiej zwrotki piosenki „Duży i mały skok”.

Pomoce dydaktyczne:

zagadki słowne „Ubrania”, karty obrazkowe do zagadek, podpisy do kart obrazkowych, dowolna muzyka, sylweta chłopca i dziewczynki, emblematy różnych ubrań, butów, akcesoriów, emblematy pogody i termometrów, liczmany np. klocki, dywaniki/kartki A4, tamburyn, karty pracy „Umiem ubrać się odpowiednio do pogody”, szarfy/krążki/obręcze w dwóch kolorach np. niebieskim i żółtym, piosenka „Duży i mały skok”, piosenka „Follow me”.

Opis aktywności:

1. „Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wymawia kolejne zdania, a dzieci, których dotyczącą wypowiedziane hasła, wstają, obiegają koło i wracają na miejsce. Nauczycielka wymyśla kolejne zdania do czasu, aż wszystkie dzieci będą przywitane:

  • Witam tych, którzy mają na sobie spódniczki,
  • Witam tych, którzy mają coś niebieskiego,
  • Witam tych, którzy mają na sobie bluzy,
  • Witam tych, którzy mają na sobie spodnie itp.

2. „Ubrania” – wprowadzenie do tematu zajęć zagadkami słownymi – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe z ubraniami i kartki z podpisami. Następnie zadaje dzieciom zagadki. Dzieci odgadują, pokazują odpowiedni obrazek, dobierają do niego podpis oraz dzielą wyraz na sylaby i głoski.

Chronię Cię przed deszczem
foliowym kapturem.
Gdy Ci parasolkę
wiatr porywa w górę! (płaszcz przeciwdeszczowy)
Wsuwasz je na stopy bose,
zimą grube, latem cienkie.
Lecz gdy wbiegasz na rosę,
ściągaj je, to będzie piękne! (skarpety)
Dziesięć palców z ciepłej wełny,
z zamszu lub ze skórki.
Grzeją ręce, gdy się słonko
chowa poza chmurki … . (rękawiczki)
Jesienią i zimą na Twojej głowie.
Jest potrzebna, każdy to powie.
Bo kiedy wieje i śnieżek prószy,
nie zmarzną już Twoje uszy. (czapka)
W sam raz na chłody,
z golfem lub dekoltem w serek,
miły, miękki i ciepły, wełniany … . (sweterek)
Wokół szyi się owija
i bezpieczna jest już szyja,
bo to nie jest wąż dusiciel,
lecz dla szyi Twej okrycie. (szalik)

3. „Jak zakładam ubrania?” – zabawa ruchowa – dzieci biegają po sali w rytmie dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce nauczycielka pokazuje kartę obrazkową z poprzedniej zabawy z częścią garderoby, a dzieci pokazują jak należy ją założyć np. skarpetki – skłon i ruch rękami wzdłuż stóp, szalik – ruch oplatający ręką w okół szyi itp. Zabawę powtarzamy przynajmniej do momentu wykorzystania wszystkich obrazków.

4. „Ubieram się odpowiednio do pogody” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka układa na dywanie sylwetę chłopca i dziewczynki oraz pojedyncze emblematy różnych ubrań, butów, akcesoriów, które dzieci od razu nazywają. Następnie nauczycielka kładzie na dywanie emblemat pogody i termometr (wyjaśniając, że czerwony słupek oznacza, iż jest ciepło, niebieski, że jest zimno), po czym zaprasza kolejne dzieci do ubrania chłopca lub dziewczynki odpowiednio do pogody – dzieci wyjaśniają co i dlaczego wybrały. Można położyć np. słońce i termometr z niebieskim słupkiem – zimno, ale słonecznie; deszcz i termometr z czerwonym słupkiem – ciepło, ale pada deszcz – dzięki czemu przećwiczymy wiele kombinacji pogodowych. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci wezmą w niej udział – jeżeli któreś dziecko nie chce ubierać chłopca lub dziewczynki – staramy się je zachęcić.

5. „Świeci słonko – pada deszcz” – zabawa ruchowa – dzieci maszerują po sali, gdy nauczycielka trzyma obrazek przedstawiający słońce, siadają na dywanie w siadzie skrzyżnym z dłońmi złączonymi nad głową (ułożonymi w daszek), gdy nauczycielka pokazuje obrazek z deszczem. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając obrazki – czasem zmieniamy wolno, czasem bardzo szybko.

