Przedszkolaki odszukają butelkę wyrzuconą z morza, w której znajdą zasady bezpiecznego przebywania i zabawy nad wodą. Dowiedzą się, co należy zabrać ze sobą na plażę, a także zapoznają się z pierwszą zwrotką i refrenem piosenki „Kocham lato”.
Pomoce dydaktyczne:
szklana butelka z listem i zdjęciami przedstawiającymi zasady bezpiecznej zabawy na plaży, odgłosy szumu fal, czerwone i zielone woreczki gimnastyczne/szarfy/krążki, duża torba plażowa, pudełko z różnymi przedmiotami np. krem z filtrem, okulary przeciwsłoneczne, kapelusz, kostium kąpielowy, ręcznik, dmuchane gadżety do pływania, kanapki, butelka z wodą, zimowa czapka, rękawiczki, szalik, łyżwy, buty trekkingowe itp., piosenka ,,Kocham lato”, piosenka ,,Summer Song”, karty obrazkowe do piosenki.
Opis aktywności:
* Przed zajęciami, tak, żeby dzieci nie widziały np. w trakcie śniadania, nauczycielka ukrywa w sali butelkę z listem i zdjęciami przedstawiającymi zasady bezpiecznej zabawy na plaży.
1. „Klaszczę w ręce” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:
Klasnę w ręce i nic więcej, (klaszczemy)
wznoszę nogę nad podłogę, (unosimy jedną nogę nad podłogę)
drugą nogę nad podłogę. (unosimy drugą nogę nad podłogę)
krótki wydech i znów wdech, (wykonujemy krótki wydech i długi wdech)
witam Ciebie – cześć, cześć, cześć. (witamy się z trzema najbliżej stojącymi osobami)
2. ,,Co to za odgłos?” – wprowadzenie do tematu dnia – nauczycielka wyjaśnia dzieciom, że podczas dzisiejszych zajęć poznają zasady bezpieczeństwa, do których należy się stosować będąc na wakacjach w pewnym miejscu. Jakie to miejsce? Tego przedszkolaki dowiedzą się, słuchając zagadki dźwiękowej. Dzieci kładą się na dywanie, zamykają oczy i słuchają odgłosów fal przez ok. minutę, następnie zgadują, o bezpieczeństwie w jakim miejscu będziemy rozmawiać.
3. ,,Szukamy ukrytej butelki” – zabawa ruchowa – nauczycielka informuje dzieci, że w sali ukryty został pewien tajemniczy przedmiot, który zawiera w sobie tajemnicze informacje. Przedmiot ten zrobiony jest ze szkła i służy do przechowywania płynów. Kiedy dzieci szukają butelki, nauczycielka udziela wskazówek mówiąc np.: ,,Ciepło/cieplej/gorąco”- kiedy dzieci zbliżają się do miejsca ukrycia przedmiotu lub ,,zimno/zimniej/lodowato”- kiedy się od niego oddalają. Zabawę prowadzimy do momentu odnalezienia butelki.
4. ,,List w butelce” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka prosi dzieci, by otwarły butelkę i sprawdziły co jest w środku. Dzieci rozkładają zdjęcia na dywanie i przekazują nauczycielce do odczytania list. Nauczycielka odczytuje zasady, a dzieci dobierają do nich odpowiednie zdjęcia.
- Nie wchodzimy do wody bez wiedzy i opieki rodzica. Ponadto dobrze mieć na sobie dmuchane koło lub rękawki do pływania. Będąc na plaży nie oddalamy się od rodziców lub opiekunów.
- Zawsze pamiętamy, aby posmarować skórę kremem z filtrem przed wyjściem na słońce i nosić nakrycie głowy.
- Biała flaga na plaży oznacza, że kąpiel jest dozwolona, flaga czerwona to znak, że nie wolno wchodzić do wody!
- Pamiętamy o tym, aby przebywając na słońcu, pić dużo wody.
- Opuszczając plażę, zbieramy po sobie wszystkie śmieci.
5. ,,Bezpieczeństwo to podstawa” – zabawa dydaktyczno- ruchowa – nauczycielka rozkłada na podłodze zielone i czerwone woreczki gimnastyczne/szarfy/krążki (przedmiotów każdego koloru musi być tyle samo ile dzieci w grupie), a dzieci ściągają buty i skarpetki. Następnie nauczycielka mówi zdanie związane z zasadami bezpieczeństwa nad wodą, a dzieci muszą zdecydować czy dane zdanie jest prawdziwe – wtedy stają bosymi stopami na zielonym woreczku/szarfie/krążku, czy fałszywe – wtedy stają na woreczku/szarfie/krążki w kolorze czerwonym. Przykładowe zdania do zabawy:
- Bezpieczna kąpiel jest dozwolona, kiedy ratownik wywiesza czerwoną flagę.
