JESTEŚMY BEZPIECZNI – DZIECI STARSZE – czwartek 19.09.19

W czwartek przedszkolaki wysłuchają opowiadania o Fenku, który zgubił się w parku, ułożą do niego historyjkę obrazkową oraz poćwiczą znajomość własnego adresu zamieszkania. Dowiedzą się również skąd biorą się nazwy ulic, zapoznają się z ich ciekawymi nazwami, a także podadzą swoje propozycje na nazwy ulic. Poznają również drugą zwrotkę piosenki „112 numer alarmowy”.

Czwartek: Znam swój adres zamieszkania

Pomoce dydaktyczne:

historyjka obrazkowa „Przygody Fenka. Znam swój adres”, podpisy do historyjki obrazkowej (+ podpisy w ilości potrzebnej do zabawy ruchowej), wycięte pomniejszone obrazki historyjki obrazkowej, dowolna muzyka, koperty z adresami każdego dziecka z kartką z pomniejszonymi obrazkami historyjki obrazkowej w środku, nożyczki, klej, kartka A4 – po jednym dla każdego dziecka, bębenek, tamburyn, piosenka „112 numer alarmowy”, kartki z nazwami ulic, krążki/szarfy/obręcze w trzech kolorach: czerwonym, niebieskim, białym/żółtym, karta obrazkowa z sygnalizatorem z różnymi światłami, piosenka „Red Light Red Light What Do You Say?”.

Opis aktywności:

1. „Dzień dobry, dzień dobry…” – powitanie z dziećmi piosenką – nauczycielka śpiewa piosenkę na melodię „Wlazł kotek” i wykonuje kolejne czynności, następnie dzieci śpiewają i wykonują czynności.

Dzień dobry, dzień dobry, witam Was. (rozkładamy ręce w geście powitania wszystkich)
Chcę skakać, chcę tupać, bo już czas. (skaczemy, tupiemy, siadamy na dywanie).

2. „Fenek w parku” – słuchanie opowiadania połączone z układaniem historyjki obrazkowej – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka opowiada bajkę wymyśloną do historyjki obrazkowej:

Przykładowa bajka:
Pewnego słonecznego popołudnia, lisek Fenek z mamą Lisicą udali się do parku na plac zabaw. Mama lisica odpoczywała na ławce, a Fenek bawił się z innymi dziećmi w piaskownicy. Nagle zjeżdżając ze zjeżdżalni zauważył pięknego żółto-niebieskiego motyla. Tak bardzo się nim zauroczył, że nie chciał spuszczać go z oczu. Biegł za nim, próbował go łapać, ale motyl leciał coraz wyżej i wyżej. W tym momencie Fenek spostrzegł się, że znajduje się po za placem zabaw, nie widzi innych dzieci, a co najgorsze – nie ma jego mamy. Zrobiło mu się bardzo smutno, chciało mu się płakać i myślał już tylko o tym, że chce być w swoim domku. Na szczęście w pobliżu przechodził policjant Nosorożec. Fenek podbiegł do niego i opowiedział co mu się przytrafiło. Policjant zapytał Fenka czy zna adres swojego zamieszkania. Fenek odpowiedział, że mama uczyła go adresu i teraz wie, że mieszka przy ulicy Lisiej 1 w Zwierzogrodzie. Policjant wraz z Fenkiem udali się pod wskazany adres i już z daleka widzieli w oknie mamę Lisicę, która czekała na synka. Zarówno policjant jak i mama powiedzieli Fenkowi, że następnym razem musi być bardziej ostrożny i nie może oddalać się od dorosłych. Jednocześnie oboje byli z niego bardzo dumni, bo pamiętał adres swojego zamieszkania i dzięki temu wszystko dobrze się skończyło.

Nauczycielka zadaje dzieciom pytania do treści bajki:

  • Gdzie wybrał się Fenek z mamą Lisicą?
  • Co robił Fenek w parku?
  • Dlaczego Fenek oddalił się od mamy?
  • Jak czuł się Fenek kiedy zorientował się, że się zgubił?
  • Kto pomógł Fenkowi?
  • Czy Fenek znał adres swojego miejsca zamieszkania?
  • Czy ważne jest, aby znać adres swojego domu?
  • Czy adres zamieszkania możemy podać każdej osobie?

Następnie nauczycielka umieszcza na dywanie karty z historyjką obrazkową oraz podpisami do historyjki. Kolejno dzieci opowiadają co znajduje się na poszczególnych kartach obrazkowych, układają je w odpowiedniej kolejności i dopasowują podpisy.
Zwracamy uwagę dzieci, że należy zachować ostrożność w kontakcie z nieznajomymi i nie podawać swojego adresu zamieszkania wszystkim, bo może to być niebezpieczne. Należy jednak znać adres swojego zamieszkania, bo w sytuacji, gdy się zgubimy będzie to bardzo pomocne.

