Przedszkolaki zastanowią się co można podarować bliskim w prezencie oraz nauczą się drugiej zwrotki piosenki „Choineczka mała”. Własnoręcznie wykonają pudełeczko na prezent, w którym umieszczą upieczone i ozdobione przez siebie pierniczki.
Pomoce dydaktyczne:
piosenka „Przywitajmy się wesoło”, brystol, pisak/mazak, janczary, upieczone przez dzieci we wtorek pierniczki, lukier, pisaki spożywcze, dekoracje do pierniczków, kolędy, piosenka „Świąteczne pierniczki”, wycięte szablony pudełek, nożyczki, klej, kredki, pisaki, piórka, cekiny, pompony, wstążeczki, piosenka „Choineczka mała”, pudełko z otworem na rękę, karty ruchowe ze zwierzętami, kolorowe chusteczki, piosenka „What do you want for Christmas?”, karty obrazkowe do piosenki, kolorowanki.
Opis aktywności:
1. „Przywitajmy się wesoło” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stojąc w kole śpiewają i wykonują kolejne czynności:
Przywitamy się wesoło, zaklaszczemy raz, dwa, trzy, (trzy razy klaszczemy w dłonie)
Przywitamy się wesoło, zaklaszczemy ja i ty (klaszczemy w dłonie)
Przywitamy się wesoło, już tupiemy raz, dwa, trzy, (trzy razy tupiemy)
Przywitamy się wesoło już tupiemy ja i ty. (tupiemy)
Hop, hop dzień dobry witam wszystkich was (dwa razu podskakujemy, robimy ukłon na prawo i lewo)
Cwałujemy jak koniki już muzyka woła nas. (poruszamy się krokiem odstawno-dostawnym)
2. „Co można podarować najbliższym?” – burza mózgów – nauczycielka pyta dzieci: „Co możemy podarować najbliższym?”. Zapisuje wszystkie odpowiedzi na brystolu. Gdy dzieciom wyczerpią się już pomysły, odczytuje wszystko co zapisała, zwracając szczególną uwagę (dodając od siebie, jeśli to nie padło), że prezenty nie zawsze trzeba kupić – można wykonać coś własnoręcznie np. zrobić laurkę. Nie zawsze muszą to być rzeczy materialne – można komuś podarować wspólnie spędzony czas np. spacer w fajne miejsce, wspólne czytanie lub zabawę.
3. „Co mogę dać na prezent?” – zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na janczarach. Na przerwę w grze nauczycielka wskazuje wybrane dziecko, które ma za zadanie pokazać jaki prezent mogłoby podarować najbliższym. Pozostałe dzieci odgadują. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie i informujemy dzieci, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku.
4. „Nasze prezenty” – ozdabianie pierniczków – nauczycielka informuje dzieci, że one mogą podarować swoich rodzicom pierniczki, które własnoręcznie upiekły. Muszą jednak jeszcze wcześniej je ozdobić. Kolejno zaprasza dzieci do dokładnego wymycia rąk, a następnie do stolików na których znajdują się upieczone przez dzieci pierniki oraz lukier/pisaki spożywcze/dekoracje do pierników. Kolejno włącza kolędy i wszyscy wspólnie kolędując ozdabiają według własnego pomysłu pierniczki.
5. „Pierniczki” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Świąteczne pierniczki”. Na przerwę w muzyce nauczycielka wykonuje ćwiczenie np. przysiad/pajacyki/podskok, a dzieci powtarzają. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.
6. „Pudełeczko na prezent” – wykonanie pracy plastyczno-technicznej – nauczycielka pyta dzieci, jak podarują pierniczki rodzicom? Po wysłuchaniu odpowiedzi dzieci, sugeruje, że miło jest, gdy prezent jest ładnie zapakowany. Następnie pokazuje i omawia z dziećmi jak należy wykonać pudełeczko na pierniczki (składamy pudełeczko po przerywanych liniach, sklejamy i ozdabiamy). Kolejno zaprasza dzieci do stolików. Ponownie – za każdym razem czekając, aż wszystkie dzieci wykonają daną czynność – nauczycielka pokazuje i tłumaczy kolejne etapy wykonywania pudełeczka. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje pudełka. Jeśli pierniczki są już wyschnięte i gotowe, to dzieci mogą od razu zapakować je do pudełeczek. Jeśli nie, informujemy dzieci, że musimy poczekać, aby pierniczki wyschły, bo inaczej ozdoby przykleją się do pudełek.

- Składamy pudełko według wzoru.
- * Jeśli chcemy coś namalować na pudełeczku, to rozkładamy je i malujemy.
- Sklejamy pudełko według wzoru.
- Ozdabiamy pudełko według własnego pomysłu.
7. „Magiczne pudełko” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Choineczka mała”. Na przerwę w muzyce nauczycielka podchodzi z pudełkiem do wybranego dziecka, które ma za zadanie wylosować karteczkę i wykonać zadanie z karty – nauczycielka odczytuje zadanie. Pozostałe dzieci również wykonują zadanie. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci będą miały okazję wylosować kartę z pudełka.
8. „Choineczka mała” – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki piosenki „Choineczka mała”.
9. „Choineczka mała” – taniec z chustami – nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe chusteczki. Dzieci tańczą z chusteczkami w rytmie piosenki „Choineczka mała”. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
10. „What do you want for Christmas?” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje odpowiednie ruchy, dzieci próbują śpiewać i naśladować ruchy.
13. „Color the robot” – wykonanie karty pracy – nauczycielka pokazuje dzieciom kolorowanki. Następnie zaprasza je do wyboru kolorowanki, udania się do stolika i pokolorowania według własnego pomysłu.
Załączniki:
Szablon do zabawy „Pudełeczko na prezent”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4 – piosenka „Przywitajmy się wesoło”
- https://www.youtube.com/watch?v=jDWkFYCLN4o&ab – kolędy do zabawy „Nasze prezenty”
- https://www.youtube.com/watch?v=TT4xZYyZo2E&feature= – piosenka „Świąteczne pierniczki” do zabawy „Pierniczki”
- https://www.youtube.com/watch?v=tNBgW9BWer8&ab – piosenka „Choineczka mała”
- https://www.dzieckiembadz.pl/2017/07/karty-ruchowe-ze-zwierzetami.html – karty ruchowe ze zwierzętami do zabawy „Magiczne pudełko”
- http://w-strone-dziecka.blogspot.com/2018/04/sposoby-na-rozadowanie-nadmiaru-energii.html – karty ruchowe ze zwierzętami do zabawy „Magiczne pudełko”
- https://panimonia.pl/2017/09/06/zabawy-ruchowe-przedszkolu-karty-obrazkowe-inspiracje/ – karty ruchowe ze zwierzętami do zabawy „Magiczne pudełko”
- https://supersimple.com/song/what-do-you-want-for-christmas/ – piosenka „What do you want for Christmas?” + karty obrazkowe + kolorowanki