Przedszkolaki sprawdzą swoją wiedzę teoretyczną na temat dbania o zdrowie podczas zabawy „Prawda-fałsz”. Poćwiczą i utrwalą prawidłowe nawyki i zachowania wykonując zestaw ćwiczeń gimnastycznych, przyrządzając pełne witamin koreczki owocowe i warzywne, a także samodzielnie przygotowując ubranie na spacer.
Pomoce dydaktyczne:
piosenka na powitanie „Wszyscy są, witam Was”, przedmioty do zabawy „Babula zgadula” np. mydło, szczotka do włosów, szczoteczka do zębów, szampon, gąbka, owoce, warzywa, woreczek gimnastyczny, skakanka, krążek itp., piosenka „Gimnastyka Smyka”, wiersz „Zdrowie mam, bo o siebie dbam”, lizaki z wesołą i smutną buźką (patyczki z przyklejonymi zalaminowanymi buźkami), pachołki, krążki, marchewki, ziemniaki, jabłka patyczki do koreczków, miseczki, owoce, warzywa, piosenka „Walking Walking”, chusta animacyjna.
Opis aktywności:
1. „Wszyscy są witam Was” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stojąc w kole śpiewają i wykonują kolejne czynności:
Wszyscy są, (zataczamy ręką krąg)
witam was! (rozkładamy ręce w geście powitania)
Zaczynamy już czas! (wskazujemy zegarek na ścianie)
Jestem ja, (wskazujemy na siebie)
jesteś ty, (wskazujemy na wybraną osobę)
raz, dwa trzy! (trzy razy klaszczemy w dłonie)
2. „Babula-zgadula” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka umieszcza w worku/pudełku różne przedmioty związane ze zdrowiem, dzieci kolejno podchodzą wkładają ręce do worka/pudełka i za pomocą dotyku próbują odgadnąć co to za przedmiot i do czego służy. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie dzieci wezmą w niej udział.
3. „Gimnastyka Smyka” – zabawa ruchowa ze śpiewem – dzieci śpiewają piosenkę jednocześnie wykonując czynności zgodnie ze słowami piosenki „Gimnastyka Smyka”.
4. „Zdrowie mam, bo o siebie dbam” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza – nauczycielka wypowiadając słowa wiersza pokazuje odpowiednie czynności, dzieci naśladują:
Dbam o siebie, ręce myje, (pokazujemy na siebie, naśladujemy mycie rąk)
zęby, buzię oraz szyję. (naśladujemy mycie zębów, buzi i szyi)
Kąpie w wannie po dniu całym, (naśladujemy mycie gąbką)
by zarazki pospadały. (strzepujemy dłońmi zarazki z rąk)
I odżywiam się też zdrowo! (głaszczemy się po brzuchu)
Zdrowo znaczy kolorowo. (pokazujemy kciuki do góry)
Przy jedzeniu nie grymaszę, (kręcimy głową i wskazującym palcem)
jem warzywa oraz kaszę. (naśladujemy jedzenie)
Na spacery, co dzień chodzę, (maszerujemy po sali)
przy pogodzie, niepogodzie. (dłońmi rysujemy w powietrzu okręg, opuszczamy ręce z góry na dół poruszając paluszkami – naśladujemy spadający deszcz)
Nie przegrzewam się, nie ziębię, (wachlujemy się dłońmi przy twarzy, chuchamy w dłonie)
mam ubranie odpowiednie. (pokazujemy ubranie z góry na dół)
Gimnastyka to podstawa, (robimy pajacyka)
więc z ochotą ją uprawiam. (robimy szeroki uśmiech)
Na rowerze jeżdżę sobie, (kładziemy się na plecach i ruszamy nogami – robimy „rowerek”)
albo tańczę – sport to zdrowie! (wstajemy i robimy obrót, a następnie wyskok do góry)
5. „Prawda-fałsz” – zabawa dydaktyczna podsumowująca wiedzę o zdrowiu – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole na dywanie. Każde dziecko ma przed sobą dwa lizaki – z wesołą i smutną buźką. Nauczycielka czyta po kolei zdania. Jeżeli dzieci uważają, że zdanie jest prawdziwe podnoszą do góry lizaka z uśmiechniętą buźką, jeżeli zdanie jest fałszywe podnoszą do góry lizaka ze smutną buźką. Jeżeli nie wszystkie dzieci podniosą odpowiednie lizaki, pytamy, dlaczego tak wybrały? Za każdym razem, gdy zdanie jest fałszywe rozmawiamy o prawidłowej odpowiedzi.
