Przedszkolaki wysłuchają wiersza „List”, zastanowią się, po co jest poczta i co można tam robić. Rozwiążą kilka pocztowych zagadek matematycznych oraz zapoznają się z pierwszą zwrotką i refrenem piosenki „Pan Listonosz”.
Pomoce dydaktyczne:
piosenka „Na powitanie niech każdy wstanie”, skrzynka pocztowa z kartonu, wiersz „List”, bębenek, karty obrazkowe przedstawiające działalności poczty, piosenka „Pan Listonosz”, koperty, pocztówki, znaczki, kartony, gwizdek, piosenka „The Postman Rhyme”, karty obrazkowe do piosenki.
Opis aktywności:
1. „Na powitanie” – powitanie z dziećmi piosenką – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka śpiewa piosenkę i ilustruje ją ruchem, zachęcając do tego samego dzieci. Piosenkę śpiewamy 3 razy zwiększając tempo.
Na powitanie niech każdy wstanie, (wstajemy)
niech każdy wstanie, raz, dwa, trzy (klaszczemy trzy razy w dłonie)
i po ukłonie zaklaszcze w dłonie, (kłaniamy się)
zaklaszcze w dłonie, raz, dwa, trzy (klaszczemy trzy razy w dłonie)
jak jesteś z nami, to zaczynamy,
to zaczynamy raz, dwa, trzy, (klaszczemy trzy razy w dłonie)
na powitanie wesoły taniec, (wykonujemy obrót)
wesoły taniec, raz, dwa, trzy. (klaszczemy trzy razy w dłonie)
2. „Skrzynka pocztowa” – wprowadzenie do tematu zajęć – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka kładzie na środku skrzynkę na listy – karton pomalowany na czerwono, z otworem z boku i naklejonym logo Poczty Polskiej. Pyta dzieci, co im to przypomina i czy domyślają się, o czym będziemy rozmawiać w tym tygodniu. Jeśli dzieciom nie udaje się zgadnąć, nauczycielka udziela im podpowiedzi np. zwracając uwagę na otwór i mówiąc, że tam możemy coś wrzucić, a potem jest to wyjmowane i przekazywane dalej. Kolejno informuje dzieci, że 9 października obchodzony jest Światowy Dzień Poczty, którego celem jest zwrócenie uwagi na fakt, że działania poczty są bardzo ważne w życiu ludzi oraz firm. Następnie pyta po co nam instytucja poczty i co można tam robić? Po wysłuchaniu wypowiedzi dzieci, nauczycielka kładzie na dywanie karty obrazkowe, które mają naprowadzić dzieci na funkcje poczty. Jeśli nie potrafią one ich sformułować, nauczycielka pomaga mówiąc, że możemy tam np. płacić rachunki, wysyłać listy, odbierać i wysyłać paczki, kupować pocztówki, kupować znaczki.
3. „Przyszedł Pan Listonosz” – zabawa ruchowa – dzieci siedzą w kółku na dywanie, a nauczycielka w środku koła. Nauczycielka jest listonoszem i mówi:
Listonosz: Przyszła pani listonosz.
Dzieci: A z czym?
Listonosz: Z listem.
Dzieci: A z jakim znaczkiem?
Listonosz: np. niebieskim/w kropki.
Dziecko, które ma na sobie coś niebieskiego wstaje i zamienia się z nauczycielką na miejsca – jeżeli ileś dzieci ma na sobie coś niebieskiego, z nauczycielką zamienia się dziecko, które jako pierwsze do niej dobiegło. Dziecko, które siadło w środku koła, jest teraz listonoszem. Zabawę powtarzamy 6-7 razy. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku.
4. „List” – słuchanie wiersza I. Salach – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta wiersz:
List
Moja mama dziś dostała
list od cioci Danki z Łodzi,
a ja siedzę i rozmyślam,
kto do skrzynki liścik włożył?
Może przyniósł go gołąbek,
albo pliszki go wrzuciły?
Nie, nie ptaki listy noszą,
lecz listonosz bardzo miły.
Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza:
- Co dostała mama dziecka z wiersza? (list)
- Od kogo był ten list? (od cioci Danki z Łodzi)
- Kto i gdzie włożył list? (listonosz, do skrzynki)
5. „Rób to, co ja” – zabawa ruchowa – dzieci biegają po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na bębenku. Na przerwę w grze, dzieci zatrzymują się i naśladują jej ruchy, robiąc np. pajacyki, skrętoskłony, skręty tułowia, unoszenie kolan, krążenia bioder, przysiady. Po wykonaniu ćwiczenia, nauczycielka ponownie gra na instrumencie, a dzieci wracają do swobodnego poruszania się. Zabawę powtarzamy 5-6 razy.
6. „Pan Listonosz” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki. Ich zadaniem jest klasnąć w ręce, gdy usłyszą słowo „listonosz”.
Pan Listonosz
Idzie pan listonosz
Z uśmiechem na twarzy
Chociaż niesie torbę
Która dużo waży
Pan listonosz dzielnie ciężką torbę nosi
Listy oraz paczki co dzień nam przynosi!
Pan listonosz dzielnie ciężką torbę nosi
Listy oraz paczki co dzień nam przynosi!
Idzie pan listonosz
Kiedy słońce grzeje
Idzie pan listonosz
Gdy deszcz mocno leje
Pan listonosz dzielnie ciężką torbę nosi
Listy oraz paczki co dzień nam przynosi!
