Przedszkolaki otrzymają list od zajączka wielkanocnego dzięki któremu utrwalą poznawane przez cały tydzień wiadomości, poćwiczą aparat artykulacyjny, a także własnoręcznie upieką Babkę Wielkanocną.
Pomoce dydaktyczne:
paczka od zajączka (list od zajączka, kolorowe koperty z zadaniami – każda innej wielkości), puszka z zagadkami, karty ruchowe, tamburyn, worek, emblematy zwierzątek podklejone z tyłu taśmą dwustronną (kurczaczek, zajączek, baranek) – o jeden więcej niż jest dzieci, by każdy mógł wylosować, duże emblematy zwierzątek naklejone na patyczek, puzzle wielkanocne (wydrukowane, zalaminowane – pocięte wielkanocne obrazki) w kopertach, piosenka „This is the way the bunny hops”, foremka na babkę, 2 szklanki mąki, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 6 jajek, 200 g margaryny lub masła , 2 cukry waniliowe, 1,5 szklanki cukru, olejki zapachowe (cytrynowy, pomarańczowy), kakao.
Opis aktywności:
1. „Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wymawia kolejne zdania, a dzieci, których dotyczącą wypowiedziane hasła, wstają, obiegają koło i wracają na miejsce. Nauczycielka wymyśla kolejne zdania do czasu, aż wszystkie dzieci będą przywitane:
- Witam tych, którzy lubią wiosnę,
- Witam tych, którzy mają coś niebieskiego,
- Witam tych, którzy lubią Śmigus-Dyngus,
- Witam tych, którzy czekają na Wielkanoc itd.
2. „List od zajączka” – wprowadzenie do tematu zajęć – nauczycielka wraz z dziećmi odpakowuje paczkę od zajączka wielkanocnego i odczytuje znajdujący się w niej list (najlepiej, by asystent nauczyciela przyniósł paczkę zaraz po powitaniu się z dziećmi mówiąc, że właśnie dostarczył ją listonosz dla dzieci z grupy…. Jeżeli nie ma takiej możliwość, nauczycielka informuje dzieci, że paczkę dostarczył listonosz w trakcie śniadania lub wczoraj popołudniu). Po przeczytaniu listu nauczycielka prosi dzieci o uporządkowanie kopert w odpowiedniej kolejności. Następnie odczytuje list z pierwszej koperty (najmniejszej [Koperta 1]).
3. „Zagadkowa puszka” – dzieci przekazują sobie puszkę w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce losują jedną karteczkę i próbują odgadnąć zagadkę. Nauczycielka zatrzymuje muzykę tak, by losować mogło dziecko, które jeszcze tego nie robiło. Zabawę powtarzamy do czasu, aż puszka będzie pusta.
4. „Zwierzyniec” – zabawa ruchowa – nauczycielka odczytuje list z kolejnej koperty [Koperta 2]. Następnie gra na tamburynie, a dzieci biegają po sali. Na przerwę w grze podchodzi do jednego dziecka i przekazuje mu karty do wylosowania. Gdy dziecko wybierze kartę nauczycielka pokazuje ją wysoko wszystkim dzieciom i wszyscy wykonują zadanie z karty. Zabawę powtarzamy do momentu, aż wszystkie dzieci, które nie losowały zagadki z puszki, będą mogły wylosować kartę.
5. „Wielkanocne porządki” – ćwiczenia aparatu artykulacyjnego – nauczycielka odczytuje list z kolejnej koperty [Koperta 3]. Dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka czyta bądź opowiada bajkę logopedyczną i pokazuje ruchy języka – dzieci te ruchy naśladują.
Wielkanocne porządki zajączka
Pewnego dnia zajączek postanowił zrobić wielkie wielkanocne porządki. Najpierw umył dokładnie ściany (język przesuwa się w stronę policzków po ich wewnętrznej stronie). Potem umył sufit (język przesuwa się po podniebieniu). Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie (język przesuwa się po dnie jamy ustnej). Okna też musiały zostać umyte. Najpierw zajączek umył je od zewnątrz, a później od środka (język wędruje po stronie zewnętrznej zębów, a potem po ich stronie wewnętrznej). Wyprał firanki (przewracanie języka) i powiesił je na czyściutkie okienka (dotykanie językiem każdego górnego ząbka). Wreszcie umył schody w przedsionku (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Komin też musiał zostać wyczyszczony (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wytrzepał dywany (język wykonuje szybkie ruchy w górę i w dół). Na koniec pootwierał wszystkie okna, by przewietrzyć dom. Do domu wpadł wiatr (dzieci nabierają powietrze nosem i wydmuchują ustami). W tak posprzątanym domu można z uśmiechem malować pisanki (szeroki uśmiech najpierw bez pokazywania ząbków, później z pokazywaniem zębów).