Przykładowe zdania do zabawy:
- Zarazki to organizmy niewidoczne gołym okiem powodujące choroby. (prawda)
- Jarzyny to inaczej owoce. (fałsz – warzywa)
- Należy kichać w zgięty łokieć. (prawda)
- Zęby myjemy mydłem. (fałsz – pastą do zębów)
- Sen jest ważny dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. (prawda)
- Długie oglądanie telewizji jest bardzo zdrowe. (fałsz – możemy oglądać telewizję, ale jak najkrócej, lepiej wyjść na spacer lub plac zabaw)
- Aby być zdrowym należy jeść dużo owoców i warzyw. (prawda)
- Gdy pada śnieg zakładamy sandały. (fałsz – sandały zakładamy, gdy jest ciepło, w zimie musimy mieć odpowiednie, zabudowane, nieprzemakalne obuwie)
- Jesienią nie spędzamy czasu po za domem. (fałsz – o każdej porze roku aktywność fizyczna na świeżym powietrzu jest bardzo ważna)
- Ręce wystarczy przepłukać wodą, aby były czyste. (fałsz – ręce myjemy dokładnie mydłem)
6. „Gimnastyka smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniami nauczyciela.
- ,,Spacer” – dzieci spacerują po sali wdychając powietrze nosem, wydychając ustami.
- „Zdrowa olimpiada” – nauczycielka dzieli dzieci na dwie drużyny np. poprzez odliczanie do dwóch. Drużyny ustawiają się w dwóch rzędach na linii startu. W odległości ok. 5 m, naprzeciwko drużyn, stoją dwa pachołki:
* Pierwsze dziecko w rzędzie dostaje do ręki marchewkę. Na sygnał nauczycielki np. gwizdek biegnie, omija pachołek, wraca do swojej drużyny i przekazuje marchewkę następnemu zawodnikowi, który pokonuje tę samą trasę.
* Na wyznaczonej wcześniej trasie nauczycielka kładzie dwa krążki. Pierwszy zawodnik otrzymuje dwa ziemniaki. Biegnąc, wkłada po jednym ziemniaku do krążków, omija pachołek, wracając zbiera ziemniaki i przekazuje je kolejnemu zawodnikowi.
* Należy zmniejszyć dystans na ok. 2, 3 m. Pierwszy uczestnik dostaje jabłko. Ustawia się na linii startu w podporze tyłem, kładzie jabłko na brzuchu i w tej pozycji dobiega do pachołka, omija go, wraca do swojej drużyny i przekazuje jabłko następnemu zawodnikowi. Wygrywa drużyna, która najszybciej i najdokładniej pokona wyznaczoną trasę. - ,,Wycieczka rowerowa” – dzieci kładą się na plecach z ugiętymi kolanami, ręce leżą na podłodze zgięte w łokciach (skrzydełka). Na hasło Nauczycielki: „Jedziemy na wycieczkę!” – dzieci unoszą nogi i zataczają stopami kółka jak przy jeździe na rowerze. Na hasło: „Odpoczynek!” – wracają do poprzedniej pozycji. Zabawa trwa 3–5 minut.
- ,,Równowaga” – dzieci ustawiają się w klęku podpartym. Na hasło nauczycielki: „Równowaga!” – wyciągają do przodu prawą rękę, a do tyłu lewą nogę (kończyny powinny być wyprostowane). Wytrzymują tak 3–5 sekund, po czym wracają do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy ze zmianą kończyn.
