W oczekiwaniu na Wielkanoc – Dzieci Starsze – Tradycje wielkanocne

Przedszkolaki wysłuchają Bajki Wielkanocnej, porozmawiają o tradycjach związanych ze Świętami Wielkanocnymi, a następnie wykonają kartkę świąteczną.

Pomoce dydaktyczne:

pisanki (prawdziwe/drewniane/papierowe), muzyka do biegu, obrazki prezentujące tradycje świąteczne (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej, robienie pisanek, święcenie pokarmów, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus), karteczki z wyrazami do czytania, trójkąt, bębenek, dla każdego dziecka: kartki formatu B5 z narysowanym zajączkiem, kartki formatu B5 z wyciętym zajączkiem, kolorowa włóczka, nożyczki, klej; pacynka/maskotka /wycięty z kartki papieru zajączek, piosenka „This is the way the bunny hops”.

Opis aktywności:

1. „Gdy się rączki spotykają” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają
(podanie dłoni do osoby stojącej po prawej stronie)
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają
(każdy indywidualnie dotyka kciukiem swojego kciuka)
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają
(palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni).

2. „Ukryte pisanki” – zabawa ruchowa przy muzyce – wprowadzenie do tematu zajęć zabawą muzyczno-ruchową. Nauczycielka przed zajęciami umieszcza w różnych miejscach sali (bardziej i mniej widocznych) kilkanaście pisanek (prawdziwych, drewnianych lub wyciętych z papieru). Podczas gdy gra muzyka dzieci biegają po sali i szukają pisanek, na przerwę w muzyce wszyscy zastygają bez ruchu. Każde dziecko, które znajdzie pisankę zabiera ją ze sobą i trzyma do zakończenia zabawy. Zabawę powtarzamy do momentu odnalezienia wszystkich pisanek.

3. „Pisanki” – rozmowa na temat znalezionych przedmiotów – nauczycielka prosi dzieci, by ułożyły przed sobą znalezione przedmioty. Następnie zadaje pytania:

  • Co to jest?
  • Z czym Wam się kojarzy?
  • Dlaczego akurat dzisiaj w naszej sali znalazły się pisanki?

4. „Bajeczka wielkanocna” – słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta opowiadanie.

Bajeczka wielkanocna

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk – puk i przygrzewało mocno.
– Stuk – stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń – dzeń, dzeń – dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

Nauczycielka zadaje dzieciom pytania dotyczące treści opowiadania:

  • Co robiło Słońce?
  • Kogo obudziło jako pierwsze/drugie/kolejne?
  • Co to są wierzbowe kotki?
  • Dlaczego Słońce budziło Kotki, Kurczaczka, Zajączka i Baranka?
  • Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

5. „Budzimy zajączki” – zabawa ruchowa – nauczycielka to Słońce, dzieci to śpiące zajączki. Dzieci w rozsypce klęczą skulone na dywanie. Nauczycielka podchodzi do dzieci i delikatnie dotyka je w plecy. Gdy dzieci poczują dotyk powoli budzą się ze snu i zaczynają skakać po sali jak zajączki. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie dzieci będą skakały.

6. „Tradycje wielkanocne” – rozmowa w oparciu o obrazki prezentujące tradycje świąteczne – wyjaśnienie pojęć tradycja (zasady postępowania przekazywane z pokolenia na pokolenie). Nauczycielka rozkłada na dywanie kilka obrazków, tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie prosi kolejno dzieci, by wybierały i odsłaniały kolejne obrazki. Po odsłonięciu każdego obrazka nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat widoczny na danym obrazku (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej, robienie pisanek, święcenie pokarmów, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus). Kolejno dzieci segregują obrazki na dwie grupy i dobierają do nich podpisy: przygotowania świąteczne (przygotowania) i tradycje świąteczne (tradycje).

7. „Kurczątka i baranki” – zabawa muzyczno-ruchowa – dzieci poruszają się jak kurczątka (biegają drobnymi kroczkami na palcach), gdy nauczycielka gra na trójkącie; jak baranki (chodzą na czworakach), gdy nauczycielka gra na bębenku. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając instrumenty.

8. „Świąteczne kartki” – praca plastyczna – dzieci wykonują kartę świąteczną poprzez naklejanie kolorowych kawałków włóczki na szablon zajączka. Po wypełnieniu całego szablonu przyklejają kartkę z wyciętym zajączkiem. 

Kartka Świąteczna

9. „This is the way the bunny hops” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka za pomocą pacynki/maskotki/wyciętego zajączka pokazuje dzieciom w trakcie piosenki kolejne czynności:

This is the way the bunny hops

This is the way the bunny hops, (zajączek podskakuje)
Hop hop hop, (zajączek podskakuje na każde słowo: hop)
Hop, hop, hop
This is the way the bunny hops (zajączek podskakuje)
On Easter day! (zajączek przechyla się na lewo i prawo)

This is the way he wiggles his nose, (zajączek porusza nosem)
Wiggle. wiggle, wiggle, (zajączek porusza nosem na każde słowo: wiggle)
Wiggle, wiggle, wiggle
This is the way the bunny wiggles his nose (zajączek porusza nosem)
On Easter day! (zajączek przechyla się na lewo i prawo)

This is the way he flops his ears, (zajączek opuszcza uszy)
Flop, flop, flop. (zajączek opuszcza uszy na każde słowo: flop)
Flop, flop, flop
This is the way he flops his ears (zajączek opuszcza uszy)
On Easter day! (zajączek przechyla się na lewo i prawo)

This is the way he shakes his tail, (zajączek potrząsa ogonkiem)
Shake, shake, shake, (zajączek potrząsa ogonkiem na każde słowo: shake)
Shake, shake, shake
This is the way he shakes his tail (zajączek potrząsa ogonkiem)
On Easter day! (zajączek przechyla się na lewo i prawo)

This is the way the bunny hops, (zajączek podskakuje)
Hop hop hop, (zajączek podskakuje na każde słowo: hop)
Hop, hop, hop
This is the way the bunny hops (zajączek podskakuje)
On Easter day! (zajączek przechyla się na lewo i prawo)
On Easter day! (zajączek przechyla się na lewo i prawo)

Załączniki:

Karteczki z podpisami „Tradycje wielkanocne”
przygotowania
tradycje
porządki
palma wielkanocna
kartki świąteczne
święconka
śniadanie wielkanocne
pisanki
śmigus-dyngus

Wykorzystane strony:

  1. http://katiescrochetgoodies.com/2014/04/easy-easter-craft-for-toddlers-bunny.html – praca plastyczna „Świąteczne kartki”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc – piosenka „This is the way the bunny hops”

Dodaj komentarz