Europejskie podróże małe i duże – Dzieci Młodsze – Rowerem przez Holandię

Przedszkolaki wyruszą w podróż po Holandii. Zapoznają się z jej flagą, hymnem i symbolami, ułożą rowerowe puzzle, wykonają pracę plastyczną „Tulipany”, a także nauczą się drugiej zwrotki piosenki „Piosenka na podróże”.

Pomoce dydaktyczne:

koperty z pociętymi na części zdjęciami rowerów w Holandii, kartki, kleje, piosenka „Wsiadam na rower”, mapa Europy, flaga Holandii, hymn Holandii, zdjęcia przedstawiające łąki tulipanów, wiatraki, chodaki, plastikowe widelce, talerzyki z farbami, ściereczki/materiały, piosenka „Piosenka na podróże”, piosenka „I want to travel”, karty obrazkowe do piosenki, emblematy pojazdów.

Opis aktywności:

1. „Iskierka przyjaźni” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole i łapią się za dłonie. Nauczycielka mówi: „Iskierka, którą puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk” i ściska dłoń osoby po swojej prawej lub lewej stronie. Ta osoba ma za zadanie ścisnąć dłoń kolejnej osoby itd., aż do ściśnięcia dłoni nauczycielki z drugiej strony. Wtedy mówi ona: „Iskierka krąg zatoczyła i do mych rąk powróciła”.

2. „Rowerowy zawrót głowy” – wprowadzenie do tematu dnia – nauczycielka dzieli dzieci na grupy rozdając im kolorowe karteczki. Następnie każdej grupie wręcza kopertę z pociętym na części zdjęciem. Zadaniem dzieci jest ułożenie puzzli i przyklejenie ich na kartkę. Kolejno każda grupa omawia swoje zdjęcie. Potem nauczycielka pyta dzieci, co łączy te wszystkie zdjęcie? Następnie nauczycielka mówi, że istnieje państwo w którym jest więcej rowerów niż mieszkańców. To jedyny taki kraj na całym świecie – Holandia. Ponadto istnieje specjalna ustawa, która chroni rowerzystów w ruchu drogowym i w razie wypadku zawsze winny jest kierowca samochodu. W Holandii rowerzyści mają własne ronda, tunele, sygnalizacje świetlne, parkingi. Niektórzy pracodawcy dopłacają swoim pracownikom, jeśli do pracy przyjeżdżają na rowerach.

3. „Wycieczka rowerowa” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki „Wsiadam na rower”. W trakcie refrenu kładą się na plecach i unoszą nogi do góry naśladując pedałowanie. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.

4. „Holandia” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka wskazuje Holandię na mapie Europy. Kolejno pokazuje i informuje, że stolica Holandii to Amsterdam. Potem pokazuje holenderską flagę, której kolory dzieci opisują, a następnie wszyscy wysłuchują hymnu narodowego Holandii – przyjmując odpowiednią postawę. Nauczycielka pokazując odpowiednie zdjęcia przedstawia symbole Holandii:

  • Rowery – to jedyne państwo na świecie, gdzie znajduje się więcej rowerów niż mieszkańców.
  • Holenderskie chodaki – buty wykonane z całości lub częściowo z drewna. Znane również jako klompen, saboty lub holenderki.
  • Wiatraki – Holandia leży na terenach zalewowych. Zanim wymyślono pompy maszynowe, wiatraki służyły do wypompowywania wody.
  • Tulipany – nadmorskie tereny Holandii okazały się idealnym miejscem do hodowli cebulek tych kwiatów.
  • Obrazy Vincenta Van Gogha – obrazy najsłynniejszego Holendra. Vincent za życia był bardzo biedny i nie był znany. Dopiero po śmierci zyskał sławę.

