Uczucia i emocje – Dzieci Młodsze – Kocham

Przedszkolaki porozmawiają na temat „Walentynek” i zastanowią się, co to znaczy kochać. Wykonają tematyczne upominki dla bliskich, a także rozwiną zwinność i sprawność fizyczną wykonując zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

Pomoce dydaktyczne:

kalendarz, połówki serc z papieru w różnych rozmiarach i kolorach, torebka/kapelusz/czapka, piosenka „Gdy poczujesz szczęścia smak”, piłeczka, serca z papieru w różnych kształtach i kolorach, wycięte z kartek serduszka, paski czerwonej bibuły, kleje, woreczki gimnastyczne, piosenka „Valentine’s Day action song”.

Opis aktywności:

1. „Masaż na dobry humor” – powitanie z dziećmi –dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wypowiada tekst i wykonuje odpowiednie gesty, które dzieci naśladują:

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!

2. „Walentynki” – pogadanka – nauczycielka siada z dziećmi na dywanie i prosi jedno z nich, by pokazało dzisiejszy dzień w kalendarzu. Następnie wskazuje na dzień 14 lutego i pyta dzieci, czy wiedzą, jakie święto będziemy obchodzić za dwa dni. Jeśli dzieci nie wiedzą to mówi, że będą to Walentynki. Dzieci dzielą się swoją wiedzą na temat tego święta. Po wysłuchaniu ich wypowiedzi, nauczycielka dodaje/podsumowuje, że nie jest to polskie święto, ale od paru lat coraz częściej i u nas się je obchodzi. Jego nazwa pochodzi od patrona zakochanych – świętego Walentego. Udzielał on ślubów młodym legionistom, mimo że było to zakazane. Sam zakochał się w niewidomej córce strażnika, do której napisał list, podpisując się: „Od Twojego Walentego”. Stąd teraz wysyłamy kartki walentynkowe, często się nie podpisując lub pisząc właśnie: „Od Twojego Walentego” czy „Od Twojej Walentynki”. Ponadto w tym dniu szczególnie pamiętamy o tych, których kochamy – robimy im prezenty, spędzamy z nimi czas.

3. „Znajdź swoją połówkę” – zabawa ruchowa – dzieci losują z torebki/kapelusza/czapki, połówki serc z papieru (w różnych rozmiarach i kolorach). Następnie poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki „Gdy poczujesz szczęścia smak”. Na przerwę w muzyce odnajdują osobę z drugą połową ich serca. Po tym dzieci zamieniają się połówkami serc – nie można zamienić się z osobą z pary. Zabawę powtarzamy 4-5 razy.

4. „Co to znaczy kochać?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka prosi dzieci, by zastanowiły się, co oznacza „kochać”. Następnie rzuca piłeczkę do dziecka, które ma za zadanie odpowiedzieć na to pytanie. Jeśli nie wie, to podaje ją dalej. Podobnie gdy odpowie, rzuca piłeczkę do wybranej osoby, która ma to samo zadanie. Zabawę powtarzamy tak, by wszyscy mogli się wypowiedzieć. Na koniec nauczycielka może dodać/podsumować, że kochać to znaczy chcieć czyjegoś dobra bardziej niż swojego, czyli troszczenie się o daną osobę.

5. „Marsz serc” – zabawa ruchowa – dzieci losują z torebki/kapelusza/czapki serduszka. Następnie maszerują w kole i wykonują polecenia:

  • maszeruj z sercem na głowie
  • truchtaj, przekładając serce z dłoni do dłoni
  • trzymaj serce przed sobą i maszeruj z wysoko uniesionymi kolanami
  • idź na palcach, trzymając serce za sobą
  • truchtaj, machając sercem
  • zatrzymaj się, trzymaj serce jedną ręką przed sobą i dmuchaj na niej

6. „Walentynka” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka siada z dziećmi w kręgu i zaprasza je do przygotowania walentynkowego serduszka dla osoby, którą kochają. Wyjaśnia sposób ich wykonania. Następnie zaprasza dzieci do stolików, na których przygotowane są materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej (wycięte z kartek serduszka, paski czerwonej bibuły, kleje). Nauczycielka chodzi między stolikami, kontrolując pracę dzieci i pomagając im w razie potrzeby. Po skończeniu wszyscy wracają na dywan i prezentują swoje prace.

