Przedszkolaki wysłuchają wiersza „Dla każdego coś zdrowego” oraz zapoznają się z Piramidą Żywienia. W trakcie zabaw dydaktycznych i ruchowych będą klasyfikować produkty ze względu na ich wpływ na nasz organizm, aby nauczyć się co jest dla nas zdrowe, a czego powinniśmy unikać. Samodzielnie przygotują także kolorowe i zdrowe kanapki.
Pomoce dydaktyczne:
piosenka na powitanie „Zróbmy koło”, wiersz „Dla każdego coś zdrowego”, karteczki w warzywami i owocami z podklejoną po drugiej stronie taśmą dwustronną, tamburyn, piosenka „Gimnastyka Smyka”, worek/pudełko, karteczki przedstawiające zdrowe i niezdrowe produkty, karty obrazkowe z uśmiechniętą i smutną miną, dowolna muzyka, produkty potrzebne do wykonania kanapek: np. ciemne pieczywo, ser żółty, twarożek, warzywa, owoce, masło orzechowe, piosenka „Walking Walking”.
Opis aktywności:
1. „Zróbmy koło” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole, śpiewają i wykonują kolejne czynności:
Hej zróbmy koło ja i Ty (wskazujemy na siebie i na wybraną osobę)
chodźmy do środka raz dwa trzy (podchodzimy do środka klaszcząc trzy razy w dłonie)
Hej zróbmy koło ja i Ty (wskazujemy na siebie i na wybraną osobę)raz dwa trzy
Koło jest duże (odchodzimy do tyłu robiąc duże koło)
Duże (głośno wykrzykujemy słowo „duże”)
Koło jest małe (schodzimy do środka robiąc małe koło)
Małe (głośno wykrzykujemy słowo „małe”)
Koło jest duże (odchodzimy do tyłu robiąc duże koło)
Duże (głośno wykrzykujemy słowo „duże”)
Małe (schodzimy do środka robiąc małe koło i głośno wykrzykujemy słowo „małe”)
Koło jest w górze (stajemy na palcach i podnosimy ręce do góry)
W górze (głośno wykrzykujemy słowo „w górze”)
Koło jest w dole (schylamy się lub przykucamy)
W dole (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Koło jest w górze (stajemy na palcach i podnosimy ręce do góry)
W dole (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w lewo)
W koło (głośno wykrzykujemy słowo „w koło”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w prawo)
W koło (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w lewo)
koło (głośno wykrzykujemy słowo „koło”)
sia-da-my (siadamy na dywanie)
2. „Dla każdego coś zdrowego” – słuchanie wiersza – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta wiersz:
Dla każdego coś zdrowego
Jeśli chcesz się żywić zdrowo,
jadaj zawsze kolorowo.
Jedz owoce i jarzyny,
to najlepsze witaminy.
Jedz razowce z grubym ziarnem,
zdrowe jest pieczywo czarne.
Na kanapkę, prócz wędliny,
połóż listek zieleniny.
I kapusta i sałata,
w witaminy jest bogata.
Oprócz klusek i kotleta
niech się z jarzyn składa dieta.
Jedz surówki i sałatki
będziesz za to zdrowy, gładki.
Mleko, jogurt, ser, maślanka-
to jest twoja wyliczanka
Sok warzywny, owocowy
kolorowy jest i zdrowy.
Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza:
- Jak trzeba jadać, żeby żywić się zdrowo?
- Co to są jarzyny?
- Co zawierają owoce i jarzyny?
- Co to jest razowiec?
- Jakie pieczywo jest zdrowe?
- Co kładziemy na kanapkę?
- Co powinniśmy jeść oprócz klusek i kotleta?
- Czy mleko, jogurt, ser, maślanka są zdrowe?
- Czy soki z warzyw i owoców są zdrowe?
3. „Owoce i warzywa” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozrzuca na dywanie karteczki z owocami i warzywami (w ilości odpowiadającej liczbie dzieci lub o jedną więcej, by dziecko, które podnosi karteczkę jako ostatnie miało wybór). Podczas gry na tamburynie dzieci swobodnie biegają pomiędzy karteczki, na przerwę w grze każdy podnosi jedną karteczkę z podłogi i przykleja ją sobie na bluzce w widocznym miejscu. Kolejno dzieci ustawiają się w kole i wymieniają nazwy owoców lub warzyw, które mają przyklejone na bluzce – jeśli mają trudności z nazwaniem jakiegoś owocu lub warzywa – pomagają pozostałe dzieci, ostatecznie nauczycielka.
4. „Piramida stylu życia” – nauczycielka prezentuje i omawia z dziećmi Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia. Aktualna Piramida z zasadami i komentarzami znajduje się tutaj.
