W oczekiwaniu na Wielkanoc – Dzieci Młodsze – Tradycje wielkanocne

Przedszkolaki wysłuchają opowiadania o przygotowaniach wielkanocnych, a następnie porozmawiają o tradycjach związanych ze Świętami Wielkanocnymi.

Pomoce dydaktyczne:

pisanki (prawdziwe/drewniane/papierowe), muzyka do biegu, obrazki prezentujące tradycje świąteczne (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej, robienie pisanek, święcenie pokarmów, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus), żółta i zielona szarfa/hula-hop, trójkąt, bębenek, pacynki/maskotki /wycięte z kartki papieru zajączki, piosenka „Five Little Bunnies”.

Opis aktywności:

1. „Gdy się rączki spotykają” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają
(podanie dłoni do osoby stojącej po prawej stronie)
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają
(każdy indywidualnie dotyka kciukiem swojego kciuka)
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają
(palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni).

2. „Ukryte pisanki” – zabawa ruchowa przy muzyce – wprowadzenie do tematu zajęć zabawą muzyczno-ruchową. Nauczycielka przed zajęciami umieszcza w różnych miejscach sali (bardziej i mniej widocznych) kilkanaście pisanek (prawdziwych, drewnianych lub wyciętych z papieru). Podczas gdy gra muzyka dzieci biegają po sali i szukają pisanek, na przerwę w muzyce wszyscy zastygają bez ruchu. Każde dziecko, które znajdzie pisankę zabiera ją ze sobą i trzyma do zakończenia zabawy. Zabawę powtarzamy do momentu odnalezienia wszystkich pisanek.

3. „Pisanki” – rozmowa na temat znalezionych przedmiotów – nauczycielka prosi dzieci, by ułożyły przed sobą znalezione przedmioty. Następnie zadaje pytania:

  • Co to jest?
  • Z czym Wam się kojarzy?
  • Dlaczego akurat dzisiaj w naszej sali znalazły się pisanki?

4. „Wielkanocny Galimatias” – słuchanie opowiadania Justyny Niedbała.

Wielkanocny Galimatias

W piękny, słoneczny dzień w domu rodziny Zajączków panowało wielkie zamieszanie. Tego dnia nikt z domowników się nie nudził. Nikt – z wyjątkiem małego Zajączka. Wszyscy przyjaciele domu także mieli wiele pracy. Baranek czyścił swój złoty dzwoneczek. Kury kokosiły się na swoich grzędach dłużej niż zwykle. Mała Kasia biegała po ogrodzie i pomagała swojemu tacie w świątecznych porządkach. Nawet słońce tego dnia świeciło mocniej niż zwykle — nie wiadomo, dlaczego. Tata Zając pchał przed sobą taczki, żeby przywieźć jajka z kurnika, które wysiadywała dla niego złota Kurka… Mama Zającowa piekła baby i mazurki, mała Zającówna sprzątała swój pokoik. Tylko mały Zajączek chodził to tu, to tam i przyglądał się całemu zamieszaniu.
— O co tyle hałasu? — zastanawiał się mały Zajączek. — Nikt dzisiaj nie chce się ze mną bawić! Nie ma Baranka ani Kurki, z którymi tak lubię buszować po ogrodzie… Czemu nikt na mnie nie zwraca dzisiaj uwagi? —martwił się maluch.
Podszedł więc do mamy i zapytał: — Kiedy pójdziemy na spacer? Słońce tak ładnie świeci! Chodźmy, chodźmy, mamono! Mama odpowiedziała tylko: — Nie teraz, syneczku. Jestem bardzo zajęta. Zajączek wyszedł do ogrodu i zobaczył tatę Zająca. — Tato, pobaw się ze mną! Może zagramy w piłkę albo pojeździmy na rowerze? — O, nie, mój mały. Dzisiaj mam inne zajęcie. Pobaw się sam. Szaraczek ze smutkiem odszedł i ze skwaszoną miną przyglądał się całemu zamieszaniu. Nagle podbiegł do niego Baranek, który na szyi miał zawieszony błyszczący złoty dzwoneczek. -Coś ty taki smutny, kolego? – zapytał Zajączka. – Bo nikt się ze mną nie chce bawić. Wszyscy dzisiaj są tacy zajęci, nawet ty dla mnie nie masz czasu… – Musiałem wyczyścić swój złoty dzwoneczek Żeby dzwonić i ogłaszać wszystkim, że zbliża się Wielkanoc. Przepraszam cię, ale muszę wracać do pracy. Mały Zajączek wszedł do kurnika i zapytał: – A ty, Kurko złota, czemu nie bawisz się ze mną? Oj, przykro mi, ale dzisiaj muszę wysiedzieć więcej jaj niż zwykle. Nie mam czasu na zabawy. Przepraszam cię, ale muszę wracać do pracy. Szaraczek spuścił uszy i z buzią w podkówkę wyszedł z kurnika. – Co tu robić? Wszyscy są zajęci, a ja się nudzę… Wrócił do domu i zobaczył swoją siostrę, która już posprzątała pokoik. Siedziała w kuchni za stołem i na coś czekała. – Co robisz? Czemu nie przyszłaś do mnie do ogrodu? Dzisiaj nie mam czasu na zabawy… Czekam, aż mama przyniesie jajka z kurnika i od razu zabieram się do pracy. – Do pracy? Do jakiej znowu pracy? – zapytał zdenerwowany Zajączek. – Jak to do jakiej? Będę malować pisanki, przecież zbliżają się święta wielkanocne, ty głuptasie. Popatrz, przygotowałam już kolorowe farby i pędzelki. Tylko jajek od kurki mi brakuje… Wtedy do kuchni weszła mama Zającowa z wielką misą pełną jajek. Postawiła ją na stole i rzekła: – Proszę bardzo, kurka postarała się dzisiaj bardziej niż zwykle! – Mama Zającowa szeroko się uśmiechnęła do swoich dzieci. – Może i ty udekorujesz jajeczka? – zwróciła się do synka. Zajączek popatrzył, poruszał swoimi długimi wąsikami i zabrał się do pracy. Pędzelkiem malował jajeczka w różne wzorki: jedne w kropeczki, inne w paski. Jedna pisanka była piękniejsza od drugiej. Mama Zającowa przyglądała się swoim dzieciom i powiedziała: – Widzisz, syneczku, nawet ty jesteś teraz bardzo zajęty i pomagasz nam w przygotowaniach do Wielkanocy.
Małe Zajączki i mama śmiały się tak głośno, że za chwilę zaciekawiony tata Zając zjawił się w kuchni i uśmiechnął się na widok pięknych pisanek, mówiąc: – Tak, w tym roku święta będą wyjątkowo radosne! – I kolorowe! – krzyknęły radośnie małe Zajączki, wymachując swoimi pisankami. Cała rodzinka, zadowolona i szczęśliwa, usiadła przy wielkanocnym stole pełnym kolorowych niespodzianek.

