Jesienią dbamy o zdrowie – Dzieci Młodsze – Ruch to zdrowie

Przedszkolaki porozmawiają o różnych dyscyplinach sportowych i aktywnościach fizycznych, głównie tych, które można uprawiać jesienią. Poćwiczą orientację w przestrzeni poprzez zabawy dydaktyczne i ruchowe, a także nauczą się pierwszej zwrotki piosenki „Gimnastyka Smyka”.

Pomoce dydaktyczne:

karty obrazkowe przedstawiające rożne rodzaje aktywności fizycznej, kolorowa kartka A3 z wyciętą dziurką, tamburyn, krążki/obręcze w dwóch kolorach, szarfy w dwóch kolorach, frotki/gumki/bransoletki, woreczki gimnastyczne, dowolna muzyka, piosenka „Gimnastyka Smyka”, piosenka „Walking Walking”.

Opis aktywności:

1. „Witam wszystkich Was” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Witam wszystkich Was (machamy do wszystkich)
w ten radosny czas (szeroko uśmiechamy się)
jedną ręką pomachamy,
(machamy jedną ręką)
jednym oczkiem pomrugamy (puszczamy oczko)
teraz sobie podskoczymy
(wysoko podskakujemy)
i cichutko już siedzimy. (siadamy na dywanie)

2. „Aktywności fizyczne” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie jedną z kart obrazkowych przedstawiających różne rodzaje aktywności fizycznej – przykrytą kolorową kartką A3 z wyciętą dziurką. Nauczycielka przesuwa kartkę tak, by powoli odsłaniać różne części obrazka, a dzieci próbują odgadnąć co znajduje się na obrazku. Jeżeli dzieci odgadną, odkrywamy cały obrazek, Po odkryciu każdego obrazka w całości nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat widoczny na obrazku. Następnie zadaje dzieciom pytania:

  • Jakie aktywności fizyczne można uprawiać jesienią?
  • Jakie są wasze ulubione sporty?
  • Czy macie jakichś ulubionych sportowców? Jakie dyscypliny uprawiają?
  • Czy ruch jest zdrowy?
  • Czy uprawiacie jakiś sport?

3. „Różne sporty” – zabawa ruchowa – podczas, gdy nauczycielka gra na tamburynie dzieci biegają po sali, na przerwę w grze wykonują czynności zgodnie z obrazkiem pokazywanym przez nauczycielkę.

4. „Lewa – prawa” – zabawa matematyczna – nauczycielka układa na dywanie krążki/obręcze w ilości odpowiadającej liczbie dzieci, a następnie rozdaje dzieciom szarfy i frotki/gumki/bransoletki. Dzieci zakładają szarfy i udają się krążków/obręczy w kolorze szarfy. Następnie nauczycielka wyjaśnia i jednocześnie pokazuje dzieciom, co mają robić:

  • tupiemy mocno nogami,
  • podskakujemy 5 razy,
  • dotykamy klatki piersiowe, by poczuć gdzie bije nasze serce
  • zakładamy frotkę na lewą rękę czyli tę, która jest bliżej serca
  • podnosimy do góry lewą rękę,
  • lewą ręką dotykamy lewego ucha,
  • lewą ręką dotykamy lewego kolana,
  • wyciągamy lewą rękę w lewą stronę,
  • robimy trzy kroki w lewo,
  • wracamy do obręczy/krążka
  • podnosimy do góry prawą rękę,
  • prawą ręką dotykamy prawego oka,
  • prawą ręką dotykamy prawej stopy,
  • wyciągamy prawą rękę w prawą stronę,
  • robimy trzy kroki w prawo,
  • wracamy do krążka/obręczy
  • zabieramy krążek/obręcz i odnosimy na miejsce

5. „Chodzenie pod dyktando” – zabawa matematyczno-ruchowa – dzieci ustawiają się w rozsypce na dywanie, a następnie wykonują polecenia nauczyciela np.:

  • Zrób trzy kroki w przód
  • obróć się w lewo
  • kucnij
  • wstań
  • tupnij prawą nogą,
  • zrób trzy kroki w prawo
  • podskocz
  • zrób dwa kroki w tył itp.

