Na łące – Dzieci Młodsze – Co lata nad łąką?

Przedszkolaki wysłuchają opowiadania „Niespodzianka biedronki”, które spróbują czytać razem z nauczycielką. Poznają kilka owadów występujących na łące, a także wykonają pracę plastyczną „Biedronka”.

Pomoce dydaktyczne:

piosenka: „Zróbmy piękne koło”, zdjęcia owadów do opowiadania (pszczoły, mrówki, biedronka, motyl, pasikonik, świetliki), utwór „Walc Kwiatów” P. Czajkowskiego, apaszki, chusteczki, wstążki, zdjęcia owadów w formacie A4 (+ takie same małe zdjęcia o jedno więcej niż jest dzieci), kartka A3 z wyciętym otworem, piosenka „My jesteśmy żabki”, dla każdego dziecka: koło czarne z papieru technicznego, koło czerwone przecięte na pół z papieru technicznego, dwa ruchome oczka, klamerka; dziurkacze, klej Magic, hula-hop/koła w różnych kolorach, szarfy dla każdego dziecka w różnych kolorach, tamburyn, piosenka „Ladybug”.

Opis aktywności:

1. „Zróbmy piękne koło” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole, śpiewają i wykonują kolejne czynności:

Nogą lewą, nogą prawą (pokazujemy lewą, a następnie prawą nogę)
maszerujmy sobie żwawo. (maszerujemy w dowolnych kierunkach)
Podskoczymy, hop, wysoko! (podskakujemy wysoko)
Hen do góry ku obłokom. (podnosimy wysoko ręce do góry)
Zróbmy piękne koło, (wszyscy łapiemy się za ręce i tworzymy koło)
bawmy się wesoło. (maszerujemy w kole w lewo)
Wszystko z nami śpiewa –
ptaki, las i drzewa. (maszerujemy w kole w prawo)
Wietrzyk w górze leci,
klaszczą wszystkie dzieci.
(wszyscy klaszczą)
Wesoło śpiewamy, (maszerujemy w kole)
do nas zapraszamy.

2. „Niespodzianka biedronki” – słuchanie opowiadania A. Sójki – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta opowiadanie. W trakcie czytania zamiast wypowiadania niektórych słów (pogrubione nazwy owadów) nauczycielka pokazuje obrazek, a dzieci dopowiadają brakujące słowo w odpowiedniej formie.

Na jednym skraju łąki stał ul. Mieszkały w nim pszczoły. Na drugim skraju łąki było mrowisko. Mieszkały w nim mrówki. A na łące pod kwiatkiem żyła biedronka. Pszczoły przez cały dzień zbierały nektar z kwiatków, mrówki pracowicie budowały swoje mrowiska, a biedronka wygrzewała się w promieniach słońca.
– Dlaczego nic nie robisz, biedronko? Powinnaś zbierać nektar  – mówiły pszczoły.
– Przestań leniuchować. Buduj z nami mrowisko. Nie można cały dzień drzemać pod kwiatkiem – pouczały mrówki. Biedronka zaś siedziała pod listkiem i myślała …. Myślała tak długo, aż wymyśliła niespodziankę dla pszczół i mrówek. Poleciała najpierw do motyla.
– Motylu, motylu, pomożesz mi? – zapytała. Motyl obiecał pomóc. Następnie udała się do pasikonika
– Pasikoniku, pomożesz mi? – zapytała. Pasikonik obiecał pomóc. Biedronka poprosiła także o pomoc świetliki i ślimaka, a potem wszyscy zabrali się do pracy. W czasie gdy pszczoły zbierały nektar, a mrówki budowały, mrowisko, oni rozwieszali girlandy pod listami łopianu i dekorowali polankę kwiatami. Kiedy już wszystko było gotowe, biedronka poleciała zaprosić pszczoły i mrówki … na wieli  bal! Wieczorem mieszkańcy łąki wesoło się bawili. Pasikonik przygrywał im do tańca, świetliki rozświetlały mrok, a ślimak – powoli, jak to ślimak – przygotowywał napoje.
– Niech żyje biedronka! – zawołały na koniec pszczoły i mrówki i odtąd nie namawiały jej już do zbierania nektaru albo budowania mrowiska.