6. „Zaczarowany worek” – zabawa ruchowa – nauczycielka odczytuje list z kolejnej koperty [Koperta 4]. Dzieci losują z worka emblematy zwierzątek (kurczaczek, zajączek, baranek) i przyklejają je na siebie w widocznym miejscu. Wszystkie dzieci siedzą w rozsypce na dywanie i uważnie obserwują nauczyciela. Nauczycielka ma takie same, ale większe (przyklejone do patyczka) emblematy zwierząt i co chwila pokazuje jakiś emblemat – dzieci, które mają takie zwierzątko na koszulce zaczynają się poruszać jak to zwierzątko. Nauczycielka może pokazywać dwa lub trzy emblematy na raz, może też nie pokazywać żadnego. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
7. „Pisankowe puzzle” – ćwiczenie doskonalące percepcję wzrokową – nauczycielka odczytuje list z kolejnej koperty [Koperta 5]. Dzieci siadają na dywanie w grupach zgodnie z przyklejonymi zwierzątkami. Każda grupa otrzymuje jedną kopertę, w której znajdują się puzzle. Zadaniem dzieci jest ułożenie puzzli. Jeżeli dzieci będą chciały, można później zamienić grupy miejscami, żeby każda grupa ułożyła każde puzzle.
8. „This is the way the bunny hops”” – śpiewanie piosenki – nauczycielka odczytuje list z kolejnej koperty [Koperta 6]. Dzieci wraz z nauczycielką śpiewają i wykonują kolejne czynności.
9. „Babka Wielkanocna” – samodzielne pieczenie przez dzieci babki – nauczycielka odczytuje list z ostatniej koperty [Koperta 7]. Dzieci przygotowują się do pieczenia babki – korzystają z toalety, dokładnie myją ręce i zakładają fartuszki. Nauczycielka przypomina o zasadach bezpieczeństwa. Następnie przy wspólnym stole przystępują do wspólnego robienia ciasta. Po obiedzie albo do podwieczorku – gdy babka będzie już gotowa i wystygnięta – nauczycielka przy dzieciach rozkraja babkę i wszyscy wspólnie ją zajadają.
Załączniki:
List od zajączka:
Kochanie Dzieciaki,
Wasza Pani napisała do mnie, bo bardzo chciała, żebym Was odwiedził. Niestety jak to przed Świętami Wielkanocnymi bywa, jestem bardzo, ale to bardzo zajęty i nie mogę do Was przykicać. Postanowiłem jednak sprawdzić czy Wy – tak jak ja – jesteście dobrze przygotowani do Świąt. Mam dla Was kilka zadań – mam nadzieje, że Wam się spodobają, a gdyby coś było za trudne to Wasza Pani na pewno Wam pomoże. Jeśli wykonacie wszystkie zadania to na końcu będzie czekała na Was miła nagroda. Na początek musicie posegregować kolorowe koperty od najmniejszej do największej i w takiej też kolejności otwierajcie je i wykonujcie zadania.
Życzę udanej zabawy i powodzenia.
Zajączek Wielkanocny
Koperta 1:
W puszcze znajdują się zagadki. Przekazujcie sobie puszkę w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce osoba, która będzie miała puszkę w ręce – losuje jedną karteczkę. Jeżeli nie potraficie czytać przekażcie ją Waszej Pani – Pani ją Wam przeczyta, a Wy spróbujcie odgadnąć. Powodzenia!
Koperta 2:
Kochani, bardzo dobrze poradziliście sobie z zagadkami. Teraz przyszedł czas, żeby się poruszać! Kiedy Wasza Pani będzie grała na tamburynie biegajcie po sali w dowolnych kierunkach, kiedy Pani przestanie grać – wybierze jedno dziecko, które wylosuje kartę. Na karcie będzie zadanie do wykonania np. będziecie musieli pokazać, jak kurczaczek wykluwa się z jajka albo pokicać tak jak ja to robię na co dzień. Powodzenia!
