Przedszkolaki zapoznając się ze zwierzętami domowymi ułożą puzzle, rozwiążą zagadki słowne i podzielą nazwy zwierząt na sylaby. Przyporządkują domki do zwierząt, poćwiczą przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów, a także nauczą się pierwszej zwrotki i refrenu piosenki „Kotek””.
Pomoce dydaktyczne:
kolorowe koperty ze zdjęciami zwierząt pociętymi na części, szarfy w kolorach kopert, białe kartki, klej, zagadki, zdjęcia domków zwierząt, piosenka „Każdy ma jakiegoś bzika”, tamburyno, krążki/obręcze, emblematy zwierząt, piosenka „Kotek”, piosenka „Pet Song”, karty obrazkowe do piosenki.
* Nauczycielka przed zajęciami, tak, żeby dzieci nie widziały np. w trakcie śniadania, umieszcza w sali – w mało widocznych miejscach – kolorowe koperty ze zdjęciami zwierząt pociętymi na części.
Opis aktywności:
1. „Wszyscy są, witam Was” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stojąc w kole śpiewają i wykonują kolejne czynności
Wszyscy są, (zataczamy ręką krąg)
witam was! (rozkładamy ręce w geście powitania)
Zaczynamy już czas! (wskazujemy zegarek na ścianie)
Jestem ja, (wskazujemy na siebie)
jesteś ty, (wskazujemy na wybraną osobę)
raz, dwa trzy! (trzy razy klaszczemy w dłonie)
2. „Co to za zwierzę?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka dzieli dzieci na 5 grup rozdając im szarfy w różnych kolorach. Następnie przedszkolaki szukają w sali kopert w kolorze przydzielonym do ich grupy. Po odnalezieniu kopert, układają obrazki z części i naklejają je na kartkę. Następnie nauczycielka pyta, jakie zwierzątko ma każda grupa i krótko rozmawiają o każdym z nich.
- Kot – obecnie jedno z najpopularniejszych zwierząt domowych na świecie. Istnieje wiele ras kotów, różniących się ubarwieniem, wielkością i długością sierści (rasa – grupa osobników należących do jednego gatunku wyróżniająca się jakąś cechą, np. wielkością). Koty żyjące na wolności dożywają średnio do 8 lat, natomiast koty trzymane w domu osiągają wiek do 20 lat.
- Pies – udomowiony gatunek ssaka drapieżnego z rodziny psowatych. Psy żyją przeciętnie 13–14 lat. Podobnie jak u kotów wyróżnić możemy wiele ras psów. Pies nazywany jest „najlepszym przyjacielem człowieka” – czy wiecie dlaczego?
- Chomik – niewielkie zwierzę z rodziny gryzoni. Ma zęby, które rosną przez całe życie, dlatego musi ścierać je jedząc twarde pożywienie. Chomik posiada worki policzkowe, w których przechowuje pokarm.
- Rybki – zwierzęta żyjące pod powierzchnią wody, oddychające skrzelami i poruszające się za pomocą płetw. Ich ciało pokryte jest różnobarwnymi łuskami.
- Papuga – ptak zaliczany do rodziny ptaków tropikalnych, najliczniej występują w Ameryce Południowej i Australii, czyli tam gdzie mamy ciepły klimat. W Polsce najpopularniejsze są Papugi nimfy, ary i papużki faliste. Niektóre gatunki jak Amazonki, Kakadu czy Żako potrafią naśladować ludzką mowę.
3. „Chodzę jak…” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali naśladując chód poznanych wcześniej zwierzątek. Na hasło nauczycielki np. „Poruszamy się jak pieski/chomiki/rybki” zmieniają sposób poruszania na kolejne zwierzę. Zabawę prowadzimy 5-krotnie, tak, aby każde zwierzę pojawiło się jeden raz.
4. „Kto gdzie mieszka?” – zabawa dydaktyczna – dzieci siadają w grupach z wcześniejszej aktywności. Nauczycielka rozkłada na dywanie zdjęcia przedstawiające domki zwierząt i czyta zagadki dotyczące zwierząt. Dzieci odgadują zagadki i grupa która wcześniej ułożyła z puzzli zwierzę, o którym mowa, zgłasza się podając jego nazwę i pokazując wszystkim zdjęcie danego zwierzaka. Następnie dzieci wraz z nauczycielką dzielą nazwy na sylaby, a potem dobierają odpowiedni domek dla zwierzęcia: kot – drapak z budką, pies – legowisko, chomik – klatka dla gryzoni, rybka – akwarium, papuga – klatka dla ptaków.
- Gdy wychodzisz z domu, on na Ciebie czeka. Kiedy wrócisz znowu, cieszy się i szczeka. (pies)
- Chodzi swoimi drogami, cichutko miauczy czasami, chętnie wskakuje na płot. To zwierzę nazywa się … . (kot)
- Już z samej nazwy znać skłonność jego, lubi mieć w domu zapas wszystkiego. Ty go częstujesz – a on bezkarnie w policzkach robi sobie … spiżarnię! (chomik)
- Łuską są pokryte od nosa po ogon. Pod wodą pływają, więc mówić nie mogą. (rybki)
- Siedzi w klatce kolorowa i powtarza różne słowa. Choć to ptakom nie wypada, ona ludzkim głosem gada. (papuga)
5. „Uciekaj do domku” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie zdjęcia przedstawiające domki zwierząt i włącza piosenkę „Każdy ma jakiegoś bzika”. Dzieci poruszają się w rytmie piosenki, a kiedy ta ucichnie każda grupa musi jak najszybciej dotrzeć do swojego domku. Jeśli jakieś dzieci się pomylą, nauczycielka wymyśla jakieś zadanie do wykonania, np. 3 pajacyki, 5 przysiadów itd. Dodatkowo nauczycielka może zamienić miejsca „domków” w trakcie trwania piosenki, tak by dzieci za każdym razem musiały je odnaleźć. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
6. „Mniej – więcej” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka układa na dywanie dwa krążki/obręcze i kładzie w środku po kilka emblematów zwierząt. Dzieci przeliczają je i określają, w którym zbiorze jest mniej lub więcej elementów bądź czy występuje taka sama liczba w obu zbiorach. Zabawę prowadzimy kilkakrotnie zmieniając układ zwierząt w obręczach.