  1. Odrywamy kawałki bibuły i robimy z nich kuleczki
  2. Smarujemy serce klejem
  3. Przyklejamy kuleczki do serca

7. „Gimnastyka Smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne według polecenia nauczycielki:

  1. „Woreczek na głowę!” – zabawa bieżna – dzieci biorą od nauczycielki woreczki lub inne miękkie przedmioty i biegają po sali. Na jej sygnał, np. klaśnięcie, zatrzymują się, kładą go na głowę, siadają w siadzie skrzyżnym i wstają, po czym ponownie zaczynają biegać. Zabawę powtarzamy ok. 5 razy.
  2. „Podnieś woreczek!” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych – dzieci stają w rozsypce, trzymając woreczek w rękach przed sobą. Unoszą go nad głowę i opuszczają tak, by spadł za ich plecami. Następnie schylają się do przodu i podnoszą go oburącz. Zabawę powtarzamy ok. 5 razy.
  3. „Czworakowanie z woreczkiem” – zabawa z elementem czworakowania – dzieci ustawiają się w szeregu na końcu sali. Przyjmują pozycję na czworakach i wkładają sobie woreczek pod kolano. Przemieszczają się na drugą stronę sali, po czym przekładają woreczek pod drugie kolano i wracają. Powtarzamy to dwukrotnie.
  4. „Slalom” – zabawa skoczna – nauczycielka prosi dzieci, by ustawiły się w 2-3 rzędach, przed którymi kładzie woreczki w formie slalomu. Zadaniem dzieci jest przeskakiwać obunóż przez woreczki i powrócić truchtem na koniec rzędu. Dopiero wtedy rusza kolejna osoba. Zabawę powtarzamy tak, by każdy wziął w niej udział dwa razy.
  5. „Na brzuchu” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych – dzieci kładą się na brzuchu. Woreczki trzymają w rękach. Na sygnał nauczycielki, np. klaśnięcie, unoszą klatkę piersiową wraz z rękoma, w których trzymają woreczek. Na drugi sygnał, np. podwójne klaśnięcie, opuszczają ją powoli. Zabawę powtarzamy ok. 4 razy.
  6. „Woreczek w nogach” – zabawa wyciszająca – dzieci kładą się na plecach, a woreczek wkładają sobie między stopy. Podnoszą je, najlepiej z prostymi nogami, wraz z nim do góry i powoli opuszczają. Zabawę powtarzamy ok. 5 razy.
  7. „Marsz” – zabawa wyciszająca – dzieci maszerują po sali z woreczkiem na głowie. Gdy dochodzą do nauczycielki, wykonują skłon, tym samym, wrzucając je do pudełka.

8. „Valentine’s Day action song” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka włącza piosenkę z teledyskiem, może pokazywać też odpowiednie ruchy:

Valentine’s Day action song

If you love me and you know it,
blow me a kiss
(przesyłamy całusy)
If you love me and you know it,
blow me a kiss
If you love me and you know it,
And you really want to show it
If you love me and you know it,
blow me a kiss.

If you love me and you know it,
give me a hug
(udajemy przytulanie lub przytulamy drugą osobę)
If you love me and you know it,
give me a hug
If you love me and you know it,
And you really want to show it
If you love me and you know it,
give me a hug.

If you love me and you know it,
say „I Love you”
(mówimy: „I love you”)
If you love me and you know it,
say „I Love you”
If you love me and you know it,
And you really want to show it
If you love me and you know it,
say „I Love you”.


If you love me and you know it,
say „I Love you”
(mówimy: „I love you”)
If you love me and you know it,
say „I Love you”
If you love me and you know it,
And you really want to show it
If you love me and you know it,
say „I Love you”.

9. „If you love me” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka siada z dziećmi w kręgu i prezentuje gesty z piosenki, które dzieci powtarzają i nazywają: „blow a kiss” (przesłać całusa), „give a hug” (przytulić), „say: I love you” (powiedz: „Kocham Cię”). Następnie dzieci wstają, a nauczycielka włącza ponownie piosenkę, do której wykonują wspólnie odpowiadające jej tekstowi gesty.

Załączniki:

Szablony do zabaw: „Znajdź swoją połówkę”, „Marsz serc” i „Jakie jest moje serduszko?”
Szablon do pracy plastycznej „Walentynka”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=EnB8nZoaaKw&ab – piosenka „Gdy poczujesz szczęścia smak” do zabawy „Znajdź swoją połówkę”
  2. http://zlobek.lubawa.pl/od-serca-dla-serca-praca-plastyczna-jagodek/ – pomysł na prace plastyczną do zabawy „Walentynka”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=mLdfVgWJ_yk&ab – piosenka  „Valentine’s Day action song”

Dodaj komentarz