Kolorowa jesień – Dzieci Młodsze – Witamy Panią Jesień

Przedszkolaki powitają Panią Jesień. Poćwiczą dodawanie i odejmowanie oraz używanie znaków <,>,=. Nauczą się układu tanecznego oraz refrenu piosenki „Idzie, idzie”.

Pomoce dydaktyczne:

karta obrazkowa przedstawiająca Panią Jesień, chusta animacyjna, pudełka, liście, 4 sylwety Pani Jesieni, znaki graficzne (<,>,=), muzyka klasyczna, szarfy: zielone i żółte, flet, bębenek, piosenka „Idzie, idzie”, piosenka „Orange, Yellow, Red and Brown”, kartki w kolorze pomarańczowym, żółtym, czerwonym i brązowym, karty obrazkowe przedstawiające pory roku.

Opis aktywności:

1. „Ludzie do ludzi” – powitanie z dziećmi – nauczycielka prosi dzieci o dobranie się w pary i powitanie się daną częścią ciała np. stopą. Dzieci w dwójkach dotykają się swoimi stopami i kolejnymi częściami ciała, wymienianymi przez nauczycielkę. Gdy pojawia się hasło:„Ludzie do ludzi” dzieci szukają nowej pary, z którą znów witają się według tego co mówi nauczycielka. Zabawa trwa trzy zmiany, za każdym razem para wita się 3-4-krotnie wskazanymi częściami ciała.

 2. „Pani Jesień ” – wprowadzenie do tematu zajęć – nauczycielka rozkłada na dywanie pociętą na części kartę obrazkową przedstawiającą Panią Jesień. Prosi dzieci o ułożenie obrazka. Następnie rozmawia z dziećmi na temat jesieni. Kolejno wypowiada zdanie: „Jesień kojarzy mi się z …” podając swoją propozycje zakończenia zdania: Jesień kojarzy mi się z barwnymi liśćmi i chłodnymi porankami. Następnie dzieci kolejno wypowiadają zdanie kończąc je według własnego pomysłu. Zabawę prowadzimy do momentu, aż każde chętne dziecko się wypowie. Na koniec nauczycielka podsumowuje: jesień to jedna z czterech pór roku. Wieczory stają się długie i chłodne. Porankom i wieczorom towarzyszy mgła. Pogoda może być bardzo zmienna. Dzisiaj tj. 22/23 września przypada Pierwszy Dzień Jesieni astronomicznej tzn. że od dzisiaj każdy dzień będzie troszeczkę krótszy od poprzedniego, a noc dłuższa. Pierwszy Dzień Jesieni kalendarzowej wypada zawsze 23 września.

3. „Spadające liście Pani Jesieni” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada chustę animacyjną, dzieci łapią za uchwyty znajdujące się przy chuście. Nauczycielka układa garść liści na chuście animacyjnej. Dzieci napinają chustę animacyjną i zaczynają nią poruszać. Zadaniem dzieci, jest takie poruszanie chustą, aby jak najmniej liści spadło na podłogę. Zabawę prowadzimy około 3 minuty – możemy prosić dzieci o szybkie/wolne/mocne/delikatne poruszanie chustą.

 4. „Gdzie jest więcej?” – zabawa matematyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie /dwie/trzy/cztery sylwety Pani Jesieni, a z liści formuje suknię do każdej z sylwet (każda suknia liczy inną ilość liści). Następnie nauczycielka pyta dzieci: „Która suknia Pani Jesieni liczy najwięcej/najmniej liści?” ( zachęcamy dzieci do szacowania ilości liści, a dopiero później do ich policzenia). Następnie nauczycielka wskazuje dwie suknie Pani Jesieni i zadaje pytanie: „Gdzie jest więcej liści?”. Wybrane dziecko odpowiada i może spróbować dopasować kartonik z odpowiednim znakiem (<, >, =). Nauczycielka zadaje tego typu pytania kilka razy. Następnie prosi o wspólne posprzątanie liści do pojemnika.

5. „Suknia dla Pani Jesieni” – zabawa ruchowa – nauczycielka mocuje na tablicy/ścianie w różnych miejscach sali sylwety Pani Jesieni oraz umieszcza 4 pudełka z liśćmi. Dzieci poruszają się po sali w rytmie muzyki klasycznej np. A. Vivaldi „Jesień”. Na przerwę w muzyce każde dziecko wyciąga z pudełka liść i mocuje do sylwety Pani Jesieni tworząc jej suknię (do przymocowania liści możemy wykorzystać masę mocującą lub taśmę klejącą/klej).  Zabawę prowadzimy do momentu, aż powstaną piękne, barwne suknie.

