W oczekiwaniu na Wielkanoc – Dzieci Starsze – Wielkanocny koszyczek

Przedszkolaki poznają symbolikę produktów, które umieszczamy w koszyku wielkanocnym, zapoznają się z tradycyjnymi potrawami wielkanocnymi, nauczą się prawidłowego nakrywania i zachowania się przy stole, a także poćwiczą celność rzutu.

Pomoce dydaktyczne:

koszyk wielkanocny, produkty do koszyczka (mogą być emblematy): chleb, sól, kiełbasa, jajo, chrzan, babka wielkanocna, cukrowy baranek, puszka coca-coli, czekolada, lizak, cerata/serweta/obrus, serwetka, bukszpan, muzyka M. Musorgski „Taniec kurcząt w skorupkach”, obrazki potraw wielkanocnych, kartoniki z podpisami potraw wielkanocnych, trójkąt, bębenek, grzechotka, tamburyn, talerze, obrus, talerz płytki, talerz głęboki, łyżka, nóż, widelec, łyżeczka, szklanka, serwetka, piosenka: „Święta Wielkanocne”, drewniane/plastikowe pisanki – po jednej na parę, dwa sznurki, piosenka „This is the way the bunny hops”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Na powitanie” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Na powitanie niech każdy wstanie, (wszyscy wstają)
niech każdy wstanie raz, dwa, trzy, (wszyscy wstają trzykrotnie)
A po ukłonie zaklaszcze w dłonie, (wszyscy kłaniają się, a następnie klaszczą w dłonie)
zaklaszcze w dłonie raz, dwa, trzy. (wszyscy klaszczą w dłonie trzykrotnie)

2. „Co do koszyka?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie ceratę/serwetę/obrus, a na niej układa wszystkie produkty spożywcze, koszyk, serwetkę i bukszpan. Następnie prosi dzieci o wybór produktów, które powinny znaleźć się w koszyku wielkanocnym. Podczas umieszczania produktów w koszyku nauczycielka rozmawia z dziećmi o symbolice poszczególnych produktów (jajka – nowe życie, sól – ochrona przed zepsuciem, baranek – symbol Pana Jezusa, babka wielkanocna – radość spotkania przy wielkanocnym stole, chleb –dobrobyt i pomyślność, kiełbasa – zdrowie i dostatek, chrzan – siła). Na koniec wszyscy wspólnie przystrajają koszyk serwetką i bukszpanem.

3. „Kwoka i kurczątka” – zabawa ruchowa przy muzyce M. Musorgski „Taniec kurcząt w skorupkach”. Nauczycielka to kwoka, dzieci to kurczęta. Podczas gdy gra muzyka, dzieci naśladują sposób poruszania się kurcząt (spa­cerują, podskakują, machają skrzydełkami, grzebią pazurkami). Na przerwę w muzyce szybko chowają się pod skrzydłami kwoki – podbiegają blisko nauczycielki. Zabawa jest powtarzana kilka razy.

4. „Na wielkanocnym stole” – rozmowa w oparciu o obrazki – nauczycielka prezentuje dzieciom obrazki z różnymi potrawami wielkanocnymi (żurek, jajka, biała kiełbasa, pasztet, mazurek, baba wielkanocna). Dzieci opowiadają na podstawie własnych doświadczeń co jadły, co lubią, a czego nie lubią. Następnie nauczycielka pokazuje kartoniki z podpisami i prosi dzieci o dobranie podpisów do obrazków. 

5. „Kurczątka, baranki, zajączki, kury, pisanki” – zabawa muzyczno-ruchowa – dzieci poruszają się jak kurczątka (biegają drobnymi kroczkami na palcach), gdy nauczycielka gra na trójkącie; jak baranki (chodzą na czworakach), gdy nauczycielka gra na bębenku; jak zajączki (skaczą z przysiadu podpartego z podparciem dłoni o podłogę), gdy nauczycielka gra na grzechotce; jak kury (machają rękami na bokach), gdy nauczycielka gra na tamburynie; zwijają się w kłębek na dywanie, gdy nauczycielka uderzy w talerze. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając instrumenty.

6. „Nakrywamy do stołu” – zabawa dydaktyczna – dzieci próbują samodzielnie przygotować nakrycie stołu. W trakcie nakrywania stołu nauczycielka zwraca uwagę na prawidłowe rozmieszczenie naczyń i sztućców. Podczas nakrywania nauczycielka rozmawia z dziećmi o prawidłowym przygotowaniu się i kulturalnym spożywaniu posiłków (umycie rąk przed posiłkiem, ciche odsuwanie i zasuwanie krzesła, nierozpychanie się, ciche spożywanie posiłków).

7. „Święta Wielkanocne” – śpiewanie połączone z improwizacją ruchową – dzieci wraz z nauczycielem śpiewają piosenkę i poruszają się w dowolny sposób.

8. „Rzuć do mnie jajem” – zabawa doskonaląca celność rzutu – nauczycielka rozciąga na dywanie dwa sznurki w odległości jednego kroku. Dzieci dobierają się w pary – każda osoba z pary staje po przeciwnej stronie liny. Każda para dostaje jedną pisankę. Dzieci rzucają do siebie nawzajem. Przy każdym rzucie, w którym uda się złapać pisankę, para oddala się od siebie o jeden krok. Zabawę powtarzamy, dopóki ostatniej parze spadnie pisanka (inne pary, którym pisanki spadły wcześniej, mogą próbować od nowa).

9. „This is the way the bunny hops” – zabawa ruchowa i śpiewanie piosenki –nauczycielka rozkłada na dywanie w dwóch rzędach (jeden rząd części ciała, drugi czynności) karty obrazkowe tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie nauczycielka prosi kolejne dzieci o odsłanianie dwóch obrazków – po jednej z każdego rzędu. Zadaniem dziecka jest pokazanie wybranej czynności na wybranej części ciała np. poruszanie uszami lub potrząsanie nosem. Kolejno dzieci wraz z nauczycielką śpiewają piosenkę i wykonują kolejne czynności.

Załączniki:

Kartoniki z podpisami potraw „Na wielkanocnym stole”:
żurek
pasztet
jaja
mazurek wielkanocny
biała kiełbasa
baba wielkanocna

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84 – muzyka M. Musorgski „Taniec kurcząt w skorupkach”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=aXtVEbE8VNI – piosenka „Święta Wielkanocne”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc – piosenka „This is the way the bunny hops”
  4. https://fullofideas.pl/2015/03/pre-teach-and-sing-easter-songs/ – karty obrazkowe do piosenki: „This is the way the bunny hops”

Dodaj komentarz