Przedszkolaki wysłuchają wiersza „Sio zarazki!”, które będzie doskonałym wprowadzeniem do rozmów na temat dbania o higienę osobistą. Wezmą udział w doświadczeniu „Apsik”, dzięki, któremu przekonają się jak łatwo rozprzestrzeniają się zarazki, nauczą się prawidłowego mycia rąk, a także wykonają pracę plastyczną „Czyste ręce”.
Pomoce dydaktyczne:
piosenka na powitanie „Zróbmy piękne koło”, wiersz „Sio zarazki!”, wiersz „Mycie”, pacynka/maskotka, spryskiwacz do kwiatków, niewielkie zabawki np. klocek, kredka, lalka, samochód, puzzel, karty obrazkowe „Jak dbam o higienę osobistą?”, białe kartki A4, wycięte sylwety dłoni, sylweta mydła, słomki, kubki, woda, farby, ruchome oczka, piosenka „Walking Walking”.
Opis aktywności:
1. „Zróbmy piękne koło” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stoją w rozsypce na dywanie, śpiewają i wykonują kolejne czynności:
Nogą lewą, nogą prawą (pokazujemy lewą, a następnie prawą nogę)
maszerujmy sobie żwawo. (maszerujemy w dowolnych kierunkach)
Podskoczymy, hop, wysoko! (podskakujemy wysoko)
Hen do góry ku obłokom. (podnosimy wysoko ręce do góry)
Zróbmy piękne koło, (wszyscy łapiemy się za ręce i tworzymy koło)
bawmy się wesoło. (maszerujemy w kole w lewo)
Wszystko z nami śpiewa –
ptaki, las i drzewa. (maszerujemy w kole w prawo)
Wietrzyk w górze leci,
klaszczą wszystkie dzieci. (wszyscy klaszczą)
Wesoło śpiewamy, (maszerujemy w kole)
do nas zapraszamy.
2. „Sio zarazki!” – słuchanie wiersza – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta wiersz:
Sio zarazki!
Sio zarazki z moich dłoni!
Zaraz mydło was przegoni.
Mycia rączek znam zalety
tuż po wyjściu z toalety.
Przed jedzeniem również sam
ręce wkładam wprost pod kran,
by obiadek smaczny był
i bym zawsze w zdrowiu żył.
Nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat wiersza:
- Co może przegonić zarazki?
- Co to są zarazki? (organizmy niewidoczne gołym okiem, widoczne tylko pod mikroskopem, które powodują choroby)
- Kiedy myjemy rączki?
- Czy zawsze pamiętacie o myciu rąk?
* Jeżeli mamy możliwość prezentujemy dzieciom film „Jak dokładnie myć ręce”
3. „Czyste, brudne ręce” – zabawa ruchowa – dzieci biegają swobodnie po sali, na słowa nauczycielki: „czyste ręce” – dzieci wyciągają ręce przed siebie i jeden raz klaskają, „brudne ręce” – dzieci chowają ręce za plecami. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając hasła.
4. „Myjemy ręce” – ćwiczenie praktyczne – nauczycielka zaprasza dzieci do łazienki, gdzie prezentuje poszczególne etapy mycia dłoni:
- Odkręcamy kran
- Zwilżamy ręce wodą
- Mydlimy dokładnie ręce – pamiętamy o o przestrzeni miedzy paluszkami, grzbietami palców oraz okolicami kciuków
- Dokładnie opłukujemy ręce wodą
- Zakręcamy kran
- Strzepujemy wodę z dłoni do umywalki
- Wycieramy ręce ręcznikiem
Kolejno dzieci myją dokładnie ręce pamiętając o wszystkich etapach. Nauczycielka chwali dzieci za poprawne umycie rąk.
5. „Mycie” – zabawa naśladowcza na podstawie wiersza – nauczycielka wypowiadając słowa wiersza pokazuje odpowiednie czynności, dzieci naśladują:
Kolorowe mydło mam.(naśladujemy obracanie mydła w dłoniach)
Szybko się umyję sam. (naśladujemy mycie dłoni)
Czoło, nosek, uszy, szyję. (pokazujemy czoło, nos, uszy, szyję)
Szczotką zęby raźno myję. (naśladujemy mycie zębów)
Ręce, nogi, plecy, brzuch. (pokazujemy ręce, nogi, plecy, brzuch)
Patrzcie jaki ze mnie zuch! (podskakujemy wysoko do góry)
6. „Jak dbam o higienę osobistą?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie prosi kolejno dzieci, by wybierały i odsłaniały kolejne obrazki. Po odsłonięciu każdego obrazka nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat widoczny na obrazku.
7. „Wiem, jak dbać o higienę osobistą” – zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci biegają swobodnie po dywanie, gdy nauczycielka gra na bębenku, na przerwę w grze demonstrują dbanie o higienę osobistą zgodnie z pokazywanym przez nauczycielkę obrazkiem np. naśladują mycie zębów, czesanie się, kąpiel, spanie itp.
8. „Czyste dłonie” – praca plastyczna – wykonanie przez dzieci brudnej i czystej dłoni. Opis wykonania pracy plastycznej dostępny tutaj. Szablon dłoni znajdziesz tutaj.
