Przedszkolaki wysłuchają wiersza „Mateusz na skrzyżowaniu”, który będzie doskonałym wprowadzeniem do rozmów o prawidłowym zachowaniu się na drodze. Rozwiążą zagadki słowne lub obrazkowe dotyczące ruchu drogowego, poznają kilka podstawowych znaków drogowych dotyczących pieszych i rowerzystów, a także wykonają przekąskę w postaci sygnalizatora świetlnego.
Pomoce dydaktyczne:
zagadki słowne – ruch drogowy, karty obrazkowe do zagadek słownych, dowolna muzyka, wiersz „Mateusz na skrzyżowaniu”, obręcze/krążki, odgłosy ruchliwej drogi, frotki/gumki/bransoletki, karty obrazkowe ze znakami drogowymi dotyczącymi pieszych i rowerzystów, kawałki łodygi selera, kółka wycięte z papryk w trzech kolorach: czerwonej, żółtej i zielonej, kremowy serek, miseczki, łyżeczki, patyczki do szaszłyków, karta obrazkowa z sygnalizatorem z różnymi światłami, piosenka „Red Light Red Light What Do You Say?”.
Opis aktywności:
1. „Witam wszystkich Was” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:
Witam wszystkich Was (machamy do wszystkich)
w ten radosny czas (szeroko uśmiechamy się)
jedną ręką pomachamy, (machamy jedną ręką)
jednym oczkiem pomrugamy (puszczamy oczko)
teraz sobie podskoczymy (wysoko podskakujemy)
i cichutko już siedzimy. (siadamy na dywanie)
2. „Ruch drogowy” – wprowadzenie do tematu zajęć zagadkami słownymi związanymi z ruchem drogowym – nauczycielka zadaje dzieciom zagadki, jeśli dzieci odgadną nauczycielka umieszcza na dywanie obrazek przedstawiający rozwiązanie zagadki; jeśli dzieci mają trudności z rozwiązaniem zagadki nauczycielka fragmentami odsłania obrazek przestawiający rozwiązanie zagadki.
3. „Ruch drogowy” – zabawa ruchowa – dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytmie dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce wykonują czynność zgodnie z obrazkiem (wykorzystujemy obrazki z poprzedniej zabawy), który pokazuje nauczycielka: zebra – chodzenie z wysokim unoszeniem kolan; sygnalizator świetlny – stanie bez ruchu; droga dla rowerów – wykonywanie „rowerka” – leżenie na plecach i ruszanie nogami, tak jakbyśmy jeździli na rowerze. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając kolejność pokazywanych obrazków.
4. „Mateusz na skrzyżowaniu” – słuchanie wiersza – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta wiersz.
Mateusz na skrzyżowaniu
Idzie Mateusz środkiem chodnika.
Nagle zobaczył po drugiej stronie
mamę i siostrę – biegnie przez jezdnię –
pewnie je zaraz szybko dogonię!
Wtem słychać klakson, trzask zbitej szyby,
hamuje tramwaj, piszczą opony.
Na środku jezdni stoi Mateusz,
spogląda wkoło bardzo zdziwiony.
Och! Przecież pusta była ulica,
jeszcze przed chwilą nic nie jechało.
Skąd tutaj tramwaj i samochody.
Nic nie rozumiem! Jak to się stało?
– Czy można biegać środkiem ulicy?
Rzecze policjant do Mateusza.
– Przejście dla pieszych jest oznaczone,
po nim się tyko wolno poruszać.
Znaki drogowe, na jezdni pasy,
światła na przejściu czerwone, zielone.
Kiedy przestrzegasz wszystkich przepisów,
przejdziesz bezpiecznie na drugą stronę
Nauczycielka zadaje dzieciom pytania dotyczące treści wiersza:
- Kogo zobaczył Mateusz po drugiej stronie jezdni?
- Co się stało, gdy Mateusz wbiegł na jezdnię?
- Czy Mateusz postąpił dobrze?
- Co powiedział policjant Mateuszowi?
5. „Pojazdy i piesi” – zabawa ruchowa – połowa dzieci, która otrzymuje obręcze/krążki będzie kierowcami, reszta dzieci będzie pieszymi. W trakcie odtwarzania dźwięków ruchliwej drogi poruszają się dzieci, które mają obręcze/krążki – „kierowcy”, podczas ciszy – poruszają się dzieci bez obręczy/krążków – „piesi”. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie – co jakiś czas zmieniając „pieszych” i „kierowców”.
6. „Moja droga do przedszkola” – rozmowa z dziećmi na temat drogi do przedszkola na podstawie własnych przeżyć. Nauczycielka zadaje dzieciom pytania:
- Kto przychodzi do przedszkola pieszo?
- Kto przyjeżdża rowerem/hulajnogą/samochodem?
- Czy jeżdżąc na rowerze/hulajnodze masz kask na głowie?
- Czy korzystasz z drogi rowerowej?
- Czy mijasz po drodze jakieś znaki? Czy wiesz jakie i co oznaczają?
- Czy przechodzisz przed jezdnię przez pasy?
- Czy masz jakieś zawieszki/opaski odblaskowe?
Następnie rozmawiają o bezpiecznym poruszaniu się po drodze:
- Czekając na zapalenie się światła zielonego nie można stać blisko krawędzi chodnika.
- Po zapaleniu się zielonego światła nie należy od razu wchodzić na jezdnię.
- Należy upewnić się, że wszystkie pojazdy zjechały z przejścia dla pieszych.
- Przez drogę nie wolno przebiegać ani zatrzymywać się na niej.
- Należy przechodzić szybkim, zdecydowanym krokiem.
- Nie wolno wchodzić na przejście dla pieszych, gdy miga światło zielone lub, gdy dopiero włączyło się światło czerwone.