3. „Historia Fenka” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka rozdaje połowie dzieci pomniejszone obrazki historyjki obrazkowej, a drugiej połowie dzieci podpisy do historyjki obrazkowej (jeżeli liczba dzieci jest nieparzysta – jeden obrazek bądź podpis trzyma nauczycielka). Dzieci biegają po sali w rytmie dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce dobierają się parami tak, by każda para miała obrazek z odpowiednim podpisem. Za każdym razem sprawdzamy poprawność wykonania zadania i prosimy dzieci o wymienienie się między sobą obrazkami i podpisami – nie można wymienić się w swojej parze. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

4. „Znam swój adres” – zabawa dydaktyczna – dzieci siedzą wygodnie w kole i kolejno podają swoje imię i nazwisko oraz swój adres zamieszkania – w razie trudności nauczycielka ma przygotowane adresy zamieszkania i pomaga dzieciom.

5. „Do kogo ten list?” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – dzieci biegają po sali w rytmie dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce zatrzymują się i uważnie słuchają adresów wypowiadanych przez nauczycielkę. Gdy dziecko usłyszy swój adres, podbiega do nauczycielki i zabiera list. Nie otwieramy listów! Zabawę powtarzamy do momentu, aż wszystkie dzieci będą miały kopertę.

6. „Fenek w parku” – praca indywidualna z historyjką obrazkową – nauczycielka zaprasza dzieci do stolików i prosi by otworzyły swoje koperty. Następnie omawia z dziećmi kolejne czynności – wycinanie, układanie, sprawdzenie poprawności ułożenia historyjki przez nauczycielkę i przyklejanie historyjki obrazkowej. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami, pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba i sprawdza poprawność wykonania zadania.

7. „Spacer Fenka” – zabawa ruchowa – dzieci biegają wesoło po sali, podskakują „łapiąc motyle”, gdy nauczycielka gra na tamburynie; chodzą „ciężko” ze smutną miną, gdy nauczycielka gra na bębenku. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając instrument.

8. „Jaka to ulica?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka zwraca uwagę na różnorodność w nazwach ulic wymieniając kilka z nich. Informuje, że zazwyczaj nazwy ulic pochodzą od nazwisk znanych osób (np. ul. Piłsudskiego, ul. Konopnickiej), ważnych wydarzeń (ul. 11 listopada) czy występujących w okolicy roślin (np. ul. Lipowa) itd. Kolejno nauczycielka proponuje dzieciom, aby wymyślały różne nazwy ulic np: ulica przy której rośnie dużo róż; ulica przy której pracuje wielu policjantów; ulica przy której jest kilka cukierni itp.

9. „Uliczny galimatias” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozmieszcza w różnych miejscach sali kartki z nazwami ulic (można dopisać również nazwy ulic, które dzieci wymyśliły w poprzedniej zabawie). W trakcie gdy jest włączona piosenka „112 numer alarmowy” dzieci biegają swobodnie po sali; na przerwę w muzyce nauczycielka wypowiada nazwę ulicy, a dzieci odszukują kartę z tą nazwą i ustawiają się w jej pobliżu. Za każdym razem sprawdzamy poprawność wykonania zadania. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając wypowiadane nazwy.

10. „112 numer alarmowy” – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki piosenki.

11. „Numerowy zawrót głowy ” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom krążki/szarfy/obręcze w trzech kolorach: czerwony – straż pożarna; niebieski – policja; biały/żółty – pogotowie. Dzieci siadają w kole na dywanie i uważnie słuchają nauczycielki. Nauczycielka wypowiada numer telefonu alarmowego, a dzieci, które mają krążek/szarfę/obręcz w kolorze reprezentującym służbę ratunkową do której dzwoni się pod ten numer wstają, obiegają koło i siadają w innym niż dotychczas miejscu. Gdy nauczycielka wypowie numer 112 – wszystkie dzieci biegną w koło, po czym siadają na dywanie. Zabawę powtarzamy do czasu, aż wszystkie dzieci się wybiegają.

12. „Red Light Red Light What Do You Say” – śpiewanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają piosenkę, nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe.

13. „Stop, wait, go” – zabawa dydaktyczna – dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka zaprasza do siebie kolejne dzieci i wypowiada jedno ze słów „stop”, „wait”, „go”. Zadaniem dziecka jest wskazanie sygnalizatora ze światłem, które informuje o czynności wypowiedzianej przez nauczycielkę.

Załączniki:

Historyjka obrazkowa „Przygody Fenka. Znam swój adres” do zabaw „Fenek w parku” strony 53-58
Podpisy do historyjki obrazkowej do zabawy „Fenek w parku”
Nazwy ulic do zabawy „Uliczny galimatias”
Karty obrazkowe do zabawy „Red Light Red Light What Do You Say?”

Wykorzystane strony:

  1. http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?f=wie_34_00021&k=k0203&d=wie – historyjka obrazkowa załącznik numer 3a i 4, strony 53-58 „Przygody Fenka. Znam swój adres”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw – piosenka „112 numer alarmowy”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=j2KGkFyCqY8 – Red Light Red Light What Do You Say?