- Podczas zabawy na słońcu zawsze pamiętamy o noszeniu nakrycia głowy.
- Wychodząc na plażę, nie zawsze musimy smarować się kremem z filtrem.
- Na plaży pamiętamy o piciu dużych ilości wody.
- Nie musimy zbierać po sobie śmieci pozostawionych na plaży – sprzątnie je ktoś inny.
- Do wody każde dziecko może wchodzić bez opieki rodzica.
- Biała flaga oznacza, że możemy wchodzić do wody.
6. ,,Plażowa torba” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie dużą torbę plażową i informuje dzieci, że należy umieścić w niej przedmioty, które przydadzą się podczas bezpiecznej zabawy na plaży. Kolejno kładzie na dywanie pudełko, w którym znajdują się różne przedmioty np. krem z filtrem, okulary przeciwsłoneczne, kapelusz, kostium kąpielowy, ręcznik, dmuchane gadżety do pływania, kanapki, butelka z wodą, zimowa czapka, rękawiczki, szalik, łyżwy, buty trekkingowe itp. Dzieci oglądają przedmioty, wkładają wybrane przedmioty do torby/kładą obok torby i uzasadniają swój wybór.
7. „Wyprawa na plażę” – zabawa ruchowa – nauczycielka wybiera jedno dziecko, które siada w środku koła. Dziecko mówi: „Na plażę zapraszam… Tomka”. Gdy wypowie te słowa, zamienia się z Tomkiem miejscem i teraz on decyduje, kogo zabierze na plażę. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie dzieci zostaną wybrane na wyprawę na plażę.
8 ,,Kocham lato” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki. Ich zadaniem jest zapamiętać co kocha dziecko z piosenki. Po wysłuchaniu piosenki nauczycielka pyta o to co kocha dziecko z piosenki, a następnie dzieci powtarzają za nauczycielką tekst pierwszej zwrotki refrenu piosenki.
Kocham lato
Wiosna wcale się nie spieszy
I wciąż zimne są poranki.
Lecz mnie sama myśl już cieszy,
Że do piwnic schowaliśmy sanki.
Kocham latem być na plaży
Kocham, gdy mnie słonko praży.
Kocham morze, kocham fale
Mogę tam przebywać stale.
Kocham latem być na plaży
Kocham, gdy mnie słonko praży.
Kocham morze, kocham fale
Mogę tam przebywać stale.
Chcę już włożyć krótkie spodnie
Chcę jeść lody po kolacji.
Chcę znów z dziećmi grać w dwa ognie
Chcę już bardzo cieszyć się z wakacji.
Kocham latem być na plaży
Kocham, gdy mnie słonko praży.
Kocham morze, kocham fale
Mogę tam przebywać stale.
Kocham latem być na plaży
Kocham, gdy mnie słonko praży.
Kocham morze, kocham fale
Mogę tam przebywać stale.
9. ,,Kocham lato” – improwizacja ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki ,,Kocham lato”.
10. ,,Summer Song” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka włącza piosenkę, jeśli ma możliwość to z teledyskiem, jeśli nie, to pokazuje odpowiednie karty obrazkowe. Dzieci słuchają piosenki.
Summer Song
What do you like to do in the summer?
In the summer
What do you like to do in the summer?
In the summer
I like to swim
I like to bike
I like to surf
I like to hike
What do you like to do in the summer?
In the summer
What do you like to do in the summer?
In the summer
I like to read
I like to camp
I like to play
I like to dance
What do you like to do in the summer?
In the summer
What do you like to do in the summer?
In the summer
Swim
Bike
Surf
Hike
Read
Camp
Play
Dance
What do you like to do in the summer?
In the summer
What do you like to do in the summer?
In the summer
11. ,,What do we do in the summer?”- zabawa dydaktyczna – nauczycielka układa na dywanie karty obrazkowe z piosenki nazywając je, dzieci powtarzają nazwy. Kolejno nauczycielka wskazuje wybrane karty, a dzieci próbują zilustrować je ruchem.
- swim (pływać)
- bike (jeździć na rowerze)
- hike (chodzić na długie spacery)
- surf (surfować)
Załączniki:
List i zdjęcia do zabaw: ,,Szukamy ukrytej butelki” i „List w butelce”
Karty obrazkowe do piosenki „Summer Song”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=owrDXYvcxig – odgłos morskich fal do zabawy ,,Co to za odgłos?”
- https://www.youtube.com/watch?v=AMHERjgWdgI – piosenka ,,Kocham lato”
- https://www.youtube.com/watch?v=mVhh0oATqBI – piosenka ,,Summer Song”