Poznajemy różne zabawy, gry i zabawki – Dzieci Młodsze – Zabawy z różnych stron świata

Przedszkolaki poznają i pobawią się w zabawy z różnych stron świata. Samodzielnie wykonają „Enchoque” czyli zabawkę pochodzącą z Boliwii, dzięki której poćwiczą koordynację ruchową. Dostaną również zadanie domowe do wykonania wspólnie z rodzicami.

Pomoce dydaktyczne:

piosenka „Zabawki”, globus z zaznaczonymi karteczkami na terenie Wielkiej Brytanii, Nepalu, Boliwii z narysowanymi kropeczkami (1-3), styropianowe kubeczki z wyciętą dziurką na środku dna i przewleczonym sznurkiem długości 30-40 cm zakończone supełkiem, folia aluminiowa, piosenka „Toy Song”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Pokaż proszę” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole. Nauczycielka mówi rymowankę, a dzieci pokazują i robią to, o czym mówi nawuczycielka.

Pokaż proszę, gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową „tak” lub „nie”
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!

2. „Zabawa” – wprowadzenie do tematu zajęć zagadkami słownymi – nauczycielka czyta dzieciom zagadki, dzieci odpowiadają:

  • Kolorowa kula, trzeba ją nadmuchać, by przez całe lato turlać ją i rzucać. (piłka)
  • Co się turla i toczy, z boczku na boczek i na boku ma oczko, lub nawet sześć oczek. (kostka do gry)
  • Kraciasta plansza. Tam jak na dłoni, jest król, królowa i para koni. (szachy)
  • Malutkie okienka, małe firaneczki. Idealne miejsce dla mojej laleczki! (dom dla lalek)

Następnie nauczycielka pyta dzieci, czego dotyczyły te wszystkie zagadki? Potem informuje, że w tym tygodniu porozmawiamy, a przede wszystkim pobawimy się w różne zabawy i gry. Potem nauczycielka pyta dzieci jaka jest ich ulubiona zabawa? Jaka jest ich ulubiona zabawka? Jakie lubią gry? Następnie pyta je, jaka jest różnica między zabawą a grą? (Gra ma ściśle ustalone zasady, których należy przestrzegać i nie wolno ich zmieniać w trakcie gry).

3. „Zabawki” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i wykonują ruchy zgodnie ze słowami piosenki „Zabawki”:

Wyszły ze skrzyneczki małe zabaweczki (maszerujemy)
Misie, piłeczki, pajace i laleczki,
Wyszły ze skrzyneczki małe zabaweczki (maszerujemy)
Misie, piłeczki, pajace , laleczki.
Za rączki się trzymają i w koło obracają (łapiemy za ręce najbliżej stojącą osobę i obracamy się w koło)
Za rączki się trzymają i w koło obracają (łapiemy za ręce najbliżej stojącą osobę i obracamy się w koło)
Pajace klaskały klap, klap, klap (klaszczemy na każde słowo „klap”)
Misie tupały tap, tap, tap (tupiemy)
Skakały piłeczki hop-sa-sa (podskakujemy)
Tańczyły laleczki tra-la-la (tańczymy dowolnie)

Zabawę prowadzimy trzykrotnie.

4. „Zabawy z różnych stron świata” – zabawa dydaktyczna – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kręgu. Nauczycielka pyta: Czy myślicie że dzieci na całym świecie bawią się tak samo? Po wysłuchaniu odpowiedzi dzieci, pokazuje globus z zaznaczonymi karteczkami. Potem prosi dzieci o odnalezienie karteczek z jedną, dwoma, trzema kropeczkami, informuje w jakim Państwie i w co bawią się dzieci, a następnie bawi się w daną zabawę z dziećmi.

5. „Machha machha bhyaguto, czyli „Ryba i żaba”” (Nepal)

Dzieci dobierają się w pary wedle uznania. Jedna osoba z pary będzie „rybakiem”, a druga będzie przynosić „rybę” i „żabę”. „Ryba” to podniesiony do góry palec wskazujący, „żaba” – podniesiony kciuk. Jedno dziecko wysuwa palec wskazujący, zbliżając się do „rybaka” i mówi: „Machha, machha…”. Kiedy jego dłoń jest już blisko „rybaka”, ten próbuje złapać „rybę” (palec wskazujący) – wtedy dziecko musi szybko zmienić go na „żabę” (kciuk). Zadaniem „rybaka” jest złapanie palca wskazującego ” ryby”. Jeśli „rybak” zdąży schwytać palec wskazujący („rybę”), zanim drugie dziecko zamieni go na kciuk („żabę”), wtedy w kolejnej turze zamieniają się rolami. Jeśli złapie „kciuk”, wtedy wszystko pozostaje bez zmian i grają dalej. Zwracamy uwagę dzieci, aby nie cofały ręki przed złapaniem, lecz skupiły się na tym, by w odpowiednim momencie zamienić „rybę” w „żabę”.

6. „Simon Says” (Wielka Brytania)

Dzieci wykonują komendy wypowiedziane przez nauczycielkę, tylko jeżeli jest ona poprzedzona słowami „Simon says...” i tylko jeżeli jest zgodna z tym, co ona demonstruje. W przeciwnym wypadku uczestnicy zabawy nie mogą ruszyć się z miejsca. Wygrywa ten, który najdłużej nie popełni błędu. Przykładowe zdania:

Simon says – touch your ears! Simon mówi: dotknij swoich uszów.
Simon says – clap your hands! Simon mówi: klaszcz.
Simon says – pat your tummy! Simon mówi: poklep się po brzuchu.
Simon says – wiggle your fingers! Simon mówi: poruszaj palcami.

