Kraina emocji – Dzieci Młodsze – Gdy się smucę

Przedszkolaki porozmawiają na temat emocji, a dokładnie jednej z nich – smutku. Dzieci opowiedzą jakie sytuacje wywołują u nich smutek oraz dowiedzą się jak sobie radzić ze smutkiem. Poćwiczą również rozpoznawanie i nazywanie emocji oraz nauczą się drugiej zwrotki piosenki „Jeżeli Ci wesoło”.

Pomoce dydaktyczne:

muzyka „Wesoła muzyka klasyczna dla dzieci”, bębenek, wiersz „Psie smutki”, tamburyn, karty obrazkowe przedstawiające emocje, napisy: smutek, radość, złość, bębenek, piosenka „Jeżeli Ci wesoło”, piosenka „If you’re happy”, szarfy.

Opis aktywności:

1. „Witają się paluszki” – powitanie z dziećmi – dzieci stoją w rozsypce na dywanie, nauczycielka wskazuje na swoją dłoń i nazywa poszczególne palce, a następnie mówi, że dziś przywitamy się np. kciukami/palcami serdecznymi/wskazującymi/środkowymi/małym. Dzieci chodząc po sali, witają się wybranymi palcami ze spotkanymi osobami.

2. „Twój dzisiejszy nastrój” – rozmowa z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka kolejno pyta dzieci o dzisiejszy nastrój: „Jaki jest twój dzisiejszy nastrój?” i bez względu na odpowiedź dopytuj: „Dlaczego?”, „Co się stało?”, „Co się wydarzyło?”, „Czy codziennie masz jaki nastrój?”

3. „Rozwesel misia” – zabawa ruchowa – nauczycielka wybiera jedno dziecko „Misia”, który zajmuje miejsce  w środku koła. Miś jest smutny, a zadaniem pozostałych dzieci jest rozweselenie misia. Metoda i technika dowolna (dzieci mogą biegać, skakać, robić głupie miny). Miś ma się uśmiechnąć lub zaśmiać – oczywiście Miś jak najdłużej stara się pokazywać smutną minę. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dłużej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku/ jutro.

4. „Smutek – czyli co?” – pogadanka z dziećmi – nauczycielka zadaje dzieciom pytanie: „Co to jest smutek?” – dzieci odpowiadają na pytanie. Następnie nauczycielka informuje/podsumowuje:

Smutek – to żal, przykrość, przygnębienie. Podczas przeżywania smutku często pojawiają się u nas łzy. Oczekujemy, wtedy wsparcia od drugiej osoby, przytulenia.

5. „Pociesz mnie” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali przy dźwiękach muzyki np. „Wesoła muzyka klasyczna dla dzieci”. Gdy muzyka ucichnie dzieci nawzajem się przytulają. Zabawę powtarzamy 5-krotnie.

6. „Psie smutki” – słuchanie w wersji muzycznej wiersza Jana Brzechwy „Psie smutki” – dzieci siedzą wygodnie na dywanie i uważnie słuchają nagrania. Po wysłuchania nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza i przeżyć własnych dzieci:

  • Jakie powody do smutku miał pies z wiersza?
  • Co sprawiło, że pies z wiersza nie miał już smutków?
  • A czy wy czasem macie powody do smutku?
  • Jak sobie radzicie ze smutkiem?

Jako podsumowanie nauczycielka mówi, że czasem wystarczy dobre słowo, gest, przytulenie, aby komuś poprawić humor, dać wsparcie w trudnej sytuacji. Jeżeli sami sobie chcemy poprawić humor możemy przypomnieć sobie fajną sytuację z naszego życia np. wakacje/spędzanie czasu z rodzicami/przyjaciółmi, możemy zaśpiewać wesołą piosenkę albo pobawić się ulubioną zabawką.

7. „Radość i smutek” – zabawa ruchowa –  dzieci poruszają się po sali w rytmie wgrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Gdy nauczycielka pokaże smutną minkę – dzieci kucają, a gdy wesołą – dzieci skaczą jak najwyżej potrafią. Zabawę powtarzamy 4-6-krotnie.

8. „Nazywamy emocje” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka układa na dywanie karty obrazkowe przedstawiające emocje nazywając je. Kolejno odwraca karty tak, aby dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie zaprasza kolejne dzieci, by odsłaniały karty i mówiły co się na nich znajduje – następnie dzielimy nazwy emocji na sylaby.

9. „Sposób wyrażania emocji” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywany przez nauczycielkę na bębenku. Na przerwę w grze nauczycielka pokazuje kartę obrazkową z poprzedniej zabawy, a dzieci nazywają przedstawioną na niej emocję i odzwierciedlają ją za pomocą mimiki. Zabawę prowadzimy 6-krotnie.

10. „Jeżeli Ci wesoło” – nauka piosenki – nauczycielka rozdaje dzieciom instrumenty muzyczne. Włącza muzykę i wraz z dziećmi gra na instrumencie podczas słów: „Jeżeli Ci wesoło i dobrze bawisz się”. Następnie dzieci powtarzają za nauczycielką słowa trzech ostatnich wersów piosenki.

11. „Jeżeli Ci wesoło” – improwizacja ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki „Jeżeli Ci wesoło”.

12. „If you’re happy” – śpiewanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają piosenkę i wykonują odpowiednie czynności.

13. „Show me your emotions” – zabawa językowo – dydaktyczna – nauczycielka wypowiada nazwy poszczególnych emocji pokazując szarfy w różnych kolorach. Następnie dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na bębenku. Gdy nauczycielka powie słowo np. „happy” wszyscy przybiegają do szarfy koloru żółtego; angry – czerwonego; scared –niebieskiego; sleepy – zielonego. Zabawę prowadzimy 8-krotnie. 

Załączniki:

Karty do zabawy „Radość i smutek”
Karty obrazkowe do zabaw: „Nazywamy emocje” i „Sposób wyrażania emocji”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Xu2WgiOi56I – muzyka klasyczna do zabawy „Pociesz mnie”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=PiWly7xSwYM – wiersz „Psie smutki”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=T5UoFi8JszM&ab – piosenka „Jeżeli Ci wesoło”
  4. https://supersimple.com/song/if-youre-happy/ – piosenka „If you’re happy”

Dodaj komentarz