Miłośnicy przyrody – Dzieci Młodsze – Skąd się bierze prąd?

Przedszkolaki obejrzą film edukacyjny „Nie taki prąd straszny”, dzięki któremu dowiedzą się skąd się bierze prąd, jakie są nowe sposoby jego wytwarzania, a także jak i dlaczego warto go oszczędzać. Wykonają kartę pracy „Bez prądu, ja nie mogę pracować” oraz zapoznają się ze znakiem ostrzegawczym „Uwaga prąd”.

Pomoce dydaktyczne:

sznurek/lina, film edukacyjny „Nie taki prąd straszny”, karta obrazkowa przedstawiająca znak „Uwaga prąd”, piosenka „Świat w naszych rękach”, karta pracy „Bez prądu, ja nie mogę pracować”, kredki, marakasy, piosenka „Walking In The Forest”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Iskierka przyjaźni” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole i łapią się za dłonie. Nauczycielka mówi: „Iskierka, którą puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk” i ściska dłoń osoby po swojej prawej lub lewej stronie. Ta osoba ma za zadanie ścisnąć dłoń kolejnej osoby itd., aż do ściśnięcia dłoni nauczycielki z drugiej strony. Wtedy mówi ona: „Iskierka krąg zatoczyła i do mych rąk powróciła”.

2. „Kto zgadnie?” – zagadka słowna – nauczycielka w celu wprowadzenia dzieci w tematykę zajęć odczytuje zagadkę:

Płynie do wsi i do miasta,
do kuchenki, do żelazka.
Jeśli płynie, to w przewodach,
lecz to wcale nie jest woda.
(Prąd)

3. „Skąd on się wziął?” – pogadanka z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka za pomocą pytań pomocniczych prowadzi pogadankę z dziećmi:

  • Jak myślicie co to jest prąd? (Prąd to małe elektrony, które gnają jak szalone. Tylko w drutach pędzić lubią. W drewnie, w gumie wnet się gubią.)
  • Jak powstaje? (Prąd wytwarzany jest w elektrowni. Aby powstał konieczne jest przetworzenie jednego rodzaju energii np. ciepła pochodzącego ze spalania węgla na energię elektryczną)
  • W jaki sposób prąd jest dostarczany do naszych domów? (Prąd z elektrowni płynie przewodami do naszych domów)
  • Do czego potrzebna jest nam energia elektryczna? (Do zasilania różnych urządzeń)
  • Jakie urządzenia do swojej pracy potrzebują energii elektrycznej?

4. „Płynność prądu” – zabawa ruchowa – nauczycielka układa na dywanie z liny/sznurka kwadrat/prostokąt (obwód zamknięty). Dzieci – „elektrony” przechodzą przez obwód układając stopy jedna za drugą. Możemy ułożyć kilka kwadratów/prostokątów, aby zabawa przebiegła sprawniej. Zabawę prowadzimy, tak długo, aby każde dziecko miało okazję przejść po kwadracie/prostokącie przynajmniej dwa razy.

5. „Nie taki prąd straszny” – oglądanie filmu edukacyjnego – dzieci siadają wygodnie na dywanie i oglądają film. Po zakończeniu filmu nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat filmu:

  • O czym był film?
  • Czy prąd występuje w przyrodzie?
  • Czy uderzenie piorunu jest bezpieczne?
  • Jak należy postępować podczas burzy?
  • Gdzie jest wytwarzany prąd?
  • Jakie są nowe sposoby produkcji prądu?
  • Czy prąd jest groźny?
  • Dlaczego warto oszczędzać energię elektryczną?
  • W jaki sposób możemy oszczędzać energię elektryczną?
  • Co oznacza taki znak? (nauczycielka pokazuje kartę obrazkową ze znakiem „Uwaga prąd!”)
  • Jak bezpiecznie obchodzić się z prądem?

6. „Uwaga prąd!” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Świat w naszych rękach”. Gdy nauczycielka podniesie do góry znak ostrzegawczy „Uwaga prąd” dzieci zastygają w bez ruchu. Zabawę powtarzamy 4-5-krotnie.

7. „Bez prądu, ja nie mogę pracować!” – wykonanie karty pracy – nauczycielka pokazując kartę pracy tłumaczy dzieciom jak należy wykonać zadanie (kolorujemy przedmioty, które nie mogą pracować bez prądu). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami i pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba.

8. „Usterka – prąd w gniazdku” – zabawa ruchowa – dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na marakasach. Na hasło „prąd w gniazdku działa” – dzieci poruszają się dalej, na hasło „usterka” – pozostają w bezruchu. Zabawę powtarzamy 4-5-krotnie.

9. „Walking In The Forest” – tańczenie i śpiewanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką ustawiają się w kole. Śpiewają piosenkę i wykonują ruchy zgodnie ze słowami piosenki.

10. „We’ re moving!” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Walking In The Forest”. Na przerwę w muzyce nauczycielka wydaje polecenie np. walk/skip/jump/stomp/run – możemy pokazać odpowiednią kartę obrazkową. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.

Załączniki:

Karta obrazkowa do zabawy „Nie taki prąd straszny”
Karta pracy „Bez prądu, ja nie mogę pracować!”
Karty obrazkowe do piosenki „Walking In The Forest”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ – film edukacyjny „Nie taki prąd straszny” do zabawy „Nie taki prąd straszny”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE – piosenka „Świat w naszych rękach”
  3. https://supersimple.com/song/walking-in-the-forest/ – piosenka „Walking In The Forest”

1 komentarz do “Miłośnicy przyrody – Dzieci Młodsze – Skąd się bierze prąd?”

Dodaj komentarz