Nauczycielka zadaje dzieciom pytania dotyczące treści opowiadania:

  • Jakie zwierzęta mieszkały na łące?
  • Jak nazywały się ich domy?
  • Co robiły pszczoły?
  • Co robiły mrówki?
  • Co robiła biedronka?
  • O co prosiły biedronkę pszczoły i mrówki?
  • Na jaki pomysł wpadła biedronka?
  • Kogo poprosiła o pomoc?
  • Co odbyło się na łące?
  • Kto był na balu?
  • Czy mrówkom i pszczołom spodobał się pomysł biedronki?

3. „Wiosenny bal” – zabawa muzyczno-ruchowa z wykorzystaniem kolorowych apaszek, chustek, wstążek – dzieci – owady wykonują improwizację taneczną do utworu „Walc Kwiatów” P. Czajkowskiego.

4. „Co lata nad łąką?” – zagadki obrazkowe – nauczycielka pokazuje dzieciom zdjęcia owadów przykryte kartką z wyciętym otworem. Następnie przesuwa kartkę z otworem, tak, by nie odsłonić więcej zdjęcia niż tylko w wyciętym otworze. Zadaniem dzieci jest odgadnąć co znajduje się na zdjęciach. Na zakończenie nauczycielka pokazuje całe zdjęcia owadów.

5. „Owady” – zabawa ruchowa – nauczycielka umieszcza w różnych miejscach na sali zdjęcia owadów z poprzedniej zabawy. Kolejno dzieci otrzymują po jednym małym zdjęciu owadów. W trakcie piosenki „My jesteśmy żabki” dzieci biegają po sali w dowolnych kierunkach, na przerwę w muzyce ustawiają się koło zdjęcia owada, które trzymają w ręce. Następnie każda grupa podaje nazwę owada. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania, dzieci wracają na środek dywanu i wymieniają się między sobą obrazkami (nie można wymienić się na takie same zdjęcie). Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

6. „Biedronka” – praca plastyczna – nauczycielka prezentuje i tłumaczy dzieciom kolejne czynności potrzebne do wykonania pracy plastycznej. Po każdej czynności czeka, aby wszystkie dzieci ją wykonały – oczywiście w razie potrzeby pomaga. Po skończonym zadaniu dzieci porządkują swoje stanowiska pracy. Następnie wszyscy siadają w kole na dywanie i prezentują swoją pracę.

Biedronka
  1. Wycinamy dziurkaczem dziurki w czerwonych półkolach.
  2. Przyklejamy czerwone półkola na czarne koło – tak by powstały skrzydełka biedronki.
  3. Przy zejściu się czerwonych kół naklejamy ruchome oczka.
  4. Od spodu czarnego koła naklejamy na środku klamerkę.

7. „Owady na kwiaty” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie kilka hula-hop/kół w różnych kolorach (kwiaty) i rozdaje dzieciom (owadom) szarfy w kolorach odpowiadających hula-hop/kołom. Gdy nauczycielka gra na tamburynie owady fruwają między kwiatami, gdy przestaje grać owady podfruwają do kwiatu w kolorze szarfy. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

8. „Ladybug” – próby śpiewania piosenki – dzieci wraz z nauczycielką próbują śpiewać piosenkę i za pomocą przygotowanych wcześniej biedronek pokazują w trakcie piosenki kolejne czynności.

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=3aV6FIMsiGk – piosenka „Zróbmy piękne koło”
  2. http://boberkowy-world.blogspot.com/2014/05/mieszkancy-aki-literatura-do-zajec.html – opowiadanie „Niespodzianka biedronki”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc – utwór „Walc Kwiatów” do zabawy „Wiosenny bal”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s – piosenka „My jesteśmy żabki”
  5. http://krokotak.com/2016/05/ladybug-crafts-with-wooden-clothespins/ – praca plastyczna „Biedronka”
  6. https://www.youtube.com/watch?v=JwaqRYTirkI – piosenka „Ladybud”

Dodaj komentarz