Przedszkolaki obchodząc Dzień Przyjaciela wysłuchają wiersza „Przyjaciel”, a podczas zabawy z piłką podadzą cechy przyjaciela. Wykonają prezent „Serce dla przyjaciela” oraz nauczą się pierwszej zwrotki i refrenu piosenki „Podajmy sobie ręce”.
Pomoce dydaktyczne:
wiersz „Przyjaciel”, piosenka „Serduszko przyjaźni”, piłka, pisaki, paski czerwonej bibuły, piosenka „Narysuje dziś serduszko”, serduszka wycięte z tektury/kartki technicznej, czerwona farba, pędzle, kubeczki z wodą, czerwony papier, ruchome oczka, czarne druciki kreatywne, klej, pluszowe serce/emblemat serca, piosenka „Podajmy sobie ręce”, piosenka „Will You Be a Friend of Mine”, karty obrazkowe do piosenki, zdjęcie przyjaciela/przyjaciółki.
Opis aktywności:
1. „Iskierka przyjaźni” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole i łapią się za dłonie. Nauczycielka mówi: „Iskierka przyjaźni, którą puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk” i ściska dłoń osoby po swojej prawej lub lewej stronie. Ta osoba ma za zadanie ścisnąć dłoń kolejnej osoby itd., aż do ściśnięcia dłoni nauczycielki z drugiej strony. Wtedy mówi ona: „Iskierka przyjaźni krąg zatoczyła i do mych rąk powróciła”.
2. „Przyjaciel” – słuchanie wiersza J. Koczanowskiej – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta wiersz.
Przyjaciel
Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tobą jest
gdy coś się nie powiedzie.
Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza i doświadczeń własnych dzieci:
- Czy żeby być szczęśliwym trzeba mieć stu przyjaciół?
- Ilu wystarczy?
- Kto to jest przyjaciel?
- Czy przyjaciel jest z nami tylko wtedy gdy wszystko jest dobrze?
- Czy Wy macie swojego przyjaciela?
- Jak razem spędzacie czas?
Kolejno nauczycielka informuje, że dzisiaj tj. 9 czerwca obchodzimy Dzień Przyjaciela. Ten dzień został stworzony po to, byśmy pamiętali jak ważna jest przyjaźń. W tym dniu możemy podziękować naszemu przyjacielowi za to, że zawsze jest obok, że bawi się z nami, ale i pociesza, jeśli jesteśmy smutni.
3. „Serduszko przyjaźni” – zabawa ruchowa do piosenki – nauczycielka włącza piosenkę „Serduszko przyjaźni” i wykonuje czynności zgodnie ze słowami piosenki, dzieci próbują naśladować.
Wysoko podnoszę ręce: i raz, i dwa, o tak! (podnosimy ręce do góry i klaszczemy trzy razy)
A z nich układam serce, bo to przyjaźni znak. (tworzymy serce z dłoni i poruszamy nimi do przodu i do tyłu)
I wiem, że wśród przyjaciół nie jestem nigdy sam. (wskazujemy na wszystkich w koło i przecząca kiwamy palcem wskazującym)
Rozejrzę się dokoła i tobie rękę dam. (rozglądamy się na prawo i na lewo i podajemy rękę osobie obok)
Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra! (dobieramy się w pary i kręcimy się w koło)
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.
Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra!
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.
Wysoko podnoszę ręce: i raz, i dwa, o tak! (podnosimy ręce do góry i klaszczemy trzy razy)
A z nich układam serce, bo to przyjaźni znak. (tworzymy serce z dłoni i poruszamy nimi do przodu i do tyłu)
Przyjaciół znowu szukam, na sali wielki ruch, (rozglądamy się na prawo i na lewo)
jesteśmy już we czwórkę, choć przedtem było dwóch. (dwie pary łączą się i tańczą razem w kółeczku)
Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra! (tańczmy czwórkami w kółeczku)
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.
Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra!
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.
4. „Jaki powinien być przyjaciel?” – zabawa dydaktyczna – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka trzyma w rękach piłkę i rozpoczyna zabawę mówiąc: „Przyjaciel powinien być…” i kończy je według własnego pomysłu. Dzieci, które są chętne do wypowiedzenia zdania i dokończenia go według własnego pomysłu, podnoszą rękę, a nauczycielka rzuca do nich piłkę. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci wezmą w niej udział.
5. „Serduszko przyjaźni” – zabawa ruchowa do piosenki – nauczycielka włącza piosenkę „Serduszko przyjaźni” i wykonuje czynności zgodnie ze słowami piosenki, dzieci próbują naśladować.