9. „Podłogi dotyka tylko” – zabawa ruchowa – nauczycielka prosi dzieci, aby stanęły w taki sposób, aby podłogi dotykały tylko np.: jedną nogą, kolanami i dłońmi, jednym łokciem i jednym kolanem, jedną stopą i jednym łokciem itp.
10. „Walking Walking” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie ruchy.
Walking Walking
Walking walking. Walking walking. (spacerujemy)
Hop hop hop. Hop hop hop. (podskakujemy na każde słowo „hop”)
Running running running. Running running running. (biegniemy)
Now let’s stop. Now let’s stop. (zatrzymujemy się)
Walking walking. Walking walking. (spacerujemy)
Hop hop hop. Hop hop hop. (podskakujemy na każde słowo „hop”)
Running running running. Running running running. (biegniemy)
Now let’s stop. Now let’s stop. (zatrzymujemy się)
Tiptoe tiptoe. Tiptoe tiptoe. (chodzimy cichutko na palcach)
Jump jump jump. Jump jump jump. (skaczemy na każde słowo „Jump”)
Swimming swimming swimming. (naśladujemy pływanie)
Swimming swimming swimming. (naśladujemy pływanie)
Now let’s sleep. Now let’s sleep. (przykładamy złożone dłonie do twarzy, przekręcamy głowę, zamykamy oczy – naśladujemy spanie)
Wake up! (otwieramy oczy)
It’s time to go! (przeciągamy się)
Are you ready to go fast? (potakujemy głową)
Okay!
Walking walking. Walking walking. (spacerujemy)
Hop hop hop. Hop hop hop. (podskakujemy na każde słowo „hop”)
Running running running. Running running running. (biegniemy)
Now let’s stop. Now let’s stop. (zatrzymujemy się)
Walking walking. Walking walking. (spacerujemy)
Hop hop hop. Hop hop hop. (podskakujemy na każde słowo „hop”)
Running running running. Running running running. (biegniemy)
Now let’s stop. Now let’s stop. (zatrzymujemy się)
Whew! (siadamy na dywanie)
* Doświadczenie „Apsik!” oraz zabawę ruchową „Uciekamy przed zarazkami” prowadzimy z dziećmi w zależności od ich możliwości – w trakcie zajęć głównych lub jeśli dzieci są już zmęczone w tkacie zajęć popołudniowych bądź w przerwie między odpoczynkiem a podwieczorkiem.
„Apsik!” – wykonanie doświadczania – dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka informuje dzieci, że odwiedził je Miś Apsik, który nigdy nie był w przedszkolu i chciałby się z nimi przywitać. Nauczycielka za pomocą pacynki/maskotki i ukrytego za nią spryskiwacza witając się z poszczególnymi dziećmi psika na ich dłonie wodą – udając, że Miś Apsik kichnął na ich rękę. Następnie prosi dzieci o wykonanie jakiejś czynności, np. przywitaj się teraz z kolegą, podaj Antkowi klocek, zanieś Ali lalkę itp. – woda z ręki dziecka, które zostało spryskane zostaje przeniesiona na przedmiot, który bierze dziecko, a następnie na rękę kolejnego dziecka, który weźmie ten przedmiot później. Zabawa pozwoli doświadczyć dzieciom jak rozprzestrzeniają się zarazki i uzmysłowi im, że nie należy kichać zastanawiając się dłonią (kichamy w zgięty łokieć), a także, że należy często myć ręce.
„Uciekamy przed zarazkami” – zabawa ruchowa – nauczycielka spaceruje po sali psikając spryskiwaczem, dzieci chowają się, biegają, uciekają, żeby nie zostać popsikane. Zabawę prowadzimy do momentu, aż dzieci się wybiegają.
Załączniki:
Karty obrazkowe „Jak dbam o higienę osobistą?”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=3aV6FIMsiGk – piosenka na powitanie „Zróbmy piękne koło”
- https://www.superkid.pl/rymowanki-3 – wiersz „Sio zarazki!”
- https://www.youtube.com/watch?v=fxxx2myt_eI – film edukacyjny „Jak dokładnie myć ręce”
- http://www.wesolyprzedszkolak.pl/index.php/wiersze/1343-wiersze-i-piosenki-do-tematu-czyste-przedszkolaki – pomysł na zabawę naśladowczą „Mycie”
- https://supersimple.com/song/this-is-the-way/ – piosenka „This Is The Way” – wykorzystana do stworzenia kart obrazkowych
- https://supersimple.com/song/brush-your-teeth/ – piosenka „Brush Your Teeth” – wykorzystana do stworzenia kart obrazkowych
- https://supersimple.com/song/bath-song/ – piosenka „The Bath Song” – wykorzystana do stworzenia kart obrazkowych
- http://boberkowy-world.blogspot.com/2017/03/przedszkolaki-dbaja-o-czystosc.html – pomysł na prace plastyczną „Czyste ręce”
- https://www.osesek.pl/wychowanie-i-rozwoj-dziecka/kolorowanki-dla-dzieci/ksztalty/dlonie.html – szablon dłoni do pracy plastycznej „Czyste ręce”
- https://supersimple.com/song/walking-walking/ – piosenka „Walking Walking”