W przestrzeni kosmicznej – Dzieci Młodsze – Dlaczego Księżyc rośnie?

Przedszkolaki wysłuchają opowiadania ,,Jak nasza mama zreperowała Księżyc” oraz wezmą udział w zabawie matematyczno-manualnej „Księżycowy pył”. Obejrzą animację, dzięki której dowiedzą się, dlaczego Księżyc zmienia swój kształt, a także wykonają pracę plastyczną „Księżyc”.

* Przed zajęciami nauczycielka przygotowuje średniej wielkości kamyki (6-9 sztuk) pomalowane na srebrny lub złoty kolor.

Pomoce dydaktyczne:

pomalowane kamyki, opowiadanie ,,Jak nasza mama zreperowała księżyc?”, pojemnik/kuweta, mąka kukurydziana, olej lub oliwka, żółty barwnik spożywczy, karty obrazkowe przedstawiające fazy księżyca, żółte i granatowe kartki, piosenka „Układ Słoneczny”, czarne kartki z bloku technicznego, folia aluminiowa, farby, pędzelki, białe/żółte okręgi wycięte z papieru technicznego, gwiazdki, klej, szarfy/krążki/obręcze, piosenka ,,Planet Song”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Żeby dzień wesoły był” – powitanie z dziećmi – nauczycielka staje na dywanie i zaprasza do koła wszystkie dzieci. Mówi słowa rymowanki, które ilustruje ruchem i prosi, by dzieci ją naśladowały. Zabawę powtarzamy dwukrotnie.

Mało nas, mało nas (nauczycielka zaprasza dzieci do koła)
chodźcie do nas wszyscy wraz.
(łapiemy się za ręce)
Krok do przodu i krok w tył, 
(wykonujemy krok do przodu, a następnie do tyłu)
żeby dzień wesoły był.
(wspólnie robimy podskok)

2. ,,Jak nasza mama zreperowała księżyc?”- słuchanie opowiadania J. Papuzińskiej – dzieci siedzą wygodnie w kole i słuchają opowiadania.

Jak nasza mama zreperowała księżyc?

Mama opowiadała, że obudziła się w nocy, bo księżyc świecił jej prosto w twarz. Wstała z łóżka, aby zasłonić okno. I wtedy usłyszała, że ktoś pochlipuje na dworze. Więc wyjrzała oknem, ciekawa, co tam się dzieje. I zobaczyła, że księżyc świeci na niebie z bardzo smutną miną, a po brodzie, osłoniętej małą białą chmurką, płyną mu łzy.
– Co ci się stało? – spytała nasza mama. Dlaczego płaczesz?
– Buuuu! – rozpłakał się wtedy księżyc na cały głos – chciałem zobaczyć, jak wygląda z bliska wielkie miasto, spuściłem się na dół, zaczepiłem o wysoką wieżę i obtłukłem sobie rożek!
Księżyc odsunął białą chmurkę i mama zobaczyła, że ma utrącony dolny róg. Wyglądał zupełnie jak nadłamany rogalik.
– Co to będzie! – lamentował księżyc. – Kiedy zrobię się znów okrągły, będę wyglądał jak plasterek sera nadgryziony przez myszy! Wszyscy mnie wyśmieją!
– Cicho – powiedziała mu mama. – Cicho, bo pobudzisz dzieci. Chodź tu na balton, połóż się na leżaku i poświeć mi, a ja spróbuję wymyślić jakąś radę na twoje zmartwienie.
Księżyc podpłynął do balkonu i ułożył się ostrożnie na leżaku. A mama założyła szlafrok, pantofle i poszła do kuchni. Cichutko wyciągnęła stolnicę, mąkę, jaja, śmietanę i zagniotła wielki kawał żółciutkiego ciasta. Z tego ciasta ulepiła rożek, taki, jakiego brakowało księżycowi.
– Siedź teraz spokojnie – powiedziała – to ci przyprawię ten twój nieszczęsny rożek.
Okleiła mama księżycowi brodę ciastem, równiutko, i wylepiła taki sam rożek, jak ten, co się obtłukł. Potem wzięła jeszcze parę skórek pomarańczowych i tymi skórkami, jak plastrem, przylepiła ciasto do księżyca.
– Gotowe! – powiedziała. – Za kilka dni rożek ci przyrośnie i będziesz mógł te plasterki wyrzucić. Ale pamiętaj, na drugi raz nie bądź gapą, omijaj sterczące dachy i wysokie wieże. Przecież mogłeś się rozbić na kawałki!

Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat wysłuchanego tekstu:

  • Dlaczego mama obudziła się w nocy?
  • Dlaczego Księżyc był smutny?
  • W jaki sposób Księżyc uległ wypadkowi?
  • W jaki sposób mama zreperowała Księżyc?

3. ,,Lecimy na Księżyc”- zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka zaprasza je w podróż na Księżyc specjalnym statkiem kosmicznym. Kolejno rozpoczyna odliczanie wsteczne: 3,2,1,0, a wtedy dzieci prostują ręce i starają się podnieść je jak najwyżej, następnie powoli wstają i wyskakują do góry, po czym ponownie siadają w kole na dywanie.

4. ,,Księżycowy pył” – tworzenie piasku kinetycznego i poszukiwanie księżycowych skarbów – nauczycielka wyjaśnia dzieciom, że skoro dolecieli już na Księżyc, stworzą ,,księżycowy pył”. Nauczycielka wraz z dziećmi miesza 4 szklanki mąki kukurydzianej z połową szklanki oleju lub oliwki dla dzieci, dodając barwnik spożywczy w kolorze żółtym. „Piasku” można przygotować więcej, by wypełnić całą kuwetę (w tym wypadku podwajamy lub potrajamy proporcje). Kiedy dzieci pójdą wymyć ręce, nauczycielka zakopuje w kuwecie wcześniej przygotowane i pomalowane kamyki (6-9 sztuk). Kidy dzieci wrócą ich zadaniem będzie odnalezienie wszystkich ,,księżycowych kamieni”, przeliczenie ich, a następnie  wyodrębnienie 2-3 zbiorów, w taki sposób, by w każdym zbiorze znalazło się tyle samo kamyków.

5. ,,Kto mieszka na Księżycu?” – wykonanie masażyku relaksacyjnego (autorstwa K. Kutyła) – nauczycielka mówi dzieciom, że za chwileczkę dowiedzą się kto mieszka na Księżycu. Na plecach jednego z dzieci demonstruje, jak wykonać masażyk relaksacyjny, czytając wierszyk:

Była sobie mleczna droga – rysujemy na plecach dziecka palcem krętą linię;
Pełna wielu błyszczących gwiazd. – stukamy palcami po plecach
Na jednej z planet – rysujemy palcem koło
Ufoludek mieszka
Co chude nóżki ma – dwoma palcami rysujemy na plecach dwie linie
Ma duże zielone uszy – łaskoczemy dziecko w uszy
I szyję długą ma. – gładzimy szyję dziecka
Dwa okrągłe brzuszki – dwoma palcami rysujemy dwa kółka
I śmieje się ha, ha, ha. – łaskoczemy dziecko w brzuszek

Następnie dzieci dobierają się w pary i wykonują masażyk, zamieniając się rolami.

6. ,,Dlaczego Księżyc rośnie i maleje?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie karty obrazkowe przedstawiające księżyc w rożnych fazach i pyta dzieci co jest przestawione na kartach? Skoro na każdej karcie jest Księżyc to dlaczego wygląda on zupełnie inaczej? Po wysłuchaniu odpowiedzi dzieci, nauczycielka wyjaśnia im, że za chwilę obejrzą krótką animację, dzięki której dowiedzą się, dlaczego Księżyc zmienia swój kształt. Po obejrzeniu animacji, dzieci starają się własnymi słowami opowiedzieć, dlaczego księżyc zmienia swój kształt.