- ,,Zdrowa kąpiel” – dzieci leżą na brzuchu, dłonie pod brodą, łokcie szeroko. Na sygnał: „Myjemy włosy!” – podnoszą przednią część ciała (głowę, ręce) i naśladują czynność mycia włosów. Na hasło: „Odpocznij!” – wracają do pozycji wyjściowej. Inne hasła: „Myjemy buzię!/Płuczemy włosy!/Nakładamy odżywkę!” itp. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.
- ,,Kto to mówi?” – zabawa uspokajająca – dzieci siadają w kole w siadzie skrzyżnym. Jedno dziecko, które będzie musiało odnaleźć osobę, która wydaje dźwięki, stoi w środku koła i zakrywa oczy. Nauczycielka wyznacza osobę, która będzie wydawała jakieś dźwięki, tak, by osoba stojąca w kole nie zorientowała się, skąd one dobiegają. Kiedy „wydający dźwięk” zostanie odnaleziony, następuj zmiana ról.
7. „Koreczki warzywne i owocowe” – przygotowywanie koreczków – nauczycielka zaprasza dzieci do wymycia rąk i zajęcia miejsca przy stolikach. Na stolikach znajdują się produkty potrzebne do wykonania koreczków. Kolejno nauczycielka tłumaczy i pokazuje jak należy wykonać koreczki.
Pomysły na koreczki warzywne i owoce możesz znaleźć tutaj, tutaj i tutaj.
Dzieci mogą zjeść koreczki zamiast drugiego śniadania.
8. „Walking Walking” – śpiewanie i piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają i wykonują poszczególne aktywności.
9. „Umiem ubrać się odpowiednio do pogody” – przygotowanie do spaceru/wyjścia na plac zabaw – nauczycielka prosi dzieci o ubranie się odpowiednio do pogody. Zwraca uwagę dzieci, że nie wszystkie części garderoby znajdujące się w ich półeczkach są potrzebne i adekwatne do dzisiejszej pogody. Dzieci muszą zastanowić się co wybrać, aby ubrać się tak, by nie zmarznąć i by się nie przegrzać. Oczywiście nauczycielka pomaga, jeśli jest taka potrzeba – stara się jednak rozmową i zadawaniem pytań naprowadzić dziecko na samodzielny, właściwy wybór odpowiedniego ubrania. Chwalimy dzieci za prawidłowo wybrane części garderoby.
10. „Spacer i zabawy zorganizowane i dowolne na placu zabaw” – dobrze, by w tym dniu wybrać się zarówno na spacer, jak i na plac zabaw – przypominając dzieciom, że aktywność na świeżym powietrzu jest bardzo ważna dla zachowania zdrowia. Na spacer wybieramy się nawet, gdy pada deszcz/śnieg. Jeżeli pogoda pozwala na zabawy na świeżym powietrzu organizujemy dzieciom kilka zabaw ruchowych np. z wykorzystaniem chusty animacyjnej, a następnie dajemy dzieciom czas na zabawy dowolne.
Załączniki:
Mniejsze lub większe buźki do stworzenia lizaków do zabawy „Prawda-fałsz”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA – piosenka na powitanie „Wszyscy są, witam Was”
- https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8 – piosenka „Gimnastyka Smyka”
- https://eduzabawy.com/wierszyki/agata-dziechciarczyk/zdrowie-o-dbam/ – wiersz do zabawy „Zdrowie mam, bo o siebie dbam”
- https://magdulek79.blogspot.com/2017/12/owocowe-jezyki-kolorowe.html – „Jeżyk” – koreczki owocowe
- http://wegepedia.pl/weganskie-koreczki-rajskie-ptaki/ – „Rajskie ptaki” – koreczki warzywne
- https://www.kuchnia-domowa.pl/przepisy/przystawki-przekaski/341-ogorkowy-krokodyl – „Ogórkowy krokodyl” – prosta i fajna podstawa na koreczki
- https://cdw.edu.pl/25-najbardziej-przydatnych-zabaw-z-chusta-animacyjna/ – pomysły na zabawy ruchowe z chustą animacyjną