Koperta 3:
Świetnie sobie poradziliście. Czas teraz zrobić ze mną porządki wielkanocne. Słuchajcie uważnie swojej Pani, obserwujcie i naśladujcie, a na pewno za chwilę przygotujecie się w pełni na Wielkanoc. Zaczynamy.
Koperta 4:
Wszystko świetnie wyczyszczone i błyszczące. Ale co takiego może kryć się w tym worku? Prezenty? Słodkości? Nic z tego! Czas na dalsze zadania. Tym razem każdy będzie losować z worka rysunek zwierzaczka. Przyklejcie go na siebie w widocznym miejscu i usiądźcie na dywanie. Wasza Pani ma takie same tylko większe zwierzątka. Musicie być bardzo czujni i uważnie obserwować Waszą Panią, gdyż tylko te dzieci, które mają zwierzątko, które pokazuje Wasza Pani mogą poruszać się po sali i naśladować to zwierzątko. No to do dzieła – zobaczymy czy ktoś się pomyli?
Koperta 5:
A teraz czas podzielić się na grupy – dzieci, które mają takie same zwierzątka siadają koło siebie na dywanie. Każda grupa otrzyma dużą kopertę, w której są wielkanocne puzzle do ułożenia. Zobaczymy, której grupie zajmie to najmniej czasu. Powodzenia!
Koperta 6:
Muszę przyznać, że świetnie Wam poszło. Słyszałem od Waszej Pani, że potraficie śpiewać o mnie piosenkę po angielsku. Czy to prawda? Zaprezentujecie?
Koperta 7:
Moi Drodzy, widzę, że jesteście całkiem nieźle przygotowani do Świąt, ale jednak jeszcze czegoś Wam brakuje. Dlatego przesyłam Wam przepis na pyszną Babkę Wielkanocną, którą za chwile upieczecie samodzielnie. I to jest właśnie ta nagroda – bo jak już ją upieczecie to mam nadzieje, że chętnie ją zjecie. Życzę Wam smacznego i wszystkiego dobrego w nadchodzące Święta Wielkanocne. A może wtedy uda Nam się spotkać?
Zagadki do puszki:
Jeden taki dzień w całym roku mamy, że gdy nas obleją, to się nie gniewamy. | Leży w koszyczku pięknie wystrojone, malowane, pisane, drapane lub kraszone. | Co to za gałązka, co kotków ma bez liku i chociaż nie zamruczy miła jest w dotyku? |
Długie ma uszy, Jeszcze dłuższy skok! Na słodkości od niego Czekasz cały rok! | Potulne zwierzątko z masła ulepione, małą chorągiewką wdzięcznie ozdobione. | Mały, żółty ptaszek z jajka się wykluwa, zamiast piór ma puszek, więc jeszcze nie fruwa. |
Wyrośnięta pani, lukrem jest polana. Na świątecznym stole pyszni się od rana. | Kiedy się w Wielkanoc jajkiem wymieniamy, mówiąc miłe słowa, bliskim je składamy. | Wiklinowy koszyk pięknie ozdobiony, święconymi produktami po brzegi wypełniony. |
Wielkanocna zupa, w niej kiełbaska pływa. Jest tam też jajeczko, żółte jak słoneczko. | Jak się nazywa skorupka od jajek, co na Wielkanoc się przydaje? | Znajdziesz w niej bazie, Bukszpan – roślin wiele, Tydzień przed Wielkanocą Święcisz ją w kościele. |
Przepis na Babkę Wielkanocną:
Składniki:
- 2 szklanki mąki
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia
- 6 jajek
- 200 g margaryny lub masła
- 2 cukry waniliowe
- 1,5 szklanki cukru
- Olejki zapachowe (cytrynowy, pomarańczowy)
- Kakao – jeśli chcemy mieć jasno-ciemną babkę
Przygotowanie:
Margarynę lub masło utrzeć z cukrem, stopniowo dodając mąkę i żółtka. Ubić pianę z białek i stopniowo dodawać do reszty. Oddzielić trochę ciasta i wymieszać z kakao. Do białego ciasta dodać olejek zapachowy. Do formy kłaść warstwami bądź wlać białą masę i miejscowo ciemną. Piec w 180º C ok. 45 minut – najlepiej wbić suchy patyczek do szaszłyków – jeśli wychodzi suchy to babka jest upieczona.
Wykorzystane strony:
- https://dzieckiembadz.blogspot.com/2017/04/wielkanocne-zabawy-ruchowe.html – karty do zabawy „Zwierzyniec”
- https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc – piosenka „This is the way the bunny hops”