Przedszkolaki poznają różnicę pomiędzy pisankami, a kraszankami, poćwiczą celność rzutu, nauczą się drugiej zwrotki piosenki: „Święta Wielkanocne”, a także udoskonalą umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 7.
Pomoce dydaktyczne:
rebus, chusta animacyjna, kraszanki, pisanki, koszyk wielkanocny, obrazek koszyka wielkanocnego, obrazki pisanek, kartoniki z cyframi oraz znakami +, -, =, piosenka: „Święta Wielkanocne”, trójkąt, bębenek, grzechotka, talerze, piosenka „This is the way the bunny hops”, karty obrazkowe do piosenki.
Opis aktywności:
1. „Dzień dobry, dzień dobry…” – powitanie z dziećmi piosenką – nauczycielka śpiewa piosenkę na melodię „Wlazł kotek” i wykonuje kolejne czynności, następnie dzieci śpiewają i wykonują czynności.
Dzień dobry, dzień dobry, witam Was. (rozkładamy ręce w geście powitania wszystkich)
Chcę skakać, chcę tupać, bo już czas. (skaczemy, tupiemy, siadamy na dywanie).
2. „Pisanki” – rebus sylabowo-obrazkowy – nauczycielka pokazuje dzieciom kartkę z rebusem. Dzieci odgadują hasło: pisanki.
3. „Spadające jajeczko” – zabawa ruchowa z chustą animacyjną – nauczycielka umieszcza na chuście pisankę, dzieci ruszają chustą animacyjną, tak, żeby pisanka wypadła przez środek chusty. Po kilku razach zmieniamy zasady zabawy – teraz dzieci mają za zadanie poruszać chustą tak, by pisanka z niej nie spadła.
4. „Pianki, kraszanki” – rozmowa na temat różnic – nauczycielka pokazuje dzieciom pisanki (zdobione jajka) i kraszanki (jajka barwione na jednolity kolor, ewentualnie z wydrapanymi wzorami) i rozmawiają na temat podobieństw i różnic.
5. „Rzut do koszyka” – zabawa doskonaląca celność rzutu – dzieci ustawiają się w pociąg przed dywanem. Nauczycielka umieszcza koszyk w odpowiedniej odległości. Dzieci próbują trafić pisanką do koszyka. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. Jeżeli mamy możliwość możemy podzielić dzieci na dwa/trzy pociągi – wtedy w krótszym czasie większa liczba dzieci będzie miała okazję spróbować rzutu.
6. „Pisanki do koszy” – zabawy matematyczne (dodawanie i odejmowanie w zakresie 7) – nauczycielka umieszcza na dywanie wycięty koszyk wielkanocny i kilka pisanek. Następnie umieszcza na koszyku kartonik z cyfrą i prosi wybrane dziecko, by włożyło do koszyka tyle pisanek, ile wskazuje cyfra. Po kilku zmianach zaprasza dzieci do kolejnych zadań:
1. Kasia włożyła do koszyka 3 pisanki (tutaj przerwa, by dziecko miało czas przełożyć pisanki do koszyka), Zosia dołożyła jeszcze 4. Ile pisanek jest w koszyku? Następnie nauczycielka prosi dziecko, by spróbowało zapisać działanie używając gotowych kartoników z cyframi i znakami.
2. Franio włożył do koszyka 7 pisanek. Hania wyjęła 3. Ile pisanek zostało w koszyku?
Analogicznie wymyślamy po kilka przykładów na dodawanie i odejmowanie, za każdym razem prosząc dzieci o ułożenie kartoników z zapisem działania pod koszykiem.
7. „Tyle – ile?” – zabawa ruchowo-matematyczna – dzieci biegają w rytm piosenki „Święta Wielkanocne” po całej sali. Na przerwę w muzyce nauczycielka wystukuje na bębenku liczbę od 1 do 7. Dzieci wykonują tyle przysiadów, ile usłyszały uderzeń. Następnie nauczycielka pokazuje kartonik z cyfrą.
8. „Święta Wielkanocne” – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki piosenki.
9. „Kurczątka, baranki, zajączki, pisanki” – zabawa muzyczno-ruchowa – dzieci poruszają się jak kurczątka (biegają drobnymi kroczkami na palcach), gdy nauczycielka gra na trójkącie; jak baranki (chodzą na czworakach), gdy nauczycielka gra na bębenku; jak zajączki (skaczą z przysiadu podpartego z podparciem dłoni o podłogę), gdy nauczycielka gra na grzechotce; zwijają się w kłębek na dywanie, gdy nauczycielka uderzy w talerze. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając instrumenty.
10. „This is the way the bunny hops” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają i wykonują kolejne czynności. Następnie nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe i wskazując kolejne karty nazywa i pokazuje część ciała lub wykonuje czynność wskazaną na karcie. Kolejno nauczycielka pokazuje karty, a dzieci pokazują lub wykonują wskazaną czynność. Zabawę powtarzamy do momentu utrwalenia przez dzieci słówek.
Załączniki:
Rebus:

Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=aXtVEbE8VNI – piosenka „Święta Wielkanocne”
- https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc – piosenka „This is the way the bunny hops”