5. „Malarz” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Jedno dziecko – „malarz” siada w środku koła i rozpoczyna zabawę:

  • Puk puk – Stuka o dywan
  • Kto tam? – odpowiadają dzieci
  • To ja, malarz.
  • A co potrzebujesz? – odpowiadają dzieci
  • Farby.
  • Jakiego koloru? – odpowiadają dzieci

„Malarz” podaje kolor. Wszystkie dzieci, które mają na sobie wymieniony kolor (na butach, spodniach, koszulce itd.) wstają, obiegają koło i wracają na swoje miejsce. Z pośród dzieci, które biegały nauczycielka wybiera następnego „malarza”. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze po kolejnej aktywności.

6. „Tulipany” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i omawia jak należy wykonać pracę plastyczną (maczamy widelce w farbie, odbijamy na ściereczce/materiale i domalowujemy łodyżki i listki). Potem prosi poszczególne dzieci o rozłożenie materiałów potrzebnych do wykonania pracy plastycznej i zaprasza dzieci do stolików. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace.

  1. Maczamy widelce w farbie.
  2. Odbijamy widelce na ściereczce/materiale.
  3. Domalowujemy kwiatom łodygi i liście.
  4. * Ozdabiamy obraz według własnego pomysłu.

7. „Malarz” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Jedno dziecko – „malarz” siada w środku koła i rozpoczyna zabawę:

  • Puk puk – Stuka o dywan
  • Kto tam? – odpowiadają dzieci
  • To ja, malarz.
  • A co potrzebujesz? – odpowiadają dzieci
  • Farby.
  • Jakiego koloru? – odpowiadają dzieci

„Malarz” podaje kolor. Wszystkie dzieci, które mają na sobie wymieniony kolor (na butach, spodniach, koszulce itd.) wstają, obiegają koło i wracają na swoje miejsce. Z pośród dzieci, które biegały nauczycielka wybiera następnego „malarza”. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku/jutro.

8. „Piosenka na podróże” – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki piosenki „Piosenka na podróże”.

9. „Podróże” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki „Piosenka na podróże”. W trakcie refrenu tworzą koło i poruszają się po obwodzie koła raz w prawą, raz w lewą stronę. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.

10. „I want to travel” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka włącza piosenkę z teledyskiem, jeśli ma taką możliwość, a jeśli nie to pokazuje odpowiednie karty obrazkowe. Dzieci słuchają i próbują śpiewać piosenkę.

11. „What is in your puddle?” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie szarfy w ilości odpowiadającej liczbie dzieci w grupie i wkłada do środka po jednym emblemacie pojazdów. Dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „I want to travel” omijając szarfy. Na przerwę w muzyce wskakują do najbliżej znajdującej się szarfy. Następnie nauczycielka pyta wybrane dzieci np. „Tomek/Zosia/Kasia, what is in your puddle?„, a dziecko nazywa środek transportu, porusza się i wydaje dźwięki jak środek lokomocji znajdujący się w szarfie w której stoi. Zabawę prowadzimy do momentu, aż zapytamy wszystkie dzieci.

Załączniki:

Zdjęcia do pocięcia na cześci do zabawy „Rowerowy zawrót głowy”
Karty obrazkowe do zabawy „Holandia”
Karty obrazkowe do piosenki „I want to travel”
Emblematy do zabawy „What is in your puddle?”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Ru60fUt4P0E&ab – piosenka „Wsiadam na rower” do zabawy „Wycieczka rowerowa”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=Sw38oWLkqKM&ab – hymn Holandii do zabawy „Holandia”
  3. https://www.google.com/search?q=obrazy+vincenta+van+gogha&oq=obrazy+vincenta+va&aqs=chrome.0.0i512j69i57j0i512j0i22i30l7.5229j1j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 – obrazy Vincenta Van Gogha do zabawy „Holandia”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=RPUHNdLQSuE  – piosenka „Piosenka na podróże”
  5. https://zabawyzdzieckiem.pl/zabawy/3-5/629-tulipany-odbijane-widelcem – pomysł na prace plastyczną „Tulipany”
  6. https://www.youtube.com/watch?v=mLZLSBFGbMg – piosenka „I want to travel”

Dodaj komentarz