7. „Jak papużki” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie obręcze/krążki. Dzieci „papużki” poruszają się po sali z rozłożonymi rękami, naśladując fruwanie, w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze wbiegają do wybranej obręczy i naśladują odpoczywające papugi – stają na jednej nodze. Zwracamy uwagę na fakt, iż papugi często śpią oraz odpoczywają stojąc na jednej nodze. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
8. „Kotek”– osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki – za każdym razem, kiedy usłyszą słowo „koty” mają za zadanie klasnąć w ręce. Po wysłuchaniu piosenki nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści piosenki. Kolejno dzieci ponownie słuchają piosenki, a następnie powtarzają za nauczycielką słowa pierwszej zwrotki i refrenu.
Kotek
Bardzo lubi spać w fotelu, kocich kumpli ma też wielu.
Tropi dzielnie małe myszy, zawsze każdą on usłyszy.
Nie ważne czy jest rasowy, bury, rudy czy dachowy.
Koty wszystkie są kochane i przez dzieci uwielbiane.
Miękka sierść i wąsy długie, ja go głaskać bardzo lubię.
Lubi figle oraz harce, nigdy za to go nie karcę.
Nie ważne czy jest rasowy, bury, rudy czy dachowy.
Koty wszystkie są kochane i przez dzieci uwielbiane.
Mruczy cicho mi za uszkiem, czasem bawi się kłębuszkiem.
Wysokości mu nie straszne, na kanapie sypia smacznie.
Nie ważne czy jest rasowy, bury, rudy czy dachowy.
Koty wszystkie są kochane i przez dzieci uwielbiane.
9. „Kot i pies” – zabawa ruchowa – nauczycielka wybiera jedno dziecko, które będzie „pieskiem„. Reszta przedszkolaków to „koty„. Dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Kotek”. Na przerwę w muzyce „koty” stają bez ruchu, a „piesek” spaceruje pomiędzy nimi i sprawdza czy któryś się poruszy. Dziecko, które się poruszy odchodzi z zabawy i siada z boku na dywanie. Wygrywa dziecko, które jako ostatnie zostało na dywanie i zostaje nowym „pieskiem”. Zabawę powtarzamy 4-5 razy. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. przed obiadem/po podwieczorku.
10. „Pet Song” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje odpowiednie ruchy, które dzieci naśladują.
Pet Song
Do you have a pet?
Do you have a pet?
p, p, p, p, p, p, p, p, pet
I have a dog. (pokazujemy kartę obrazkową z psem)
I have a dog.
woof, woof, woof, woof, woof, woof, woof, woof, woof . (naśladujemy szczekanie: „woof! Woof! Woof!”)
I have a cat. (pokazujemy kartę obrazkową z kotem)
I have a cat.
meow, meow, meow, meow, meow, meow, meow, meow, meow. (naśladujemy miauczenie: „meow, meow, meow„)
Do you have a pet?
Do you have a pet?
p, p, p, p, p, p, p, p, pet
I have a bird. (pokazujemy kartę obrazkową z ptaszkiem)
I have a bird.
chirp, chirp, chirp, chirp, chirp, chirp, chirp, chirp, chirp. (naśladujemy ćwierkanie: „chirp, chirp, chirp„)
I have a fish. (pokazujemy kartę obrazkową z rybką)
I have a fish.
glub, glub, glub, glub, glub, glub, glub, glub, glub. (naśladujemy: “gulb, gulb,gulb”)
I have an elephant. (pokazujemy kartę obrazkową ze słoniem)
I have an elephant
paw, paw, paw, paw, paw, paw, paw, paw, pawoo. (naśladujemy: „paw, paw, pawio”)
11. „What does the dog say?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe z piosenki nazywając je i wydając przy tym odpowiedni dźwięk. Dzieci powtarzają nazwy zwierząt i dźwięki jakie one wydają. Następnie nauczycielka wskazuje i wymawia zwroty: „A dog goes „woof, woof”/”A cat goes „meow, meow””, a dzieci powtarzają. Zabawę prowadzimy przynajmniej trzykrotnie pokazując każdą kartę obrazkową.
Załączniki:
Zdjęcia do pocięcia na części do zabawy „Co to za zwierzę?”
Zdjęcia do zabaw: „Kto gdzie mieszka?” i „Uciekaj do domku”
Emblematy do zabawy „Mniej – więcej”
Karty obrazkowe do piosenki „Pet Song”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA – piosenka „Wszyscy są, witam Was”
- https://www.youtube.com/watch?v=tM5IjUBVSfY – piosenka „Każdy ma jakiegoś bzika” do zabawy „Uciekaj do domku”
- https://www.youtube.com/watch?v=qEcOXAShsMs&ab – piosenka „Kotek”
- https://www.youtube.com/watch?v=RAObh4cLDAI&ab – piosenka „Pet Song”