Pan listonosz dzielnie ciężką torbę nosi
Listy oraz paczki co dzień nam przynosi!
Idzie pan listonosz
Do przedszkola wchodzi,
Uśmiech przedszkolaków
Dzień mu rozpogodzi.
Pan listonosz dzielnie ciężką torbę nosi
Listy oraz paczki co dzień nam przynosi!
Pan listonosz dzielnie ciężką torbę nosi
Listy oraz paczki co dzień nam przynosi!
Po wysłuchaniu nauczycielka zadaje pytania:
- Czy listonosz z piosenki jest zadowolony ze swojej pracy? (tak, ponieważ jest uśmiechnięty)
- W czym nosi paczki i listy? (w torbie)
- Czy torba ta jest ciężka, czy lekka? (ciężka)
- Czy jak pada deszcz to listonosz też roznosi listy? (tak)
- Gdzie wszedł na końcu piosenki listonosz? (do przedszkola)
Następnie dzieci powtarzają za nauczycielką tekst pierwszej zwrotki i refrenu.
7. „Podaj list” – zabawa ruchowa – dzieci siedzą w kręgu i podają sobie z rąk do rąk kopertę w rytm piosenki „Pan Listonosz”. Gdy nauczycielka zatrzyma muzykę, dziecko, które pozostało z kopertą w ręku wykonuje wyzwanie, zaproponowane mu przez nauczycielkę/inne dziecko, np. 10 przysiadów, 5 pajacyków, obiegnięcie sali, przejście z jednej strony sali na drugą czworakiem, tyłem, 5 skłonów itp. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku.
8. „Co można wysłać na poczcie?” – zabawa matematyczna – nauczycielka pyta dzieci, co możemy wysłać na poczcie. Uzupełnia ich odpowiedzi: listy, paczki, pocztówki, przelew pieniężny. Przygotowuje kilka kartonów, kopert, pocztówek i znaczków. Wskazuje dzieci, których zadaniem jest wykonywać podawane przez nią zdania, tzn. układać odpowiednią do treści liczbę rekwizytów i przeliczać je, np.:
- Asia pierwszego dnia wakacji kupiła dwie pocztówki: dla Basi i Oli. Kolejnego dnia stwierdziła, że prześle pozdrowienia jeszcze babci, więc dokupiła jeszcze jedną. Ile razem pocztówek kupiła Asia?
- Marek otrzymał pocztą paczkę z prezentem urodzinowym, kopertę z listem i kartkę z życzeniami. Ile przesyłek w sumie dostał Marek?
- Bartek napisał i spakował do kopert dwa listy do swoich kolegów. Wieczorem przypomniało mu się, że miał napisać jeszcze jeden do babci. Ile listów chce wysłać Bartek?
- Basia odebrała na poczcie trzy paczki. Jednak były za ciężkie, by mogła je nieść sama. Jedną paczkę wziął więc jej brat. Ile paczek niesie Basia?
9. „Listonosz na rowerze” – zabawa ruchowa – nauczycielka pyta dzieci, w jaki sposób przemieszcza się listonosz. Dopowiada, że w zależności od miejsca, często chodzi on pieszo lub jeździ rowerem. Zaprasza dzieci do zabawy „Listonosz na rowerze”. Mają one za zadanie truchtać wokół sali, a na sygnał nauczycielki, np. gwizdek, położyć się i wykonywać popularny „rowerek”, tzn. naśladować ruchem nóg z ugiętymi kolanami, jazdę na rowerze. Na kolejny sygnał dzieci wracają do truchtu. Zabawę powtarzamy ok. 6 razy, a sygnały występują w różnych odstępach czasu.
10. „The Postman Rhyme” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie przedmioty/karty obrazkowe.
I wrote a letter to my father, (pokazujemy kartę obrazkową z listem)
On the way I dropped it;
The postman came and picked it up (pokazujemy kartę obrazkową z listonoszem)
And put it in his pocket. (pokazujemy kartę obrazkową z kieszenią)
11. „Circle game” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kręgu. Nauczycielka pyta czego dotyczyła piosenka. Mówi, że opowiada o tym, jak dziecko napisało list do taty i go upuściło. Pan listonosz podniósł list i schował go do kieszeni. Kolejno zaprasza dzieci do zabawy. Dzieci siedzą w kręgu, a jedna osoba trzyma kopertę i biega z nią po zewnętrznej stronie koła. Na słowa: „And put it in his pocket” kładzie ją za plecami wybranego dziecka i siada w kole. Osoba, za której plecami znalazła się koperta, wstaje, podnosi ją i kontynuuje zabawę w ten sam sposób. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie chętne dzieci wezmą w niej udział.
Załączniki:
Karty obrazkowe do zabawy „Skrzynka pocztowa”
Karty obrazkowe do piosenki „The Postman Rhyme”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=Jb2wbNOaBO4 – piosenka „Na powitanie niech każdy wstanie”
- https://media.poczta-polska.pl/presskit/6663/logotypy – logo Poczty Polskiej do zabawy „Skrzynka pocztowa”
- https://www.youtube.com/watch?v=GoNNQZvdnbc – piosenka „Pan Listonosz”
- https://www.youtube.com/watch?v=QC3tjFD1oPU – piosenka „The Postman Rhyme”