Wakacyjne wspomnienia – Dzieci Młodsze – Pamiątki z wakacji

Przedszkolaki zastanowią się, co oznacza słowo „pamiątka”. Spróbują rozpoznać pamiątki poprzez dotyk, a także posegregować je według ich pochodzenia.

Pomoce dydaktyczne:

piosenka „Jedzie pociąg”, pamiątki, karton/worek/torebka, karty obrazkowe przedstawiające morze, jezioro, góry, chusta animacyjna, piosenka „Kropelka złotych marzeń”, piosenka „Make a circle”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Powitaj swoje ciało” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w rozsypce na dywanie. Nauczycielka zaprasza dzieci do powitania części ciała poprzez pomachanie ręką np.

  • do główki – mówimy: „dzień dobry główko”
  • do kolana – mówimy: „dzień dobry kolano
  • do brzucha – mówimy: „dzień dobry brzuszku”
  • do stopy – mówimy: „dzień dobry stopo”

2. „Pamiątki” – pogadanka – nauczycielka pyta dzieci, jak nazywają się przedmioty, które przywozimy z podróży, z wakacji (pamiątki). Następnie prosi dzieci, by zastanowiły się i odpowiedziały, po co nam są pamiątki i jakie mogą one być. Po wypowiedziach dzieci, dopowiada/podsumowuje, że przypominają nam o miejscach, które odwiedziliśmy. Mogą to być zabawki, biżuteria, ubrania, dekoracje do domu, a nawet regionalne przysmaki. Często swoim kształtem przypominają odwiedzony przez nas obiekt. To także pocztówki czy obrazy, na których widzimy miejsca, w których byliśmy. Pamiątki kupujemy nie tylko dla siebie, ale również dla bliskich, których z nami nie było w danym miejscu.

3. „Jedzie pociąg” – zabawa ruchowa – nauczycielka włącza piosenkę „Jedzie pociąg”, a dzieci ustawiają się za nią w „pociąg” i wykonują ruchy zgodnie z piosenką:

Jedzie pociąg, jedzie pociąg, (poruszamy się po sali w „pociągu”)
a w pociągu dzieci.
Jadą, jadą na wycieczkę,
słonko jasno świeci.

Pierwszy wagon: hop (zatrzymujemy się i robimy podskok)
Drugi wagon: tup, tup
(tupiemy)
Trzeci wagon: klap, klap, klap
(klaszczemy)
Pociąg jedzie w świat.

Zabawę powtarzamy 3 razy.

4. „Dotknij i zgadnij” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka wkłada przyniesione przez dzieci pamiątki do worka, torebki prezentowej lub kartonu. Po kolei przewiązuje apaszką oczy chętnym dzieciom, które wyjmują jeden z przedmiotów i poprzez dotyk próbują odgadnąć, co to jest. Następnie odsłaniają oczy, nazywają przedmiot i przekazują go właścicielowi.

5. „Mewa zbiera muszelki” – zabawa ruchowa – dzieci jedną ręką trzymają chustę animacyjną, w drugiej ręce mają swoją pamiątkę. Maszerują wkoło, a na hasło nauczycielki: „Mewa zbiera muszelki <tu wymienia kolor>”, dzieci z pamiątką w danym kolorze chowają się pod chustę. Po chwili wracają na zewnątrz. Zabawę powtarzamy tyle razy, by każde dziecko miało okazję znaleźć się pod chustą.

6. „Skąd to masz?” – zabawa dydaktyczna – dzieci ponownie siadają w kręgu i kładą na środku dywanu swoje pamiątki. Nauczycielka rozkłada, znane już obrazki – „morze”, „góry”, „jezioro” – dzieci wspólnie je nazywają. Następnie wskazane osoby podchodzą wybierają jeden przedmiot (nie można wybrać swojej pamiątki) i kładą pod obrazkiem z miejscem, z którego ich zdaniem on pochodzi – mogą odłożyć również z boku, jeśli uważają, że pamiątka pochodzi np. z miasta lub ze wsi, która nie leży nad morzem, jeziorem ani w górach. Starają się uzasadnić, dlaczego tak myślą, a następnie właściciele informują, czy mieli rację i skąd rzeczywiście mają daną pamiątkę.

7. „Muszelki-kumpelki” – zabawa ruchowa – dzieci siedzą na chuście, trzymając w rękach swoje pamiątki. Nauczycielka wymienia dwa kolory i osoby, które mają pamiątki w tych kolorach mają za zadanie obiec chustę i zamienić się miejscami. Zabawę powtarzamy tak, by każde dziecko miało okazję zmienić miejsce.

8. „Przelicz” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozdaje zestaw kilku pamiątek na trzy osoby. Każda grupa po kolei liczy na głos swoje przedmioty. Na koniec nauczycielka pyta, która grupa ma najwięcej, a która najmniej pamiątek. Następnie nauczycielka prosi, by każda grupa podniosła do góry np. ich największą/najmniejszą/ najbardziej kolorową pamiątkę/pamiątkę z gór/z nad morza/ najcięższą/najlżejszą.

9. „Kolory” – zabawa ruchowa – dzieci trzymając swoje pamiątki poruszają się po sali w rytmie piosenki „Kropelka złotych marzeń. Na przerwę w muzyce nauczycielka wypowiada zdanie, a dzieci, które mają pamiątki w kolorze wymienionym przez nauczycielkę, wykonują to, o czym ona powie, np.:

  • „Kolor zielony robi trzy podskoki”
  • „Kolor czerwony robi obrót”
  • „Kolor czarny obiega salę”
  • „Kolor żółty robi trzy przysiady”
  • „Wszystkie kolory robią 5 pajacyków”

Zabawę powtarzamy tak, by każde dziecko miało okazję wykonać przynajmniej jeden ruch.

10. „Make a circle” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje odpowiednie ruchy, dzieci próbują śpiewać piosenkę i ilustrować ją ruchem.

11. „Simon says” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka wraz z dziećmi siedzi w kręgu i rozkłada karty obrazkowe nazywając je wspólnie z dziećmi. Następnie grupa wstaje, a chętna osoba wchodzi do środka koła, losując od nauczycielki kartę. Mówi: „Simon says…” i pokazuje wylosowaną kartę, a grupa ma za zadanie wykonywać przedstawiony na niej ruch. Jeśli potrafi, to może ją nazwać. Następnie oddaje kartę nauczycielce, która odkłada ją na bok, a do środka wchodzi inne dziecko, także losując kartę i przedstawiając ją grupie. Zabawę powtarzamy przynajmniej do momentu pojawienia się wszystkich kart.

Załączniki:

Karty obrazkowe do zabawy „Skąd to masz?”
Karty obrazkowe do piosenki „Make a circle”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=L9axnfRnTbA – piosenka „Jedzie pociąg” do zabawy „Jedzie pociąg”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=LxOSF8IDYTo – piosenka „Kropelka złotych marzeń”
  3. https://supersimple.com/song/make-a-circle/ – piosenka „Make a circle”

Dodaj komentarz