Przedszkolaki poćwiczą kodowanie – zarówno próbując ułożyć swój własny kod, jak i odkodowując już ułożony. Wybiorą się na długi spacer na którym utrwalą zasady bezpiecznego poruszania się po drogach oraz będą prowadzić obserwacje związane z ruchem drogowym. Po powrocie do przedszkola podliczą zaobserwowane obiekty oraz wykonają prace plastyczną „Sygnalizator świetlny”.
Pomoce dydaktyczne:
mata do kodowania lub białe kartki A4, obrazek dzieci i budynku przedszkola, strzałki, frotki/gumki/bransoletki, karty pracy do kodowania, karty obserwacji, karta obrazkowa z sygnalizatorem z różnymi światłami, talerzyki papierowe przecięte na pół, czarne kartki z bloku technicznego przecięte na pół wzdłuż, kółka w trzech kolorach: czerwone, żółte i zielone, czarny sznurek, nożyczki, klej, czarne farby, pędzle, woda, kubeczki, piosenka „Red Says STOP”.
Opis aktywności:
1. „Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wymawia kolejne zdania, a dzieci, których dotyczącą wypowiedziane hasła, wstają, obiegają koło i wracają na miejsce. Nauczycielka wymyśla kolejne zdania do czasu, aż wszystkie dzieci będą przywitane:
- Witam tych, którzy przyszli do przedszkola na piechotę,
- Witam tych, którzy przyjechali do przedszkola samochodem,
- Witam tych, którzy przyjechali do przedszkola na rowerze,
- Witam tych, którzy przyjechali do przedszkola tramwajem,
- Witam tych, którzy przyjechali do przedszkola hulajnogą itp
2. „Droga do przedszkola” – kodowanie na dywanie – nauczycielka rozkłada na dywanie matę do kodowania lub białe kartki A4 (np. rozłożone po sześć kartek w czterech rzędach). Na macie bądź kartkach umieszcza obrazek przedstawiający budynek przedszkola i obrazek przedstawiający dzieci. Zadaniem przedszkolaków jest zaprowadzić dzieci do przedszkola przy użyciu strzałek. Kolejno prosimy przedszkolaki o doprowadzenie dzieci do przedszkola według kodu wymyślonego przez nauczyciela.
3.”Chodzenie pod dyktando” – zabawa ruchowa – dzieci ustawiają się w jednej linii i zakładają na lewą rękę frotkę/gumkę/bransoletkę, a następnie wykonują polecenia nauczyciela np.:
- Zrób trzy kroki w przód
- obróć się w lewo
- kucnij
- wstań
- zrób trzy kroki w prawo
- podskocz
- zrób dwa kroki w tył itp.
4. „Bezpiecznie do przedszkola” – kodowanie – nauczycielka omawia z dziećmi, jak należy wykonać zadanie. Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami, pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba i sprawdza poprawność wykonania zadania.
5. „Spacer Zosi do parku” – opowieść ruchowa – nauczycielka wymyśla opowiadanie dotyczące spaceru dzieci np. do parku uwzględniając bezpieczne poruszanie się po drodze, dzieci przestawiają ruchem treść opowiadania.
Przykładowo dzieci leżą z zamkniętymi oczami na dywanie, a nauczycielka zaczyna opowiadać: W sobotę Zosia obudzona przez promienie słońca przetarła oczy, przeciągnęła się i wstała z łóżka. Szybciutko się ubrała – założyła bieliznę, spodenki, koszulkę, pobiegła na śniadanie, które szybko zjadła, następnie umyła zęby i już była gotowa na spacer do parku. Zosia niecierpliwie przebierała nogami czekając pod drzwiami na rodziców. Na jej twarzy pojawił się ogromny uśmiech, gdy zobaczyła, że rodzice są już gotowi i mogą wyruszyć na spacer. Wszyscy żwawo maszerowali chodnikiem w kierunku przejścia dla pieszych. Na przejściu nie było świateł, dlatego trzeba było być bardzo ostrożnym i popatrzeć najpierw w lewo, potem w prawo i znów w lewo, by upewnić się, że nic nie jedzie i przejść na drugą stronę. Rodzina przeszła przez pasy i udała się do parku. W parku Zosia z rodzicami biegała po polanie, lepiła babki z piasku w piaskownicy na placu zabaw i bawiła się w berka. Gdy był czas wracać do domu, Zosi posmutniała mina, bo chciałaby bawić się cały dzień. Rodzina udała się ponownie na przejście dla pieszych. I ponownie popatrzyli najpierw w lewo, potem w prawo i znów w lewo, by bezpiecznie przejść na drugą stronę. Po powrocie do domu rodzice pochwalili Zosię, że pamiętała jak należy zachować się na przejściu dla pieszych, kiedy nie ma tam sygnalizacji świetlnej.
6. „Bezpieczni na drodze” – przygotowanie do prowadzenia obserwacji – nauczycielka pokazuje dzieciom kartę do obserwacji i pyta dzieci co na niej widzą. Następnie informuje dzieci, że w trakcie spaceru należy skupić się na poszukiwaniu rzeczy, które znajdują się na karcie. Kiedy dziecko zauważy jakiś znak, zebrę bądź sygnalizator informuje resztę dzieci i nauczycielkę, a następnie rysuje kreskę w odpowiedniej kolumnie.
7. Długi spacer w okolicy przedszkola w celu obserwacji ruchu drogowego i poszukiwania obiektów z karty obserwacji. Nauczycielka przypomina dzieciom zasady bezpieczeństwa podczas spaceru.
8. „Co udało nam się znaleźć?” – podsumowanie obserwacji – po powrocie do przedszkola dzieci wraz z nauczycielką siadają w kole i rozmawiają o prowadzonej obserwacji, a następnie liczą ile razy udało im się zaobserwować poszczególne obiekty.
9. „Czerwone, żółte, zielone” – zabawa ruchowa – dzieci biegają swobodnie po sali. Nauczycielka pokazuje sygnalizator z danym kolorem światła, a dzieci odszukują ten kolor w sali i dotykają go. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając kolory.
10. „Sygnalizacja świetlna” – wykonanie pracy plastycznej – dzieci wykonują sygnalizator świetlny z papierowego talerzyka, czarnej kartki z bloku technicznego, kółek w trzech kolorach: czerwonym, żółtym, zielonym i sznurka.
- Malujemy czarną farbą obie połówki talerzyka papierowego – dokładne zamalowanie całej powierzchni talerzyka.
- Na czarnej kartce z bloku technicznego układamy koła – tak jak występują na sygnalizatorze świetlnym – nie przyklejamy!
- Po sprawdzeniu przez nauczyciela poprawności ułożenia kół – przyklejamy je.
- Przyklejamy połówki pomalowanego talerzyka na górze i na dole sygnalizatora.
- Na górnej połówce talerzyka przyklejamy kawałek sznurka ułożonego w pętelkę.
11. „Red Says STOP” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – dzieci próbują śpiewać piosenkę, nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiedni sygnalizator na karcie obrazkowej.
Załączniki:
Obrazki do zabawy „Droga do przedszkola”
Karty pracy „Bezpiecznie do przedszkola”
Karty obserwacji „Bezpieczni na drodze”
Karty obrazkowe do zabaw „Czerwone, żółte, zielone”, „Red Says STOP”
Wykorzystane strony:
- https://www.thingstoshareandremember.com/on-the-gopreschool-transportation-activities/ – pomysł na pracę plastyczną „Sygnalizacja świetlna”
- https://www.youtube.com/watch?v=Ow1i916uYYU – Red Says STOP