- PRZEJŚCIE BEZ ŚWIATEŁ
- Przed przejściem zatrzymaj się przed jezdnią. Nie stój na krawędzi chodnika.
- Spójrz w lewą stronę.
- Spójrz w prawą stronę.
- Ponownie popatrz w lewo.
- Jeśli nie nadjeżdża żaden pojazd, możesz przejść przez jezdnię.
* Jeżeli mamy możliwość prezentujemy dzieciom filmik „Jak przechodzić przez ulicę?”
7. „Prawa-lewa” – zabawa ruchowa utrwalająca orientacje w prawej i lewej stronie ciała – dzieci zakładają na lewą rękę frotkę/gumkę/bransoletkę, a następnie wykonują ruchem słowne polecenia nauczyciela np.:
- Unieś do góry lewą rękę
- Lewą rękę połóż na lewym kolanie
- Złap lewą ręką prawą kostkę
- Unieś do góry prawą rękę
- Prawą ręką dotknij lewego oka itp.
8. „Co to za znaki?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe ze znakami drogowymi, tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie prosi kolejno dzieci, by wybierały i odsłaniały kolejne obrazki. Po odsłonięciu każdego obrazka nauczycielka prosi dzieci o odczytanie nazwy znaku, a następnie rozmawia z dziećmi na temat dokładnego znaczenia widocznego na danym obrazku znaku.
9. „Znaki drogowe” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada w różnych miejscach sali karty obrazkowe ze znakami z poprzedniej zabawy, dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytmie dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce nauczycielka wypowiada nazwę danego znaku, a dzieci mają za zadanie odszukać znak i ustawić się w jego pobliżu. Po ustawieniu się wszystkich dzieci, sprawdzamy poprawność wykonania zadania. Zabawę powtarzamy przynajmniej do momentu wystąpienia wszystkich znaków.
10. „Smaczna sygnalizacja świetlna” – wykonanie sygnalizacji świetlnej z łodygi selera, serka i papryki w trzech kolorach.
- Na stolikach przygotowujemy: kawałki łodygi selera, kółka wycięte z papryk w trzech kolorach: czerwonej, żółtej i zielonej, kremowy serek w miseczce i łyżeczki.
- Wkładamy serek do łodygi selera, tak, by ją wypełnić.
- „Przyklejamy” na serek kółka z papryki – zwracamy uwagę na odpowiednią kolejność „świateł”.
- Rozdajemy patyczki do szaszłyków i wbijamy w łodygę selera.
- Prezentujemy prace a następnie konsumujemy. Smacznego 😉
11. „Sygnalizator” – zabawa ruchowa – dzieci swobodnie poruszają się po sali podczas, gdy nauczycielka pokazuje sygnalizator ze światłem zielonym; zwalniają tempo/przygotowują się do ruchu, gdy pokazuje sygnalizator ze światłem żółtym; zatrzymują się, gdy nauczycielka pokazuje sygnalizator ze światłem czerwonym. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając kolor światła.
12. „Red Light Red Light What Do You Say” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiedni sygnalizator na karcie obrazkowej.
Red Light Red Light What Do You Say?
Red light red light
What do you say?
I say stop and stop right away.
Yellow light yellow light
What do you say?
I say wait till the light is green.
Green light green light
What do you say?
I Say Go… Go right away.
* Przy odbiorze dziecka z przedszkola prosimy rodziców, by zapoznali/przypomnieli dziecku adres zamieszkania.
Załączniki:
Zagadki słowne do zabawy „Ruch drogowy”
Gdy one na ulicy swój kolor zmieniają, wtedy wszyscy idą albo w miejscu stają. (sygnalizacja świetlna) | Zabawny zwierzak w paski, czasem mieszka w Afryce, czasem nas przeprowadza bezpiecznie przez ulicę. (zebra) |
Jeśli kierowcą jesteś roweru, to się na drogę tę właśnie kieruj! (droga dla rowerów) | Jest przy każdej jezdni po to, by chodzić po nim piechotą. (chodnik) |
Stoją przy drodze na jednej nodze wszystkim kierowcom ku przestrodze. Obrazki na nich rozmaite czyta kierowca – zamiast liter. (znaki drogowe) |
Karty obrazkowe do zabaw „Ruch drogowy”
Karty obrazkowe do zabaw „Co to za znaki?”, „Znaki drogowe”
Karty obrazkowe do zabaw „Sygnalizator”, „Red Light Red Light What Do You Say?”
Wykorzystane strony:
- http://zagadkidladzieci.net/zagadki/Zagadki+dla+dzieci+o+ruchu+drogowym – zagadki o ruchu drogowym
- http://rokwprzedszkolu.pl/index.php?f=wie_56_00014&k=k0203&d=wie – wiersz „Mateusz na skrzyżowaniu”
- https://www.youtube.com/watch?v=CI1ck-cpWb8 – odgłosy ruchliwej drogi do zabawy „Pojazdy i piesi”
- https://cloud5.edupage.org/cloud/materialy_dla_nauczycieli_i_rodzicow.pdf?z%3ArtPaRJC1hpvC%2FcjocQIWrXUM8t0WDxIuj3K9%2FM%2B0Y7FFPON3AMSgNnRerT5wJy9P – zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię „Moja droga do przedszkola”
- https://www.youtube.com/watch?v=59BwryyQ6NI – filmik edukacyjny „Jak przechodzić przez ulicę”
- http://www.21rosemarylane.com/2013/01/healthy-traffic-light-veggie-snack.html – pomysł na wykonanie smacznej sygnalizacji świetlnej
- https://www.youtube.com/watch?v=j2KGkFyCqY8 – Red Light Red Light What Do You Say?