Przedszkolaki wysłuchają opowiadania „Lisek zostaje w Liskowym Przedszkolu”, porozmawiają o emocjach, a także wezmą udział w zabawach muzycznych, pantomimicznych i ruchowych, dzięki którym nauczą się wyrażać, rozpoznawać i nazywać emocje.
Pomoce dydaktyczne:
piosenka „Przywitajmy się wesoło”, pacynka/maskotka Miś/Lis, opowiadanie „Lisek zostaje w Liskowym Przedszkolu”, bębenek, karty obrazkowe przedstawiające emocje, piosenka „Jedzie pociąg z daleka”, piosenka „Hello hello how are you”.
Opis aktywności:
1. „Przywitajmy się wesoło” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stojąc w kole śpiewają i wykonują kolejne czynności:
Przywitamy się wesoło, zaklaszczemy raz, dwa, trzy, (trzy razy klaszczemy w dłonie)
Przywitamy się wesoło, zaklaszczemy ja i ty (klaszczemy w dłonie)
Przywitamy się wesoło, już tupiemy raz, dwa, trzy, (trzy razy tupiemy)
Przywitamy się wesoło już tupiemy ja i ty. (tupiemy)
Hop, hop dzień dobry witam wszystkich was (dwa razu podskakujemy, robimy ukłon na prawo i lewo)
Cwałujemy jak koniki już muzyka woła nas. (poruszamy się krokiem odstawno-dostawnym)
2. „Jak się dziś czujesz?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka trzyma w rękach pacynkę/maskotkę Misia/Lisa i mówi jak się dziś czuje. Następnie podaje Misia/Lisa do następnej osoby, która trzymając w rękach Misia/Lisa mówi jak się dzisiaj czuje. Zabawę prowadzimy do momentu, aż Miś/Lis wróci do nauczycielki.
3. „Powitanie części swojego ciała” – zabawa integracyjna – dzieci poruszają się swobodnie po sali. Co jakiś czas nauczycielka wymienia części ciała np. brzuch, łokieć, kolano, kciuk, a zadaniem dzieci jest przywitać się tymi częściami ciała z jak największą liczbą dzieci. Zabawę prowadzimy wymieniając 5-6-części ciała.
4. „Lisek zostaje w Liskowym Przedszkolu” – słuchanie opowiadania E. Karczewskiej i J. Kozubek – dzieci siedzą wygodnie na dywanie, a nauczycielka czyta bajkę.
Lisek zostaje w Liskowym Przedszkolu
Mały Lisek, odkąd się urodził, każdego dnia stawał się coraz większy i mądrzejszy. Każdego dnia towarzyszył swojej mamie, nigdy się z nią nie rozstawał. Lubił też bawić się z innymi małymi liskami, które mieszkały w sąsiednich lisich norach, ale zawsze, sprawdzał, gdzie jest mama. Pewnego dnia lisia mama rzekła:
– Synku kochany, jesteś już taki duży i mądry, że czas, abyś zostawał bez mamy. Będę zostawiała cię w lisiej gromadce. Tam będziesz się bawił i uczył różnych ważnych rzeczy. Gdy skończę swoje zajęcia, przyjdę po ciebie i wrócimy do domu.
Lisek nie wiedział, o czym mówi mama, ale był bardzo ciekawy, co to znaczy, że będzie bawił się i uczył.
Następnego dnia lisia mama przyprowadziła Liska synka do lisiej gromadki – takiego lisiego przedszkola. Było w nim dużo małych lisków i pani Lisica. Pani Lisica przywitała Liska synka i zaprosiła go do wspólnej zabawy z innymi liskami. Mama przytuliła Liska synka na pożegnanie. Liskowi synkowi mocniej zabiło serduszko. Nie chciał, aby mama wyszła. Mama Liska spojrzała mu oczy i powiedziała:
– Jesteś już duży i mądry. Możesz zostawać bez mamy. Kiedy skończę swoje zajęcia, przyjdę po ciebie i wrócimy do domu.
Lisek synek pokiwał głową. Mama wyszła, a Liskowi synkowi było bardzo smutno, chciało mu się płakać. Bał się zostać bez mamy. Nie wiedział, kiedy po niego wróci. Jedna łezka spadła mu na futerko. Pani Lisica pogłaskała Liska po uszku i powiedziała:
– Pobawisz się troszkę, a wtedy szybko minie czas i mama już będzie po ciebie.
Lisek zaczął bawić się z nowymi kolegami. Bawił się w chowanego, sprawdzał, który kolega lisek ma najdłuższy ogonek, szukał ukrytego kamyczka.
Co jakiś czas przypominał sobie o mamie i bardzo za nią tęsknił. Pani Lisica od czasu do czasu głaskała Liska po uszku i wtedy przestawał być smutny.
W pewnej chwili otworzyły się drzwi i Lisek synek zobaczył swoją mamę. Uradowany pobiegł do niej. Mama przytuliła synka, a pani Lisica powiedziała do Lisiej mamy:
– To bardzo dzielny i mądry synek. Czekał cierpliwie na mamę i dlatego wręczę mu dzisiaj odznakę Liska Zucha.
Lisia mama była bardzo dumna ze swojego synka. Jeszcze raz mocno go przytuliła.
A Lisek? Każdego dnia chodził do lisiej gromadki. Był dzielny. Nie płakał, bo zrozumiał, że mama zabierze go do domu, gdy skończy swoje zajęcia.
Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści bajki i doświadczeń własnych dzieci:
- Z kim spędzał czas Mały Lisek?
- Kto był w Liskowym Przedszkolu?
- Jak czuł się Lisek, kiedy mama zostawiła go w Liskowym Przedszkolu?
- Jak wy czuliście się pierwszego dnia przedszkola?