6. „Gdzie jest woreczek” – zabawa matematyczna – nauczycielka rozdaje dzieciom woreczki gimnastyczne i prosi, by dzieci z szarfami w jednym kolorze ustawiły się po jej prawej stronie, a dzieci z szarfami w drugim kolorze po jej lewej stronie. Kolejno prosi, by dzieci ustawiły się do siebie twarzami, podały sobie prawe dłonie, a następnie w powstałych parach znalazły sobie trochę miejsca na sali. Jedno dziecko z pary zamyka oczu, a drugie kładzie woreczek z przodu, z tyłu, z prawej bądź lewej strony kolegi. Następnie dziecko, które kładko woreczek pyta Gdzie jest woreczek?, a drugie dziecko szybko otwiera oczy i odpowiada na pytanie. Zabawę powtarzamy 2 razy i następuje zamiana miejsc.

7. „Woreczkowa gimnastyka” – zabawa ruchowa – dzieci biegają po sali w rytmie dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce wykonują ćwiczenia zgodnie z poleceniem nauczyciela np.: połóż woreczek na głowie i zrób trzy kroki w przód; rzuć woreczek i go przeskocz, podrzuć woreczek lewą ręką i złap prawą, połóż woreczek na głowie i skacz na lewej nodze itp.

8. „Gimnastyka Smyka” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki – za każdym razem, kiedy usłyszą słowo „klap” mają za zadanie klasnąć w dłonie. Po wysłuchaniu piosenki nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści piosenki. Kolejno dzieci ponownie słuchają piosenki, a następnie powtarzają za nauczycielką słowa pierwszej zwrotki.

Gimnastyka Smyka

1,2,3 (pokazujemy po kolei trzy palce prawej ręki – najpierw kciuki, potem wskazujący, na końcu środkowy)

Biegną nóżki tup, tup, tup, (tupiemy nogami na każde słowo „tup”)
lewa nóżka idzie w przód.
(robi krok do przodu lewą nogą)
I już prawa przy niej jest,
(robimy krok do przodu prawą nogą – dołączamy do lewej)
pewnie zaraz tupnie też.
(rozkładamy ręce na boki)
Tup!
(tupiemy prawą nogą)
Tupu, tupu, tupu, tupu,
(tupiemy na przemian raz prawą, raz lewą nogą na każde słowo „tupu”)
tup, tup, tup
. (tupiemy jedną noga na każde słowo „tup”)
Tupu, tupu, tupu, tupu,
tup, tup, tup
.
Tupu, tupu, tupu, tupu,
tup, tup, tup
.
Tupu, tupu, tupu, tupu,
tup, tup, tup
.

1,2,3 (pokazujemy po kolei trzy palce prawej ręki – najpierw kciuki, potem wskazujący, na końcu środkowy)

Rączki w górę raz i dwa,
(podnosimy pierw prawą, potem lewą rękę)
jeden obrót tralala.
(obracamy się wokół własnej osi)
Teraz podskok hopsasa,
(podskakujemy do góry)
każdy klaszcze tak jak ja.
(klaszczemy)
Klap!
(klaszczemy)
Klapu, klapu, klapu, klapu,
(klaszczemy na każde słowo „klapu”)
klap, klap, klap.
(klaszczemy na każde słowo „klap”)
Klapu, klapu, klapu, klapu,
klap, klap, klap.

Klapu, klapu, klapu, klapu,
klap, klap, klap.

Klapu, klapu, klapu, klapu,
klap, klap, klap.

Klapu, klapu, klapu, klapu,
klap, klap, klap.

Klapu, klapu, klapu, klapu,
klap, klap, klap.

Klapu, klapu, klapu, klapu,
klap, klap, klap.

Klapu, klapu, klapu, klapu,
klap, klap, klap.

9. „Tupu, tupu, tupu, tupu” – zabawa ruchowa – dzieci wykonują czynności zgodnie ze słowami pierwszej zwrotki piosenki „Gimnastyka smyka”.

10. „Walking Walking” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka w trakcie piosenki wykonuje odpowiednie czynności.

Załączniki:

karty obrazkowe do zabaw „Aktywności fizyczne”, „Różne sporty”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8 – piosenka „Gimnastyka Smyka”
  2. https://supersimple.com/song/walking-walking/ – piosenka „Walking Walking”

Dodaj komentarz