5. „Tupu, tupu, tupu, tupu” – zabawa ruchowa – dzieci śpiewają piosenkę jednocześnie wykonując aktywności zgodnie ze słowami pierwszej zwrotki „Gimnastyka Smyka”.
6. „Zdrowe-niezdrowe” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka układa na dywanie karty obrazkowe z uśmiechniętą i smutną buzią. Dzieci kolejno losują z worka/pudełka karteczki przedstawiające zdrowe i niezdrowe produkty, rozmawiają o nich (czy kiedykolwiek je jadły?, czy je lubią?, czy jedzą je często? itp) i układają pod odpowiednią buzią – wesoła – produkty zdrowe; smutna – produkty niezdrowe.
7. „Wiem, co jest zdrowe, a co nie” – zabawa ruchowa – nauczycielka umieszcza w dwóch miejscach na sali smutną i uśmiechniętą buzię z poprzedniej zabawy oraz rozrzuca na dywanie kartki ze zdrowymi i niezdrowymi produktami z poprzedniej zabawy. Dzieci zabierają po jednej karteczce. Następnie biegają po sali w rytmie dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce ustawiają się koło odpowiedniej buźki – zgodnie z karteczką z produktem jaki trzymają. Za każdym razem nauczycielka sprawdza poprawność wykonania zadania – jeżeli dziecko znajduje się w nieodpowiednim miejscu, nauczycielka prosi o uzasadnienie swojego wyboru, kolejno tak prowadzi rozmowę, by dziecko samo doszło do wniosku, że powinno zmienić miejsce na prawidłowe. Następnie dzieci wracają na środek sali i wymieniają się karteczkami. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
8. „Zdrowe i kolorowe kanapki” – przygotowywanie kanapek – nauczycielka prezentuje dzieciom 2-3 proste pomysły na ciekawe, kolorowe i zdrowe kanapki. Następnie zaprasza dzieci do wymycia rąk i zajęcia miejsca przy stolikach. Na stolikach znajdują się produkty potrzebne do wykonania kanapek. Kolejno nauczycielka tłumaczy i pokazuje jak należy wykonać poszczególne kanapki, a dzieci starają się zrobić kanapki według wzoru, bądź według własnego pomysłu.
Pomysły na ciekawe kanapki dla dzieci możesz znaleźć tutaj, tutaj i tutaj.
Dzieci mogą zjeść kanapki zamiast drugiego śniadania.
9. „Kolorowa sałatka” – zabawa ruchowa – dzieci siadają w kole na dywanie i uważnie słuchają nauczycielki. Nauczycielka wypowiada różne hasła np. białe warzywa, czerwone owoce, papryki, warzywa i owoce z ogonkiem, okrągłe warzywa, owoce, które mają pestki itp. a dzieci, których dotyczy dane hasło (według przyklejonych na bluzkach karteczek), obiegają koło i siadają w innym niż dotychczas miejscu. Na hasło „kolorowa sałatka” – wszystkie dzieci biegną w koło, po czym siadają na dywanie. Zabawę powtarzamy do czasu, aż wszystkie dzieci się wybiegają.
10. „Walking Walking” – śpiewanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają piosenkę próbując wykonywać odpowiednie ruchy.
11. „Walking Walking” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka wymawia i pokazuje poszczególną aktywność występującą w piosence, następnie dzieci wraz z nauczycielką wymawiają i wykonują daną aktywność.
Załączniki:
Karteczki z owocami i warzywami do zabaw „Owoce, warzywa” i „Kolorowa sałatka”
Karty obrazkowe do zabaw „Zdrowe-niezdrowe” i „Wiem co jest zdrowe, a co nie”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=Rxy25ny4P18 – piosenka „Zróbmy koło”
- https://pprzeclaw.edupage.org/text2/ – wiersz „Dla każdego coś zdrowego”
- https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8 – piosenka „Gimnastyka Smyka”
- https://miastodzieci.pl/czytelnia/30-przepisow-na-kanapki-ktorym-nie-oprze-sie-zadne-dziecko/ – pomysły na ciekawe kanapki dla dzieci
- https://rodzicem.pl/1493-pomysly-na-ciekawe-i-kolorowe-kanapki-dla-dzieci/ – pomysły na ciekawe kanapki dla dzieci
- https://polki.pl/przepisy/porady-kulinarne,pomysly-na-kanapki-dla-dzieci-16-inspiracji,10016998,1,galeria.html#gallery – pomysły na ciekawe kanapki dla dzieci
- https://supersimple.com/song/walking-walking/ – piosenka „Walking Walking”