7 ,,Dzień i noc” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada w sali żółte i granatowe kartki. Dzieci poruszają się swobodnie po sali omijając kartki w rytmie piosenki „Układ Słoneczny”. Na przerwę w muzyce i hasło nauczycielki: „dzień” – stają na żółtych kartkach; „noc” – na granatowych. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki. Na zakończenie dzieci zbierają kartki – każdy po jednej i układają je naprzemiennie na dywanie – żółta, granatowa, żółta, granatowa itd.

8. ,,Księżyc” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i omawia z dziećmi, jak należy wykonać pracę plastyczną (folię aluminiową zgniatamy w kulkę, malujemy ją farbami, odbijamy jak pieczątką po okręgu, przyklejamy okrąg na czarną kartę papieru, możemy dokleić gwiazdy). Kolejno zaprasza dzieci do stolików, na których przygotowane są materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace.

  1. Folię aluminiową zagniatamy w dużą kulkę – nasz pędzel.
  2. Malujemy kulkę z jednej strony szarą/białą/czarną farbą – możemy mieszać farby.
  3. Odbijamy kulką – jak pieczątką – po białym okręgu – Księżycu.
  4. Pozostawiamy do wyschnięcia – w tym czasie sprzątamy farby i myjemy ręce.
  5. Naklejamy Księżyc na czarną kartkę z bloku technicznego.
  6. Jeśli chcemy – doklejamy gwiazdy.

9. „Wracamy na Ziemię” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka zaprasza je w podróż powrotną na Ziemię specjalnym statkiem kosmicznym. Kolejno rozpoczyna odliczanie wsteczne: 3,2,1,0, a wtedy dzieci prostują ręce i starają się podnieść je jak najwyżej, następnie powoli wstają i wyskakują do góry, po czym ponownie siadają w kole na dywanie.

10. ,,Planet Song” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka włącza piosenkę, jeśli ma możliwość to z teledyskiem, jeśli nie, to pokazuje odpowiednie karty obrazkowe. Dzieci próbują śpiewać piosenkę.

11. ,,Memory” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie karty obrazkowe z piosenki nazywając je, dzieci powtarzają nazwy. Następnie kładzie na dywanie odwrócone podwójne karty obrazkowe do piosenki. Zaprasza kolejne dzieci, które odkrywają obrazki i próbują nazywać planety, które się na nich znajdują. Dziecko, któremu uda się odkryć dwa takie same obrazki, może grać dalej. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie dzieci wezmą w niej udział – za każdym razem zmieniając układ kart.

Załączniki:

Karty obrazkowe do zabawy ,,Dlaczego Księżyc rośnie i maleje?”
Szablony do pracy plastycznej „Księżyc”
Karty obrazkowe do piosenki „Planet Song”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=pzT7QEVBIaI&ab – opowiadanie „Jak nasza mama zreperowała księżyc?” do zabawy „Jak nasza mama zreperowała księżyc?”
  2. https://www.pozeramstrony.pl/2018/06/jak-zrobic-piasek-kinetyczny-domowy.html – instrukcja wykonania piasku kinetycznego do zabawy ,,Księżycowy pył”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=K_KqWr4oHmA&ab – animacja dydaktyczna „Paxi i nasz Księżyc: Fazy i zaćmienia” do zabawy „Dlaczego księżyc rośnie i maleje?”
  4. https://codzisiajnaplastyce.wordpress.com/2020/05/25/wyprawa-na-ksiezyc-%F0%9F%9A%80%F0%9F%8C%95%F0%9F%8C%99%E2%AD%90%EF%B8%8F%E2%9C%A8%F0%9F%92%AB/ – pomysł na pracę plastyczną ,,Księżyc”
  5. https://www.youtube.com/watch?v=MqrAV8D2zMg – piosenka ,,Układ Słoneczny”
  6. https://www.youtube.com/watch?v=Cbei3VZjZ48  – piosenka ,,Planet Song”

Dodaj komentarz