- Jak czuł się Lisek, kiedy mam po niego wróciła?
- Jak wy czujecie się, kiedy przychodzi po was mama?
- Jak czuła się mama, kiedy przyszła po Liska i zobaczyła, że w przedszkolu dobrze się bawi?
5. „Jak się dziś czujesz?” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na bębenku. Na przerwę w grze zatrzymują się i starają się pokazać wszystkim jak się dziś czują. Zabawę powtarzamy 3-4 razy.
6. „Emocje” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające dzieci przeżywające różne emocje i pyta dzieci, co łączy tych ludzi (oni coś odczuwają), a co ich różni (jedni odczuwają pozytywne, inni negatywne emocje). Następnie pyta dzieci:
- Jakie emocje odczuwacie, odczuwaliście?
- Kiedy odczuwamy emocje?
- Które emocje częściej odczuwacie?
- Które emocje wolicie odczuwać?
- Które emocje były związane z przyjściem do przedszkola?
Na zakończenie nauczycielka podsumowuje, że wszystkie emocje są dobre i potrzebne, gdyż np. dzięki smutkowi, doceniamy chwile radości, widzimy, na czym nam zależy. Złość sprawia, że wiemy, co lubimy, a czego nie chcemy. Gdy się boimy to wyczuwamy niebezpieczeństwo, możemy stać się bardziej ostrożni i go uniknąć.
7. „Pociąg do krainy emocji” – zabawa ruchowa – dzieci ustawiają się za nauczycielką tworząc pociąg. Pociąg porusza się w rytmie piosenki „Jedzie pociąg z daleka”. Co jakiś czas zatrzymuje się, a nauczycielki, mówi dzieciom, do krainy jakiej emocji dojechali, a zadaniem dzieci jest zachowywać się tak jak mieszkańcy tej krainy, m.in.:
- Kraina złości – dzieci tupią, mają złe miny, krzyczą;
- Kraina smutku – dzieci idą zgarbione ze spuszczoną głową, mają smutne miny, udają ,że płaczą;
- Kraina radości – dzieci podskakują, wznoszą ręce do góry, są uśmiechnięte, śpiewają;
Zabawę prowadzimy 2-3- razy zatrzymując się w każdej krainie.
8. „Prawda czy fałsz?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka czyta dzieciom zdania, które odnoszą się do różnych emocji. Zadaniem dzieci jest określenie czy zdania są prawdziwe czy fałszywe. Jeżeli zdanie jest prawdziwe to klaszczą w ręce jeden raz, gdy zdanie jest fałszywe rozkładają ręce na boki. Przykładowe zdania:
- Kiedy jesteśmy smutni płaczemy.
- Kiedy jesteśmy źli mocno się przytulamy.
- Kiedy jesteśmy weseli mamy smutne miny.
- Kiedy jesteśmy smutni śmiejemy się.
- Kiedy jesteśmy zaskoczeni płaczemy.
- Kiedy się czegoś boimy to krzyczymy.
9. „Powiedz mi coś miłego” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wesołej muzyki. Na przerwę w muzyce, mają za zadanie podejść do jednej – dwóch osób i powiedzieć im coś miłego. Zabawę powtarzamy 4-5 razy.
10. „Hello hello how are you” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka włącza piosenkę, jeśli ma możliwość to z teledyskiem, jeśli nie, to wykonuje odpowiednie ruchy. Dzieci słuchają piosenki i próbują naśladować ruchy.
Hello hello how are you
Hello, hello, how are you? (machamy i rozkładamy ręce na boki)
Hello, hello, how are you?
Hello, hello, how are you?
How are you today?
I am fine, (podnosimy kciuki do góry)
I am great (podnosimy ręce do góry)
I am fine, (podnosimy kciuki do góry)
I am just great (podnosimy ręce do góry)
I am fine, (podnosimy kciuki do góry)
I am great (podnosimy ręce do góry)
I am very well today! (podskakujemy)
Great!
Hello, hello, how are you? (machamy i rozkładamy ręce na boki)
Hello, hello, how are you?
Hello, hello, how are you?
How are you today?
I am hungry, (masujemy się po brzuszku)
I am tired (opuszczamy ramiona i głowę)
I am hungry, (masujemy się po brzuszku)
I am tired (opuszczamy ramiona i głowę)
I am hungry, (masujemy się po brzuszku)
I am tired (opuszczamy ramiona i głowę)
I am not so good today (kręcimy głową)
Oh… I hope you will feel better soon (pocieszamy kolegę/koleżankę kładąc rękę na jego/jej ramieniu)
Hello, hello, how are you? (machamy i rozkładamy ręce na boki)
Hello, hello, how are you?
Hello, hello, how are you?
I am very well today! (podskakujemy)
11. “Hello” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki „Hello hello, how are you?”. Na przerwę w muzyce witają się z najbliżej stojącymi osobami podając im rękę i mówiąc: „Hello”. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
Załączniki:
Karty obrazkowe do zabawy „Emocje”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4 – piosenka „Przywitajmy się wesoło”
- https://www.youtube.com/watch?v=E0mJZtUP_yY – piosenka „Jedzie pociąg z daleka” do zabawy „Pociąg do krainy emocji”
- https://www.youtube.com/watch?v=yscHgxRArA0&t=55s – muzyka strach, niepewność do zabawy „Balonowy taniec”
- https://www.youtube.com/watch?v=GOZJBVavAQA – muzyka smutek, żal do zabawy „Balonowy taniec”
- https://www.youtube.com/watch?v=Xu2WgiOi56I – muzyka radość, szczęście do zabawy „Balonowy taniec”
- https://www.youtube.com/watch?v=x23rTDl4AMs – piosenka „Hello hello, how are you?”