6. „Serce dla przyjaciela” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i omawia jak należy wykonać pracę plastyczną (malujemy serca czerwoną farbą, przyklejamy oczka i uśmiech i tworzymy rączki składając paski czerwonego papieru w harmonijkę). Kolejno zaprasza dzieci do stolików na których przygotowane są materiały do wykonania pracy plastycznej. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje laurki.
- Malujemy czerwoną farbą duże serce i dwa małe serduszka – odkładamy do wyschnięcia
- Składamy paski czerwonego papieru w harmonijkę
- Przyklejamy małe serduszka z jednej strony pasków
- Drugą stronę pasków podklejamy pod duże serce
- Naklejamy oczka i uśmiech z drucika kreatywnego
- Prezent dla przyjaciela gotowa 😉
7. „Mam serduszko” – zabawa ruchowa – nauczycielka wybiera jedno dziecko, któremu przekazuje pluszowe serce/emblemat serca. Pozostałe dzieci siedzą w kole i śpiewają piosenkę: ,,Mam serduszko” na melodię piosenki ,,Mam chusteczkę haftowaną”. W czasie trwania piosenki dziecko z sercem spaceruje w środku koła. Na koniec piosenki podaje je wybranej przez siebie osobie. Dzieci przytulają się i w środku koła zostaje wybrana osoba, a osoba wcześniej wybierająca dołącza do kółeczka.
Mam serduszko, wielkie serce, spójrz jakie czerwone.
Kogo kocham, kogo lubię, rzucę w jego stronę.
Ciebie kocham, Ciebie lubię, Ciebie pocałuję.
A czerwone dziś serduszko Tobie podaruję!
Zabawę prowadzimy 4-5 razy. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku/jutro.
8. „Podajmy sobie ręce” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki. Nauczycielka zachęca, by za każdym razem, gdy usłyszą: „podajmy sobie ręce”, złapali się za ręce i po chwili je puścili.
Podajmy sobie ręce
Chociaż świat dokoła
dziwny jest i wielki,
a my tacy mali,
mali jak kropelki.
Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.
Kiedy nagle z bajki
zniknie dobra wróżka,
kiedy szary smutek
wpadnie do fartuszka.
Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.
Choć nas czasem dzielą
nieprzebyte góry,
nieskończone drogi,
zachmurzone chmury.
Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.
Po wysłuchaniu nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści piosenki:
- O czym była ta piosenka?
- Jaki był świat z piosenki?
- Czemu mamy „podać sobie ręce?”
Następnie nauczycielka wyjaśnia, że piosenka mówi o tym, że nie zawsze jesteśmy weseli, czasem dzieją się rzeczy dziwne i smutne, często się ze sobą kłócimy, ale ważne, by w tym wszystkim być razem, bo to jest naszą największą siłą i może odgonić wszystkie smutki. Kolejno wszyscy wspólnie powtarzają tekst pierwszej zwrotki i refrenu.
9. „Nie jestem sam” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Podajmy sobie ręce”. Podczas refrenu szybko dobierają się w pary, podając ręce najbliżej stojącym kolegom/koleżankom i tańczą w koło. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
10. „Will You Be a Friend of Mine” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje czynności zgodnie ze słowami piosenki. Dzieci próbują śpiewać piosenkę i naśladują czynności.
11. „What’s your best friend’s name?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie zdjęcie przyjaciela, mówiąc: „In the picture you can see my best friend. Her name is Zosia. What’s your best friend’s name?” (jeśli występuje problem ze zrozumieniem nauczycielka tłumaczy na język polski: „Na zdjęciu widzicie moją najlepszą przyjaciółkę. Ona ma na imię Zosia. Jak ma na imię twój najlepszy przyjaciel? – następnie tłumaczy jeszcze raz na język angielski). Kolejno każdemu dziecku zadaje pytanie: What’s your best friend’s name? – staramy się, aby dzieci odpowiadały pełnym zdaniem: My best friend’s name is …(Rafał).
Załączniki:
Szablony do pracy plastycznej „Serce dla przyjaciela”
Karty obrazkowe do piosenki „Will You Be a Friend of Mine”
Emblemat serca do zabawy „Mam serduszko”
Plakat „Dzień Przyjaciela”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=-viYE8ZHMCY – piosenka „Serduszko przyjaźni” do zabawy „Serduszko przyjaźni”
- https://www.notimeforflashcards.com/2009/02/3-hugs-a-day.html – pomysł na pracę plastyczną „Serce dla przyjaciela”
- https://www.youtube.com/watch?v=c5BUDCWme_k – piosenka „Podajmy sobie ręce”
- https://www.youtube.com/watch?v=ttYQTqgwteI – piosenka „Will You Be a Friend of Mine”