6. „Sylabowa garderoba” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozdaje każdemu dziecku po 5 liczmanów np. klocków i dywanik/kartkę A4. Następnie wypowiada nazwę części garderoby np. szalik, spodnie, rękawiczki itp., a dzieci wypowiadają tę nazwę dzieląc ją na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem. Kolejno ustalają liczbę sylab i układają odpowiednią ilość liczmanów na dywanikach/kartkach. Za każdym razem sprawdzamy poprawność wykonania zadania, jeżeli jest taka potrzeba, powtarzamy wyraz, by dzieci dobrze wykonały zadanie.
Po kilku przykładach zmieniamy zasady zabawy. Nauczycielka wypowiada nazwę części garderoby dzieląc ją na sylaby z jednoczesnym pokazywaniem na każdą sylabę kolejnego dziecka. Dziecko, na które wypadła ostatnia sylaba, wstaje i mówi całą nazwę ubrania. Następnie wymyśla inną nazwę i dzieli ją na sylaby z jednoczesnym pokazywaniem kolejnych dzieci itd.

7. „Sylabowe ubrania” – zabawa ruchowa – dzieci biegają, podskakują lub maszerują w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Podczas przerwy w grze nauczycielka podaje nazwę ubrania, a dzieci klaszcząc dzielą ją na sylaby. Zabawę powtarzamy wypowiadając ok.10 nazw ubrań.

8. „Umiem ubierać się odpowiednio do pogody” – kolorowanie odpowiednich ubrań i akcesoriów – nauczycielka omawia z dziećmi, jak należy wykonać zadanie. Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami, pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba i sprawdza poprawność wykonania zadania. Kolejno wszyscy siadają w kole, prezentują swoje karty pracy i mówią co i dlaczego pokolorowały. Uzasadnienie jest bardzo ważne, ponieważ jedne dzieci mogą pokolorować np. kalosze na karcie pracy z ciepłą deszczową pogodą, a inne japonki – obydwie odpowiedzi są poprawne, jeśli dzieci potrafią uargumentować swój wybór.

9. „Kolorowe kałuże” – zabawa ruchowa – nauczycielka układa na dywanie w dwóch rzędach szarfy/krążki/obręcze – jeden rząd np. żółty, drugi np. niebieski – w jednakowych odległościach między szarfami/krążkami/obręczami. Zadaniem dzieci jest przeskakiwać obunóż z „kałuży” do „kałuży” naprzemiennie według kolorów tj. niebieski, żółty, niebieski, żółty itd.

10. „Duży i mały skok” – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki piosenki.

11. „Duży i mały skok” – zabawa ruchowa – dzieci śpiewają piosenkę jednocześnie wykonując skoki zgodnie ze słowami pierwszej i drugiej zwrotki „Duży i mały skok”.

12. „Follow Me” – śpiewanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają i pokazują odpowiednie ruchy.

13. „Follow Me” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka wymawia i pokazuje poszczególną aktywność występującą w piosence, następnie dzieci wraz z nauczycielką wymawiają i wykonują daną aktywność – powtarzamy kilkakrotnie 6 kolejnych aktywności z piosenki.

* Prosimy rodziców odbierających dziecko z przedszkola, by jutro przynieśli 2-3 dodatkowe, nieodpowiednie do jutrzejszej pogody części garderoby tzn. jeśli będzie ciepło – np. rękawiczki, zimową czapkę, gruby sweter, jeśli będzie zimno – np. krótkie spodenki, koszulkę na ramiączkach czy kapelusz.

Załączniki:

Karty obrazkowe do zabawy „Ubrania”
Kartki z podpisami do zabawy „Ubrania”
Sylwety dzieci do zabawy „Ubieram się odpowiednio do pogody”
Ubrania do zabawy „Ubieram się odpowiednio do pogody”
Emblematy pogody i termometrów do zabawy „Ubieram się odpowiednio do pogody”
Karty pracy „Umiem ubrać się odpowiednio do pogody”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M – piosenka „Duży i mały skok”
  2. https://supersimple.com/song/follow-me/ – piosenka „Follow Me”

Dodaj komentarz