Nauczycielka zadaje dzieciom pytania dotyczące treści opowiadania:

  • Dlaczego nikt nie chciał bawić się z zajączkiem?
  • Czym zajmowała się mama Zajączka?
  • Co robił Tata Zając?
  • Czym zajęta była mała Zającówna?
  • Dlaczego Baranek musiał wyczyścić złoty dzwonek?
  • Dlaczego złota Kurka nie miała czasu na zabawę z Zajączkiem?
  • Jak Zajączek z siostrą przygotowywali się do Wielkanocy?

5. „Budzimy zajączki” – zabawa ruchowa – nauczycielka to Słońce, dzieci to śpiące zajączki. Dzieci w rozsypce klęczą skulone na dywanie. Nauczycielka podchodzi do dzieci i delikatnie dotyka je w plecy. Gdy dzieci poczują dotyk powoli budzą się ze snu i zaczynają skakać po sali jak zajączki. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie dzieci będą skakały.

6. „Tradycje wielkanocne” – rozmowa w oparciu o obrazki prezentujące tradycje świąteczne – wyjaśnienie pojęć tradycja (zasady postępowania przekazywane z pokolenia na pokolenie). Nauczycielka rozkłada na dywanie kilka obrazków, tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie prosi kolejno dzieci, by wybierały i odsłaniały kolejne obrazki. Po odsłonięciu każdego obrazka nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat widoczny na danym obrazku (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej, robienie pisanek, święcenie pokarmów, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus). Kolejno dzieci segregują obrazki na dwie grupy: przygotowania świąteczne i tradycje świąteczne np. poprzez umieszczenie obrazków z tradycjami w zielonej szarfie/hula-hop, a z przygotowaniami w żółtej szarfie/hula-hop.

7. „Kurczątka i baranki” – zabawa muzyczno-ruchowa – dzieci poruszają się jak kurczątka (biegają drobnymi kroczkami na palcach), gdy nauczycielka gra na trójkącie; jak baranki (chodzą na czworakach), gdy nauczycielka gra na bębenku. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając instrumenty.

8. „Five Little Bunnies” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka za pomocą pacynek/maskotek/wyciętych zajączków pokazuje dzieciom w trakcie piosenki kolejne czynności:

Five Little Bunnies

Hippity hop and hippety hay, (zajączki tańczą, skaczą, poruszają się)
Five little bunnies went out to play.
Hippety hop and hippety hay,
One little bunny hopped away. (jeden zajączek robi duży skok za plecy nauczycielki)
How many bunnies are left? (nauczycielka rozkłada ręce na boki dłońmi skierowanymi ku górze)
4
Hippety hop and hippety hay, (zajączki tańczą, skaczą, poruszają się)
Four little bunnies went out to play.
Hippety hop and hippety hay,
One little bunny hopped away. (jeden zajączek robi duży skok za plecy nauczycielki)
How many bunnies are left now? (nauczycielka rozkłada ręce na boki dłońmi skierowanymi ku górze)
3
Hippety hop and hippety hay, (zajączki tańczą, skaczą, poruszają się)
Three little bunnies went out to play.
One little bunny hopped away. (jeden zajączek robi duży skok za plecy nauczycielki)
Now, how many bunnies are there? (nauczycielka rozkłada ręce na boki dłońmi skierowanymi ku górze)
2
Hippety hop and hippety hay, (zajączki tańczą, skaczą, poruszają się)
Two little bunnies went out to play.
Hippety hop and hippety hay,
One little bunny hopped away. (jeden zajączek robi duży skok za plecy nauczycielki)
How many bunnies are left now? (nauczycielka rozkłada ręce na boki dłońmi skierowanymi ku górze)
1
Hippety hop and hippety hay, (zajączki tańczą, skaczą, poruszają się)
One little bunny went out to play.
Hippety hop and hippety hay,
All the bunnies have hopped away. (ostatni zajączek robi duży skok za plecy nauczycielki)
Oh, I hope they all come back to play.

Wykorzystane strony:

  1. https://blizejprzedszkola.pl/wielkanocny-galimatias-scenariusz-dla-3-latkow-i-dzieci-starszych,2,4845.html# – opowiadanie Justyny Niedbała „Wielkanocny Galimatias”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=1pF7JpvUhcQ – piosenka: „Five Little Bunnies”
  3. https://fullofideas.pl/2015/03/pre-teach-and-sing-easter-songs/ – pomoce do piosenki: „Five Little Bunnies”

Dodaj komentarz