6. „Jesienna matematyka” – zabawa matematyczna – nauczycielka układa na dywanie kolorowe liście. Następnie zaprasza do siebie kolejne dzieci i wymyśla proste zadania z treścią, a dzieci obrazują je liśćmi.

  • Tomek ma 2 liście żółte oraz 2 liście czerwone. Ile liści ma Tomek?
  • Krysia ma 2 liście zielone i 1 żółty. Jej brat Stefan ma 2 liście pomarańczowe. Kto ma więcej liści Krysia, czy Stefan?
  • Zosia zebrała na spacerze 4 liście. Podarowała Ani 2 liście. Ile liści zostało Zosi?
  • Hania zebrała w lesie 2 liście. Następnie poszła do parku i zebrała jeszcze 2 liście. Ile liści zebrała Hania?

7. „Wirujące liście” – zabawa ruchowa – nauczycielka dzieli dzieci na dwie drużyny poprzez rozdanie im szarf w dwóch kolorach np. zielonym i żółtym. Dzieci z grupy zielonej to „zielone liście”, dzieci z grupy żółtej to „żółte liście”. Dzieci układają swoje szarfy na dywanie i siadają w nich. Gdy nauczycielka gra na flecie, dzieci z grupy „zielonych liści”  wirują swobodnie po sali; gdy gra na bębenku to dzieci  z grupy „żółtych liści” wirują swobodnie po sali. Zabawę prowadzimy 6-krotnie.

8 „Idzie, idzie  – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki. Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści piosenki. Potem dzieci powtarzają za nauczycielką słowa refrenu.

Idzie, idzie

Słońce opaliło nas nas nas,
Do przedszkola wracać czas czas czas.
Przyjaciół powitać
I na lato czekać znów cały rok.

Idzie, idzie jesień tup, tup, tup
Idzie idzie zima, a Ty obrót zrób.
Idzie, idzie wiosna chlap, chlap, chlap,
Idzie, idzie lato pod boczki się złap.

9. „Tup, tup, tup” – zabawa ruchowa – nauczycielka powtarza z dziećmi treść refrenu wykonując przy tym ruchy zgodnie ze słowami piosenki.

Idzie, idzie jesień tup, tup, tup (tupiemy trzykrotnie na każde słowo „tup”)
Idzie idzie zima, a Ty obrót zrób.
(obracamy się)
Idzie, idzie wiosna chlap, chlap, chlap,
(skaczemy obunóż na każde słowo „chlap”)
Idzie, idzie lato pod boczki się złap.
(łapiemy się pod boczki)

Zabawę prowadzimy 3-4-krotnie za każdym razem zwiększając tempo.

10. „Autumn Leaves are Falling Down” -– słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje kartki w odpowiednich kolorach, dzieci próbują śpiewać piosenkę.

 11. „What is your favorite season?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające pory roku nazywając je: summer, autumn, winter, spring – dzieci powtarzają po niej. Następnie nauczycielka zadaje pytanie: „What is your favorite season?”. Jeśli zajdzie taka potrzeba nauczycielka zadaje pytanie po polsku: „Jak jest twoja ulubiona pora roku?”, następnie jeszcze raz wypowiada je w języku angielskim. Staramy się, aby dzieci odpowiadały na pytanie pełnym zdaniem np. „My favorite season is .. autumn/winter”. Jeżeli nie pamiętają nazwy pory roku, wskazują daną kartę obrazkową, inne dzieci/nauczycielka nazywają ją, a następnie wszyscy wspólnie powtarzają nazwę. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie dzieci wezmą w niej udział.

Załączniki:

Karta obrazkowa A4 do zabawy „Pani Jesień”
Karta obrazkowa A3 do zabawy „Pani Jesień” do druku na dwóch kartkach A4
Karta obrazkowa A2 do zabawy „Pani Jesień” do druku na czterech kartkach A4
Sylwety A3 do zabaw: „Gdzie jest więcej?” i „Suknia dla Pani Jesieni” do druku na dwóch kartkach A4
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie SukniaPaniJesieni.jpg
Karty obrazkowe do zabawy „What is your favorite season?”
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Seasons.jpg

Plakat „Pierwszy Dzień Jesieni”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=MR9XZQG7F-4 – muzyka klasyczna do zabaw „Suknia dla Pani Jesieni”, „Ukryte kasztany” i „Wirujące liście”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=Ez6XoYYM4Go – piosenka „Idzie, idzie”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=Co-gRUgMSfI – piosenka „Orange, Yellow, Red and Brown”

Dodaj komentarz