7. „Enchoque, inaczej kulołapka” (Boliwia)

Nauczycielka informuje, że popularną w Boliwii zabawą jest enchoque (czyt. enczioke). Polega ona na podrzucaniu kubkiem tak, by wpadła do niego kulka. Najpierw jednak musimy przygotować odpowiednią zabawkę – „kulołapkę”. Nauczycielka prezentuje dzieciom kulołapkę. Następnie zaprasza je do stolików na których przygotowane są materiały potrzebne do wykonania zabawki. Pokazuje i tłumaczy poszczególne kroki potrzebne do wykonania kulołapki. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace. Następnie spacerują po sali i próbują wrzucić kulkę do środka kubeczka.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie KuloLapka.jpg
  1. Kładziemy supełek na środku folii aluminiowej.
  2. Zagniatamy folię aluminiową w kulkę.

8. „Zabawy sprzed lat” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka pyta: „Czy myślicie że dzieci bawiły się tak samo teraz i sto lat temu? Jak mogło się to zmienić? Dlaczego?” Po wysłuchaniu pomysłów dzieci nauczycielka proponuję starą, tradycją zabawę w chowanego – wybiera jedno dziecko którego zadaniem będzie szukanie pozostałych. Dziecko to staje np. pod ścianą, zamyka oczy i odlicza głośno do 5-10. W tym czasie pozostałe dzieci się chowają. Kiedy odliczanie się skończy, dziecko głośno krzyczy: „Szukam” i zaczyna szukać schowanych dzieci. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie dzieci będą znalezione. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku.

9. „W co bawili się nasi rodzice?” – zabawa dydaktyczna – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kręgu. Nauczycielka pyta dzieci: „Czy wiecie w co lubili się bawić wasi rodzice jak byli w Waszym wieku?” Po wysłuchaniu odpowiedzi dzieci, nauczycielka, prosi aby dzieci dzisiaj po powrocie do domu z przedszkola, porozmawiały z rodzicami na temat ich zabaw z dzieciństwa, a następnie narysowały z pomocą rodziców ich ulubioną zabawę. Następnie prosi, by dzieci przyniosły rysunki jutro do przedszkola.

10. „Berek” – zabawa ruchowa – nauczycielka wybiera jedno dziecko, które jest „berkiem”. Jego zadaniem jest dotknięcie innego dziecka. Kiedy „berek” dotknie inne dziecko to ono staje się nowym „berkiem”, a stary „berek” staje się zwykły uczestnikiem zabawy – ucieka przed nowym „berkiem”. Zabawę prowadzimy 2-3-minuty. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku.

11. „Toy Song” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe. Dzieci słuchają piosenki.

Toy Song

Do you want a new toy?
I know where to shop!
Come and see the new toys
at Ricky’s Toy Stop!

Do you want a bear, bear, bear?
(pokazujemy kartę obrazkową z misiem)
It’s in a chair, chair, chair!

Do you want a doll, doll, doll?
(pokazujemy kartę obrazkową z lalką)
It’s really tall, tall, tall!

Do you want a train, train, train?
(pokazujemy kartę obrazkową z pociągiem)
It’s by the plane, plane, plane!
(pokazujemy kartę obrazkową z samolotem)

Do you want a ball, ball, ball? (pokazujemy kartę obrazkową z piłką)
It’s really small, small, small.

I want a bear, bear, bear
(pokazujemy kartę obrazkową z misiem)
that’s in the chair, chair, chair.

I want a doll, doll, doll
(pokazujemy kartę obrazkową z lalką)
that’s really tall, tall, tall.

I want a train, train, train
(pokazujemy kartę obrazkową z pociągiem)
that’s by the plane, plane, plane.
(pokazujemy kartę obrazkową z samolotem)

I want a ball, ball, ball
(pokazujemy kartę obrazkową z piłką)
that’s really small, small, small.

I would like a new toy.
I know where to shop.
Come and see the new toys
at Ricky’s Toy Stop!

12. „Toys” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe z piosenki nazywając je, dzieci powtarzają nazwy. Następnie nauczycielka wskazuje poszczególne karty, a dzieci próbują je nazwać – nazywa je nauczycielka, a dzieci powtarzają. Potem nauczycielka rozkłada karty w różnych miejscach na sali. Dzieci poruszają się w rytmie piosenki „Toys Song”. Na przerwę w muzyce nauczycielka wypowiada nazwę jednej z zabawek, a zadaniem dzieci jest odszukać kartkę obrazkową, która ją przedstawia i ustawić się wokół niej. Zabawę prowadzimy przynajmniej do momentu powtórzenia nazw wszystkich zabawek.

Załączniki:

Karty obrazkowe do piosenki „Toy Song”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=EizwLVQ2BJg&ab – piosenka „Zabawki” do zabawy „Zabawki”
  2. http://old.poznajemyswiat.pl/enchoque/ – pomysł na zabawkę „Kulołapka”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=1juznlQg5N8&ab – piosenka „Toy Song”

Dodaj komentarz