Jesienią dbamy o zdrowie – Dzieci Młodsze – Umiem ubrać się odpowiednio do pogody

Przedszkolaki rozwiążą kilka ubraniowych zagadek słownych i będą uczyć się wybierać ubranie odpowiednio do pogody. Poćwiczą również dzielenie wyrazów na sylaby oraz nauczą się drugiej zwrotki piosenki „Gimnastyka Smyka”.

Pomoce dydaktyczne:

zagadki słowne „Ubrania”, karty obrazkowe do zagadek, dowolna muzyka, sylweta chłopca i dziewczynki, emblematy różnych ubrań, butów, akcesoriów, emblematy pogody, karty pracy „Umiem ubrać się odpowiednio do pogody”, szarfy/krążki/obręcze w dwóch kolorach np. niebieskim i żółtym, piosenka „Gimnastyka Smyka”, piosenka „Walking Walking”.

Opis aktywności:

1. „Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wymawia kolejne zdania, a dzieci, których dotyczącą wypowiedziane hasła, wstają, obiegają koło i wracają na miejsce. Nauczycielka wymyśla kolejne zdania do czasu, aż wszystkie dzieci będą przywitane:

  • Witam tych, którzy mają na sobie spódniczki,
  • Witam tych, którzy mają coś niebieskiego,
  • Witam tych, którzy mają na sobie bluzy,
  • Witam tych, którzy mają na sobie spodnie itp.

2. „Ubrania” – wprowadzenie do tematu zajęć zagadkami słownymi – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe z ubraniami. Następnie zadaje dzieciom zagadki. Dzieci odgadują, pokazują odpowiedni obrazek i dzielą wyraz na sylaby.

Chronię Cię przed deszczem
foliowym kapturem.
Gdy Ci parasolkę
wiatr porywa w górę! (płaszcz przeciwdeszczowy)
Wsuwasz je na stopy bose,
zimą grube, latem cienkie.
Lecz gdy wbiegasz na rosę,
ściągaj je, to będzie piękne! (skarpety)
Dziesięć palców z ciepłej wełny,
z zamszu lub ze skórki.
Grzeją ręce, gdy się słonko
chowa poza chmurki … . (rękawiczki)
Jesienią i zimą na Twojej głowie.
Jest potrzebna, każdy to powie.
Bo kiedy wieje i śnieżek prószy,
nie zmarzną już Twoje uszy. (czapka)
W sam raz na chłody,
z golfem lub dekoltem w serek,
miły, miękki i ciepły, wełniany … . (sweterek)
Wokół szyi się owija
i bezpieczna jest już szyja,
bo to nie jest wąż dusiciel,
lecz dla szyi Twej okrycie. (szalik)

3. „Jak zakładam ubrania?” – zabawa ruchowa – dzieci biegają po sali w rytmie dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce nauczycielka pokazuje kartę obrazkową z poprzedniej zabawy z częścią garderoby, a dzieci pokazują jak należy ją założyć np. skarpetki – skłon i ruch rękami wzdłuż stóp, szalik – ruch oplatający ręką w okół szyi itp. Zabawę powtarzamy przynajmniej do momentu wykorzystania wszystkich obrazków.

4. „Ubieram się odpowiednio do pogody” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka układa na dywanie sylwetę chłopca i dziewczynki oraz pojedynczo emblematy różnych ubrań, butów, akcesoriów, które dzieci od razu nazywają. Następnie nauczycielka kładzie na dywanie emblemat pogody, po czym zaprasza kolejne dzieci do ubrania chłopca lub dziewczynki odpowiednio do pogody – dzieci wyjaśniają co i dlaczego wybrały. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci wezmą w niej udział – jeżeli któreś dziecko nie chce ubierać chłopca lub dziewczynki – staramy się je zachęcić.

5. „Świeci słonko – pada deszcz” – zabawa ruchowa – dzieci maszerują po sali, gdy nauczycielka trzyma obrazek przedstawiający słońce, siadają na dywanie w siadzie skrzyżnym z dłońmi złączonymi nad głową (ułożonymi w daszek), gdy nauczycielka pokazuje obrazek z deszczem. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając obrazki – czasem zmieniamy wolno, czasem bardzo szybko.

6. „Umiem ubierać się odpowiednio do pogody” – kolorowanie odpowiednich ubrań i akcesoriów – nauczycielka omawia z dziećmi, jak należy wykonać zadanie. Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami, pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba i sprawdza poprawność wykonania zadania.

7. „Kolorowe kałuże” – zabawa ruchowa – nauczycielka układa na dywanie w dwóch rzędach szarfy/krążki/obręcze – jeden rząd np. żółty, drugi np. niebieski – w jednakowych odległościach między szarfami/krążkami/obręczami. Zadaniem dzieci jest przeskakiwać obunóż z „kałuży” do „kałuży” naprzemiennie według kolorów tj. niebieski, żółty, niebieski, żółty itd.

8. „Gimnastyka Smyka” – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki piosenki.

9. „Gimnastyka Smyka” – zabawa ruchowa – dzieci śpiewają piosenkę jednocześnie wykonując czynności zgodnie ze słowami piosenki „Gimnastyka Smyka.

10. „Walking Walking” – śpiewanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają i wykonują odpowiednie ruchy.

* Prosimy rodziców odbierających dziecko z przedszkola, by jutro przynieśli 2-3 dodatkowe, nieodpowiednie do jutrzejszej pogody części garderoby tzn. jeśli będzie ciepło – np. rękawiczki, zimową czapkę, gruby sweter, jeśli będzie zimno – np. krótkie spodenki, koszulkę na ramiączkach czy kapelusz.

Załączniki:

Karty obrazkowe do zabawy „Ubrania”
Sylwety dzieci do zabawy „Ubieram się odpowiednio do pogody”
Ubrania do zabawy „Ubieram się odpowiednio do pogody”
Emblematy pogody do zabawy „Ubieram się odpowiednio do pogody”
Karty pracy „Umiem ubrać się odpowiednio do pogody”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8 – piosenka „Gimnastyka Smyka”
  2. https://supersimple.com/song/walking-walking/ – piosenka „Walking Walking”

Dodaj komentarz